Estrogeenivoidetta alapäähän jos vaihdevuosia ei ole todettu, mitkä riskit?
Kärsin kuivuudesta ja haluaisin kokeilla reseptivapaata estrogeenivoidetta. Olen 47-vuotias ja muita merkkejä vaihdevuosista ei ole. Juuri nyt ei ole varaa käydä gynellä. Onko noissa voiteissa jotain riskiä jos vaihdevuodet ei olekaan alkaneet, vaan kuivuus johtuu jostain muusta? Käytän yhtä unilääkettä.
Koitin googlettaa mutta en viisastunut.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Tyrni tabuja" syötkö mitään hyviä rasvoja?
Tyrni on hyvä. Ihan gyne suositteli. Jouduin pitämään leikkauksen takia tauon ja sain heti vti:n. Olen syönyt vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Voit käydä myös terveysasemalla. Ei tarvitse olla erikoislääkäri joka määrää. Luulen ettei ole haittaa kokeilla kun on vain paikallinen vaikutus.
Niitähän saa apteekista ilman reseptiä.
Aqalan L pesuun ja kosteutukseen. Lääkäri määräsi tätä ja tuntui ensin oudolta ajatukselta. Jonkun ajan päästä huomasin, että toimii. Sipaisu aamuin illoin luukulle riittää. Joskus voin laittaa päivälläkin pikku nokareen.
Ei kai niiden käyttöön vaihdevuosia tarvita? Minä olin kolmekymppinen kun lääkäri sellaista suositteli, eikä tosiaan vaihdevuosia mailla halmeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niiden käyttöön vaihdevuosia tarvita? Minä olin kolmekymppinen kun lääkäri sellaista suositteli, eikä tosiaan vaihdevuosia mailla halmeilla.
Auttoiko?
Aivan älyttömiä juttuja täällä. Miksi pitää esiintyä jonain asiantuntijana ja pelotella ihmisiä turhaan? Estrogeeni ei ole naiselle vaarallista vaan sen puute on.
Estrogeenivoiteet ovat reseptittä saatavissa, koska ne ovat täysin turvallisia, eikä niiden käyttöön tarvitse lääkäriä. Mikään estrogeenituote ei todellakaan hiivuta omia hormoneja. Paikallinen voide ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin siihen kohtaan, johon sitä laitetaan.
Itse olen silloin tällöin tarpeen mukaan käyttänyt pausanolia ja ovestinia yli 10 vuotta ja menkat on edelleen eli se siitä hiipumisesta.
Tiedoksi myös se, että varsinainen hormonikorvaushoito on myös erittäin turvallista. Se lisää rintasyövän riskiä minimaalisesti. Sen sijaan hormonikorvaushoidon ottamatta jättäminen lisää todella merkittävästi osteoporoosia, sydänkuolemia, dementiaa ja mielenterveysongelmia jne.
Naiset ansaitsevat hoitoa ja tietoa. Pelottelu perustuu yleensä vanhaan tietoon tai vääriin luuloihin. Sekä tietysti asenteisiin, että naiseuteen nyt vain kuuluu kärsiä, koska se on "luonnollista".
N53
Itse olen käyttänyt vuosia paikallisesti Ovestinia. Mielestäni se on hyvä ja pitää paikat joustavina. Ei pitäisi aiheuttaa rintasyöpää. MUTTA sitten yhtäkkiä viiden vuoden jälkeen tuli hieman verta alapäästä kun olin laittanut Ovestinia! Minulla oli silloin ollut menkat poissa jo viisi vuotta.
Tuon jälkeen vaihdoin hormonittomaan Membrasiniin mutta se kirvelee.
Palasin Ovestiniin mutta laitan enää vain kerran vkossa. Mietin että kai ne vaihdevuodet on jo pian ohikin ja sitten yritän lopettaa kokonaan sen käytön. Ainoa vaan että se on paras voide.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi nyt kuitenkin varmaan odottaa siihen asti, että pääset gynelle. Mikset käytä niitä hormonittomia voiteita sillä aikaa?
Liukkarit auttaa lähinnä ulkosynnyttimiin ja siihen suulle, vagisanit sisäpuolelle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan älyttömiä juttuja täällä. Miksi pitää esiintyä jonain asiantuntijana ja pelotella ihmisiä turhaan? Estrogeeni ei ole naiselle vaarallista vaan sen puute on.
Estrogeenivoiteet ovat reseptittä saatavissa, koska ne ovat täysin turvallisia, eikä niiden käyttöön tarvitse lääkäriä. Mikään estrogeenituote ei todellakaan hiivuta omia hormoneja. Paikallinen voide ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin siihen kohtaan, johon sitä laitetaan.
Itse olen silloin tällöin tarpeen mukaan käyttänyt pausanolia ja ovestinia yli 10 vuotta ja menkat on edelleen eli se siitä hiipumisesta.
Tiedoksi myös se, että varsinainen hormonikorvaushoito on myös erittäin turvallista. Se lisää rintasyövän riskiä minimaalisesti. Sen sijaan hormonikorvaushoidon ottamatta jättäminen lisää todella merkittävästi osteoporoosia, sydänkuolemia, dementiaa ja mielenterveysongelmia jne.
Naiset ansaitsevat hoitoa ja tietoa. Pelotte
Vaikka sivuvaikutuksia ei tulisi useimmille, se ei estä etteikö joillekin tulisi. Esim verenpainepotilailla voi nousta ihan vähästä. Ehkä olet niitä lääkäreitä joka ei kuuntele asiakkaita, vain lääke-esittelijöitä.
Helvetillinen kutina alkaa noista estrogeenivoiteista. Hirveetä paskaa
Ovestin puikot ovat kätevämpiä kuin voide. Ovestinia voi käyttää vaikka olisi ollut hormonaalista syöpää. Se ei imeydy verenkiertoon. Paikallistuotteista pääsee tutkimusten mukaan verenkiertoon vuodessa sama määrä kuin yhdestä suun kautta otettavasta tabletista. Riski on "suurin" kun aloittaa, koska limakalvot ovat silloin ohuimmat. Suositus on käyttää säännöllisesti, jotta limakalvot eivät ohenisi. Vagifem on helppo käyttää ja sopii myös lähes kaikille. Kuivuus on vaihdevuosien viimeinen vaihe. Ap on siis ohittanut vaihdevuodet lähes oireettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käyttänyt vuosia paikallisesti Ovestinia. Mielestäni se on hyvä ja pitää paikat joustavina. Ei pitäisi aiheuttaa rintasyöpää. MUTTA sitten yhtäkkiä viiden vuoden jälkeen tuli hieman verta alapäästä kun olin laittanut Ovestinia! Minulla oli silloin ollut menkat poissa jo viisi vuotta.
Palasin Ovestiniin mutta laitan enää vain kerran vkossa. Mietin että kai ne vaihdevuodet on jo pian ohikin ja sitten yritän lopettaa kokonaan sen käytön. Ainoa vaan että se on paras voide.
Miksi herranjumala lopettaisit? Vaihdevuodet eivät ole ohimenevä ilmiö, jonka jälkeen limakalvot yhtäkkiä palaavat semmoisiksi kuin nuorena. Päinvastoin. Emättimen atrofia eli surkastuminen on yleinen vaiva vanhuksilla, jotka eivät ole saaneet hoitoa ja se johtaa usein atroofiseen vaginiittiin eli tulehduksiin.
Jos haluaa pitää limakalvot terveenä, siihen ei ole muuta keinoa kuin hormonikorvaushoito tai vähintään paikallinen estrogeenivoide mielellään lopuksi ikää.
Naiset eivät ymmärrä, mitä ilman estrogeenia eläminen tarkoittaa ja mitkä ovat riskit. Naiset elävät pidempään kuin miehet, mutta meillä on vähemmän terveitä vuosia ja olemme hauraampia, mikä johtuu estrogeenin loppumisesta ja sen aiheuttamista elämänlaatua heikentävistä oireista ja sairauksista. Miksi ihmeessä pelätään hormonikorvaushoitoa eikä emättimen surkastumista, luiden katkeilua ja infarktia?
N53
Vierailija kirjoitti:
Naiset ansaitsevat hoitoa ja tietoa. Pelotte
Korvaushoitoa ei kirjoiteta, jos ei ole oireita. Minulta poistettiin munasarjatkin syöpäepäilyn vuoksi. Ei tullut korvaushoitoa, koska munasarjojen poistosta ei seurannut erityisempiä oireita. Välillä kyllä mietityttää, onko tämä viisasta loppujen lopuksi, kun ikääkin minulla on vasta 52.
Vierailija kirjoitti:
Ovestin puikot ovat kätevämpiä kuin voide. Ovestinia voi käyttää vaikka olisi ollut hormonaalista syöpää. Se ei imeydy verenkiertoon. Paikallistuotteista pääsee tutkimusten mukaan verenkiertoon vuodessa sama määrä kuin yhdestä suun kautta otettavasta tabletista. Riski on "suurin" kun aloittaa, koska limakalvot ovat silloin ohuimmat. Suositus on käyttää säännöllisesti, jotta limakalvot eivät ohenisi. Vagifem on helppo käyttää ja sopii myös lähes kaikille. Kuivuus on vaihdevuosien viimeinen vaihe. Ap on siis ohittanut vaihdevuodet lähes oireettomasti.
Minulla kyllä kuivuus oli ensimmäinen vaihe nelikymppisenä. Menkat on edelleen joka kuukausi.
Naiset eivät tiedä kehostaan näköjään mitään. Limakalvojen kuivuus voi vaivata nuoriakin naisia esimerkiksi tietyissä kierron vaiheissa, imetysaikana jne. Kyseessä on erittäin yleinen oire, jonka monet kohtaavat jopa kymmeniä vuosia ennen kuukautisten loppua.
N53
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi tehdä juuri päinvastoin eli lisätä sen käyttöä kun vaihdevuodet ovat ohi. Kuivuus lisää tulehduksia ym. Verenvuoron syy kannattaa tutkituttaa, tarvittaessa kohdusta näyte. Verenvuoto ei liity Ovestiniin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tiedot ovat alan tieteellisistä, kansainvälisistä artikkeleista, joita luin kun en muutoin uskonut lääkäriä, joka sanoi näitä turvallisiksi, vaikka on ollut syöpä.
"Korvaushoitoa ei kirjoiteta, jos ei ole oireita. Minulta poistettiin munasarjatkin syöpäepäilyn vuoksi. Ei tullut korvaushoitoa, koska munasarjojen poistosta ei seurannut erityisempiä oireita. Välillä kyllä mietityttää, onko tämä viisasta loppujen lopuksi, kun ikääkin minulla on vasta 52."
Ei pidä paikkaansa.
Itse sain hormonit puhelinsoitolla, vaikka on tosiaan kuukautisetkin vielä. Suosittelen, että menet yksityiselle vaihdevuosien hoitoon erikoistuneelle gynekologille. Jotta välttyisi esimerkiksi osteoporoosilta ja sydänsairauksilta, hormonikorvaushoito pitäisi aloittaa vaihdevuosien alkuvaiheessa. Jos olet ollut ilman estrogeenia jo pidempään, käy ainakin luiden tiheysmittauksessa.
Valitettavasti kaikki lääkärit eivät ole näissä asioissa valveutuneita. Jos kyseessä ei ole gynekologi, voi olla, ettei lääkäri ole opiskellut vaihdevuosista mitään. Osalla gynekologeistakin on omituisia vanhakantaisia käsityksiä.
N53
Syötkö ap hormoneilla kasvatettua lihaa ?
Sekoittaa oman hormonituotannon ja sen vuoksi vaihdevuodet ovat aikaistuneet.
Hormonittomat parempia. Estrogeenikorvaushoidon riski on rintasyöpä.
Ovestinia suositeltiin estrogeenityypin vuoksi mulle rintasyövän sairastaneelle, joten varmaan hyvä vaihtoehto.