Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöasiaa

Vierailija
03.07.2024 |

Olen ainoana lapsena perimässä isäni kerrostalo-osakkeen. Osake on muuttotappiokunnassa ja arvo vähäinen eli perinnön perässä en ole, päinvastoin. 

Osakeessa on iso yhtiövastike, koska taloyhtiössä on tehty remontteja runsaasti. Nyt hieman hirvittää, miten pystyn maksamaan isäni poismenon jälkeen yhtiövastikkeen. Asunto tuskin menee heti kaupaksi ja vuokralle sitä ei kannata pistää. 

Ja jos joku miettii nyt, että onpa kylmä tyyppi, kun etukäteen miettii noita asioita, niin olen isäni kanssa hyvin läheinen ja hoitanut häntä vuosia. Isäni on vaan sen verran huonossa kunnossa, että tosiasiat pitää hyväksyä. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se 60+ ikäluokka ei tajua, minkälainen riippakivi se syrjäseudun asunto-osake voi perijälle olla. Ne ei todellakaan ole mitään "vanhuuden turvaksi säästettyä omaisuutta" vaan paremminkin "seteleillä lämmitettävä takka".

Valitettavasti sinä et tajua, että tämä 60+ ikäluokka asuu omissa kodeissaan eikä tulevan perijän perinnössä. Asuu niin kauan kun kunto kestää ja hyvälle tuntuu.

Vierailija
42/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman usein näissä ketjuissa näkee kommentteja, joissa kiistetään ikäihmisen järki ja oma tahto. Jokainen meistä hallitsee itse omaisuuttaan siihen asti kunnes haluaa vapaaehtoisesti luopua siitä päätösvallasta.

Itse aina sanon, että eläviä ei peritä. Viittaan sillä itseeni ja vanhempiini, jotka tarjosivat aikanaan minulle ennakkoperinnöksi kesämökin puolikasta. Pidin parempana, että antavat sen kokonaan veljelleni, koska sijainti oli minulle huono eikä tuloni riittäisi sen ylläpitoon. Voi olla ahne tai sitten voi olla olematta ahne. Se on oma moraalinen valinta.

Toisten asuntojen myyminen ilman näiden lupaa on törkeä petos.

Se, että vanhemmat käyttävät järkeä ja tarjoavat ennakkoperintöä, ei tee perillisestä ahnetta. Miksi tuhlata aikaa ja rahaa. Moni joko istuu rahojen päällä, ja antaa lopulta hoitokodin imeä kaiken, tai hilloaa lahoavaa kiinteistöä, vaikka ei enää itse jaksa siitä huolehtia, jonka lapset perii kuysikymppisinä. Itse tein järjestelyt, että lapset saa rahastot ennakkoperintönä, välttyvät isoilta veroilta, lapset neljäkymppiä ja perheellisiä hekin. Jos joudun sitten hoitoon, siihen on välttämätön säästössä, enempää ei tarvitse. Nyt mulla on jo kaikki mitä tarvitsen, lapsilla on enemmän tarvetta rahalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset edes lue näitä aloituksia. Ap sanoo "Nyt hieman hirvittää, miten pystyn maksamaan isäni poismenon jälkeen yhtiövastikkeen." Siis poismenon jälkeen. Porukka paniikissa myymässä asuntoa nyt.

Plussat ja miinukset kannattaa kirjata paperille myynti vs vuokraaminen  vs asunnon jättäminen itselle.  Myyminen sinänsä ei ole ongelma, pitää vaan löytää hinta, jolla asunto menee kaupaksi.

Vierailija
44/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni oli kirjoittanut että perinnöstä voi luopua. Jos luovut perinnöstä, se siirtyy seuraavalle perimysjärjestyksessä.

Voit myös olla kokonaan ryhtymättä kuolinpesään, silloin se ei siirry kenellekään vaan sinä nostat siitä kätesi pystyyn ja perintö menee velkojille. Normaali irtaimisto ei ole perintöä vaan sen saa siivota silti. Vain ulosottokelpoinen arvotavara lasketaan omaisuudeksi jos sellaista ja. 

Vierailija
45/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isältä jää merkittävä määrä muuta perintöä, sitä voi käyttää vastikkeiden maksuun siihen asti, että asunto menee kaupaksi.

Jos muuta merkittävää perintöä ei jää ja ap:llä ei ole alaikäisiä lapsia, ap voi luopua perinnöstä, jolloin se siirtyy perintökaaressa seuraavalle, joka voi puolestaan myös luopua perinnöstä. Viime kädessä asunto jää valtion murheeksi.

Vierailija
46/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei asuntoa voisi myydä jo nyt? Kai isä ymmärtää sun pointin, kun kerran olette läheisiä.

Jos isä asuu siellä, ei voi pyytää muuttamaan kodistaan vuokralle perimisen takia.

Vierailija
47/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei asuntoa voisi myydä jo nyt? Kai isä ymmärtää sun pointin, kun kerran olette läheisiä.

Jos isä asuu siellä, ei voi pyytää muuttamaan kodistaan vuokralle perimisen takia.

Aikuiset ihmiset voivat kyllä keskustella asioista. Jokainen ihminen, vaikka olisi vanhus, ymmärtää mistä on kysymys. Jos taas on jo tarpeeksi seniili, ei kyllä ymmärrä enää yhtään mitään. Siksi asioista pitää keskustella hyvissä ajoissa etukäteen. Edunvalvonta-asiat täytyy olla kunnossa. 

Vierailija
48/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset voivat kyllä keskustella asioista. Jokainen ihminen, vaikka olisi vanhus, ymmärtää mistä on kysymys. Jos taas on jo tarpeeksi seniili, ei kyllä ymmärrä enää yhtään mitään. Siksi asioista pitää keskustella hyvissä ajoissa etukäteen. Edunvalvonta-asiat täytyy olla kunnossa. 

Jatkan vielä, että minun 70-vuotiaat vanhempani ovat jo hoitaneet edunvalvonta-asiat kuntoon. Tämä siksi, että isovanhempani eivät ole sitä asiaa hoitaneet, kun aika olisi ollut ja nyt on jo myöhäistä. Vaikeuttaa suuresti asioiden hoitoa. 

Vierailija
49/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä isääsi testamenttaamaan se luukku sotaveteraanijärjestölle.

Vierailija
50/51 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin kiinteistöalalla maaseutukaupungissa ja vastaavia tilanteita tulee jatkuvasti vastaan. Ratkaisuna on vuokrata asunto sellaiselle hinnalla, että se kuittaa vastikkeet. Sen jälkeen asunnon voi laittaa myyntiin, ja hinnaksi määritellään taas summa, joka kattaa jäljellä olevan yhtiölainan. Jos ei mene kaupan, vuokratuotoilla asunto tuottaa tarvittavan summan, ja jos menee, hieno homma.

Käteen ei paljoa jää, mutta ongelma hoituu pois päiväjärjestyksestä.

Vierailija
51/51 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylinen tilanne kuin ap:lla: perinnöksi tulossa vanha ja remontin tarpeessa oleva omakotitalo syrjäkylältä. Taitaa jäädä sinne rapistumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän