Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodissa ei ollut yhtään Suomea osaavaa työntekijää

Vierailija
02.07.2024 |

Kommentit (438)

Vierailija
301/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia ettei ole suolen komuja yhtään

302/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on nykypäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
303/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filippiiniläinen sh-tutkinto on lukion jälkeen suoritettu 4-vuotinen yliopistokoulutus Bachelor of Nursing Science. Tutkinnot suoritetaan Filippiineillä englanniksi. Se kelpaa sellaisenaan esimerkiksi Irlannissa, Lähi-idän maissa, USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa ja kieliopintojen jälkeen Saksassa ja Turkissa. Eikä he missään muualla kuin Suomessa joudu suorittamaan lähihoitajaopintoja. 

Mä en ymmärrä , miksi he hakeutuvat töihin Suomeen jos heidän on mahdollista työskennellä just vaikka Irlannissa, Iso-Britanniassa tai Norjassa?

Vierailija
304/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendo ja muut Esperit ovat sen tason yhteiskunnan syöpäpesäkkeitä, että niistä tulisi päästä eroon lopullisesti.

Eikä ole mitään subjektiivista mutua tämä, mutta nyt en jaksa avata enempää.

Vierailija
305/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tällekin asialle pitäisi tehdä. Päättäjät eivät tee mitään.

Me täällä määkitään palstalla. Voitais vallata eloapinoiden paikat Mannerheimintiellä ja vaatia Suomeen suomenkielisiä hoitajia ja heille sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen. Ja lisäksi hoivat jätit hiiteen ja oma lääkäri -malli tilalle.

Vierailija
306/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me täällä määkitään palstalla. Voitais vallata eloapinoiden paikat Mannerheimintiellä ja vaatia Suomeen suomenkielisiä hoitajia ja heille sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen. Ja lisäksi hoivat jätit hiiteen ja oma lääkäri -malli tilalle.

Asiaa! Mitenhän tällaisia lähdetään puuhaamaan? Olen kyllä mukana.

Vierailija
307/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää.

Miettikää, mikä meteli tästä nousisi jos hoidettavina olisivat lapset, nuoret, muuhanmaattajat

Mamuthan saavat verirahoilla tulkin lääkäriin ja sairaalaan.

.

Vierailija
308/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden huonolla kielitaidolla varustettujen kirjauksista ei ota kukaan selvää. Pomolle ollaan mielinkielin, kun kerran tänne on päästy. Esimies tykkää näistä, kun he nöyränä tekevät tuplavuorot, eivätkä ymmärrä työlainsäädännöstä yhtään mitään. Asukkaiden kanssa kommunikointi on: Syö, juo, vessa, nuku. Eivät ymmärrä mitään, mitä vanhukset yrittävät sanoa. Omaisten kysymyksiin ja kritiikkiin on helppo aina vastata; minä ei ymmärrä. Me suomalaiset joudumme aina paikkaamaan heidän mokiaan.

Vierailija
309/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa! Mitenhän tällaisia lähdetään puuhaamaan? Olen kyllä mukana.

Mitä siitä olisi hyötyä ja kenelle?

Vierailija
310/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ratkaistaan siten että ei oteta kielitaidottomia töihin. Syntyy uusi ongelma ja se ratkaistaan jättämällä vanhukset heitteille. Noniin asia ratkaistu ja kaikki voivat mennä onnellisina nukkumaan.

Vierailija
311/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on järkyttävä. Vanhusten ympärivuorokautista hoitoa ajetaan alas, hoitoalalle ei kouluttauduta, alalla olevat ovat loppuunpalaneita. Kuka hullu nuori kouluttautuu lähihoitajaksi, esim. kotihoitoon, kun helpommallakin pääsee?  Palkka surkea työmäärään nähden. Ulkomailta tuodaan halpatyöntekijöitä, huonolla kielitaidolla ja osaamisella. Pätevät tekijät eivät suomeen tule, koska muualla ovat paremmat työmarkkinat. Suomi ei ole houkuttava maa hoitajille.  Suomi saa jämät kehitysmaista, jotka eivät muualle kelpaa. Taitaa maamme tulevaisuus olla kuten Italiassa, jossa perhe hoitaa vanhukset itse. 

Vierailija
312/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on järkyttävä. Vanhusten ympärivuorokautista hoitoa ajetaan alas, hoitoalalle ei kouluttauduta, alalla olevat ovat loppuunpalaneita. Kuka hullu nuori kouluttautuu lähihoitajaksi, esim. kotihoitoon, kun helpommallakin pääsee?  Palkka surkea työmäärään nähden. Ulkomailta tuodaan halpatyöntekijöitä, huonolla kielitaidolla ja osaamisella. Pätevät tekijät eivät suomeen tule, koska muualla ovat paremmat työmarkkinat. Suomi ei ole houkuttava maa hoitajille.  Suomi saa jämät kehitysmaista, jotka eivät muualle kelpaa. Taitaa maamme tulevaisuus olla kuten Italiassa, jossa perhe hoitaa vanhukset itse. 

Ei siitä ole kuin muutama vuosikymmen kun tilanne oli käytännössä sama. Julkista hoitoa sai jos sai ja laatu oli mitä oli. Ne joilla oli ja on mahdollisuus järjestää sen hoidon kotona itse.

Vierailija
313/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistämisen väistämätön seuraus. Surullista kokoomuksen politiikkaa.

Vierailija
314/438 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ole kuin muutama vuosikymmen kun tilanne oli käytännössä sama. Julkista hoitoa sai jos sai ja laatu oli mitä oli. Ne joilla oli ja on mahdollisuus järjestää sen hoidon kotona itse.

Eikä silloin edes ollut yksityisiä hoitopaikkoja.

Vierailija
315/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos sekopäiset vihervassarit

Vierailija
316/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avin ylitarkastaja kertoo (tuossa lehtiartikkelissa)  että osa työntekijöistä ei osannut sanoa suomeksi kuin "hei".

Ihan en tuota usko. Siis varmasti osaavat vain auttavaa suomea, mutta normijärkinen yleensä ymmärtää jo ekan työvuoron jälkeen sanat kahvi, vessa, suihku. 

Vaikka osaisikaan auttavasti työsanaston jää tässä huomiotta se kuinka tärkeää vuorovaikutus omalla tunnekielellä eli useimmiten äidinkielellä on. T: en tahdo enää työskennellä työyhteisöissä joissa ei ole yhteistä kieltä. eri

Vierailija
317/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hlvt - ei Suomeen tätä !!!

1.  SO-TE-alan palkat kuntoon.

2.  Koulutus takaisin kuntoon.

3.  Ammattiin pyrkivien psykologiset testit takaisin tarkoiksi soveltuvuuskokeineen:  kokopäiväisiksi yksilö- sekä ryhmätesteineen, kuten 1980-1990-luvulla oli.

Hyvä, monipuolinen mielenkiintoinen ura takana. Nyt eläkkeellä 65-vuotiaana.

Edelleen teen keikkahommia viikottain tai kuukausittain.

Paljon tein. Paljon näin. Paljon opin.

Lisä-uudelleenkouluttauduin laaja-alaisesti (kolme tutkintoa).

Vierailija
318/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä tulevaisuus odottaa vanhenevia ihmisiä. Jatkossahan vain aniharva edes pääsee hoivakotiin.

Parempi alkaa itse ajoissa valmistautumaan asioihin. 

Kokoomus on tämän aiheuttanut. Maassa ei ole työvoimapulaa, Kokoomus on aiheuttanut maahan palkanmaksupulan kun se on tuonut maahan osaamatonta väkeä.

Vierailija
319/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Attendon mukaan kielitaito on suhteellinen kysymys. Ei kai siinä muuta kuin pyydetään hoitajaa näyttämään, miten hän tekee kirjaukset tai vastaa vanhuksen pyyntöihin. 

Paljonko luulet vanhusten hoivakodeissa tehtävän kirjauksia? Ei se mikään sairaala ole. 

Huonon kielitaidon hoitaja osaa kysyä vanhukselta mikä hätänä tyyliin vessa, jano, onko kipua, ja tuo sen mukaan vettä tai vuoron suomenkielisen hoitajan. Normisettiä suuressa osassa Suomea vanhustenhoidossa. 

No sehän se yksi suurimmista ongelmista onkin, että kaikki kaatuu niiden suomenkielisten hoitajien niskaan. 

Vierailija
320/438 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen pohtinut, että minkälainen se suomen kielen koe oikein on. En työskentele enää hoitotyössä, mutta asioin työni puolesta usein hoitokodeissa. Kuten jo täälläkin on mainittu, ulkomaalaiset vastaavat kaikkeen hymyillen joo. Kerran pyysin ulkomaalaista ohjaamaan minut Maijan luokse. Lähdin seuraamaan hoitajaa ja sitten seurasin häntä siivouskomeroon, kun hän ei mitenkään tuonut ilmi, ettei ymmärtänyt minua.