Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🕷Punkki puri viittä ihmistä Meri-Lapissa. Kaikki joutuivat sairaalaan. Mikä siinä punkkirokotteen ottamisessa on niin VAIKEAA?? 🕷🕷💉💉

Vierailija
03.07.2024 |

puutiaisaivokuume on pahimmillaan vaarallinen tauti, joka voi johtaa tehohoitoon ja yksittäisissä tapauksissa jopa kuolemaan.

https://yle.fi/a/74-20097610

Nuokin sairaalahoitoa vaativat tartunnat ja kuolemat olisi voitu estää rokotuksella. Mikä siinä punkkirokotteen ottamisessa on niin vaikeaa, että rokotteen sijaan otetaan turha riski??

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harvinainen tauti. tiedän vain kaksi tutua jolla on ollut puutiaisen aivokuume. molemmat olivat sairaalassa ja toinen sai pysyvät vammat aivoihin.

Vierailija
2/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa oli sama punkki, joka kaikkia puri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta (40 e kertaa 3?) ja se, että pitää itse hankkia.

Vierailija
4/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Simo taitaa olla pohjoisemman rannikon ainoita paikkoja, missä on puutiaisaivokuumetta, muuten ne alueet rajoittuvat pitkälti etelämmäksi. Simon alueella asuville tai siellä aikaa viettäville on käsittääkseni jo vuosia suositeltu puutiaisaivokuumerokotetta, muuten Perämeren pohjukassa saa olla aika rauhassa puutiaisaivokuumeelta. Borrelioosita toki on kaikkialla ja siihenhän ei rokotuksia olekaan.

Vierailija
5/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini tytär kuoli puutiaisaivokuumeeseen hoitovirheen takia, Kotka ei kuulunut alueeseen joosa edes olisi punkkeja lääkärin mukaan. Tämä tytär sai saaressa pureman ja sitä ei lekuri uskonut, vaikka vuosikausia on Kotkan seutu olut punkkialuetta.Tästä on jo kohta 15v. aikaa.

Törkeää lekurin toimintaa

Vierailija
6/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin eteläiset osat. Näillä alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."

Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estää ainoastaan puupäisyys.

Vierailija
7/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on rokotteet jo. Ja siksi ovat liian huolettomasti nurmikolla ja puskissa? Vanhempien vastuulla. Mitä lie se rokotekin sisältää. Ainoa keino on välttää punkkipaikkoja ja pysyä sisällä, pitkät housut jossa paksuutta tai pysyy kävelytiellä. Saappaat? Koirista ei tietoa, siinäkin ohjeet. Mistä ne punkit levinneet, sehän on kuin biologinen ase.

Vierailija
8/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se pitää myös uusia 3v. välein

mutta ei tuo hinta mikään este ole

Vierailija
9/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalainen tunnettu rokotevastainen vastustaa myös punkkirokoitetta ja naureskelee ottajia. hän ei ole punkkeja nähnyt.   En tarkoita sitä Lindaa vaan i-piikin sisarta.

Vierailija
10/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää myös tuo punkkiasia siltä kantilta, että sitä olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikä sielläkään koskaan niitä käytännössä näkynyt. Nyt niitä on joka paikassa.

Sen sijaan, että mietitte täällä miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiä miksi niitä on nykyään joka paikassa niin paljon. 

Vierailija
11/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieläpä noi halpakin on ja silti moni ei ota. röökiin, alkoon, tupakkaan, roskaruokaan ja rahapeleihin kyllä riittää rahaa.. ja vuokralla asumiseen. mutta heti kun kyse on terveyden hoitamisesta niin ei ei...

Vierailija
12/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin eteläiset osat. Näillä alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."

Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estää ainoastaan puupäisyys.

Ei sitä saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. Eikä esim. helsingissä asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkään että sitä tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja länsirannikon eteläosissa. Lisäksi rokotuskerrat on aika pitkin väliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua. 

Vierailija
13/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää myös tuo punkkiasia siltä kantilta, että sitä olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikä sielläkään koskaan niitä käytännössä näkynyt. Nyt niitä on joka paikassa.

Sen sijaan, että mietitte täällä miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiä miksi niitä on nykyään joka paikassa niin paljon. 

Ovat lisääntyneet peurakannan lisääntymisen myötä. 

Vierailija
14/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?

Vierailija
15/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä totta, että ei niitä ennen ollut. Kaikki kesät oltiin ulkona. Pelloilla, metsissä, rannoilla, heinikoissa...

Muistan koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajalta kaksi punkkia ihmisessä ja muutaman kissassa. Siinä kaikki.

Nykyään jos katsoo heinikkoon päin, on punkkeja kimpussa.

Enkä tiedä "aseesta", mutta jostain syystä ne leviää ja tuskin se rokote on se, millä ainoastaan asiaan pitäisi reagoida. Itsellä kyllä rokotekin.

Vierailija
16/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieläpä noi halpakin on ja silti moni ei ota. röökiin, alkoon, tupakkaan, roskaruokaan ja rahapeleihin kyllä riittää rahaa.. ja vuokralla asumiseen. mutta heti kun kyse on terveyden hoitamisesta niin ei ei...

Halpa kenelle? Yhdelle? Niinpä.

Kun kuusihenkinen perhe asuu kääntyvällä kadulla niin, että se viereinen katu saa ilmaisen rokotteen, mutta oma ei, niin kumpi tulee halvemmaksi, puhkaista uusi postilaatikonpaikka takapihalle ja kääntää osoite siihen vai maksaa kuuden ihmisen rokotteet...?

Vierailija
17/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka asuvat pahalla punkki-alueella ja yleensä liikkuvat luonnossa, saavat useissa paikoissa ilmaiset rokotteet.

Mun puoliso joutui maksamaan itse, kun se ilmaisen raja oli 20 metriä meidän asunnosta, ja hän liikkuu paljon luonnossa marjastamassa  ja muutenkin punkkipaikoissa.

Ruotsissa oli tyttö kuollut syksyllä TBE:hen, kun eivät tunnistaneet tautia enseimmäiselllä kerralla, kun hänet vietiin sairaalaan.

Vierailija
18/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä mökkeilen riskialueella ja olen ottanut ihan kaikki rokotukset. Silti jouduin punkinpuremasta tiputukseen, vaikka irrotin punkin heti, hakeuduin lääkäriin heti ja aloitin antibiootit heti.

Vierailija
19/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut punkit yhtä saastaisia ennen. Sen sijaan että mietitään miksi niitä on nykyään niin paljon pitäisi ihmetellä miksi ne ovat nykyään niin täynnä vaarallisia viruksia ja bakteereja. 

Vierailija
20/101 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?

Tuohon pitää laskea lisäksi 3 kpl edestakaisia matkoja kotoa rokotuspisteeseen sekä mahdollisesti poissaolosta johtuva palkanvähennys. Meillä ei punkkirokotetta saa lähiterveysasemalle, pitää mennä 52 km päähän, bussi ei tietenkään ole mahdollinen kulkuväline, joten laskennallisesti maksan 40 e rokotteesta ja lisäksi 312 km x 0,3 e (93,6 e) ja parkkimaksun noin 15 e tuohon päälle. Näin rokotuksen hinnaksi tulee melkein 150 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi