Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytän kohta 46v ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita

Vierailija
02.07.2024 |

Kierron pituus edelleen se 30 pvää, joka se on aina ollut. Minkä ikäisenä teillä alkoi ensimmäiset oireet?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46-vuotias, ja mulla aloitettiin hormonikorvaushoito reilu kuukausi sitten. Mulla ollut vuosia hormonikierukka, joten kuukautisista en tiedä. Kuluneet kolme vuotta ovat olleet mulle painajaista. Pelkäsin masennusta, työuupumusta tai muistisairautta. Oireina unettomuutta (heräilin kolme vuotta melkein joka yö klo 3-4, sen jälkeen en saanut unta), sisäinen kuuma olo -kohtauksia (en kuitenkaan hikoillut), aivosumua, muistiongelmia, suu kuivui hiekkapaperiksi (alkoi tulla reikiä sen myötä urakalla) jne. 

Tein lopulta vaihdevuositestin, näytti plussaa. Hankkiuduin gynelle. Ja sieltä sitten sain estrogeenikorvaushoidon. Muutamassa viikossa kaikki noi mun oireeni alkoivat helpottaa. Nykyisin esim. nukun keskimäärin 8 tuntia yössä. Töissä ei tarvitse lukea samaa tekstiä viiteen kertaan, jotta jotain jäisi mieleen. Koko työkämppä ei ole vuorattu post it -lapuilla, jotta en unohtaisi heti kuultuani/luettuani niistä.

Mulle korvaushoito on ollut pelastus. Sain elämäni takaisin. Ja jaksan taas liikkua kuten ennenkin (4-5 x vko), mikä on stressin hallitsemisen kannalta mun kohdalla välttämätöntä. 

Vierailija
22/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan, ikä nyt 52. Harrastan myös paljon liikuntaa, liekö vaikuttaa tai sitten geenit. Äidilläni loppui menkat 54-vuotiaana ja siinä se, ei muita oireita.

Mutta en ihan ymmärrä ap:n huolta, kyllä ne vaihdevuosioireet suurimmalla osalla tulee vasta 50+vuotiaana, jos on tullakseen. Vaikka kovaa ääntä niistä pitävät ne, joilla alkaa nuorempana. Ehkä heillä sitten onkin kovemmat oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

52-vuotiaana. Olen urheillut ikäni aktiivisesti ja edelleen liikun paljon. Nyt hormoonikorvaushoidolla. Aina ei vaan voi itse vaikuttaa näihin oireisiin millään tavalla. Eikä todellakaan ole mitenkään urheaa tai hienoa kärsiä oireista kun tehokas hoito on saatavilla.

Vierailija
24/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan, ikä nyt 52. Harrastan myös paljon liikuntaa, liekö vaikuttaa tai sitten geenit. Äidilläni loppui menkat 54-vuotiaana ja siinä se, ei muita oireita.

Mutta en ihan ymmärrä ap:n huolta, kyllä ne vaihdevuosioireet suurimmalla osalla tulee vasta 50+vuotiaana, jos on tullakseen. Vaikka kovaa ääntä niistä pitävät ne, joilla alkaa nuorempana. Ehkä heillä sitten onkin kovemmat oireet.

En tunne huolta. Ihmettelen vain nelikymppisten aloituksia vaihdevuosioireistaan. Hyvähän se on, ettei oireita ole.

ap

Vierailija
25/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulta mitattu fsh? Ilman sitä et voi tietää. Vaihdevuodet alkavat n. 10 vuotta ennen  menopaussia.

Mun gyne sanoi että noita on ihan turhaa mittailla. Oireen mukainen hoito silloin kun on tarvetta. 

Vierailija
26/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei tule ollenkaan. Itse olen sellainen, enkä todellakaan ole pettynyt siitä. Onneksi on hyvä geenit sen suhteen.

Vierailija
27/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kierto on edelleen ihan normaali, menkkojen kesto lyhtentynyt kolmeen päivään viidestä jo ajat sitten mutta muuten ei muutosta. 

Ainoat oireet on unettomuus ja ihon kutina. 

Olen 53

Oletko kysynyt milloin äidilläsi alkoi? Nämä kulkevat yleensä varsin samaan tahtiin äidiltä tyttärelle.

Vierailija
28/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen. Vain kaksi vuotta myöhemmin minulla oli jo ns koko kattaus eikä oloa tee entisenlaiseksi / normaaliksi mikään ruokavalio eikä liikunta vaikka toki olon kyllä kauheammaksi saa ihan vaikka parilla kourallisella perunalastuja. Tuli just juhannuksena koettua.

Hormonihoitoa en valitettavasti voi käyttää.

Vierailija
29/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oireita. Hyvin niukat mutta (melko) säännölliset kuukautiset edelleen. Täytän seuraavaksi kuusikymmentä.

Vierailija
30/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollu mitään oireita muuta kuin kuukautiset jäi vähitellen pois. Lääkärin mukaan se johtuu siitä että harrastan ja olen aina harrastanut kestävyysurheilua. Runsas liikunta helpottaa oireita.

Ihmiset ovat erilaisia. Lääkäri ei voi väittää tuollaista, että liikunnan vuoksi olet säästynyt vaihdevuosioireilta. Itse olen sohvaperuna. Kuukautiset jäivät pois, ei muita oireita.

Vierailija
31/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli säännöllinen kierto 28 päivää 5kymppiseksi asti ja sitten alkoi kierto heitellä ja joskus jäi menkat tulematta. 52v sitten loppui kokonaan. Nyt olen 55v ja välillä on kuuma ja välillä kylmä. Hiukset ovat ohentuneet. Nukun huonommin kuin ennen. Läskiä pukkaa. Olo henkisesti ok. Mitään erikoisia esivaihtarioireita ei ollut. Tosin menkat oli runsaat viimeiset 10 vuotta mutta se johtui myomista.

Vierailija
32/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireet alkoivat rytinällä 43-vuotiaana (3 vaihtareita aikaistavaa tekijää: steri, kilppari, sytkyt). Olin uudessa, järjettömän stressaavassa työssä virherekrynä, joten tt hoisi unettomuutta ja korkeaa verenpainetta stressiperäisinä. Molemmat katosivat (työpaikanvaihdon ja) hormonikorvauksen myötä.

Samoin katosivat nivelkivut, raskaankaan työvuoron jälkeen ei tarvitse enää katkokävellä. Hyvästit jäivät myös kuiville silmille, virtsiksille, vähän väliä pissatukselle, ponnistusinkontinenssille, muistin pätkimiselle, raivareille, kuumille aalloille, yöhikoilulle, tykytyksille ja paniikkikohtauksille, epätasapaino kun löi vielä kilpparinkin liikatoiminnalle. Sain myös orgasmini takaisin, nekin olivat laimentuneet. 

Sitten alkoivat e-pillerien läpäisyvuodot, kuukaudessa oli 10-14 vuodotonta päivää. Syyksi löytyneitä myoomia ja kaikkea muuta hoidetaan nyt pillerien sijaan geelillä ja Mirenalla. On tässä ilmeisesti säätämistä jatkossakin, mutta olen taas työkykyinen, leppoisa ja oma itseni. 

...kunhan en koske kofeiiniin, alkoholiin enkä sokeriin klo 15 jälkeen, muuten seuraava yö menee pipariksi.

Vierailija
33/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v alkoi kierto pitkittyä, 48 v jäi muutama kuukausi välillä pois, 49v ikäisenä tuli noin joka kolmas kuukausi, sama jatkui 50v ikäisenä, jolloin aloitin hormonikorvaushoidon vaihtarioireiden takia.

Vierailija
34/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oireita. Hyvin niukat mutta (melko) säännölliset kuukautiset edelleen. Täytän seuraavaksi kuusikymmentä.

Onpa sinulla myöhäiset vaihdevuodet. Normaali ikä jolloin kuukautiset loppuvat on 45-55v.

Vierailija
35/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotiaana, jotenkin ihan yhdessä yössä tuntui, että alapään limakalvot kuivu. Kirvely oli kamalaa ja sitten alkoi ne kamalat vuodot.

en ollut aiemmin kiinnittänyt huomioita muihin oireisiin, kun en osannut odottaa vaihtareita ennen viittäkymppiä. Nyt 54v yhä vuodan ja näköjään tulen vuotamaankin, kun mitään lääkityksiä en voi aloittaa. Mä olen sairastanut keuhkotulpan 46v ja lopun ikääni verenohennuslääkityksellä.

Henkinen puoli on voinut ihan hyvin.

Vierailija
36/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

56v kuukautiset loppuivat.

Vierailija
37/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 48,5 kun tuli ensimmäiset epäsäännöllisen kuukautiset. Vieläkin ne epäsäännöllisinä jatkuvat, varsinaisia oireita ei vielä hirveästi ole. Olen 51. Eli olet vielä nuori saamaan mitään oireita. 

Vierailija
38/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi aikaisin, taisin olla 37. Kierron heittelyt, lyheneminen ja runsastuminen. Yöhikoilut.

Vierailija
39/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehillä ole.

Vierailija
40/75 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

48 vuotiaana, jotenkin ihan yhdessä yössä tuntui, että alapään limakalvot kuivu. Kirvely oli kamalaa ja sitten alkoi ne kamalat vuodot.

en ollut aiemmin kiinnittänyt huomioita muihin oireisiin, kun en osannut odottaa vaihtareita ennen viittäkymppiä. Nyt 54v yhä vuodan ja näköjään tulen vuotamaankin, kun mitään lääkityksiä en voi aloittaa. Mä olen sairastanut keuhkotulpan 46v ja lopun ikääni verenohennuslääkityksellä.

Henkinen puoli on voinut ihan hyvin.

No kyllä sinunkin vuodot loppuvat, viimeistään 60v. Kaikilla loppuu kuukautiset .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän