Ehdottakaa meille koirarotua!
Suunnitelmissa olisi hankkia koira. Perheeseen kuuluu lisäksi kaksi teini-ikäistä, jotka ovat pienestä pitäen olleet koirien kanssa tekemisissä. Asumme isossa rivitalossa taajama-alueella. Olen myös itse myös lähtöisin perheestä, jossa on ollut metsästyskoiria. Itsellä oli welshinspringerspanieli, joka eli yli 10-vuotiaaksi. Kyseinen koira päätyi sattuman kautta meille pentuna. Tarkoituksena ei ollut hankkia spanielia tai metsästyskoiraa. Varsinaista koulutuskokemusta on lapsuudenkodin koirista jotain ja sitten tuosta omasta, jonka kanssa käytiin ahkerasti pentukursseilla.
Joidenkin mielestä sprinkut ovat todella vilkkaita ja paljon virikkeitä vaativia, mutta itse en kokenut rotua erityisen hankalaksi. Eniten ärsytti trimmausta vaativa turkki. Koirassa hyviä asioita oli koulutettavuus, innokkuus, ystävällinen luonne, koko ja terveys. Lapset eivät ulkoiluta koiraa, mutta koiran pitäisi tulla teinien kanssa toimeen. Turkkia voin harjata välillä, mutta toiveena on, ettei tarvitsisi trimmailla tai jatkuvasti harjata. Ajatuksena olisi aloittaa koiran kanssa tavoitteellinen treenaaminen. Harrastan juoksemista ja koiran kanssa haluaisin harrastaa pk-lajeja tai tokoa. Koiran koko voisi olla väliltä 40-50 cm, ei niin tarkkaa. Pikkukoirat tai jättirodut eivät kiinnosta. Olen pohtinut paljon eri vaihtoehtoja, mutta jotenkin pelkistä rotukuvauksista ei oikein saa hyvää kuvaa ja lähipiirissä on vain metsästyskoiria ja pikkukoiria, jotka ovat tosiaan pois laskuista. Lapset ovat ehdottaneet saksanpaimenkoiraa, mutta itselle on jäänyt vaikutelma, että rodulla on terveysongelmia, kuten lonkkavaivaa ja ne saattavat olla hermoheikkoja koiria. Lyhytkarvainen saksanpaimenkoira voisi muuten olla ihan hyvä vaihtoehto.
Millaisia ideoita teille tulee mieleen näillä spekseillä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Australian labradoodle😊Ihana luonne.
Näitä on varmaan vaikea saada?
Australian labradoodle😊Ihana luonne.