Estrogeenivoidetta alapäähän jos vaihdevuosia ei ole todettu, mitkä riskit?
Kärsin kuivuudesta ja haluaisin kokeilla reseptivapaata estrogeenivoidetta. Olen 47-vuotias ja muita merkkejä vaihdevuosista ei ole. Juuri nyt ei ole varaa käydä gynellä. Onko noissa voiteissa jotain riskiä jos vaihdevuodet ei olekaan alkaneet, vaan kuivuus johtuu jostain muusta? Käytän yhtä unilääkettä.
Koitin googlettaa mutta en viisastunut.
Kommentit (52)
Voit käydä myös terveysasemalla. Ei tarvitse olla erikoislääkäri joka määrää. Luulen ettei ole haittaa kokeilla kun on vain paikallinen vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi nyt kuitenkin varmaan odottaa siihen asti, että pääset gynelle. Mikset käytä niitä hormonittomia voiteita sillä aikaa?
Ei ne auta. Terveysasemallekln hirveät jonot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laita vagisania. On hormooniton.
Sitä olen käyttänyt kolme viikkoa, ei mitään vaikutusta. Tää on rasittavaa!
Ap
Vagifem apteekista. Ilman reseptiä.
Olen siis käyttänyt Vagisania kolme viikkoa, eikä auta.
Ap
Tyrni tabuja" syötkö mitään hyviä rasvoja?
Älä hyvä ihminen kysy neuvoja tällaiselta palstalta. Mene vaikka apteekkiin keskustelemaan näistä. Siellä sua osataan neuvoa luotettavasti.
En käyttäisi kysymättä ammattilaiselta. Luulisi että estrogeenivoide voi hiivuttaa omaa hormonitoimintaa samoin kuin ehkäisyvalmisteiden estrogeeni tekee. Keho pyrkii tasapainoon, jos limakalvolta imeytyy verenkiertoon hormonia, oma tuotanto hiipuu.
Kokeile hormonal balance 4 ohjeet kannattaa lukea. Antaa virtaa muutenkin.
On esim. emätinpuikkoja joissa on hyvin vähän estrogeeniä, mutta kuitenkin auttaa vv-oireisiin.
Ei paikallisvoiteet vaikuta yhtään esim. rintasyöpäriskiin.
Kysyin juuri mammografiassa käydessäni, niitä ei tarvitse edes ilmoittaa.
Vaihdevuodet alkaa aika kovin oirein 45-55 ja kuukautiset loppuu.Hiki valuu on jäätynyt olo kylmä kuuma sekava siksi hormoni korvaa sitä puutetta minkä estrogeenitason lasku aiheuttaa joten pyydä estrogeeni korvaus tabletit.Juo vettä älä sokeria.Vähennä suolaa mittaa verenpaine saattaa käydä koholla jätä KOFEIINIT vähälle.Vaihdevuodet on myös miehillä heillä laskee tetosteronit.Bakteeri vaginoosiin on alapää puikot apteekissa.Käy usein suihkussa sillä hikoilu on niin ettei sitä huomaa aina.Voi yöllä herätä hiestä märkänä tai kuin jäätyisi kylmä kuuma aallot kestää monta vuotta.
Kuivuuteen on paljon reseptittömiä lääkkeitä apteekissa. Niitäkin esim. voiteita kannattaa kokeilla. Vagisan taitaa olla käytetyin.
Vaikka niissä sanotaan ettei hormoonit imeydy paikallisesti, täällä verenpaine nousi vagifemistä hurjasti. On siis verenpainetauti muutenkin.
Mutta ei niitä kannata käyttää ennenkuin on "pakko", mitä se kenelläkään tarkoittaa. Pelkästään limakalvokuivuuden takia ei hormoonipitoista kannata, on monia reseptittömiä sekä vesi että öljypohjaisia kosteuttavia valmisteita.
Joillakin vagisan kirvelee, se on outo tuote.
Olin 34v juuri synnyttänyt, kun neuvolan terveydenhoitaja suositteli minulle Ovestin emätinpuikkoja (imetin vielä).
En ikinä niitä aloittanut tai kokeillut.
Ikää nyt 54v.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi kysymättä ammattilaiselta. Luulisi että estrogeenivoide voi hiivuttaa omaa hormonitoimintaa samoin kuin ehkäisyvalmisteiden estrogeeni tekee. Keho pyrkii tasapainoon, jos limakalvolta imeytyy verenkiertoon hormonia, oma tuotanto hiipuu.
Kumpikin väitteesi on puppua.
Kannattaisi nyt kuitenkin varmaan odottaa siihen asti, että pääset gynelle. Mikset käytä niitä hormonittomia voiteita sillä aikaa?