Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenkkilasten ruokailu?

Vierailija
02.07.2024 |

Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?

Kommentit (521)

Vierailija
62/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää, että sinne lapsen lounasrasiaan pilkotaan usein juustokuutioita ja suolakeksejä. Pillimehun ja sipsipussin seuraksi toki. Joskus voi olla vakuumipakattuja selleristä/omenoita ja joku ranch-dippi. Mutta Onko toi oikeasti joku lounas lapselle? Syökö suomalaiset lapset edes välipalana juustokuutioita sormin? Ja sitä valmiiksi raastettua juustoa laitetaan ihan joka ruokaan. Jopa sen pakastepitsan päälle, jossa valmiina jo juustot. Tai ei se siitä ruoasta ainakaan terveellisempää tee. Miksei voi tuunata sitä pitsaa vaikka tomaattiviipaleilla, valkosipulilla tai rucolalla tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko nyt joku tietäväinen, joka mainitsi että kesäkurpitsaa syödään tavallisissa perheissä Amerikassa päivittäin, että miten se siis valmistetaan siellä? Että se on niin suosittua vaikka terveysruokaa onkin. Ja minkä kanssa sitä syödään jne.? Kiinnostaa!

No ei syoda paivittain. Se on kesaruokaa, USAssa suositaan hyvin paljon lahituottajien vihanneksia ja syodaan sita mika on sesongissa. Juuri nyt et loyda kurpitsaa mistaan kun se kypsyy syksylla Halloweeniksi.

Kesakurpitsa pitaa vain pyorayttaa pannulla, ei keittaa kuoliaaksi niinkuin Suomessa on tapana.

Vierailija
64/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää, että sinne lapsen lounasrasiaan pilkotaan usein juustokuutioita ja suolakeksejä. Pillimehun ja sipsipussin seuraksi toki. Joskus voi olla vakuumipakattuja selleristä/omenoita ja joku ranch-dippi. Mutta Onko toi oikeasti joku lounas lapselle? Syökö suomalaiset lapset edes välipalana juustokuutioita sormin? Ja sitä valmiiksi raastettua juustoa laitetaan ihan joka ruokaan. Jopa sen pakastepitsan päälle, jossa valmiina jo juustot. Tai ei se siitä ruoasta ainakaan terveellisempää tee. Miksei voi tuunata sitä pitsaa vaikka tomaattiviipaleilla, valkosipulilla tai rucolalla tms.?

Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vatsa olisi heti sekaisin. Kiinalaiselle ei kannata tarjota maitoa kun melkein kaikki ovat laktoosi-intolerantteja.

Vierailija
65/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat on älyttömän kalliita kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Halvimmatkin jotain 4€/kg. Bataatti on paljon halvempaa maailmalla.

Italiassa maksan aivan erinomaisista Umbrian perunoista, niitä on punaisia myös, YKSI euro/kilo. Bataattia näkyy silloin tällöin marketeissa mutta ostamme torilta kaiken. 

Vierailija
66/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vatsa olisi heti sekaisin. Kiinalaiselle ei kannata tarjota maitoa kun melkein kaikki ovat laktoosi-intolera

Yritän ymmärtää, että miten amerikkalaiset perustelevat tämän suolan ja kovan rasvan määrän. Lapsihan tottuu ja syö sitä ruokaa mitä annetaan. En minä lapsia syytä, mutta onko perusteluna vain, että suolakeksi ja juustonpalat on hyvää ja täyttävää? Vai onko siinä joku idea taustalla, mitä en ymmärrä. No toki on ns. Valmista eli ei tarvitse kypsentää tai paistaa mitään. Ja säilyy hyvin. Mutta ikinä en ole nähnyt että lapsi ottaisin vaikka termospulloon sen keiton sinne kouluun ja saisi näin lämmintä ruokaa sen sipsin sijasta.

Vierailija
67/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetaanko mustikka kasvikseksi Suomessa? USAssa se on marja.

Kyllä. Suomessa mustikka on ruokaluokittelussa kasvis. Kasvisryhmän sisällä se on marja. Se EI ole vihannes, jota ilmeisesti kasviksella tarkoitit?

Kasvikset (kun puhutaan luokittelusta ruuan osakta, ei tieteellisestä luokituksesta) sisältävät vihannekset, hedelmät, juurekset, marjat srkä sienet. Taksonomisesti sienethän eivät ole kasveja, mutta kun puhutaan ruuasta, ne ovat kasviksia.

Kovin kirjaimellisesti ei näihin nimityksiin kannata takertua. Koska tomaattihan on hedelmä ja mansikka ei ole marja.

Eri maissa käytetään hieman erilaisia nimityksiä asioista. Usa:n tuttavani ostaa "tuotteita" kun ostaa mitä tahansa viljeltyjä kasviksia (produce). Ja siellä ei tunneta tätä suomalaista tapaa käydä metsässä keräämässä marjoja/sieniä, itsepoimintaakin tuntuu oleban lähinnä maississa ja ku

Product = tuote, produce = Suomen hevi-osasto ja sen tuotteet, to produce = tuottaa. Kun hevi tuli kayttoon niin olin ensin sita mielta etta se oli 'heavy' suomennettuna. :D

Vierailija
68/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko nyt joku tietäväinen, joka mainitsi että kesäkurpitsaa syödään tavallisissa perheissä Amerikassa päivittäin, että miten se siis valmistetaan siellä? Että se on niin suosittua vaikka terveysruokaa onkin. Ja minkä kanssa sitä syödään jne.? Kiinnostaa!

Kesäkurpitsaa täytteenä pinaattia, kesäkurpitsaa raastettu ja tehty siitä muffinseja, samoin porkkanaraasteesta tehtyjä muffinseja ym ym. kyllä ainakin minä sain kaikenlaista kasvisruokaa, hedelmiä ja marjoja ollessani kuusi viikkoa Amerikassa. Siellä oli ravintoloitakin joissa oli vain kasvispitoista ruokaa ja hyvää olikin, kävin niissä muutaman kerran. Perheitä siellä oli ja aina täynnä että tuskin paikkaa sai. 

Vierailija
69/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brokkoli MIKÄ hiton brokkoli, ei suomeksi semmoista ole olemassakaan!

Tuo kirjoittaja on katsos niin internäshönäl, että ei varmaankaan muista, että se on suomeksi parsakaali.

Miehen mummu (ja siten koko perhe) puhui brokkolista, kun tarkoittivat ruusukaalia. En tiedä miksi tuo ärsyttää minua edelleen 😆 siskonsa asu Kanadassa, ja jotenkin olivat sekoittaneet nuo.

Ruusukaali on brussel's sprout, parsakaali broccoli. Mun maailmakuvassa 😅

Appiukko tosin sanoi myös rapalpeli, mikä edelleen saa aikaan ahdistusta. Mulla on vaikeeta 🙈

Sama mulla, vaikeeta on. Äiti puhui aina rapamperista vaikka hänelle olisi miljoona kertaa sanonut mikä on oikein. Tahallaan tekevät. Minua kans ärsyttää.

Vierailija
70/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vatsa olisi heti sekaisin. Kiinalaiselle ei kannata tarj

Oletko nähnyt karkkipussia amerikkalaislapsen kädessä, poisluettuna Halloween ja Valentine's?

Vierailija
71/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei syoda paivittain. Se on kesaruokaa, USAssa suositaan hyvin paljon lahituottajien vihanneksia ja syodaan sita mika on sesongissa. Juuri nyt et loyda kurpitsaa mistaan kun se kypsyy syksylla Halloweeniksi.

Kesakurpitsa pitaa vain pyorayttaa pannulla, ei keittaa kuoliaaksi niinkuin Suomessa on tapana.

Voit olla oikeassa, mutta iso osa USAn ihmisistä ei taida syödä vihanneksia edes viikottain.

Vierailija
72/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidin ahterin on oltava vähintään kahden leivän levyinen.

Vierailija
73/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vatsa olisi heti sekaisin. Kiinalaiselle ei kannata tarjota maitoa kun melkein kaikki ovat laktoosi-intolera

Harvalle Euroopassa kelpaisi kaurapuuro ja ruisleipä aamupalaksi, lisäksi jotain kalkkunaleikettä. Leivälle vielä margariinia. Joo en söisi. Talvella joskus kaurapuuroa syön, mutta on se aika raskasta ruokaa aamulla tyhjään mahaan. 

Vierailija
74/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakeitto tai clam chowder ovat Atlantin rantavaltioiden ruokaa, lohi tarjotaan yleensa paistettuna. Marylandin crab cakes sulavat suussa. 

Vierailija
75/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsaa täytteenä pinaattia, kesäkurpitsaa raastettu ja tehty siitä muffinseja, samoin porkkanaraasteesta tehtyjä muffinseja ym ym. kyllä ainakin minä sain kaikenlaista kasvisruokaa, hedelmiä ja marjoja ollessani kuusi viikkoa Amerikassa. Siellä oli ravintoloitakin joissa oli vain kasvispitoista ruokaa ja hyvää olikin, kävin niissä muutaman kerran. Perheitä siellä oli ja aina täynnä että tuskin paikkaa sai. 

Missä päin siis olet ollut Amerikkaa? Itse olen käynyt monissa paikoissa ja lukuisia kertoja, viettäen Amerikassa yhteensä varmaan yhteensä aikaa vuosikausia kasvissyöjänä, eikä nyt ne valikoimat olleet ainakaan aiemmin kovin hyviä. No Chinatowneista sai aina jotain tuoretta rehua suht edullisesti, mutta kyllä melkein kaikki salaatit on valmispakkauksissa perus kaupoissa. Sinänsä kiva varmasti, että pilkottu hakkeeksi jo valmiiksi ne kaali-kasvikset, ja tuli sellainen olo, että amerikkalaiset käyttävät mieluummin sitten niitä valmispusseja, kuin pilkkoisivat itse tuoreesta keräkaalista jne. Jotenkin tuli monesti myös olo, että monet amerikkalaiset pitävät ranskanperunoita ja ketsuppia ja niinä päivän kasviksena eivätkä siis tarvitse noiden, pihvin ja majoneesin lisäksi välttämättä muuta aterialle. Ja sen paahtoleivän päälle lapsillekin pelkkää hilloa ja maapähkinävoita. Onko se leipä vaikeampi syödä, jos siellä välissä olisi vaikka voita, juustoviipale, kalkkunaleikkelettä ja kurkkua? Tiedä sitten.

Vierailija
76/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sehän on ihan yleisessä tiedossa että siellä mitä terveellisempi tuote, sen kalliimpi se on. Sitten taas kaikki epäterveellinen on halvempaa.

Vierailija
77/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että sinä sait kaikenlaista kasvisruokaa? Siis joku vain päätti sun puolesta ja antoi sulle. Totta kai saat kasvisruokaa ravintolassa jos tilaat sitä. Mutta tässä oli kyse, että mitä tavalliset perheet ja jenkkilapset syövät normaalisti ja koulueväinä.

Vierailija
78/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrita nyt hyva ihminen ymmartaa etta eri maissa on eri tavat. Ei amerikkalaislapselle maistuisi "aamupalaksi" ruisleipaa ja siihen paalle jotain teollista leikkeletta. Vats

Minä olen jopa nähnyt, että laittavat karkkirakeita jopa aamupuuroon sekä aamuvohveleiden päälle siirapin, hillon ja kermavaahdon lisäksi.

Vierailija
79/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeassa, mutta iso osa USAn ihmisistä ei taida syödä vihanneksia edes viikottain.

Harva tilaa kasviksia edes pitsaankaan. Ottaa vaan jollain pepperonilla ja extrajuustolla. Itse haluan aina punasipulia, tuoretta tomaattia, herkkusieniä, paprikaa ja joskus katkarapuja.

Vierailija
80/521 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissahan esimerkiksi sokeria lobataan ja sitä työnnetään joka ruokaan. Pikaruokateollisuutta tuetaan valtion toimesta. Kaikissa kaupoissa, varsinkaan köyhillä alueilla, kaupoissa ei myydä mitään tuoreita kasviksia.