Lapsen paino alkanut nousta enemmän kuin tarvitsisi, täytyykö alkaa laihduttamaan?
Alakouluikäinen alkanut pyöristyä kesälomalla vähän liikaa. On vielä juuri ja juuri normaalipainoinen mutta tuosta ei enää tarvitsisi nousta. Onko yleistä tuollainen että lapsilla paino nousee jossain kohtaa ja pyöristyy vai kannattaako siihen heti puuttua? Ihan vain liikunnalla ja herkkuja vähentämällä.
Kommentit (33)
Tietysti voit laihduttaa, mutta muistathan, että laihduttaminen johtaa lihomiseen.
Lapsen annat olla rauhassa, ettei hänkin omaksu kehonkuvan häiriötä kuten vanhempansa.
Mitä syötät lapselle, ja liikkuuko hän? Vai mässyttää herkkuja pädin ääressä?
Lapsen ei kuulu LAIHDUTTAA. Tue lasta liikkumisessa ja syömisvalinnoissa. Sun vastuulla ne asiat on.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voit laihduttaa, mutta muistathan, että laihduttaminen johtaa lihomiseen.
Lapsen annat olla rauhassa, ettei hänkin omaksu kehonkuvan häiriötä kuten vanhempansa.
Lasta ei saa laihduttaa. Lapsella painoon puututaan vain hidastamalla sen nousua. Sekin pitää tehdä niin, että lapsi ei itse tiedosta koko asiaa. Huomaamatta ohjataan terveellisempään ruokavalioon tai hillitympiin annoskokoihin. Lapsen mieltä ei saa sotkea laihdutusjutuilla.
Korjaan tuota että ei siis varsinaisesti tarvitse laihduttaa. Painonhallintaa lähinnä tarkoitin. Enkä edes mainitse lapselle tietenkään painostaan mitään. Lähinnä ajattelin että mahtaako korjaantua pituuskasvun myötä vai pitääkö alkaa kiinnittää enemmän huomiota elintapoihin. Näin lomalla on herkkuja mennyt liiankin kanssa ja syömiset muutenkin vähän epäsäännöllisempiä.
Kyllä mun mielestä hivenen kannattaa huolestua, koska se lapsuuden ylipaino voi olla hirveä riippa vanhemmalla iällä, vaikka pituuskasvun nopea vaihe painon normaaliksi korjaisikin. Olikos se niin, että rasvasolujen määrä lisääntyy, eikä ne enää koskaan siitä vähene, jolloin koko loppuelämän painonhallinta on hankalampaa kuin hoikilla lapsilla. Joten herkkujen vähentäminen ja mielekkään liikunnan lisääminen ois kyllä hyväksi. Mutta älä missään nimessä lapselle tee asiasta numeroa, vaan kannusta vähän kuin salaa noihin. Sokeria nyt on hyvä vähän rajoittaa muutenkin, mutta ei normaalia ruokaa. Ja jos lapsi nyt sitten kuitenkin lihookin, niin mielestäni sekin on parempi kuin vanhempien toimesta aiheutettu syömishäiriö tai muu henkinen ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan tuota että ei siis varsinaisesti tarvitse laihduttaa. Painonhallintaa lähinnä tarkoitin. Enkä edes mainitse lapselle tietenkään painostaan mitään. Lähinnä ajattelin että mahtaako korjaantua pituuskasvun myötä vai pitääkö alkaa kiinnittää enemmän huomiota elintapoihin. Näin lomalla on herkkuja mennyt liiankin kanssa ja syömiset muutenkin vähän epäsäännöllisempiä.
Säännöllinen ruokailu (ei napostella, eikä liian pitkiä ateriavälejä), tarjolle kasviksia/hedelmiä/marjoja (ja syöt myös itse niitä) ja herkkujen määrän rajoitus (ei kielletä kokonaan). Älä puhu lapselle laihduttamisesta tai painosta, myöskään omastasi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita tapauksia nähty, missä pulska lapsi tekee kasvupyrähdyksen ja onkin sen jälkeen pitkä ja hoikka.
Mun lapsi oli hoikka, kunnes kuukautiset alkoi 11-vuotiaana.
Jotenkin hormonit alkoi vaikuttaa siten, että lihoi valtavasti. Nyt selkeä ylipaino.
Laihdutamaan painostamisella ainoastaan pilaisit lapsesi ruokasuhteen. Ennemminkin keskity siihen millaista ruokaa laitat kotona ja kannusta häntä liikuntaharrastuksiin, mutta älä käyttämällä painoa ja laihtumista kannustimena. moni aikuisiällä ylipainoinen ei olisi päätynyt ylipainoiseksi ellei lapsuudessa olisi tuhottu positiivista kehokuvaa ja tehty syömisestä ongelmallista. Eli positiivisen kautta eikä kritisoinnin ja kehon arvostelun.
Kasvaa sillee. Ens tulee painoa, sitten pituutta...Et reagoi mitenkään
Joo, järjestä sille syömishäiriö koko elämäksi.
Minut äiti vei painonvartijoihin lapsena ja nalkutti painosta aina. Ei varmaan yllätä, että olen ylipainoinen ja syämishäiriö on ollut teini-iästä asti. Ole siis aloittaja varovainen lapsesi kanssa.
Tiedätkö, musta dieetit on hyvä vaihtoehto lihomiselle?
Koitan syödä asioita, jotka ei tuota semmmosta akuuttia vääryydentuskaa mahassa. Tää on niin simppeliä jotenki..dieetit on aina ihmisrääkkäystä kait, mutta siitä etiäppäin ollaan kyllä vaarallisilla vesillä. Tää on niin simppeliä jotenki, mutta joo on dieetti, tai se on dieetti kun sitä lähtee kuvailemaan, mutta liian laajaa kokonaisuutta ei koe tarpeelliseksi ehtiä kuvailemaan, joten sinänsä ei ole dieetti.
Tai ei, jos ei laihdu. Näin itse näkisin sen asian.
Lihominen. (nuori. tai vanhempi kyseessä.)
Ja tiedätkö vielä, niin se menee kaikki sekaisin..
mahassa. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, musta dieetit on hyvä vaihtoehto lihomiselle?
Koitan syödä asioita, jotka ei tuota semmmosta akuuttia vääryydentuskaa mahassa. Tää on niin simppeliä jotenki..dieetit on aina ihmisrääkkäystä kait, mutta siitä etiäppäin ollaan kyllä vaarallisilla vesillä. Tää on niin simppeliä jotenki, mutta joo on dieetti, tai se on dieetti kun sitä lähtee kuvailemaan, mutta liian laajaa kokonaisuutta ei koe tarpeelliseksi ehtiä kuvailemaan, joten sinänsä ei ole dieetti.
Tai ei, jos ei laihdu. Näin itse näkisin sen asian.
Lihominen. (nuori. tai vanhempi kyseessä.)
Ja tiedätkö vielä, niin se menee kaikki sekaisin..
mahassa. Aina.
Mitä ihmettä sinä yritit sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oli hoikka, kunnes kuukautiset alkoi 11-vuotiaana.
Jotenkin hormonit alkoi vaikuttaa siten, että lihoi valtavasti. Nyt selkeä ylipaino.
Hormonit ei mätä ruokaa suuhun.
Millaista ruokaa nuori syö ja teillä syödään?
Huomioi, että tuoreita kasviksia on saatavana ja tarjolla. Höttöherkut minimiin. Satsaus ennemmin laatuun ja kohtuullisuuteen 🍅🧅🧄🥦🥕🥚🍓🍒🥝🍍🌱🥰
Liikunta myös tärkeässä roolissa. Ettei vaan istuta paljon sisällä mobiililaitteilla.
Nautitaan kesästä ja valosta, nyt siihen on mahdollisuus🌻🌿🌸🌺🏵🦋🐞🐝🦆🦢🦔🐿🦊🐎🐱🐐🐇🐓🐟🍀
Pistä se liikkumaan ja näytä ite mallia. Monesti läskit jää läskiks kun eivät liiku ja keksivät mitä tahansa tekosyitä mielummin kun että oikeasti aloittaisivat liikkumaan. Mua hävettäis niin kovaa jos omasta lapsesta tulis joku löysä, heikko uhriutuva läskipaska.
Ei tarvitse. Pidä huolta, että ei ala lihomaan.