Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytän kohta 46v ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita

Vierailija
02.07.2024 |

Kierron pituus edelleen se 30 pvää, joka se on aina ollut. Minkä ikäisenä teillä alkoi ensimmäiset oireet?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 alkoi vaihtelut kierossa, 54 tuli satunnaisesti, 55 loppui kokonaan. Aivosumua lisänä, muuten ok.

Vierailija
42/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt kannattaa olla oikein aktiivinen kun olet vielä noin hyvässä siitoskunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nyt kannattaa olla oikein aktiivinen kun olet vielä noin hyvässä siitoskunnossa. 

Mulle on tehty sterilisaatio juuri siksi kun olen niin aktiivinen ;)

ap

Vierailija
44/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään esioireita. Kuukautiset loppui 53v. Sen jälkeen nää nivelvaivat, uupumus, krampit , vyötärörasva. 

Hormonikorvaus teki mulle hirveän pahoinvoinnin ja päänsäryn, toise en edes uskalla kokeilla.

Vierailija
45/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan, ikä nyt 52. Harrastan myös paljon liikuntaa, liekö vaikuttaa tai sitten geenit. Äidilläni loppui menkat 54-vuotiaana ja siinä se, ei muita oireita.

Mutta en ihan ymmärrä ap:n huolta, kyllä ne vaihdevuosioireet suurimmalla osalla tulee vasta 50+vuotiaana, jos on tullakseen. Vaikka kovaa ääntä niistä pitävät ne, joilla alkaa nuorempana. Ehkä heillä sitten onkin kovemmat oireet.

Kyllä suurelle osalle tulee vaihtarioireita jo ennen vimeisiä kuukautisia, monilla vuosia ennen kun kokonaan loppuu. Suomessa nainen saa viimeisen kuukautisvuodon keskimäärin 51v ikäisenä. 

Vierailija
46/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 47 eikä ole ollut mitään oireita vielä. Kaikki toimii normaalisti ja säännöllisesti.

Vierailija
47/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut esivaihdevuosioireita jonkin aikaa. Täytän 44 tänä vuonna. Niihin kuuluu lyhentynyt kuukautiskierto (aikaisemmin oli suunnilleen 28 päivää, nyt keskimäärin 24), lisääntynyt hikoilu ja välillä yöheräily.

Vierailija
48/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut esivaihdevuosioireita jonkin aikaa. Täytän 44 tänä vuonna. Niihin kuuluu lyhentynyt kuukautiskierto (aikaisemmin oli suunnilleen 28 päivää, nyt keskimäärin 24), lisääntynyt hikoilu ja välillä yöheräily.

Vielä tuosta liikunnasta. En harrasta paljon liikuntaa, mutta työni on sellainen, että siinä liikutaan koko ajan. 

Vierailija
49/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se niin ole että jos käyttää e-pillereitä niin vaihdevuodet ei voi tulla niistä läpi kun niissä on estrogeeniä? Kannattaako sen takia käyttää

Yli nelikymppisillä on usein minipillerit, joissa on pelkkää keltarauhashormonia. Vaihdevuosien alkamisen huomaa, voin kertoa kokemuksesta.

Vierailija
50/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin se alkaa 51,5 vuotiaana. Vielä ehtii.

Vierailija
51/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin se alkaa 51,5 vuotiaana. Vielä ehtii.

Ei pidä paikkansa. Silloin tulee menopaussi =viimeiset kuukautiset keskimäärin. Vaihtarioireet alkavat ennen sitä, monilla vuosiakin ennen. Googlaa!

Vierailija
52/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 olin, tolkuton unettomuus, aivosumu, kuumat aallot... hormonikorvaushoito auttoi heti. 6v käytin, oireet pysyi pois. Oon ok

Vierailija
53/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kierto on edelleen ihan normaali, menkkojen kesto lyhtentynyt kolmeen päivään viidestä jo ajat sitten mutta muuten ei muutosta. 

Ainoat oireet on unettomuus ja ihon kutina. 

Olen 53

Oletko kysynyt milloin äidilläsi alkoi? Nämä kulkevat yleensä varsin samaan tahtiin äidiltä tyttärelle.

Ei kulje. Minäkin luulin niin, ja äitini alkoi pelottelemaan minua jo teini ikäisenä vaihdevuosista, koska hänellä loppui kuukautisetkin jo 40 vuotiaana. Itsellä alkoi vuoto ongelmat, uni ja hikoiluongelmat 2kk sen jälkeen kun olin täyttänyt 51. Nyt olen 55 vuotias ja samat vaivat jatkuu hormoonihoidosta huolimatta. 

Vierailija
54/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 47 eikä ole ollut mitään oireita vielä. Kaikki toimii normaalisti ja säännöllisesti.

No en minäkään tu8n ikäisenä ajatellut, että asia edes koskaan koskisi minua. Sitten vaan kuin salama kirkkaalta taivaalta kaikki muuttui yhdessä päivässä kun täytin 50. 

Vierailija
55/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kierrot lyhenemään jo 37-vuotiaana, aiemmin olin ollut kellontarkka koko ikäni. Kävin gynellä, esivaihdevuodet kuulemma jo alkaneet. Lyhyt ja melko epäsäännöllinen vuotoväli jatkui seitsemisen vuotta, sitten väliin alkoi tulla pitkiä kiertoja. Tämä jatkui kolme vuotta, ja nyt 47-vuotiaana kuukautiset tulevat vielä joskus, usein noin kolmen kuukauden välein. Vaihdevuosioireita en ole vielä huomannut, ei ole hikoiluita, univaikeuksia tms.

Äidilläni kuukautiset jäivät pois vasta 52-vuotiaana.

Vierailija
56/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nivelkipuja esim. lonkissa ja kyynärpäissä. Lisäksi olen alkanut nukkua tosi kevyesti ja kehnosti. Kierto on lyhentynyt. Hikoilua tai hermojen menetystä ei ole toistaiseksi ollut.

Vierailija
57/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on säännöllinen kk kierto yhä. Eli ehdin vielä pyöräyttää mukulan naapuriin muuttaneen karismaattisen geenilottovoittajan kanssa!!!!!

Vierailija
58/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaana alkoi kunnolla oireet, sitä ennen jotain pientä oli. 

Vierailija
59/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 v ja esivaihdevuosioireet alkoivat siinä 40 v kieppeillä. Nivelkipuja ja ajoittaista yöllistä hikoilua. Ja rintakehästä puskeva hiki alkoi haisemaan aivan karmealta. Eltaantuneelta ja etikkaiselta. Olin jo jonkinaikaa nukkunut huonosti, heräilin aamuyöstä ja en saanut enää unta. Aivosumua työpäivän aikana. Luulin tämän johtuvan työstressistä. Kuukautiset täysin samanlaiset kuin aina. Pikkuhiljaa vedin naruja yhteen ja hoksasin näiden oireiden johtuvan esivaihdevuosista. 

Olin liikunnallinen jo aikaisemminkin, söin terveellisesti enkä käyttänyt alkoholia, mutta lisäsin viikkoon liikuntakertoja ja aloin tekemään tosissani lihaskuntoharjoitteita isoilla painoilla ja sain kroppaan lihaksia, ruokavaliosta sokeri aivan minimiin ja  katson, että syön proteiinia sekä todella paljon kasviksia. Lisäksi erosin, opettelin sanomaan töissä välillä ei ja opettelin rentoutumaan. Kappas vaan kaikki oireet helpotti. Nukunkin huomattavasti paremmin. 

Kaikille ei ilmeisesti esivaihdevuosi/vaihdevuosi-oireita tule. Mutta ainakin omassa piirissä lähipiirissä moni ikätoveri kiistää jyrkästi oireet, mutta sitten kuitenkin kerrotaan että nukutaan huonosti, ei voida tehdä käsitöitä entiseen malliin kun sormet kipeytyy jne. Tiedä sitten.

Vierailija
60/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on säännöllinen kk kierto yhä. Eli ehdin vielä pyöräyttää mukulan naapuriin muuttaneen karismaattisen geenilottovoittajan kanssa!!!!!

Munasolut voivat jo olla käyttökelvottomia vaikka olisi vielä kuukautiset....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi