Miksi hampurilainen on epäterve ultraprosessoitu ruoka?
Eihän siinä ole kuin 100% naudanliha pihvi(t), leipää, kastiketta, salaatinlehti, tomaattisiivu.
Eli mitä siinä nyt on niin epätervettä? Jos yksittäin söisi nuo, niin kuulostaisi suorastaan terveelliseltä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on liikaa kaloreita mikä ei sekään ole hyvä asia. Esimerkiksi Pic Mac -hampurilaisessa on 550 kilokaloria mikä on liikaa pelkästään aikuiselle ihmiselle. Lisäksi niissä on se rasvassa uppopaistettu pihvi ja pelkästä hiilarista valmistettu sämpylä.
Eikös aikuisen ihmisen päivätarve ole 2000kcal+? Eipä 550kcal kuulosta pahalta. Ehkä sitten jos ostaa mega kokoiset ranut ja sokeri kokiksen sen mukana, ja syö 1200+ kcal yhteensä.
Monet ostavat juuri noita isoja annoksia. Ehkä ei ole käsitykstä miten paljon kilokaloreita niistä saa kerralla. Itse havahduin joku vuosi sitten, kun ulkomaisessa TV-doumentissa koehenkilöt saivat valita annoksia suosituista pikaruokapaikoista. He saivat vasta jälkeenpäin kuulla miten paljon kaloreita annoksissa oli.
Mikä dokumentti, näkeekö jostain vielä?
Vierailija kirjoitti:
Prosessoidut lääkeetkin on epäterveellisiä.
Jos se on reseptilääke, niin lääkäri arvioi lääkkeenkäytön aiheuttamat hyödyt ja mahdolliset haitat.
Oletteko nähneet sen dokumentin jossa mies söi monta vuotta pelkästään mäkkäristä saatavia ruokia? Muistaakseni mies lihosi, kolesterooliarvot ja verenpaine nousi, mies sai diabeteksen siinä dokkarissa ja vasta vähän aikaa sitten oli uutinen jossa kerrottiin että dokkarin tehnyt mies oli kuollut terveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on liikaa kaloreita mikä ei sekään ole hyvä asia. Esimerkiksi Pic Mac -hampurilaisessa on 550 kilokaloria mikä on liikaa pelkästään aikuiselle ihmiselle. Lisäksi niissä on se rasvassa uppopaistettu pihvi ja pelkästä hiilarista valmistettu sämpylä.
Eikös aikuisen ihmisen päivätarve ole 2000kcal+? Eipä 550kcal kuulosta pahalta. Ehkä sitten jos ostaa mega kokoiset ranut ja sokeri kokiksen sen mukana, ja syö 1200+ kcal yhteensä.
Monet ostavat juuri noita isoja annoksia. Ehkä ei ole käsitykstä miten paljon kilokaloreita niistä saa kerralla. Itse havahduin joku vuosi sitten, kun ulkomaisessa TV-doumentissa koehenkilöt saivat valita annoksia suosituista pikaruokapaikoista. He saivat vasta jälkeenpäin kuulla miten paljon kaloreita annok
Ohjelma oli kai suomalaisella kanavalla, mutta siitä on muutama vuosi. En muista sen nimeä.
Ei meille lapsille syötetty ennen pikaruokaa ollenkaan. Vasta sitten sai kun itse tienasi. Ehkä korkeintaan kerran kuussa voidaan hakea jotain pikaruokaa kuten kebabbia tai pitsaa ja pääasiassa kokkaillaan kotona. Kotona tehtyihin pitsoihin ja hampurilaisiin laitan enemmän kasviksia.
Järjetöntä syöttää pienille lapsille pikaruokaa, sillä eivät ne ole kyllä kasvavan lapsen ravintoa.
Kaikki muu on roskaruokaa maitsi mamman hellalla keittämät perunat, läskinpalasta ja jauhoista ruskistettu kastike,( suolaa ja pippuria toki = mausteita). Halvimmasta jauhelihasta pihvi (liha, kalvot ja jänteet ja paljon rasvaa). Lautasen reunalle siivu vetistä kurkkua.
Koska se on hyvää. Ehkä se on jäänne vanhoilta ajoilta kun hampurilaiset oikeasti olivat epäterveellisiä. Silloin alkuaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on hyvää. Ehkä se on jäänne vanhoilta ajoilta kun hampurilaiset oikeasti olivat epäterveellisiä. Silloin alkuaikoina.
Riippuu myös valmistustavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaisen sijaan kannattaa valmistaa ruoka itse kotona.
Hampurilaisen voi valmistaa itse kotona.
Miksi kukaan tekisi hampurilaisia kotona?
Miksi, no vaikka siksi, että siihen saa kunnon täytteet eikä yhtä siivua tomaattia sisälle. Tokaksi kun itse tekee on se noin 5x edullisempikin. Joskus olen tehnyt mutta en ole mitenkään hampurilaisen ystävä, jos tulee lapsia kyläilemään, saatan tehdä. Helppohan ne on tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaisen sijaan kannattaa valmistaa ruoka itse kotona.
Hampurilaisen voi valmistaa itse kotona.
Miksi kukaan tekisi hampurilaisia kotona?
Saa parempaa halvemmalla.
Meidän perheessä on yhdeksän ihmistä joista iso osa ahmimisikäisiä teinejä ja urheilijoita. Nämä syövät useamman normihampurilaisen kerrallaan. Hamppareita kuluu siis aterialla helposti jopa lähes parikymmentä. Taloutemme ei kestä ravintolassa moisen määrän syömistä kuin ehkä kerta vuoteen lomamatkoilla yms. Itse tehtynä saa kuitenkin maukkaita ja laadukkaita hampurilaisia alle kolmen euron kappalehintaan ja lisukkeet lähes ilmaiseksi (pakasteranuja tai jotain salaattia). Näin ollen perheemme saa välillä syödäkseen hampurilaisia myös arkena.
Lisöksi toki itse tehden saa myös laadukasta ja terveellistä kun voi valita hyvät ainekset ja on tuoretta. Itse myös tykkään kokkaamisesta enemmän kuin hälinästä ankeissa pikaruokaloissa ja ison perheen logistiikasta.
Uskoakseni leipä on vehnää, missä on hyvin vähän ravintoaineita, pihvi paistettu runsaassa rasvassa ja mukana majoneesia sekä prosessoitua juustoa. Joten kuvittelisin näiden tekevän yleisimmistä burgereista epäterveellisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläin tapetaan, nyljetään, riiputetaan, paloitellaan, jauhetaan, pakataan suojakaasuun ja lopulta paistetaan. Pelkästään jo se 100% naudanliha käy läpi aika monta prosessia, ennen kuin se on hampurilaisen välissä.
Mikä hitto siinä jauhamisessa (joka on prosessi) on niin pahaa. Meneekä se liha pilalle kun sen jauhaa?
Vai onko jokin ultimaattinen tahtotila että ei ole mitään prosessia missään. Silloin se tarkoittaa sitä että kasvikset syödään suoraan maasta (ei saa pestä, koska se on prosessi). Ja liha pitää juosta kiinni ja syödä siinä kiinniottopaikalla.
Se on ihan omasta itsestä kiinni, pitääkö tätä prosessointia hyvänä vai pahana. Fakta kuitenkin on, että jauheliha on jo itsessään pitkälle prosessoitua ruokaa.
Ällöttää pelkkä ajatuskin hampurilaisen syönnistä. Rasvassa paistettu teurasjätepihvi, lähes pullalle maistuva sämpylä, muoviattoa muistuttava juusto ja eltaantunut mayjoneesi kera parin salaatinlehden koska pitää terveellistä olla! Lisukkeena rasvaa tihkuvat "ranskanperunat" ja sokerilitkua litra tai pari. Ja tätä pitäisi vielä ruoaksi kutsua!
Nykyiset ravitsemussuositukset ovat täynnä ristiriitoja ja ihan selkeitä mokia.
Perushampurilainen on aivan hyvää ruokaa silloin tällöin, jos sen tekee itse. Ostaa hyvää vähärasvaista jauhelihaa, kunnollista majoneesia, jossa pehmeää rasvaa, pilkkoo kunnolla tomaattia ja sipulia, katsoo ettei sämpylä ole mikään pommi sekään. Lisukkeena ei ole pakko tehdä ranskalaisia, voi ihan hyvin tehdä vaikka salaatin. Kuitua pitää saada kyllä joltain muulta aterialta sinä päivänä, mutta niinhän se aina on, että eri ateriat täydentävät toisiaan. Kaurapuuro aamulla pelastaa monta asiaa päivässä.
Meillä tehdään hampurilaiset usein hirven tai peuran jauhelihasta. Se on vielä vähärasvaisempaa ja vitamiini- ja hivenainepitoisempaa kuin nauta, ja tosi maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään epäterveellistä. Paitsi ehkä se majoneesi on vähän epäilyttävä.
Joo, ja se vegehampurilainen beyond pihveillä taas on täyttä roskaa. Aivopesu toimii siis hyvin.
Päinvastoin. Mitä vähemmän syömme lihaa, sen parempi. Hyvä että on korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää pelkkä ajatuskin hampurilaisen syönnistä. Rasvassa paistettu teurasjätepihvi, lähes pullalle maistuva sämpylä, muoviattoa muistuttava juusto ja eltaantunut mayjoneesi kera parin salaatinlehden koska pitää terveellistä olla! Lisukkeena rasvaa tihkuvat "ranskanperunat" ja sokerilitkua litra tai pari. Ja tätä pitäisi vielä ruoaksi kutsua!
Teurasjätteen tuunaaminen hampurilaiseksi on toisaalta kyllä vaikuttava ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään epäterveellistä. Paitsi ehkä se majoneesi on vähän epäilyttävä.
Joo, ja se vegehampurilainen beyond pihveillä taas on täyttä roskaa. Aivopesu toimii siis hyvin.
Päinvastoin. Mitä vähemmän syömme lihaa, sen parempi. Hyvä että on korvikkeita.
Ne lihan korvikkeet ovat juuri sitä ultraprosessoitua roskaa, mikä on tosi epäterveellistä. Mutta syö sinä sitä, jos se sinulle maistuu, minä jatkan peuranlihan parissa.
Tee itse niin se on terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota juomaa limsaa hampurilaisen kanssa. Voit valita juotko vettä, maitoa, olutta, viiniä tai jotain muuta. Kukaan ei myöskään pakota syömään ranskanperunoita, vaan voit valita riisiä, pastaa, salaattia tai jotain muuta. Hampurilaisenkin koostumus vaihtelee paljon sen mukaan puhutaanko kaupan eineshampparista, pikaruokalan hampparista, ravintolan hamparista vai itsetehdystä. Välissäkään ei tarvitse olla jauhelihapihviä vaan voit valita kanaa, kalaa tai jotain muuta. Paista vaikka itse maksaa hampurilaisen väliin, jos sinun tekee sellaista mieli.
Nykysin ei voi syödä mitään. Mikään ruoka ei saa samanaikaisesti maistua hyvältä ja olla terveellistä.