Olen saanut kutsun kuulemistilaisuuteen liittyen päihteidenkäytöstä työaikana - tarkoittaako se potkuja?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että käytät Tramalia työaikana. Se on saikkua, jos selkä kipeä. Tai sitten sun olisi pitänyt suoraan sanoa esihenkilölle käyttäväsi vähän vahvempaa lääkettä kuin Burana..
No herrajumala, on täysin normaalia, että lääkärit määräävät kolmiolääkkeitä työntekijöille. On myös täysin normaalia, ettei saa sairaslomaa ainoastaan siksi, että lääkäri on määrännyt kolmiolääkettä. On myös täysin normaalia, että työntekijä itse yrittää käydä töissä saamansa lääkityksen avulla.
Tsemppiä ap:lle epäreilun kollegan aiheuttaman epäreilun tilanteen hoitamiseen. Työterveyshuolto tarvittaessa mukaan keskusteluun, jos ei mene perille tällä ensimmäisellä juttelulla että kyseessä on "väärä hälytys". Vaikka lääkitys ei olisikaan työterveyslääkärin määräämän, näkevät he Kannasta mitä reseptilääkkeitä sinulle on määrätty.
Meillä ainakin huumausaineiden käytöstä saa potkut.
Ohis: Kun olin nuori kauan sitten ja monta kesää kesätöissä kaupungin rakennuksilla, suurimmalla työmaalla kahtena kesänä oli 3 juoppoa työnjohtajaa, jotka joivat töissäkin avoimesti.
Tai 2 joi avoimesti ja kolmas hieman juomista salasi. Se kolmas tuli kerran suoraan baarista töihin.
Yksi heistä pääsi kaikkien työmaiden työnjohtajaksi eli työpäälliköksi myöhemmin. Kuulin, että aika helposti erotti juopot työntekijät. (Tuskin sentään työnjohtajia eli entisiä saman tason tyyppejä, mutta en tiedä.)
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan olen kaikki työtehtäväni hoitanut moitteettomasti, mutta nyt yksi henkilö organisaation sisältä raportoinut tällaista.
ap
Jos sulla on samanlainen pomo kuin mulla, niin se uskoo vaan sitä, joka on valittanut eikä kuuntele yhtään sinua.
Työpaikallani oli henkilö, jolla oli alkoholiongelma. Kauan sitä katsottiin läpi sormien, kunnes eräänä aamuna hän tuli umpitunnelissa töihin. Oli jäänyt rattijuoppoudesta kiinni, haukkui kollegat ja rähjäsi. Sen jälkeenkin työterveys puolusti häntä, vedoten vaikka mihin. Kunnes yht 'äkkiä hän "irtisanoutui".
Heti vaan lakimies tai asianajaja mukaan, että voidaan aloittaa selvitys perättömistä puheista ja mahdollisesta työpaikkakiusaamisesta.
Jos ilmianto on perätön, voit pyytää että tämän tyyppinen kiusaaminen otetaan myös puheeksi. Tuon kaltainen käytös työkaverilta alkaa jo ylittää asiattoman käytöksen kriteerit. Ps. tiedän monta jotka voivat käydä töissä vaikka tramadoli onkin käytössä, pieni annos ei aiheuta työkyvyttömyyttä, pois lukien esim lentäjät ja muutama muu ammatti. Esim kroonisesta kivusta kärsivillä on tämänkaltainen lääkitys ja ovat ihan työkykyisiä, jos kivuiltaan siis pystyvät. Ja kuten täällä muutenkin on neuvottu, luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole, väsyneenä ja Tramalia ottanut selkäkipuihin kuten lääkäri määrännyt.
ap
No sitten kerrot juuri niin kuin asia on. Jos et ole päihteitä käyttänyt, pidä siitä kiinni. Ota työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies mukaan. Muuten olet tilanteessa 2-1, et käytännössä voi vaikuttaa siihen, mitä muistioon kirjataan. Esihenkilö ja HR vetävät yhtä köyttä eikä sinun sanalla ole merkitystä.
Jos olet käyttäytynyt sekavasti, niin on oikein että työkaveri on ilmoittanut huolensa esihenkilölle ja asia kuuluu tutkia, mutta on epäasiallista syyttää ketään etukäteen ennen tutkimista ja ilman näyttöä päihteidenkäytöstä työajalla. Tuollainen täyttää kiusaamisen tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että käytät Tramalia työaikana. Se on saikkua, jos selkä kipeä. Tai sitten sun olisi pitänyt suoraan sanoa esihenkilölle käyttäväsi vähän vahvempaa lääkettä kuin Burana..
No herrajumala, on täysin normaalia, että lääkärit määräävät kolmiolääkkeitä työntekijöille. On myös täysin normaalia, ettei saa sairaslomaa ainoastaan siksi, että lääkäri on määrännyt kolmiolääkettä. On myös täysin normaalia, että työntekijä itse yrittää käydä töissä saamansa lääkityksen avulla.
Tsemppiä ap:lle epäreilun kollegan aiheuttaman epäreilun tilanteen hoitamiseen. Työterveyshuolto tarvittaessa mukaan keskusteluun, jos ei mene perille tällä ensimmäisellä juttelulla että kyseessä on "väärä hälytys". Vaikka lääkitys ei olisikaan työterveyslääkärin määräämän, näkevät he Kannasta mitä reseptilääkkeitä sinulle on määrätty.
Kollega on voinut olla aidosti huolissaan sekavuudesta ja on tehnyt oikein kun huolensa ilmaissut. Se on välittämistä. Mutta se, että sitä aletaan heti tutkia päihteidenkäyttönä, on epäasiallista. Lääkityksesi tai diagnoosisi eivät kuulu HR:lle eikä esihenkilölle. Ne ovat yksityisiä terveysasioita, ja kuuluvat korkeintaan työterveyshuollolle. Käy työterveydessä juttelemassa tilanteestasi niin ehkä saat sieltä jonkun mukaan tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin huumausaineiden käytöstä saa potkut.
Työterveyslääkärin määräämä Tramal ei ole laiton huumausaine. Ei siitä saa potkuja. Et edes tiedä mitä lääkkeitä työkaverisi käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Kun olin nuori kauan sitten ja monta kesää kesätöissä kaupungin rakennuksilla, suurimmalla työmaalla kahtena kesänä oli 3 juoppoa työnjohtajaa, jotka joivat töissäkin avoimesti.
Tai 2 joi avoimesti ja kolmas hieman juomista salasi. Se kolmas tuli kerran suoraan baarista töihin.
Yksi heistä pääsi kaikkien työmaiden työnjohtajaksi eli työpäälliköksi myöhemmin. Kuulin, että aika helposti erotti juopot työntekijät. (Tuskin sentään työnjohtajia eli entisiä saman tason tyyppejä, mutta en tiedä.)
Rakennusalalla ei ole harvinaista että työntekijät puhallutetaan aamulla ennen töiden aloitusta. Raksa on vaarallinen paikka jos porukka on humalassa.
Ap, oletko huomannut että olisit syönyt Tramalia enemmän kuin lääkärin kirjoittamassa reseptissä? Se nimittäin voi tehdä toleranssia, niin että sama määrä ei enää vaikuta, ja jotkut sitten syövät omin päin vähän enemmän. Siitä tulee myös sivuvaikutuksia sitten enemmän, esimerkiksi juuri sekavuutta. Jos näin on, niin tätä sinun ei tietenkään pidä mennä esihenkilön ja HR:n tapaamisessa sanomaan, koska ei se heille kuulu. Mutta puhu asiasta työterveyshuollossa. Jos Tramal ei lääkärin määräämällä annoksella sinua auta, niin onhan niitä nyt muitakin lääkkeitä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmianto on perätön, voit pyytää että tämän tyyppinen kiusaaminen otetaan myös puheeksi. Tuon kaltainen käytös työkaverilta alkaa jo ylittää asiattoman käytöksen kriteerit. Ps. tiedän monta jotka voivat käydä töissä vaikka tramadoli onkin käytössä, pieni annos ei aiheuta työkyvyttömyyttä, pois lukien esim lentäjät ja muutama muu ammatti. Esim kroonisesta kivusta kärsivillä on tämänkaltainen lääkitys ja ovat ihan työkykyisiä, jos kivuiltaan siis pystyvät. Ja kuten täällä muutenkin on neuvottu, luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu mukaan.
Sen verran tähän on pakko kommentoida, että pieni annos tramadolia ei aiheuta sekavuutta eikä näinollen myöskään työkyvyttömyyttä. Nythän me emme tiedä, pitääkö ollenkaan paikkansa, että Ap on käyttäytynyt sekavasti, mutta jos näin on, niin sitten lienee syytä miettiä mistä johtuu. Sekavana kukaan ei tietenkään ole työkykyinen.
Tramal aiheutti äidilleni sekavuutta, hienomotoriikan kömpelyyttä sekä vaikeuksia käyttää esimerkiksi kaukosäädintä. Eikä hän sitä yleensä itse edes huomannut. Puhe sammalsi ja käytös vaikutti juurikin humaltuneelta. Lopulta päädyttiin sairaalahoitoon ja lääke vaihdettiin. Tramal ei kaikille sovi. Jos olet töissä esimerkiksi terveydenhuollossa, kannattaa otttaa tosissaan työkaverin ilmoitus. Itse omaa sekavuuttaan ei välttämättä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran tähän on pakko kommentoida, että pieni annos tramadolia ei aiheuta sekavuutta eikä näinollen myöskään työkyvyttömyyttä. Nythän me emme tiedä, pitääkö ollenkaan paikkansa, että Ap on käyttäytynyt sekavasti, mutta jos näin on, niin sitten lienee syytä miettiä mistä johtuu. Sekavana kukaan ei tiet
Perinnöllisistä syistä ihmiset metabolisoivoat lääkeaineita eri tavoin. Tramal ei ole Burana. Sen vaikutuksia ei pidä vähätellä ja aliarvioida. Eikä varsinkaan ihannoida. "Pieni annos" Tramalia on merkittävä annos voimakasta lääkettä. Siihen on syyt miksi Tramal on haluttu lääke.
https://www.terveyskyla.fi/laaketalo/perima-ja-laakkeet/periman-vaikutu…
Tramal kyllä mulla nousee huppuun ihan kivasti ja olen sellasessa kekkulissa. Yleensä olen syönyt kipuun panacodia, joka väsyttää ja tekee vähän hassun olon (tramalia vain pahimpiin kipukohtauksiin että vältetään sairaala jossa ne antaa sitä samaa tramalia vaan). Nyt mulla on aloitettu gabapentiini (kolmiolääke) pysyvänä lääkityksenä joka myös nousi alussa huppuun ja annosnostoissa myös, mutta sen jälkeen on ollut ok. Olen kertonut pomolle että olen lääkkeen X vaikutuksen alaisena ja tästä gabastakin että tämmöinen aloitetaan, vaikuttaa työhön tai sitten ei (toimistotyö). Ihan juuri siksi että jos joku menee kyselemään miksi olen "kännissä" töissä niin ei tarvitse pitää tämmöisiä HR-kuulustelutilaisuuksia.
Kerrohan ap sitten miten meni! :)
Ap käyttänyt tramalia päihde tarkoituksissa, hyi hyi sietäisi saada potkut.
Kynnys ilmoittaa työkaverin työkunnosta on yleensä aika korkean kynnyksen takana. Olisko ammatilla merkitystä? Jos sammaltaa tai haparoi lasten parissa tai hoitotyössä, on epäilyyn turvallisuuden vuoksi reagoitava nopeasti. Myös ammattikuljettajien työkunto on usein tarkan seurannan alla. Joillain työpaikoilla puhellutetaan. Työkunnon valvonta on esimiehen velvollisuus, vastuu ja tehtävä. Vaikka kyse olisikin asiallisesta reseptilääkkeestä, on selvää ettei sammaltava, haparoiva tai fiiliskissä oleva työkaveri ole työkunnossa. Silloin jäädään saikulle kotiin. Protokolla on tehty syystä.
Oliko resepti selkäsärkyä varten voimassa?
Puhalluta ittes toope.