Kannattaako opiskella mieluiten farmaseutiksi kuin lähihoitajaksi?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä, miksi farmaseutti matikkapäätä tarttis?
Öö, et mitenkään keksi mitä tekemistä luonnontieteellisellä koulutuksella ja matikkapäällä on keskenään?
No en, kyllä ihan normi matikkatiedot riittävät.
Normi on aika suhteellinen käsite. Peruskoulussa 5 matikasta saanelle normi on ihan eri kuin 10 oppilaalle.
Opiskele ensin lähihoitajaksi ja hae sen jälkeen farmaseuttiopintoihin. Voit sitten rahoittaa opintosi tekemällä lähärinä keikkatyötä.
Ehdottomasti farmaseutiksi, jos pääset sellaiseen kouluun. Työ on siistiä ja kevyttä asiakaspalvelutyötä yms. Ja palkka hyvä. Huono puoli on, että farmaseutteja ei yhtä paljon tarvita kuin hoitajia, joten työnsaanti voi olla vaikeahkoa.
Lähihoitajan työ taas on aliarvostettua ja varsinkin psyykkisesti raskasta. Myös fyysisesti raskasta joissakin paikoissa, kuten vanhustenhoidossa. Ja monen työpaikan ilmapiiri ym. asiat voivat olla rempallaan. Työtä kyllä saa varmasti siltä alalta.
Niin, mitä nyt itse kukin matikkapäällä tarkoittaa.
Itse olen aina sanonut lapsilleni, että opiskelu ei vaadi kuin hyviä perslihaksia, se riittää. Kaiken oppii kun tarpeeksi tankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti farmaseutiksi, jos pääset sellaiseen kouluun. Työ on siistiä ja kevyttä asiakaspalvelutyötä yms. Ja palkka hyvä. Huono puoli on, että farmaseutteja ei yhtä paljon tarvita kuin hoitajia, joten työnsaanti voi olla vaikeahkoa.
Lähihoitajan työ taas on aliarvostettua ja varsinkin psyykkisesti raskasta. Myös fyysisesti raskasta joissakin paikoissa, kuten vanhustenhoidossa. Ja monen työpaikan ilmapiiri ym. asiat voivat olla rempallaan. Työtä kyllä saa varmasti siltä alalta.
Ihme neuvoja. Farmaseuteilla on erittäin hyvä työtilanne. Työttömiä lähihoitajia on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina sanonut lapsilleni, että opiskelu ei vaadi kuin hyviä perslihaksia, se riittää. Kaiken oppii kun tarpeeksi tankkaa.
Olet siis valehdellut lapsillesi. Kaikkea ei todellakaan opi, vaikka istuisi 24/7 pänttäämässä. Jos ei hahmota matematiikka, ei sitä istumallakaan opi hahmottamaan. Sama juttu esim. kielten tai piirtämisen kanssa
En ole valehdellut, vaan kannustanut. Ja se on tuottanut tulosta.
Etukäteen ei kannata luovuttaa.
Riippuu haluatko pyöritellä pillereitä vai pestä takapuolia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu farmaseutiksi on ehdottomasti parempi vaihtoehto. Siisteihin sisätöihin pääsee heti, koska farmaseuteista on pulaa. Joku voi silti tykätä tehdä raskaita likaisia töitä kuumissa olosuhteissa.
En muista oliko tällä palstalla vai lehden artikkelissa juttua, kuinka ahdistavaksi apteekkityö on mennyt, koska lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja aggressivisia asiakkaita on todella paljon. Mutta jos ei tykkää hoitotyöstä, lienee farmaseutti mukavampi vaihtoehto silti.
Farmaseutiksi, koska pääset silloin työssäsi paljon, paljon helpommalla. Tosin opiskelu tietenkin vaativampaa. Palkkakin paljon parempi. Lähihoitaja taas joutuu säässä, kuin säässä aikataulutetusti menemään paikasta toiseen kotihoidossa. Se on vaativaa asiakaspalvelu työtä. Lisäksi työssä paljon kirjausta tietokoneella. Olet työpäivän jälkeen ihan poikki. Farmaseutiksi siis, jos päässeet opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää tankata 10 vuotta asiaa, jonka muut oppivat viikossa, kuukaudessa tai edes vuodessa, niin aika heikoilla ollaan. Meillä kaikilla on vian 24 tuntia vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole valehdellut, vaan kannustanut. Ja se on tuottanut tulosta.
Etukäteen ei kannata luovuttaa.
Ei kyse ole etukäteen luovuttamisesta, vaan realismista. Kaikkea ei voi oppia, vaikka miten pänttäisi ja se on hyvä ymmärtää, ettei tule turhaa ahdistusta siitä, ettei opi vaikka olisi miten ahkera.
t. perfektionisti, joka olisi päässyt elämässä paljon helpommalla, jos olisi vain osannut myöntää, että kaikessa ei voi olla täydellinen tai edes hyvä
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan farmaseuteistakin on pulaa. Etenkään jos ei ole kranttu asuinpaikkansa suhteen. Pikkukylillä väki eläköityy muttei uusia saada tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos matematiikkaosaaminen riittää, niin siitä vaan farmaseutiksi.
Palkka on parempi, mutta opinnotkin kestävä kauemmin.
Eipä kummoisesti kauemmin, 3v.
T. Tulevan proviisorin äiti (farmaseutiksi opiskelu 3v jonka jälkeen haettava erikseen proviisorikoulutukseen ja 5v kohdalla on sitten valmis proviisori ja maisteri)
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä, miksi farmaseutti matikkapäätä tarttis?
Lähihoitajalle kuitenkin matikkapää on vain haitaksi.
On jopa yllättävän lyhyt koulutus yliopistokoulutukseksi, kun hoitoalallakin opiskelleen 3,5 vuotta.
Ja tämän sanon hyvällä, ei ole tapanani mitään ammattia aliarvioida.
Vierailija kirjoitti:
On jopa yllättävän lyhyt koulutus yliopistokoulutukseksi, kun hoitoalallakin opiskelleen 3,5 vuotta.
Ja tämän sanon hyvällä, ei ole tapanani mitään ammattia aliarvioida.
Ei yhtään sen lyhyempi kuin mikään muukaan kanditason koulutus (esim. vakaope). Kandi on keskimäärin 3v ja maisteri siihen päälle 2v. Apteekkialalla kandi=farmaseutti ja maisteri=proviisori.
Lähihoitajaksi pääsee kahdessa vuodessa, jos on tervettä maalaisjärkeä. Itsellä meni 1 v 1 kk ja siinä oli 4 viikon kesälomakin. Töitä saa ihan mistä tahansa, vaikka ei olisi mitään järkeä päässä.
Farmaseutiksi valmistunut saattaa joutua muuttamaan töitä löytääkseen. Pienelle paikkakunnalle, jos paikka avautuu, saatat olla ainoa hakija.
Mutta jos matikka on 5-6 tasoa, ei ehkä pääse?
Lähihoitajana voi tehdä esim sunnuntaiöitä, joissa suht hyvä palkka, joten ei siitäkään koulutuksesta haittaa ole. Mutta pidemmän päälle farmaseutti on parempi valinta.