Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estrogeenivoidetta alapäähän jos vaihdevuosia ei ole todettu, mitkä riskit?

Vierailija
03.07.2024 |

Kärsin kuivuudesta ja haluaisin kokeilla reseptivapaata estrogeenivoidetta. Olen 47-vuotias ja muita merkkejä vaihdevuosista ei ole. Juuri nyt ei ole varaa käydä gynellä. Onko noissa voiteissa jotain riskiä jos vaihdevuodet ei olekaan alkaneet, vaan kuivuus johtuu jostain muusta? Käytän yhtä unilääkettä.

Koitin googlettaa mutta en viisastunut.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonittomat parempia. Estrogeenikorvaushoidon riski on rintasyöpä. 

Tuo on valhe. Paikalliset estrogeenivoiteet eivät lisää rintasyöpää. 

Hormonikorvaushoito kyllä lisää rintasyövän esiintyvyyttä 1,4 - kertaiseksi eli hyvin vähän. Se tarkoittaa, että kun 200:sta hormonikorvaushoitoa käyttämättömästä naisesta syövän saisi 2, niin hormonikorvaushoidolla sen saisi 200:sta kaksi tai kolme. 

Sen sijaan estrogeeni antaa hyvän suojan sydänsairauksilta. Sydänsairaudet ovat erittäin yleinen kuolinsyy. Miksi tämä ei kiinnosta ketään? Sitten kun estrogeenin puute on kalkkeuttanut suonet ja saat infarktin kuusikymppisenä, niin olet iloinen, ettei tullut syöpää?

N53

Vierailija
42/52 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vagifem, mulla auttoi. Suosittelen 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonittomat parempia. Estrogeenikorvaushoidon riski on rintasyöpä. 

Riski on niin pieni, että suurempi riski on ylipainolla ja alkoholinkäytöllä. Kumpikin lisää rintasyöpäriskiä paljon enemmän. Saati tupakointi.

Vierailija
44/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän tota silmänympärysvoiteena (Pausanol) eikä ole vaihdevuosia.

Vierailija
45/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla kyllä kuivuus oli ensimmäinen vaihe nelikymppisenä. Menkat on edelleen joka kuukausi.

Naiset eivät tiedä kehostaan näköjään mitään. Limakalvojen kuivuus voi vaivata nuoriakin naisia esimerkiksi tietyissä kierron vaiheissa, imetysaikana jne. Kyseessä on erittäin yleinen oire, jonka monet kohtaavat jopa kymmeniä vuosia ennen kuukautisten loppua.

N53"

Minäkin ihmettelin, kun papa-kokeen tuloksessa 46-vuotiaana luki "atrofia". Piti ihan googlettaa, että mitä ihmettä se sana edes tarkoittaa. Sitten selvisi, että se on kuivuus. Ja ihan menkat tuli ja tulee yhä koko ajan säännöllisesti eikä muita oireita.

Kannattaako siis aloittaa vagifem? 

Olen nyt 47

Vierailija
46/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla kyllä kuivuus oli ensimmäinen vaihe nelikymppisenä. Menkat on edelleen joka kuukausi.

Naiset eivät tiedä kehostaan näköjään mitään. Limakalvojen kuivuus voi vaivata nuoriakin naisia esimerkiksi tietyissä kierron vaiheissa, imetysaikana jne. Kyseessä on erittäin yleinen oire, jonka monet kohtaavat jopa kymmeniä vuosia ennen kuukautisten loppua.

N53"

Minäkin ihmettelin, kun papa-kokeen tuloksessa 46-vuotiaana luki "atrofia". Piti ihan googlettaa, että mitä ihmettä se sana edes tarkoittaa. Sitten selvisi, että se on kuivuus. Ja ihan menkat tuli ja tulee yhä koko ajan säännöllisesti eikä muita oireita.

Kannattaako siis aloittaa vagifem? 

Olen nyt 47

Sanoisin kyllä. Olet jo ihan pre-menopaussi-ikäinen, monella on tuossa kohtaa vaihdevuodetkin täysiä päällä.

Vierailija
47/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaantuuko emättimen limakalvot entiselleen, jos on jo todettu atforia papa-kokeessa?

T. se 47 v

Vierailija
48/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisesti käytettävät voiteet tai supot eivät vaikuta  hormonaalisesti elimistöön. Niitähän saa apteeksita ilman reseptiä. Esim rintasyöpäseulonnassa niin kerrottiin ,että niitä ei tarvitse edes ilmoittaa kuvaajalle.

Vierailija
49/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis atforia

:D

47

Vierailija
50/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumakauta.

Siis atrofia

jessus

47

Vierailija
51/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaantuuko emättimen limakalvot entiselleen, jos on jo todettu atforia papa-kokeessa?

T. se 47 v

Riippuu tilanteesta mutta jos tilanne on lievä niin voi korjaantua. Paikallisestrogeenit tulevat halvemmiksi jos niihin on resepti joten kannattaa pyytää lääkäriä kirjoittamaan. Usein nämä aloitetaan niin että kaksi viikkoa laitetaan joka päivä ja tämän jälkeen kaksi kertaa viikossa. Jos limakalvo on huonossa kunnossa niin voi lääkäri määrätä tuon aloituksen pidemmäksi kuin kaksi viikkoa.

Vierailija
52/52 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut nyt 2 vuotta käytössä Ovestin 0,5mg eli miedompi versio 2 x viikossa. Yöksi en laita sitä, sillä kapselista irtoava voide kutitti ihan riivatusti ja muutenkin nukun yöni huonosti. Olen käyttänyt nyt jatkuvasti päivisin. Kutinakin pysyy poissa kun litku ei valu miten sattuu. Auttaa myös siihen tunteeseen jos tuntuu että on muka virtsatientulehdus mutta ei ole, vaan tunne johtuu kuivuuesta. Voi käyttää useammankin päivän peräkkäin jos tilanne niin vaatii.

Enemmän jännitän kuolenko ennenaikaisesti jatkuvan univajeen seurauksena sydänvaivoihin, kuin johonkin vähäiseen estrogeeniin. Migeenin takia yhdistelmäehkäisy vaihdettiin viime vuonna keltarauhashormoniin, joten kropassa on entistä vähemmän estrogeenia. Verikokeet otettu. Ovestin on turvallinen kokeiltavaksi ja apteekista saa neuvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä