Kuinka yhteistä yhteinen omaisuus avioliitossa on?
Olen hankalassa tilanteessa.
Miehelläni on todettu muistihairiö, otsalohkodementia, ja lääkäri vei häneltä ajokortin pois.
Mieheni tapauksessa muistihäiriö on tehnyt hänestä hyvin ikävän, hänen mielestään minä olen "keksinyt" hänelle tämän sairauden ja olen syypää kaikkeen.
Nyt hän haluaa avioeroa.
Oletan, että avioeroa voi kai hakea pahasti muistihäiriöisetkin. En haluaisi eroa, mutta en toki voi sitä kai estää.
Tiedän, että erossa omaisuus ositetaan.
Mutta miten ennen eroa?
Mieheni on nyt päättänyt, että hän haluaa myydä automme. Koska minä "juonittelin häneltä kortin pois".
Me tarvitsemme autoa arjessa, ja nyt siis minä tarvitsen sitä. Mökkimatkoihimme, mutta myös lastenlasten kuskaamiseen ja heidän hoitokuvioihinsa.
Mieheni ei välitä lastenlasten hoidosta enää yhtään, hänen mielestään "no sinun täytyy ratkaista asia".
Auto on miehen nimissä.
Voiko hän siis myydä auton, vaikka olemme naimisissa ja omaisuus yhteistä? Oletan, että voi? Ja oletan,e ttä muistihäiriöinenkin voi tehdä tällaisia päätöksiä?
(Meillä on vuosikymmen sitten tehty edunvalvontasopimus juuri tällaista tilannetta varten, mutta tietenkään mieheni ei hyväksy sitä nyt, joten en ole sitä asiaa saanut eteenpäin).
Ongelmat tulevat jatkossa pahenemaan, seuraavaksi saattaa laittaa kaikki rahahanansa kiinni. Oikeustoimikelpoisuus, jossain vaiheessa katoaa. Varaudu pahimpaankin, hanki ammattiapua nyt.