Olen saanut kutsun kuulemistilaisuuteen liittyen päihteidenkäytöstä työaikana - tarkoittaako se potkuja?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, väsyneenä ja Tramalia ottanut selkäkipuihin kuten lääkäri määrännyt.
apNo sitten kerrot juuri niin kuin asia on. Jos et ole päihteitä käyttänyt, pidä siitä kiinni. Ota työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies mukaan. Muuten olet tilanteessa 2-1, et käytännössä voi vaikuttaa siihen, mitä muistioon kirjataan. Esihenkilö ja HR vetävät yhtä köyttä eikä sinun sanalla ole merkitystä.
Jos olet käyttäytynyt sekavasti, niin on oikein että työkaveri on ilmoittanut huolensa esihenkilölle ja asia kuuluu tutkia, mutta on epäasiallista syyttää ketään etukäteen ennen tutkimista ja ilman näyttöä päihteidenkäytöstä työajalla. Tuollainen täyttää kiusaamisen tunnusmerkit.
Jos on sellainen esimies kuin minulla, hän oli minun puolellani. Ulkopuolinen henkilö oli tehnyt minusta valituksen. Kuulemisessa olivat minä, esimies ja HR-päällikkö. Kerroin kantani. Sitten minut lähetettiin pois ja esimies ja HR-pomo jäivät keskustelemaan kahden. Kuukautta myöhemmin sain esimieheltä muistion ja pyynnön tulla suulliseen huomautukseen. Se tapahtui esimiehen luona, ja hän sanoi, että he olivat päätyneet lievimpään huomautukseen siitä syystä, että jos kyseinen tyyppi päättää vielä viedä asiaa eteenpäin, firma voi osoittaa, että asiaan on puututtu ja siitä on tullut seuraus. Jätin asian sikseen, vaikka minua kyllä kismittää tieto, että nyt papereissani mainitaan suullinen huomautus asiasta, johon en ollut syypää millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Käkäkäkää!! juoppo saa kenkää ja se on oikein.
Häiritseekö sinua omatuntosi, kun juopotkin kykenee tekemään työnsä tunnollisemmin ja paremmin kuin sinä.
Työkaverisi on saattanut olla ihan aidosti huolissaan sinusta eikä olla mikään ilkeä ukko. Mielestäni on reagoinut aika lievästi, jos olet ollut sekava. Itse olisin sattanut kysyä noissa olosuhteissa, että tilaanko ambulanssin?
Jos minun työkaverini olisi sekavana töissä, niin hän päätyisi ensin puhallettavaksi ja sen jälkeen huumetesteihin päivystykseen. Ei ole ok, olla sekavana sairaalassa töissä.
Mukaan ehdottomasti työsuojeluvaltuutettu, jos on mahdollista. Hänellä on kokemusta näistä, että miten hoidetaan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voi itselleen määrättyjä reseptilääkkeitäkin käyttää väärin ja päihdetarkoituksessa niinkuin ap on ilmiselvästi tehnyt,nyt piää vain kestää seuraukset.
Tramal voi aiheuttaa sivuvaikutuksena sekavuutta. Varsinkin jos reseptissä määrätty annos ei ole ollut aivan riittävä kipuun ja on vähän itse sitä kivun vuoksi nostanut, on tyypillistä että sivuvaikutus tulee annoksen noustessa voimakkaampana. Mutta ei se kyllä päihdetarkoituksessa käyttämistä ole, jos siinä ei ole tavoiteltu päihtymistä. Pikemminkin tuosta kannattaa puhua lääkärin kanssa, että saa annokset kohdilleen tai sitten vaihto toiseen lääkkeeseen.
Kiitos kaikille!
Keskustelu meni ok ja suht asiallisesti, mutta ymmärsin, kuka minusta on työnantajalle ilmoittanut... vaikka nimeä ei mainittu. Olen tämän henkilön kanssa läheisessä työsuhteessa - minkä takia ei ilmaissut minulle ensin huoltaan? Siinä mielessä täyttyy kiusaamisen edellytykset. Saanen huomenna kirjallisen varoituksen. Aivan sama, olen pöyristynyt tästä kaikesta. Ja juu, työsuojeluvaltuutettu oli mukana, se oli hyvä asia.
ap
Älkää pelotelko ap:tä keksimillänne typerillä skenaarioilla! Kerrot vaan totuuden selkäkivuista ja siihen määrätyistä lääkkeistä ja jos se on vaikuttanut sun mielentilaan ym. Puhu totuus avoimesti julki! Kyllä sen vastapuoli tuntee että sä puhut totta.
Tällaisia outoja ilmoittelijoita tuntuu olevan vähän joka työpaikassa nykyisin. Olen itsekin joutunut turhan syyttelyn kohteeksi ja joutunut puhutteluun. Ajojahti kohdallani päättyi vasta kun halusin pääsin puhumaan asiasta ylimmän johtajan ja syyttelijän kanssa samaan pöytään. Sitä ennen ajojahti ja turhat syytökset vaan jatkuivat. Joten nyt Ap, rohkeasti menet sinne ja kerrot totuuden, niin sun ei tarvitse enää kärsiä tästä!
Kuulemistilaisuus on laissa käytetty nimitys nimenomaan tilaisuudesta, jossa työnantaja harkitsee työsuhteen päättämistä.
Tilaisuuteen pitää halutessaan saada mukaan juristi tms. avustaja. Tilaisuudessa työntekijällä pitäisi olla oikeus nimenomaan tulla kuulluksi, eli esittää oma näkemyksensä asiasta. Tämän jälkeen työnantaja harkitsee, mihin toimenpiteisiin se ryhtyy. Joskus työnantaja jää harkitsemaan asiaa, joskus irtisanoo jo tuossa tilaisuudessa tai antaa varoituksen/hoitoonohjauksen tms.
Tärkeää on, että itse ei tee asiassa mitään hätiköityjä päätöksiä. Ei esim. itse irtisanoudu, koska eipä siitä yleensä ole mitään hyötyä (ja jos itse irtisanoutuu, ei irtisanomisen laillisuutta voi enää selvittää, toisin kuin työnantajan irtisanoessa).
Voi itselleen määrättyjä reseptilääkkeitäkin käyttää väärin ja päihdetarkoituksessa niinkuin ap on ilmiselvästi tehnyt,nyt piää vain kestää seuraukset.