Voiko tämä olla alkavaa reumaa?
Minulla on ollut puolisen vuotta jäykät jalat herätessäni, ei ihan joka aamu, mutta useimmiten. Kävelen välillä kuin vanhus sängystä noustessa. Sitten kuukausi sitten alkoi myös jalkapohjien kipuilu, muistaakseni aluksi molemmissa mutta nyt pari viikkoa on ollut toisessa vaan. Tuntuu kävellessä, kävelyn jälkeen ja levossa. Onkohan siinä vaan joku lihas tulehtunut vai voiko epäillä reumaa, sitä on minulla lähisuvussa?
Olen vasta 30v ja normaalipainossa.
Kommentit (16)
Voisit hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle. Toki perusreumakokeet olisi hyvä katsoa sukutaustan takia, esim ccp-ab.
Onko sormissa tai ranteissa ollut mitään? Arkuutta? Turvotusta?
Mulla alkoi nivelreuma tasan 30-vuotiaana.
Erilaiset jalkavaivat ovat usein merkki alkavasta 2. tyypin diabeteksesta.
Kannattaa käydä ajoissa lääkärissä.
Mitään diagnooseja ei täältä kannata kyllä hakea.
Varaa aika terveyskeskukseen. Siellä tehdään labrat ja lähete röntgeniin. Jos vaatii jatkotutkimuksia, saat lähetteen reumatautien polille.
Jos sinulla on työterveyshuolto, yhteys sinne.
Jos on rahaa tai vakuutus, mene yksityiselle.
Täältä et saa vastauksia, mutta oireet kuullostaa siltä, että tutkittava on.
Plantaarifaskiitti. Etsi netistä ohjeet jalan venyttämiseen. Ota tulehduskipulääke. Teet joka päivä niin pitkään että kipu helpottaa.
Aamukankeus , ohimenevä, liikkeelle lähdössä viittaa reumaan, päkiöiden paksuuntumisen tunne on klassikko-oire. Aina ei reuma ala symmetrisesti esim sormissa. Sukurasitus on jo syy tässä tapauksessa lähteä reumakokeisiin. Jos on reumaa, pikaisesti pitää aloittaa lääkitys. Vain reumalääkäri voi asettaa diagnoosin eli tk-lääkärille kokeisiin ja jossa voidaan tehdä siis lähete reumalääkärille. Yksityinenkin käy mutta se maksaa paljon rahaa.
Mitä on alkava reuma, ei saa jäädä odottelemaan. Reumaa ei voi parantaa, välillä se voi olla remissiossa.
Mulla tuli vaihdevuosioireena. Loppui kun hain hormoonikorvaushoidon kuten yölliset heräämiset ja hikoilutkin sun muut.
Mulla alkoi juuri tuolla tavalla. Olin silloin 34v. Suosittelen käymään lääkärissä.
Mulla on sjögrenin syndrooma ja se kyllä aiheuttaa tuollaista.