Vegaani/kasvisruoka
Tutkailin kasvisruoka-reseptejä ja tuli vaikutelma, ruoka on tomaattimurskaa, papuja, linssejä ja kukkakaalia.
Vähän tylsää.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ne mausteet ovat. Oireita aiheuttavat kyllä.
Et tiedä, mitä mausteita valmistamiisi ruokiin laitat?
Ei kyse ole valmistamistani ruuista vaan ruokaloiden ruuista.
Tarkoitatko työpaikan ruokalaa? Kannattaa kysyä mausteista, jos oireita saat.
Mitä se auttaa, jos kysyn? En voi niitä kuitenkaan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri yritti saada johonkin trendikkääseen vegaaniravintolaan. Järkyttävät hinnat ja annokset olivat juuri tuollaista papua/linssiä//kaalia/soijaa. En halua haistella sitä pierunhajua mitä tuollainen aiheuttaa.
Hinnat Suomessa ravintoloissa on järkyttäviä ylipäätään. Mikä tämä pierun haju on? Jos on tottunut makkaraperunoihin niin eihän vatsa yhtäkkiä kestä vihanneksia tai mitään tuoretta. Voin sanoa ettei sen kebabin jälkeisetkään hajut hyviä ole. Pikku hiljaa vatsa tottuu papuihin, linsseihin, vihanneksiin, yrtteihin ja mausteisiin. Ei tarvitse käyttää soijaa edes missään muodossa. Olen sekasyöjä, mutta syön enimm
Vatsasi kestää käyneitä soijapapuja soijakastikkeessa, muttei soijaa muussa muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää. Voisitko käydä allergiatestissä? Chiliallergiasta oli lekuri sanonut, että on harvinainen, mutta itse tunnen kolme joilla on se. Useilla joilla on se, on myös paprika-allergia, jolloin voi koskea myös kuivattua paprikaa eli siis paprikajauhetta.
Sitten ainakin tietäisit kysyä ruokalassa etukäteen, onko ruuassa sitä/niitä ainesosia joille olet allerginen. Luulisi ettei nyt jokaisessa ruoassa ole samoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten auttaa, että pystyt jatkossa välttelemään allergisoivia mausteita, koska ei ole olemassa mitään mystistä allergisoivaa vegaanimaustetta (kaikki maustehyllyn perusmausteet ovat vegaanisia) vaan työpaikkaruokalasi jostain syystä käyttää vegaaniruokiinsa jotain maustetta, joka sinut allergisoi.
Se mikä mietityttää teollisissa valmistetuissa kasvisruuassa esim nyhtökaura, Härkis, kaurajuoma on, kuinka pitkälle ne on prosessoitu ? Voiko ne olla edes terveellistä ?
Vierailija kirjoitti:
Se mikä mietityttää teollisissa valmistetuissa kasvisruuassa esim nyhtökaura, Härkis, kaurajuoma on, kuinka pitkälle ne on prosessoitu ? Voiko ne olla edes terveellistä ?
No kaurajuoma nyt on vain veteen liotettuja ja hajotettuja kaurahiutaleita ja rypsiöljyä.
Nyhtökaura taas mekaanisesti kaurasta erotettua kauraproteiinia. Itse en käytä juurikaan nyhtistä tai härkistä, ovat turhan arvokkaita. Soijarouheella ja -suikaleilla mennään pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten auttaa, että pystyt jatkossa välttelemään allergisoivia mausteita, koska ei ole olemassa mitään mystistä allergisoivaa vegaanimaustetta (kaikki maustehyllyn perusmausteet ovat vegaanisia) vaan työpaikkaruokalasi jostain syystä käyttää vegaaniruokiinsa jotain maustetta,
Itse olen huomannut vegaaniruuat ruokaloissa tulisiksi. Vaikka kysyisin "onko tässä chiliä, olen allerginen", mitä se auttaa? Lopputulos on, etten voisi syödä sitä vegaaniruokaa, jos siinä on chiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2.5v vegaani, koko sen ajan oli vatsaongelmia: turvotusta, röyhtäilyä, närästystä ja piereskelyä. Soija, pavut, linssit ja sipuli ei sovi mun mahalle yhtään. 3kk sitten vaihdoin takasin sekaruokavalioon ja maha rauhoittui heti ja pieruja tulee enää silloin tällöin. Pakko muuten sanoa, että suuri osa näistä Nyhtökauroista, Quorneista jne maistuu niin pahalta, että ruokahalu katoaa ennen ku mahan saa täyteen.
Mä lihosin vegaani aikana 4.5kg, vaikka se on tuohon melkein kolmeen vuoteen "vähän" niin silti kilo per vuosi.
Vegeruoassa on lähes aina enemmän energiaa, kuin "normi"tuotteissa. Itse en edes tajunnut, että kalorit paukkui yli kunnes aloin katsomaan että jahas.
Vegaanipierut (:D) haisi niin pahalta, että jopa puoliso joka on välillä kunnon mätäperse, lähti karkuun kun haistoi kun "tuhnun"
Vegaaniruoat 0/5
Saako kysyä, miksi al
Ei hän alkanut, pelkkä trolli oli. Vauvalla syödään pelkkää lihaa ja voita, jos joku ei vielä tiennyt.
Itse kokeilin kerran vegaanista ruokavaliota, en suosittele. Juuri mikään korvike ei ollut halpaa, paitsi juurekset, kaalit ja pavut mitä muutenkin söin, ja kuntoni romahti täysin. En jaksanut liikkua ollenkaan, väsyin heti salilla ja halusin vain nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten auttaa, että pystyt jatkossa välttelemään allergisoivia mausteita, koska ei ole olemassa mitään mystistä allergisoivaa vegaanimaustetta (kaikki maustehyllyn perusmausteet ovat vegaanisia) vaan työpaikkaruokalasi jostain sy
Niin et voisikaan, mutta tilanne ei varmaankaan voisi olla tuo joka ikinen päivä. Eli voisit aika usein kuitenkin ehkä syödä vegeruokaa.
Häiritseekö sinua siis se ettet voisi olla 100 % vegelinjalla, vaan kuitenkin välissä olisi syötävä sekaruokaa? Luulen, että jos tuo häiritsisi paljon eli haluaisitkin ehdottomasti syödä 100 % ajasta vegaanista ruokaa, niin saisit tuon ongelman kyllä lopulta jotenkin ratkeamaan.
Miksi niin moni vegaani haluaa väkisin hehkuttaa miten vegaanruoka on parasta ja kaikki voivat syödä sitä? Eivät voi, omista syistään. Ja niitä syitä ei pitäisi lähteä väen väkisin kääntämään, antaisivat ihmisten olla.
Soijakastiketta ihmetelleelle, ihan on tutkittu juttu, että 2 rkl soijakastiketta ei sisällä fodmap-hiilihydraatteja oireita aiheuttavia määriä. Eli kirjaimellisesti kyllä vatsa sitä sen puolesta kestää.
Tietenkin ruoka-aineen prosessointi hyvin erilaisiin formaatteihin voi vaikuttaa sen sisältämien hiilihydraatteihin. Lisäksi erimuotoisia tuotteita käytetään hyvin eri määriä. Harva varmaan soijakastiketta juo vaikkapa yhden desin verran, vaikka soijamaitona, edamamena tai tofuna se on hyvin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole terveellisiä muualla kuin vegaanien harhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaurajuoma nyt on vain veteen liotettuja ja hajotettuja kaurahiutaleita ja rypsiöljyä.
Nyhtökaura taas mekaanisesti kaurasta erotettua kauraproteiinia. Itse en käytä juurikaan nyhtistä tai härkistä, ovat turhan arvokkaita. Soijarouheella ja -suikaleilla mennään pääasiassa.
Noin kun sanot, niin ei ne pahalta kuulosta. Tosiasiassa ne eivät ole tuota, mitä kerrot. Jätit kertomatta, mitä ne oikeasti sisältävät.
Et taida itsekään tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se soijakin ole pitkälle jalostettua ja mistäpäin maailmaa sitä tuodaan. Onko suomalaista soijaa lie olemassakaan.
Enpä ole tullut ikinä ajatelleeksi että vegaanit syövät loppupeleissä pelkkiä sokereita, koska tärkkelykset pitää pilkkoa sokereiksi jotta ne pääsevät systeemiin sisään suolistosta??
Täällä on joitain helppoja arkireseptejä vegaanisina ihan perus ruoista https://vegaaniruoka.fi/reseptit/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2.5v vegaani, koko sen ajan oli vatsaongelmia: turvotusta, röyhtäilyä, närästystä ja piereskelyä. Soija, pavut, linssit ja sipuli ei sovi mun mahalle yhtään. 3kk sitten vaihdoin takasin sekaruokavalioon ja maha rauhoittui heti ja pieruja tulee enää silloin tällöin. Pakko muuten sanoa, että suuri osa näistä Nyhtökauroista, Quorneista jne maistuu niin pahalta, että ruokahalu katoaa ennen ku mahan saa täyteen.
Mä lihosin vegaani aikana 4.5kg, vaikka se on tuohon melkein kolmeen vuoteen "vähän" niin silti kilo per vuosi.
Vegeruoassa on lähes aina enemmän energiaa, kuin "normi"tuotteissa. Itse en edes tajunnut, että kalorit paukkui yli kunnes aloin katsomaan että jahas.
Vegaanipierut (:D) haisi niin pahalta, että jopa puoliso joka on välillä kunnon mätäperse, lähti karkuun kun haistoi kun "tuhnun"
Vegaaniruoat 0/5
Netfix ssä on dokumen
Ja siinä netflixin dokumentissa ne vegaanit sai monia mitattavia terveyshyötyjä, mm. solujen biologinen ikä nuorentui (telomeerit pitenivät)...
Jaa. Mä olen ollut yli 30 vuotta kasvissyöjä, nykyään "kotivegaani" eli kotona syön vain vegaanista ruokaa, kodin ulkopuolella voin syödä munia ja maitoa sisältävääkin jos ei ole vegaanista saatavilla. Mulla ainakin on hyvin monipuolista mitä ruoka-aineita käytän, ei tosiaan mainitun kaltaista että vaan muutama aine kiertää kehää.
Itse olen kyllä tulisen keittiön suosija, koska se on vaan makumaailma mistä tykkään. Ja intialaisessa ruoassa on paljon kasvisruokaa, koska siellä osa kansasta on vuosisatoja ollut vegetaristeja, joten sieltä on ollut helppo ottaa inspiraatiota ruokiin. Intialaista, meksikolaista, välimerellistä makumaailmaa on meillä. Mutta kukin voi tehdä kasvisruoasta oman makunsa mukaista.
En minä niitä allergiaa aiheuttavia ruokia kotonani tietenkään tee. Haloo.