Miksi hampurilainen on epäterve ultraprosessoitu ruoka?
Eihän siinä ole kuin 100% naudanliha pihvi(t), leipää, kastiketta, salaatinlehti, tomaattisiivu.
Eli mitä siinä nyt on niin epätervettä? Jos yksittäin söisi nuo, niin kuulostaisi suorastaan terveelliseltä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Eläin tapetaan, nyljetään, riiputetaan, paloitellaan, jauhetaan, pakataan suojakaasuun ja lopulta paistetaan. Pelkästään jo se 100% naudanliha käy läpi aika monta prosessia, ennen kuin se on hampurilaisen välissä.
Mikä hitto siinä jauhamisessa (joka on prosessi) on niin pahaa. Meneekä se liha pilalle kun sen jauhaa?
Vai onko jokin ultimaattinen tahtotila että ei ole mitään prosessia missään. Silloin se tarkoittaa sitä että kasvikset syödään suoraan maasta (ei saa pestä, koska se on prosessi). Ja liha pitää juosta kiinni ja syödä siinä kiinniottopaikalla.
Roskaruoka nimitys johtuu siitä, että kääreistä yms tulee paljon roskaa hampurilaisia syödessä.
Et tiedä mitä tarkoittaa prosessoitu?
No aloita siitä pihvistä, sitä ei luonnosta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on liikaa kaloreita mikä ei sekään ole hyvä asia. Esimerkiksi Pic Mac -hampurilaisessa on 550 kilokaloria mikä on liikaa pelkästään aikuiselle ihmiselle. Lisäksi niissä on se rasvassa uppopaistettu pihvi ja pelkästä hiilarista valmistettu sämpylä.
Eikös aikuisen ihmisen päivätarve ole 2000kcal+? Eipä 550kcal kuulosta pahalta. Ehkä sitten jos ostaa mega kokoiset ranut ja sokeri kokiksen sen mukana, ja syö 1200+ kcal yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ininä epäterveellisyydestä on varmaan keksitty pentuja varten etteivät ne halua joka päivä sinne Mäkkiin...
McDonaldsissa oli ennen tarjottimella suojapaperi, jonka toisella puolella oli taulukko kaloreista ja muusta. Lueskelin sitä, kun olin syömässä yksin ja seuraavilla kerroilla tein valintoja se lista mielessä. Nyt listaa ei enää ole ollut. Se olisi hyödyllinen kaikille ja eniten niille, joka syövät usein siellä. Meitä ympäröin jatkuvat varoitukset ruoasta ja muusta. Se on ärsyttävää, mutta toisaalta meillä on oikeus saada ajankohtaista tietoa. Se on sitten oma valinta, mitä suuhunsa panee.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mitä tarkoittaa prosessoitu?
No aloita siitä pihvistä, sitä ei luonnosta löydy.
Ai ei lehmää löydy??
Hoh hoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaisen sijaan kannattaa valmistaa ruoka itse kotona.
Hampurilaisen voi valmistaa itse kotona.
Miksi kukaan tekisi hampurilaisia kotona?
Vierailija kirjoitti:
Se on kaukana oikeasta roskaruuasta. Itse en kyllä keliaakikkona voi syödä edes niitä sämpylöitä, mutta koska kroppani silti sietää gramman pari gluteenia sekomatta, voin tilata tuollaisen ja syödä vain ne sisukset.
Siellä on yleensä naudanlihaa, kasviksia, ketsuppia ja joskus sinappia tai tietyissä hampurilaisissa majoneesia.
Ei tuo ole oikeaa roskaruokaa nähnytkään.
Oikea roskaruoka olisi esim. ne hesen ranskalaiset joissa on 10+ eri ainesosaa ja eivät edes ole oikeaa perunaa vaan tiiviste erilaisista jauhoista joka on sen jälkeen uppopaistettu. Myös sokeroitu limu on roskaruokaa koska se on täynnä tyhjiä kaloreita ilman mitään ravintoaineita.
Se hampurilainenhan on hyvin terveellinen ruoka. Ei se niiden vehnäpullienkaan kanssa mahdottoman epätasapainoinen ole, siinä on ~kolmasosa hiilaria, proteiinia ja rasvaa.
Itse sanoisin, että edes sokeroitu limu ei ennen ollut roskaruokaa. Nykyään niistä on tehty sellaista kuraa, ettei tosikaan. Kaikki makeutusaineet aiheuttavat ties ja mitä, on E sitä ja tätä. Ja sitä pitää tietysti juoda 8 litran ämpärillinen. Ennen juotiin lasillinen.
Tätä en ole itsekään ymmärtänyt. En ole hampurilaisten ystävä, mutta välillä syödään, kun teinit tykkää. En osaa nähdä eroa siinä, tehdäänkö kotona vai ostetaanko mäkkäristä, samat ainekset kyseessä. Itse otan aina juomaksi soodaveden, ei muita lisukkeita. Minusta kalorimääräkin on on ihan linjassa lämpimän aterian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on liikaa kaloreita mikä ei sekään ole hyvä asia. Esimerkiksi Pic Mac -hampurilaisessa on 550 kilokaloria mikä on liikaa pelkästään aikuiselle ihmiselle. Lisäksi niissä on se rasvassa uppopaistettu pihvi ja pelkästä hiilarista valmistettu sämpylä.
Sämpylästä saa helposti terveellisemmän, mutta jostain syystä sitä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Big Macia pidetään epäterveellisenä useista syistä. Ensinnäkin siinä on korkea kaloripitoisuus, noin 550 kaloria yhdessä hampurilaisessa, mikä on merkittävä määrä erityisesti, jos sitä syödään usein. Lisäksi Big Mac sisältää runsaasti epäterveellisiä rasvoja, noin 29 grammaa, mukaan lukien tyydyttyneitä ja transrasvoja, jotka voivat lisätä sydänsairauksien ja muiden terveysongelmien riskiä.
Big Macissa on myös korkea natriumpitoisuus, noin 970 milligrammaa, mikä on lähes puolet suositellusta päivittäisestä saantirajasta (2300 milligrammaa). Liiallinen natriumin saanti voi johtaa korkeaan verenpaineeseen ja lisätä sydänsairauksien ja aivohalvauksen riskiä. Hampurilainen sisältää myös sokeria, noin 9 grammaa, lähinnä sämpylästä ja erikoiskastikkeesta. Korkea sokerin saanti on yhdistetty liikalihavuuteen, diabetekseen ja muihin aineenvaihduntasairauksiin.
Ravintoarvoltaan Big Mac on melko heikko. Vaikka se tarjoaa prot
Miten laiska roskaruuan mättäjä olet kun et jaksa kirjoittaa itse vauvapalstalle viestejä vaan kopioit ChatGPT:ltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös aikuisen ihmisen päivätarve ole 2000kcal+? Eipä 550kcal kuulosta pahalta. Ehkä sitten jos ostaa mega kokoiset ranut ja sokeri kokiksen sen mukana, ja syö 1200+ kcal yhteensä.
Monet ostavat juuri noita isoja annoksia. Ehkä ei ole käsitykstä miten paljon kilokaloreita niistä saa kerralla. Itse havahduin joku vuosi sitten, kun ulkomaisessa TV-doumentissa koehenkilöt saivat valita annoksia suosituista pikaruokapaikoista. He saivat vasta jälkeenpäin kuulla miten paljon kaloreita annoksissa oli.
Prosessoidut lääkeetkin on epäterveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Itse vasta nauroin jollekin terveysinto-ohjeelle, missä oli kaikki umpivaikeasti tehtynä. Ihan sama, jos tekee vaikka hampparimuodossa tai "mössönä". Makaronimössökin kun on kauhistus, mutta teepä pastaa bulgarialaisittain, niin jo on terveellistä ja hienoa. Makaronimössöön tulee makaronia, jauhelihaa, tomaattia, sipulia, porkkanaa, yrttejä ja maissia. Pastaan bulgarialaisittain tulee makaronia, jauhelihaa, tomaattia, sipulia, porkkanaa, yrttejä ja maissia. Ensimmäinen on sekoitettu ja tehty nopeasti, toinen tehty kolmessa tunnissa ja riputeltu lautaselle erilleen. Maku sama.
Mitä vähemmän ruokaa on prosessoitu valmistuksen aikana niin sitä tervellisempää se on. Tervellisimmäksi on havaittu ruoat joiden valmistus ei vaadi ollenkaan prosessointia kuten vaikkapa omena, mandariini ja banaani jotka voi syödä sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekisi hampurilaisia kotona?
Miksi ei tekisi? Meneehän moni syömään sellaisen oikeaankin ravintolaan ja joku sen sielläkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän ruokaa on prosessoitu valmistuksen aikana niin sitä tervellisempää se on. Tervellisimmäksi on havaittu ruoat joiden valmistus ei vaadi ollenkaan prosessointia kuten vaikkapa omena, mandariini ja banaani jotka voi syödä sellaisenaan.
Niissä on hirveesti sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana ja tomaatti muuttuu terveellisemmäksi kypsennettynä eli prosessoituna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sämpylästä saa helposti terveellisemmän, mutta jostain syystä sitä ei tehdä.
Voihan ottaa ruisversion. Meillä ei lapsi edes höttöhampparia halunnut. Nyt teininä haluaa "oikeaa" ruokaa. Onkin urheilija.