Palveluseteli, hammashoito, eka kerta ikinä, apua, en tajua hohhoijaa
Tämä on kyllä niiiiiiin perusjuttu, että kuvittelee saavansa loistavan tilaisuuden. Todellisuudessa sitten kaikki onkin pelkkää säätämistä eikä kukaan tiedä mistään mitään🙄 tarjottiin palveluseteliä kunnallisen sijaan, ja toki sitten tartuin tilaisuuteen tämän kerran. Aina ennen olen vain mennyt yksityisen sivuille, sieltä valinnut ajan ja maksanut itse ja that's it. Nyt on poikkeuksellinen tilanne ja pitäisi yrittää pihistää vielä hetki, MUTTA...
Näiden omavastuuosuuksien takia säästäisin paljon enemmän menemällä ihan vain suoraan sinne sivuille klikkailemaan itselleni sopivan ajan ilman mitään palvelusetelip*skoja.
Eihän siinä ole mitään logiikkaa.
Olen lähes satavarma, että siihen omavastuuosuuteen on laitettu tarkoituksella korkein mahdollinen hinta, mutta en minä todellakaan mene mihinkään ennen kuin tiedän mitä minulta oikeasti tullaan veloittamaan🙄🙄😑 Keneltä tahansa kysyy niin vastaus on että juu kyllä se on se hinta ja juujuu pitää varautua siihen. Haluavat vain luistaa vastuustaan sanomalla noin, niin kukaan ei sitten voi jälkeenpäin valittaa. V*ttu sen palvelusetelin idea on auttaa, ettei tarvitse maksaa itse kuin pieni osa. Pääsisin alle 80 eurolla tuossa naapurihammaslääkärissä ilman toimistomaksua ja ilman mitään palveluseteleitä🙄 että ihan ei nyt täsmää.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tänä keväänä Helsingissä:
Halusin päästä hamastarkastukseen. Sain kunnalta palvelusetelin. Noudatin ohjeita ja varasin ajan yhteen sellaiseen hammaslääkäripaikkaan, jolta sai varattua ajan palvelusetelihoitoon. Ilmoitin ajanvarauksessa, että minulla on käytössäni palveluseteli. Menin hammaslääkäriin. Hampaani tarkastettiin ja otettiin myös röntgen. Tarjottiin myös käyntiä suuhygienistille, mutta koska lääkärin mielestä hampaani olivat muutoinkin todella hyvässä kunnossa, eikä niissä juuri mitään puhdistettavaa ollut, niin en halunnut aikaa suuhygienistille. Tarkastuksen jälkeen maksoin hammastarkastuksesta sen verran kuin olisi maksanut myös kunnallisella hammaslääkäritarkastus.
Helsingissä on Suomen halvinta terveydenhuoltoa ja paras palvelusetelijärjestelmä. Muualla tämä ei pääosin toimi ja on monesti halvempaa mennä kokonaan ilman mitään palveluseteleitä yksityiselle hammaslääkärille, jos julkiselle ei saa aikaa tai tarjotaan vain palveluseteliä. Tästä palvelusetelistä on tullut vain rahankuppauskone monin paikoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelusetelillä yksityiselle hammaslääkärille.
Tarkatus, RTG: n kuvat hampaista, kolmen hampaan paikkaus, maksoi minulle 235 euroa ja palveluseteli vielä päälle tuohon 69 euroa.
Eli 300 euron keikasta jäi maksettavaa minulle 235 euroa.
Hirveitä hintoja ovat. Tällaiseen ei ole köyhillä varaa. Köyhillä ei yksinkertaisesti ole mahdollista hoitaa hampaitaan.
Jatkuvastiko pitää hampaita paikata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelusetelillä yksityiselle hammaslääkärille.
Tarkatus, RTG: n kuvat hampaista, kolmen hampaan paikkaus, maksoi minulle 235 euroa ja palveluseteli vielä päälle tuohon 69 euroa.
Eli 300 euron keikasta jäi maksettavaa minulle 235 euroa.
Hirveitä hintoja ovat. Tällaiseen ei ole köyhillä varaa. Köyhillä ei yksinkertaisesti ole mahdollista hoitaa hampaitaan.
Jatkuvastiko pitää hampaita paikata?
En ole käynyt hammaslääkärissä yli 20 vuoteen. Monenlaista vaivaa kyllä on. Rahaa hammaslääkäriin ei ole ja lisäksi pelkään hammaslääkäriä kun tuo edellinen käynti julkisella teininä oli niin hirveä, että jäi pahoja traumoja. Hammaslääkärinä oli joku hirviö, joka kohteli todella julmasti.
Olis kiva, kun Helsingissä pääsis edes hammaslääkärille ilman akuuttia kipua. Jostain tarkastuksesta tai hammaskiven poistosta julkisella voi vain unelmoida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en edelleenkään ole ikinä käyttänyt palveluseteliä. en tiedä miten systeemi toimii. Enkä mene mihinkään hoitoon tietämättä hintaa.
Ehkä varaan vain ajan ja ilmoitan etukäteen irl, että tämän verran on palsessa ja olen varautunut summaan x. Mennäänkö tällä suunnitelmalla vai käännynkö kannoillani.
Omahan on sitten kipeäsi. Eihän sitä välttämättä muutkaan tiedä, miten palse toimii, mutta onhan se nyt paljon halvempaa, kun yhteiskunta maksaa suurimman osan.
Itselle jää maksettavaksi pieni omavastuuosuus.
Minusta noin sadan euron omavastuuosuus ei ole kovin pieni, kun se on enemmän kuin toimenpiteen hinta tuossa naapurihammaslääkärissä :"D ja kun yritän kysyä että mistä noin hirveä summa
No mene nyt helvetissä sinne naapurin yksityiselle, jos kerran tiedät, että se on halvempi. Lopeta jankkaus. Kukaan hammaslääkäri ei tiedä hintaa, ennen kuin näkee purukaluston kunnon ja mitä pitää rempata.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva, kun Helsingissä pääsis edes hammaslääkärille ilman akuuttia kipua. Jostain tarkastuksesta tai hammaskiven poistosta julkisella voi vain unelmoida
Saat kyllä kokonaishoidon palvelusetelin, jos edellisestä tarkastuskäynnistä on kulunut hoitosuunnitelmasi mukainen aika. Esimerkiksi itselläni on hammaslääkärin tekemät tarkastukset kolmen vuoden välein ja suuhygienistikäynti vuoden välein. Suuhygienistiaikoja saa myös lauantaille, samoin palvelusetelihammaslääkäriaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kyllä kokonaishoidon palvelusetelin, jos edellisestä tarkastuskäynnistä on kulunut hoitosuunnitelmasi mukainen aika. Esimerkiksi itselläni on hammaslääkärin tekemät tarkastukset kolmen vuoden välein ja suuhygienistikäynti vuoden välein. Suuhygienistiaikoja saa myös lauantaille, samoin palvelusetelihammaslääkäriaikoja.
Helsingissä saa kokonaishoidon seteleitä, muualla niitä ei juurikaan myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saa kokonaishoidon seteleitä, muualla niitä ei juurikaan myönnetä.
KOHO-setelit ovat kuitenkin aika uusi juttu Helsingissäkin - aiemmin myönnettiin vain TUTHO-palveluseteleitä tai tarjottiin aikaa sopimushammashoitolasta.
Olen selkeästi idiootti, sillä en useamman palvelusetelikeskustelun lukemisen jälkeen(kään) tajua, mitä jää itselle maksettavaksi? Sain palsen hammaslääkäriin, arvo 32€, eli TUTHO tutkimus ja hoitosetelin.
Listan hammaspaikkojen omavastuut vaihtelee viidenkympin molemmin puolin, samoin tietty toimenpiteiden. ELI mitä jää itselle maksettavaksi, mitä iloa tuosta 32€ on, se vähennetään loppulaskusta, vai? Entä mihin omavastuun summa edes liittyy, kun loppulaskua -32€ voi jäädä toimenpiteistä riippuen vähintään kymppejä, tai enemmän? Jos loppulasku on esim 200€, siitä miinus 32€, viivan alle jää 168€, josta omavastuu klinikan ilmoittama summa, vaikka 50€, jää itselle maksettavaksi(ko)?
Vierailija kirjoitti:
Olen selkeästi idiootti, sillä en useamman palvelusetelikeskustelun lukemisen jälkeen(kään) tajua, mitä jää itselle maksettavaksi? Sain palsen hammaslääkäriin, arvo 32€, eli TUTHO tutkimus ja hoitosetelin.
Listan hammaspaikkojen omavastuut vaihtelee viidenkympin molemmin puolin, samoin tietty toimenpiteiden. ELI mitä jää itselle maksettavaksi, mitä iloa tuosta 32€ on, se vähennetään loppulaskusta, vai? Entä mihin omavastuun summa edes liittyy, kun loppulaskua -32€ voi jäädä toimenpiteistä riippuen vähintään kymppejä, tai enemmän? Jos loppulasku on esim 200€, siitä miinus 32€, viivan alle jää 168€, josta omavastuu klinikan ilmoittama summa, vaikka 50€, jää itselle maksettavaksi(ko)?
Toinen idiootti täällä moi ja mitä useampia keskusteluja lukee, sen ristiriitaisempia vastauksia saa, joten toivotaan, että joku oikeasti asiasta tietävä vastaisi🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen idiootti täällä moi ja mitä useampia keskusteluja lukee, sen ristiriitaisempia vastauksia saa, joten toivotaan, että joku oikeasti asiasta tietävä vastaisi🙄
Sen tiedän, etten enää ota TUTHO-seteliä jos on vaihtoehtoja. Tästä on jo useampi vuosi, kun käytin kyseisen setelin ja hampaan paikkaukselle tuli silti hintaa joku 180 euroa. Sen jälkeen olen käynyt sopimushammashoitolassa (lasku käynnistä tuli kaupungilta heidän hinnastonsa mukaan) sekä KOHO-palvelusetelillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitetaan omavastuuksi vaikka 50€ niin se on mitä maksat jos tarkastuksessa kaikki ok eikä mitään paikattavaa. Jos pitää paikata yksi hammas sitten lisäät tuohon 50 euroon sen paikkauksen omavastuun. Et alenna mistään 32 euroa. Noissa omavastuissa kaikki alennukset on jo laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitetaan omavastuuksi vaikka 50€ niin se on mitä maksat jos tarkastuksessa kaikki ok eikä mitään paikattavaa. Jos pitää paikata yksi hammas sitte
Mikä pointti on sitten ilmoittaa tuo palsen arvo, jos sillä tiedolla et itse tee mitään?
Eikö se tarkoita että saa hoidot julkisen hinnalla? Kunta eli hyvinvointialue nyt maksaa hammaslääkärille erotuksen.
Eihän julkinenkaan ole ilmaista, melkein 80 euria lohjenneen hampaan rakentaminen.
Palveluseteli ei ole maksusitoumus kuten toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tyhmä systeemi. Eikö voisi olla niin, että jokaiselta veloitetaan maksimissaan vaikka 50€ per käynti, ihan sama mitä toimenpiteitä tehdään. Olisi selkeämpi ja oikeudenmukaisempi.
Joskus ennen nuo palvelusetelikäynnit oli sellaisia, että toimenpiteet maksoivat ihan saman, mitä julkisella puolella. Nehän on kaikki hinnoiteltu. Eihän julkisella puolella ilmaisia hammaslääkäri käyntejä ole kuin lapsilla.
Kyseessä ei ole mikään dramaattinen asia. Pieni lohkeama.