Miten palkan pienuus vaikuttaa työtehoosi?
HS:n kyselyssä yksi vastaaja toi esiin, että jotkut tekevät paljon vähemmän mutta saavat saman palkan.
Jos palkka on joka tapauksessa huono, tekee ehkä mieli ottaa rennosti itsensä uuvuttamisen sijaan. Teetkö näin?
Olisiko siinä tuottavuusongelmankin osatekijä: ei vain kiinnosta rehkiä, koska palkkapäivä ei ilahduta sen kummemmin - hyvä kun saa laskut maksettua - ja tulevaisuudessa siintävä yleneminen on kuin sateenkaaren pää, joka on todellisuudessa saavuttamattomissa.
Kommentit (44)
Mulla on ihan ok tulot, n 5500-6000e/kk. Ylitöitä en tee koska jo näillä tuloilla marginaalivero on n50%. Eli siis joudun tekemään kaiken ylimääräisen työn mutta joku muu kääräisee puolet siitä, eli ei kiinnosta. Enemmän olen harkinnut osa-aikaistamista. Jos tekisin vain puolet tunneista tienaisin kuitenkin n 70% nykyisistä nettoansioista. Että näin kannustava systeemi meillä Suomessa.
Vaikuttaa silleen että kaikki työt jää tekemättä . Sanon vaan että ne on tehty. Ei tällä ole merkitystä kun sama palkkaa juoksee kuitenkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että en tiedä mikä se euromäärä olisi, että minun moppi alkaisi liikkua tehokkaammin. Kuitenkin on jo tehostettu kaikki ihan järjettömäksi, paska pinttyy nurkkiin kun ei mitään ehditä enää tehdä kunnolla. Se jos mikä syö motivaatiota. Minä tulen töihin pyyhkäisemään paskan yli, vaihdan roskikset ja häivyn kotiin. Ennen sentään tehtiin puhtautta, tämä on jotain ihan muuta. Harrastelua josta saan pikku korvauksen. Hitto, minulle kävi aukomassa päätään ulkomaalainen rakennusmieskin miten olen köyhä. Hän sai jo vuonna 2008 useamman euron suurempaa palkkaa kuin minä nyt. Ai niin, ollaan arvostettuja, vaikka palkassa ei näy.
Jos saisit 5000€ brutto kuukau
Koska Suomen nerokkaan (progressiivisen) verotuksen ansiosta joutuisit noista 2 ylim tunnista tekemään toisen talkoilla
Jos saisin 5000e 8 tunnin työpäivästä niin miksi en tekisi 10 tuntista työpäivää?