Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisäministeriö tiedottaa kotivarasta ja varautumisesta

Vierailija
03.07.2024 |

Sisäministeriö (@Sisaministerio) julkaisi klo 11:22 ap. on ke, heinäk. 03, 2024:

Tiesitkö, että kotivara tulisi löytyä jokaisesta taloudesta?

Kotivara voi tulla tarpeelliseksi niin flunssan yllättäessä kuin eri poikkeustilanteissa. Kotivara ei ole erillinen ruokavarasto vaan koostu arjen välttämättömyyksistä, kuten ruuasta, vedestä ja lääkkeistä. 

https://t.co/DDPWjIlO8r

(https://x.com/Sisaministerio/status/1808416124306116930?s=03) 

Kotivaran tulee sisältää tuotteita niin, että sinä ja taloutesi pärjäätte niillä ainakin 72 tuntia.

Sisäministeriö (@Sisaministerio) julkaisi klo 11:23 ap. on ke, heinäk. 03, 2024:

Marraskuussa Suomi.fi-verkkopalvelussa julkaistaan varautumisopas. Oppaasta tulee löytymään kootusti ja laajasti tietoa omatoimisesta varautumisesta, myös kotivarasta.

Lue lisää: https://t.co/NlQuC3TrjK 3/6

(https://x.com/Sisaministerio/status/1808416151665627182?t=TWW0Gx3IG3tO5…;

Aloin seurata sisäministeriötä X:ssä. Vähän ihmetyttää tuo aikajänne, että marraskuussa julkaistaan varautumisopas. Luulisi että materiaali olisi valmiina ja voisi lätkäistä nettiin samantien. Toki parempi myöhään kuin ei milloinkaan. 

Kommentit (352)

Vierailija
201/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironista julkaista tuollaista, kun leikkaavat pienituloisilta, joilla rahat ei riitä ruokaan jne. edes normaali oloissa. Kaiketi tuo on ps. huumoria kuten saksikuvakin.

Vierailija
202/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä alkoholi maksaa mutta siitä olen varma ettei köyhillä ole siihen varaa (kuten teillä juopoilla jotka vihjailette ja tykkäätte tuollaisista kommenteista), kuten ei myöskään säännöllisin väliajoin uusittavien vesipullojen/vesikanisterien ostamiseen joka maksaa köyhälle jopa monen päivän ruokien verran (tiedän, vaikea kuvitella jos elää itse ylileveästi), eikä sillä oikeastaan ole muuta käyttötarkoitusta jos kotitalouden vedestä ei maksa kulutuksen mukaan kuten monesti köyhien vuokra-asunnoissa on. Pullot/kanisterin voi toki käytännössä ottaa uusiokäyttöön kun vesi ns. vanhenee, mutta alkuperäinen etu eli veden pitkä säilyvyys menee hukkaan sen jälkeen kun ne on kerran avattu, eikä pulloja suositella terveyssyistä tähän käyttöön muutenkaan. Sitten kun puhutaan varsinaisista veden säilytykseen tarkoitetuista astioista, raanavedellä täytettävästä kanisterista, niin puhutaan jo parin kympin eli köyhän monen viikon ruoan hintaisesta investoinnista per kanisteri. Pelkkä elintarvikekäyttöön tarkoitettu kannellinen ämpärikin on helposti kympin.

Olen itse pitkänlinjan varautuja, hintatietoinen sellainen, ja siksi pystyn tuntemaan empatiaa köyhiä varautujia kohtaan, koska tämä ei tosiaan ole mikään huokea harrastus. Voin ihan rehellisesti myöntää että tähän on mennyt tuhansia euroja (ruokavarasto, työvälineitä, retkeilyvälineitä jne.). Tietysti voi hankkia sitä ja tätä niin halvalla kuin irtoaa, mutta se että Prismasta saa parilla kympillä ohuen hätä/kesämakuupussin, ei hirveästi lämmitä kun Venäjä katkoo meiltä sähköt viikoksi keskellä pahimpia pakkasia ja asunnot jäätyy - ei edes vaikka miten toteaisi itselleen että parempi sekin kuin ei mitään. Perustavarat ja ruoka ovat Suomessa todella kalliita, se nyt vaan on fakta.

--

Sun mielestä siis köyhän ei kannata varautua yhtään mitenkään esim muutaman päivän sähkön tai vedenjakelun katkoksiin, koska ei  ole varaa varautua laadukkailla tavaroilla? Siellä se kyyhöttelee kerrostaloyksiössään ja odottaa, että joku toisi jotain juotavaa ja syötävää? Mä vähän luulen, että köyhälle alkaisi kelvata se marketin alle kahden euron vesikanisterillinenkin sitten, kun ei ole ollut  kahteen päivään mitään juotavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa mihinkään kotivaraan

Vierailija
204/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä pyritään luomaan hätätilamielialaa yleisen mielipiteen manipuloimiseksi käännytyslain taakse. Sama kuin kokkareiden Pekka Toverin lausunnolla. Persuihin ja kokoomukseen ei voi luottaa. 

Britanniassa sanottiin II maailmansodan aikaan "keep calm and carry on." Suomessa persujen politiikan edistamiseksi kansalaisten pitäisi elää jatkuvassa hätätilassa peläten ja laillisten vapauksien rajoittamista vaatien. 

Vierailija
205/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaran hankkiminen on suositus, ei velvollisuus. Monesti vaan on mukavampaa, jos on jotain syötävää ja juotavaa, kun odottelee sähköjen ja vedenjakelun palautumista tai edes sitä, että jonnekin alueelle saadaan vedenjakelupisteet. Niihinkin pitää olla oma astia, joilla vettä noutaa. Tyhjä kattilakin kyllä käy.

Vierailija
206/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että kaikkea sellaista, mihin tarvitaan vain kuuma vesi. Lämminkupit, annospuuro, nuudelit. 

Vierailija
207/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nyt tiedotetaan

Miksi vasta nyt?

Koska olemme menossa sotaa kohti.

Vierailija
208/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo tiedotus saavuttaa ne, jotka eivät paljoa tai käytä ollenkaan nettiä? Mä käytän enkä siltikään tiennyt sisäministeriön ohjeistuksesta. En ole Twitterissä. 

Onko joku tilanne että pitää nyt varautua erityisesti? Miten ne joilla ei ole rahaa varautua? Pakko vaan se sota saada tänne. 

Vierailija
209/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 72 tuntia pärjää sinnittelemällä kunhan on juomavettä joten mitä tällä tarkoitetaan? Vai onko tämä jotain läskejä varten joilla ei ole itsehillintää.

Moni sairaus vaatii säännöllisen lääkityksen. Itselläni on "migreenityyppinen sarjoittainen päänsärky" joka talttuu nopeasti, jos ensimmäisten ennakko-oireiden alkaessa otan ihan perussärkylääkkeitä tarpeeksi. Ilman lääkkeitä päädyn oksennusta pidättäväksi tajunnan rajamailla huojuvaksi varjoksi, kun en voi edes hengittää... että 72 tunnin aikana voi tapahtua paljonkin.

Mutta jos on lapsia, vanhuksia jne on hupmattavasti helpompaa, kun elämä jatkuu normaalimpana. Kotivaran ideana onkin se, ettei tarvitse SINNITELLÄ.

Meillä normaali kotivara tuoretuotteiden osalta on 2 viikkoa, perusruoka-aineiden osalta yli 3kk ja sinnittelymoodissa vuosi. Lääkkeitä on joko puoleksi vuodeksi (käsikauppa

Tyroksiinia ei pysty ostamaan apteekista kovin pitkäksi ajaksi kerrallaan eli se siitäkin varautumisesta. Mulla sairauteni hoito menee sitten muutamassa kuukaudessa jo vihkoon jos tulee joku kriisi eli se siitä prepperoinnista.

Vierailija
210/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän noista pullovesistä. Vesi säilyy tiiviissä astiassa käytännössä loputtomiin. Puhdas vesi puhtaassa astiassa (pullo tms) ei sisällä mitään pilaantuvaa tai pilaannuttavaa. Vesi ei hajoa kemiallisesti. Se ei myöskään tarjoa ravintoa millekään mikrobeille joten ei tarvita edes steriiliä pakkaamista. Jos oikein huonolla tuurilla puhtaaseen hanaveteen sattuu päätymään muutama yksilö kolibakteereita, niiden juominen tuoreeltaan lasista johtaa vähintään yhtä suureen riskiin sairastua kuin säilyttää niitä suljetussa astiassa vaikka kymmenen vuotta jonka mittaan ne eivät voi lisääntyä mutta saattavat kyllä kuolla ravinnotta.

Vesi on ollut täällä miljardeja vuosia. Olisi outoa jos pullotus muuttaisi sen jotenkin kestämättömäksi.

Kaikessa muussa on säilyvyysongelmia ja pilaantumisriskejä paitsi vedessä. Vesipullon parasta ennen -leimaus on vain lakitekninen, koska kaikissa elintarvikkeissa on oltava sellainen. Teoriassa toki makua voi ottaa ajan mittaan astiasta, mutta ei se haittaa mitään.

Vierailija
211/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäys että hanavesi on käytännössä jopa puhtaampaa kuin valmiiksi kauppaan pullotettu, joten sitä voi itse jemmailla hyvin huokeasti, kunhan on puhdas astia. Pulloja voi vaikka kerätä ja pestä jos ei ole varaa mitään pullotettua ostaa kaupasta.

Vierailija
212/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivarasta on puhuttu iät ja ajat. Kukaan ei todellisuudessa ole niin köyhä etteikö saisi kotivaraa hankittua. Järjenköyhyyttä toki senkin edestä. 

Vierailija
213/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaupassa. Silmiini osui 5 litran pänikkä vettä hintaan 1,49e. Säilyvyyttä oli hieman vajaa vuosi jäljellä. En ostanut kun minulla on oma kaivo.

Jos tuollaisen pänikän ostaa niin sitten kun se on kulutettu, niin siihen voi täyttää uuden satsin vettä. Ja taas uuden. Ei mielestäni paha hinta. Eikä mene vettä hukkaan, koska sen vanhan veden voi käyttää vaikka vessan huuhtomiseen.

Sähkökatkossa ei saa huuhdella vessaa vesiämpärillä, koska alakerta alkaa silloin tulvia!

Pullovesi ei mene juomakelvotto.aksi päivämäärän jälkeenkään. Siihen ehkä tarttuu vähän muovin makua, ei ole vaarallista. Ja aina voi myös keittää veden varmuuden vuoksi.

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Jos olet itse sen veden siihen pulloon laittanut, niin kyllä se nyt vaan jossain vaiheessa huonoksi

Luetunymmärtäminen...

Kirjoitin että pullovesi ei mene vanhaksi parasta ennen pvm jälkeen. Se tarkoittaa kaupasta otettua vettä. 

Niin tyhmä ei kai kukaan ole, että itse pullottaisi vettä hanasta. Tai näköjään sinä olet. Toivottavasti osaat käyttää kloriittia siihen.

Vierailija
214/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuorokauden kotivara ei välttämättä riitä alkuunkaan. Kaipaisin tietoa siitä, miten viranomaiset kykenevät auttamaan kansalaisia, jos jonkin kriisin takia vesi, sähkö, lämpö ja viestintäyhteydet katkeavat. Vai pitääkö tyytyä kuvittelemaan vain sellainen kohtuullinen kiltti kriisi, joka ymmärtää mennä pois parissa päivässä?

Toivottavasti tuohon sisäministeriön oppaaseen laitetaan siitä infoa. Nythän pitää itse googlailla, jos haluaa tietää. Olen itse lukenut netistä sekä Suomen että oman kotikaupunkini evakuoimis/väestönsuojeluoppaan. Aika harma muu on niitä lueskellut, veikkaan. Tiivistelmä pääkohdista olisi hyvä laittaa tuohon valtion viralliseen ohjeeseen.

Ehdottomomasti pitäisi lähettää koteihin painettu ja tiivis opas. Mistä sen tietää toim

Pitäisiköhän aktiivien printata se netistä ja laittaa johonkin taloyhtiön ilmoitustaululle?

Vierailija
215/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäisi varautua kriisitilanteiden varalle. Ja kyse voi olla muusta kuin sodasta. Luonnonmullistukset voivat katkaista sähköt, vesikin jakeluvesi voi loppua jonkin onnettomuuden vuoksi jne...iha n jokainen voi saada hengenpitimiksi tarpeelliset kotivaraan. 

Vierailija
216/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen pitäisi varautua kriisitilanteiden varalle. Ja kyse voi olla muusta kuin sodasta. Luonnonmullistukset voivat katkaista sähköt, vesikin jakeluvesi voi loppua jonkin onnettomuuden vuoksi jne...iha n jokainen voi saada hengenpitimiksi tarpeelliset kotivaraan. 

Jos olisi vaikka viikon kestävä sähkökatkos ja kaupat kiinni,  miten ihmiset ajattelivat pärjätä sen ajan? Turha sanoa,  että ei ole rahaa varautua,  koska silloinhan he olisivat viikon ilman ruokaa,  vaikka ei olisi sähkökatkoakaan ja kaupat olisi auki.  Ei ruoka tänään enempää maksa kuin huomennakaan,  toisinpäin voi kyllä olla. 

Vierailija
217/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten et hommaa kotivaraa. Ei sinulla ole varaa moneen muuhunkaan asiaan.

Vierailija
218/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisäys että hanavesi on käytännössä jopa puhtaampaa kuin valmiiksi kauppaan pullotettu, joten sitä voi itse jemmailla hyvin huokeasti, kunhan on puhdas astia. Pulloja voi vaikka kerätä ja pestä jos ei ole varaa mitään pullotettua ostaa kaupasta.

Siinä on se vaiva, että joutuu jatkuvasti vaihdella sitä vettä, jos hanasta säilöö. Kriisiä varten hommattu pullotettu vesi kaupasta kestää jopa vuosia.

Vierailija
219/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt vaan poistako tätä keskustelua! On tärkeää tietää varautumisesta ajoissa. Selvästi jotain enemmän on tulossa, koska nämä murrot vesivoimalaitoksiin ym. Ovat kiihtyneet. 

Vierailija
220/352 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vaan poistako tätä keskustelua! On tärkeää tietää varautumisesta ajoissa. Selvästi jotain enemmän on tulossa, koska nämä murrot vesivoimalaitoksiin ym. Ovat kiihtyneet. 

Rysy aiheuttaa kiusaa sekä testailee ennalta, mihin kaikkialle voi iskeä, jos he jossain vaiheessa oikeasti haluavat iskeä. Ei se tarkoita, että välttämättä koskaan tulee tapahtumaan, mutta he suunnittelevat kaiken valmiiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän