Jenkkilasten ruokailu?
Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Perunat on älyttömän kalliita kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Halvimmatkin jotain 4€/kg. Bataatti on paljon halvempaa maailmalla.
Perunat ei todellakaan ole kalliita useimmissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olwn ihmetellyt, että miten joillain perheillä joilla saattaa olla se 5-11 lastakin on varaa oikeasti käydä lähes päivittäin pikaravintolassa syömässä ja jäätelöllä. Pnko pikaruoka vain varakkaiden juttu? Syökö jotkut perheet Suomessakin lähes päivittäin Mäkkärissä ja jos, niin rikkaat vai ketkä?
Pikaruoka on jenkeissä halpaa. Jos mietit sitten taas sitä millaisia keittiöitä köyhien asunnoissa on esim. Suurkaupungissa, niin se pikaruoka alkaa näyttäytyä järkevälle. Köyhien hommiahan se on.
Ei ole halpaa, varsinkaan koko perheelle syödä usein pikaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun kävin jenkkilässä niin siinä vieressä pöydässä kaikki dippailivat pitsapalojaan majoneesiin! Meinasin tulehtua nauruun :D Olivat siis tilanneet kaikille omat kokonaiset pitsat ja majoneesit :D
Naurutulehdus on vakava tauti. (Oletko varma etta oli majoneesia?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että sinne lapsen lounasrasiaan pilkotaan usein juustokuutioita ja suolakeksejä. Pillimehun ja sipsipussin seuraksi toki. Joskus voi olla vakuumipakattuja selleristä/omenoita ja joku ranch-dippi. Mutta Onko toi oikeasti joku lounas lapselle? Syökö suomalaiset lapset edes välipalana juustokuutioita sormin? Ja sitä valmiiksi raastettua juustoa laitetaan ihan joka ruokaan. Jopa sen pakastepitsan päälle, jossa valmiina jo juustot. Tai ei se siitä ruoasta ainakaan terveellisempää tee. Miksei voi tuunata sitä pitsaa vaikka tomaattiviipaleilla, valkosipulilla tai rucolalla tms.?
Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vatsa olisi heti sekaisin. Kiinalaiselle ei kannata tarj
Moni lapsi ei lähtökohtaisesti pidä juustosta, ellei häntä ole ihan vauvasta asti sitä käsketty syömään. En tunne yhtäkään suomalaista lasta, joka suuremmin erilaisista juustoista välittäisi. Pitsan päällä oleva mozzarellajuusto ja leivän päälle laitettava kermajuusto lienee ainoita, joka vielä menee. Amerikkalaiset opettavat lapset juustojen makumaailmaan jo varhain. Ja juovat limuja ja mehuja päivittäin päivähoidossakin. Sipsi tavallinen välipala snack alle 5-vuotiaallakin. Aikuisetkin tuppaavat laittamaan kaikenmaailman karamellisiirappejaan kahvinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun kävin jenkkilässä niin siinä vieressä pöydässä kaikki dippailivat pitsapalojaan majoneesiin! Meinasin tulehtua nauruun :D Olivat siis tilanneet kaikille omat kokonaiset pitsat ja majoneesit :D
Naurutulehdus on vakava tauti. (Oletko varma etta oli majoneesia?)
Tuskinpa jpgurttiinkaan dippailivat :D Toki saattoihan se olla vaikka smetanaa, mutta pointti että miksi rasvaista pitsaa enää pitää mihinkään dippailla? :D Eivät olleet mitään kovin solakoita kukaan, että ehkä se oli sitten jotain laihduttavaa dippiä, jika poistaa ruoasta kaloreita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko nyt joku tietäväinen, joka mainitsi että kesäkurpitsaa syödään tavallisissa perheissä Amerikassa päivittäin, että miten se siis valmistetaan siellä? Että se on niin suosittua vaikka terveysruokaa onkin. Ja minkä kanssa sitä syödään jne.? Kiinnostaa!
Kesäkurpitsaa täytteenä pinaattia, kesäkurpitsaa raastettu ja tehty siitä muffinseja, samoin porkkanaraasteesta tehtyjä muffinseja ym ym. kyllä ainakin minä sain kaikenlaista kasvisruokaa, hedelmiä ja marjoja ollessani kuusi viikkoa Amerikassa. Siellä oli ravintoloitakin joissa oli vain kasvispitoista ruokaa ja hyvää olikin, kävin niissä muutaman kerran. Perheitä siellä oli ja aina täynnä että tuskin paikkaa sai.
Missä päin siis olet ollut Amerikkaa? Itse olen käynyt monissa paikoissa ja lukuisia kertoja, viettäe
Kurkku on 95% vetta, ei niilla kaloreilla pitkalle potkita. Sitapaitsi aiheuttaa kamalaa royhtailya.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko nyt joku tietäväinen, joka mainitsi että kesäkurpitsaa syödään tavallisissa perheissä Amerikassa päivittäin, että miten se siis valmistetaan siellä? Että se on niin suosittua vaikka terveysruokaa onkin. Ja minkä kanssa sitä syödään jne.? Kiinnostaa!
Oma mies paistaa sitä esim liharuuan kylkiäiseksi.
Mitä teillä syödään kasvisruokina yleensä? Varmaan laitetaan jotain juustoa joukkoon? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsaa täytteenä pinaattia, kesäkurpitsaa raastettu ja tehty siitä muffinseja, samoin porkkanaraasteesta tehtyjä muffinseja ym ym. kyllä ainakin minä sain kaikenlaista kasvisruokaa, hedelmiä ja marjoja ollessani kuusi viikkoa Amerikassa. Siellä oli ravintoloitakin joissa oli vain kasvispitoista ruokaa ja hyvää olikin, kävin niissä muutaman kerran. Perheitä siellä oli ja aina täynnä että tuskin paikkaa sai.
Mitä tarkoittaa, että sinä sait kaikenlaista kasvisruokaa? Siis joku vain päätti sun puolesta ja antoi sulle. Totta kai saat kasvisr
No pirskatti. Olin koulukaverin luona siellä, minua oli kutsuttu sinne jo monia vuosia ja lopulta menin. Hänellä on neljä aikuista lasta ja useita lapsenlapsia, iso farmi jossa kasvaa vaikka mitä. Mitä tarkoitat, että "joku vain päätti ja antoi mulle",häh? Iso perhe kaikki samassa pöydässä josta sai ottaa mitä mieli teki. Välillä käytiin tietty erilaisissa seudun ravintoloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin siis olet ollut Amerikkaa? Itse olen käynyt monissa paikoissa ja lukuisia kertoja, viettäe
Florida.
Kesäkurpitsaa paistetaan pannulla tai grillataan. Maissi usein vain keitetään. Lounas usein kylmä aikuisillakin esim. tyyliin kolmioleipä. Keittoakin voi joskus olla, mutta ei Suomen tyyliin lämmintä ruokaa lounaalla. Omat kokemukset lähinnä Michigan ja upstate New York. Lihavia ei mitenkään erityisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olwn ihmetellyt, että miten joillain perheillä joilla saattaa olla se 5-11 lastakin on varaa oikeasti käydä lähes päivittäin pikaravintolassa syömässä ja jäätelöllä. Pnko pikaruoka vain varakkaiden juttu? Syökö jotkut perheet Suomessakin lähes päivittäin Mäkkärissä ja jos, niin rikkaat vai ketkä?
Pikaruoka on jenkeissä halpaa. Jos mietit sitten taas sitä millaisia keittiöitä köyhien asunnoissa on esim. Suurkaupungissa, niin se pikaruoka alkaa näyttäytyä järkevälle. Köyhien hommiahan se on.
Pika googlauksella, niin New Yorkissa maksaa 2 juustohampurilaisateriaa Mäkissä 14,59 dollaria. Neljän hengen perheen ruoat maksaa siis 29$. Kanankoipia saa Walmartista 2,50€/kg ja kilo riisiä irtoo 2 dollarilla. Päälle ketsuppi ja majoneesi. Kyllä alle 5 dollarillakin saa ruokittua nelihenkisen perheen.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli- tai chilimajoneesi on ihan helkkarin hyvää pizzan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että sinä sait kaikenlaista kasvisruokaa? Siis joku vain päätti
Ihanaa, että oli upea kokemus sinulla. Tuo on aika poikkeuksellista, jos on montaa sorttia pöydässä ja itse voi valikoida sieltä vaikka vain ne kasvikset tai pelkät lihat. Monissa muissa perheissä on yksi ruoka, esimerkiksi hernekeitto tai vaikka soijasuikale-kasviswok ja sitä ruokaa sitten syö kaikki. En usko, että Suomessa tehdään 10 erilaista ruokaa arjessa pöytään päivittäin perheenjäsenten valikoitavaksi, että mitä nyt tekisi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin siis olet ollut Amerikkaa? Itse olen kä
Miksi kukaan söisi pelkkää kurkkua? Puhe on ollut koko ajan terveellisyydestä ja sitä toki kurkku on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
There are just 16 calories in a cup of cucumber with its peel (15 without). You will get about 4% of your daily potassium, 3% of your daily fiber and 4% of your daily vitamin C. They also "provide small amounts of vitamin K, vitamin C, magnesium, potassium, manganese and vitamin A," Ware said.Nov 9, 2022There are just 16 calories in a cup of cucumber with its peel (15 without). You will get about 4% of your daily potassium, 3% of your daily fiber and 4% of your daily vitamin C. They also "provide small amounts of vitamin K, vitamin C, magnesium, potassium, manganese and vitamin A," Ware said.Nov 9, 2022There are just 16 calories in a cup of cucumber with its peel (15 without). You will get about 4% of your daily potassium, 3% of your daily fiber and 4% of your daily vitamin C. They also "provide small amounts of vitamin K, vitamin C, magnesium, potassium, manganese and vitamin A," Ware said.Nov 9, 2022v
1 cup = aika monta siivua. Kuorittava tai muistettava pesta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Majoneesia on tarjolla pizzerioissa ympäri maailmaa. Ei ole vain mikään amerikkalaisten juttu. Ja usein tulee pizzan mukana automaattisesti, ei tarvitse erikseen tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majoneesia on tarjolla pizzerioissa ympäri maailmaa. Ei ole vain mikään amerikkalaisten juttu. Ja usein tulee pizzan mukana automaattisesti, ei tarvitse erikseen tilata.
Aiheutti suomituristille naurutulehduksen. Laitetaanhan Suomessa ananasta pitsan päälle, miksei mansikkahilloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että sinä sait kaikenlaista kasvisruokaa? Siis joku vain päätti
Olisi mukava kuulla, että mitä ruokia siellä perheessä sitten syötiin? Kun osa epäili, ettei siellä kasviksia paljonkaan käytetä. Oliko jokaisella aterialla tarjolla jotain öihaa vai oliko jonain päivänä pelkästään kasvisruokaa? Mitä kalaruokia oli tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin ihan Kotipizzassa tulee jopa ilmaiseksi joidenkin pizzojen mukana dippi.