Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada kuukautiset kokonaan pois? Hormonit, kapselit, ruiskeet, kohdun poisto...Kokemuksia

Vierailija
30.06.2024 |

Olen jo yli 40 ja kuukautiset ovat pilanneet jo niin pitkään elämääni enkä enää jaksa niitä. Kuukautisten aikana ei voi tehdä mitään, ei voi elää normaalisti kun ne ovat niin kivuliaat ja runsaat, siteitä ja särkylääkettä menee reilusti ja silti aina päivä-pari menee kippurassa kun koskee. Rättiä on vaihdettava parin tunnin välein, muuten tulee läpi.  Ehkäisypillerit ja muut hormonit eivät sovi minulle sairauteni vuoksi niin mitä keinoja oikein on? Mitkä ovat riittävät syyt saada kohdun poisto?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään. 

Luoja on antanut myös syövät ja sairaudet. Onko hölmöä poistaa nekin, jos ihminen on keksinyt keinot? Olet ilmeisesti lestadiolainen tms, joka ei usko ehkäisyynkään.

Tarkoitin, että voi ne rankat vuodotkin kestää, itsellä oli todella kamalat. En kuitenkaan hakenut hoitoja, sinnittelin. Ja joo, syövät jne. Onhan ne ihan syvältä ja pois vaan kaikki vähänkin arveluttava. Mutta kuukautiset on mielestäni luonnollista, syövät eivät ole. En ole minkään sortin uskovainen. 

Kuulostat yhdeltä minun sukulaiselta, joka ei ota särkylääkettä edes pahaan päänsärkyyn vaan mieluummin kärsii.

Vierailija
42/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ongelmaa täällä ratkaista vaan gynekologin vastaanotolla.

Kohdunpoisto saattaa laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet.

Miten helvetin vähän naiset tietävät omasta fysiologiastaan? Kohdunpoisto ei aiheuta ennenaikaisia vaihdevuosia, vaan munasarjojen poisto. Munasarjat kun tuottavat sitä estrogeeniä, ei kohtu!

Täytyy sanoa, että hämmentävän vähän tosiaan naiset tietää hormoneistaan ja kropastaan. 

Lisäksi vielä totean, että kaikkien hoitojen vaikutus on yksilällinen. Jollain kierukka tai keltarauhashormoni lopettaa kuukautiset ja osalla ne jatkuu siitä päivästä eteenpäin päivittäin. Osalla kohdunpoisto on pelastus, osalla ei todellakaan.

Runsaan vuodon syy pitää selvittää gynellä ja miettiä sen jälkeen hoitovaihtoehdot. Esim. kierukan hormonimäärä on pienempi kuin pillereillä ja saattaa sopia sen takia. Osalla pillerit toimii paremmin kuin kierukka. Lisäksi on hyvä itsekin googlata ketjussa mainitut vähemmän tunnetut hormonittomat hoitomuodot, jotta osaa niistäkin kysyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi alhainen painoindeksi. Ongelmana se, että normaalipainoon palatessa menkatkin saattavat palata...

Vierailija
44/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin tullut vinkkaamaan hormonikierukkaa, vaan sitten luin että hormonit ei sinulle sovi.

Itsellä ollut mirena kierukka 13 vuotta, ja kuukautiset pysyneet pois. 

Enpä sitten osannutkaan auttaa sinua. Toivottavasti saisit gynegologilta apua asiaan.

Mirena on ihan h*tin kapine, mielummin söisin vaikka hormooneita, niistä ei sentään tule kroonista emätintulehdusta. Onneksi sain lopulta julkiselta kohdun poiston.

Vierailija
45/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään. 

Luoja on antanut myös syövät ja sairaudet. Onko hölmöä poistaa nekin, jos ihminen on keksinyt keinot? Olet ilmeisesti lestadiolainen tms, joka ei usko ehkäisyynkään.

Tarkoitin, että voi ne rankat vuodotkin kestää, itsellä oli todella kamalat. En kuitenkaan hakenut hoitoja, sinnittelin. Ja joo, syövät jne. Onhan ne ihan syvältä ja pois vaan kaikki vähänkin arveluttava. Mutta kuukautiset on mielestäni luonnollista, syövät eivät ole. En ole minkään sortin uskovainen. 

Ei ne runsaat menkat ole aina normaalia, itse luullin että on ihan normaalia vuotaa näin että

MInulla syynä oli suuret myoomat kohdussa. Kohtu poistettiin.

Vierailija
46/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi alhainen painoindeksi. Ongelmana se, että normaalipainoon palatessa menkatkin saattavat palata...

Täytyy mennä jo tosi alas. Itsellä tulee menkat vielä BMI ollessa 16. 

Vierailija
47/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto lopetti kuukautiset. Ihanaa, pelkästään hyviä puolia on ollut. Sain kohdunpoiston isojen myoomien takia (8-14 cm).

Vierailija
48/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli todella runsaat kuukautiset myoomien vuoksi. Käytössä oli koko ajan Caprilon vuodon määrää hillisemään, ja sen avulla pystyin käymään töissä.

Kokeiltiin e-pillereitä, ne vähensi vuotoa, mutta migreenin ja verotulppariskin vuoksi lääkäri kielsi ne. Kokeiltiin kolmea eri minipilleriä (cerazette, slinda ja desogestrel). Kävi myös niin, että kerralla tuleva vuodon määrä väheni, mutta vuodon kesto piteni noin pariin viikkoon. Seuraavaksi kokeiltiin Mirena. Vuoto niukkeni heti lähes olemattomaksi, mutta se ei pysynyt kuin pari viikkoa kunnes tuli itsestään pois.

Vuodot paheni eikä Caprilonkaan enää auttanut. Joten vaadin leikkaukseen pääsyä, koska olin jo niin loppu tämän kanssa eikä siihen tuntunut mikään tehoavan. Leikkausta odotellessa sain ryeqo -lääkkeen. Todella hyvä ja lopetti vuodon lähes kokonaan.

Leikkauksessa oli kaksi vaihtoehtoa valittavana, joko poistetaan pelkkä myeema ja säästetään kohtu tai sitten poistetaan molemmat. Valitsin kohdunpoisto, koska en halunnut vaivan uusiutuvan enkä enää halunnut joutua kärsimään yhtäkään menkkoja. En myöskään halunnut lapsia. Nyt olen elänyt jo pari vuotta kohdutonta elämää ja olen todella tyytyväinen valintaani ja leikkaukseen.

N36

Vierailija
49/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella typerää nykypäivänä sinnitellä turhan päiten, jos hoitojakin on olemassa. Sairaudethan ovat ihan yhtä luonnollisia kuin kuukautiset! Ja niiden runsaiden vuotojen taustalla kun usein on jokin sairaus, joka ne aiheuttaa. Mitä iloa siis sinun mielestäsi on runsaissa ja kivuliaissa kuukautisissa, jotka estävät jopa töihin menon kuukausittain? Mitä nautinnollista siinä on? 

Vierailija
50/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rättiä..?

Käytä kuukuppia. Ensimmäisenä vuotopäivänä tyhjennän sen kerran, toisena kerran, ja loput vuotopäivät en koske koko kuppiin

Ei rättejä, siteitä, jatkuvaa vessassa ravaamista, ohivuotoa (vaikka olen synnyttänyt)

Tässä vinkki kuukautiskipuihin:

Oman kehonsa silpominen ja mutilointi on varmaan typerintä, mitä ihminen voi itselleen tehdä, puhumattakaan jostain sisäelintensä poistamisesta. Mistä sinä tiedät, tekeekö se kohtu jotakin muutakin, kuin vauvoja? Mitä jos sillä on merkittävä vaikutus persoonaasi? Miten muu keho sopeutuu siihen, että yksi sisäelimesi on poistettu? Ihminen ei ole mikään ropontti, eikä lääketeollisuus tajua VARSINKAAN naisen kehosta yhtään mitään

Jos kohtu on täunnä isoja myoomia, niin ne on varmaan yhtä hyödyllisiä kuin syöpäkasvaimet ihmiskeholle. Ihan turha tehdä asoista jotain muuta. mitä ne on. Jos kohdulla olisi joku muukin tärkeä tehtävä, niin miehilläkin pitäisi olla kohtu.

Vierailija
51/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ongelma tässä on se, että jos kuukautiset jäävät pois alhaisen painoindeksin takia, on silloin paino jo vaarallisen alhaalla. 

Vierailija
52/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoisto lopetti kuukautiset. Ihanaa, pelkästään hyviä puolia on ollut. Sain kohdunpoiston isojen myoomien takia (8-14 cm).

Sama täällä, isot myoomat vaivasi ja mikä ihaninta pääsi niistä järjettömistä vuodoista eroon kohdunpoiston myötä. Mulla ei ollut koskaan aiemmin ollut mitään hirveät monsuunit ennen kuin vaihdevuodet alkoi, parit kuukautiset saatoi jäädä välistä ja sitten kun ne kuukautiset eli monsiinit alkoi, niin en tuntiakaan voinut olla käymättä wc:ssä, vaikka oli sekä tampooni että pikkuhousun suoja (iso sellainen) käytössä, verta tuli valumalla muutaman päivän.

Vierailija
53/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukan sisältämä keltarauhashormoni on vain kohdussa. Sitä voi käyttää vaikka muuten ei hormoneja voi. Minulla jäi kuukautisvuoto kokonaan pois.

Vierailija
54/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kellekin runsas vuoto, jonka kanssa sinnittelee. Minulla runsas tarkoitti sitä, että tamponi yhdessä siteen kanssa ei riitänyt edes 2 tuntia. Verta valui siteestä ja housuista huolimatta jalkaa pitkin aina lattialle asti. Urheilla ja matkustaa ei voinut. Yöllä piti herätä monta kertaa, jos ei halunnut pilata sänkyä. Kuukautiset kesti 8 päivää ja tuli 24 päivän välein. Luonnollista? Ei minusta.

Vierailija
55/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän "kamalat" ne sinulla sitten oli? Epäilen kyllä kovasti. Sillä jos sinullakin olisi ollut oikeasti sellaiset, että ne haittaavat normaalia elämää, estävät harrastuksiin menon, töissä saa ravata tunnin välein vessassa, kauppakäynnit joudut suunnittelemaan niiden mukaan ja sen miten pääset käymään vessassa, ja syödä kourakaupalla särkylääkkeitä, niin veikkaanpa, ettet sinä tulisi tänne laukomaan noita typeriä ja vähätteleviä kommentteja. 

Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat... Joo ei, et saa yhtään mitään muuta kuin sen kärsimyksen.

Vierailija
56/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että kaikki hormonit eivät sovi? Minipillerit kuten Cerazette sopivat esim. migreenistä kärsiville. Itselläni se käytössä ja menkat olleet pois jo 15v.

Minulla myös Cerazette jo 20 vuotta ja elämänlaatu parani 1000 %. Ei minkäänlaisia kuukautisia. Minulla on myoomia kohdussa ja ennen lääkitystä vuodin yli puolet kuukaudesta, järkyttäviä määriä. En nukkunut, en voinut mennä oikein mihinkään. 

lopuuiko ne menkat heti??

Mulla loppui kyllä ihan heti, kun aloin Cerazettea syödä. Terv. se 15v käyttänyt.

Vierailija
57/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slinda lopetti mulla kuukautiset. Sitä ennen käytössä yhdistelmäehkäisypillerit, joiden aikana säännölliset "menkat". 

Vierailija
58/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on erittäin huolestuttavaa että jo 40+ nainen ei osaa kääntyä gynekologille näissä kysymyksissä vaan kyselee palstalta näitä neuvoja. 

Vierailija
59/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poisto ja mene yksityiselle. 

Vierailija
60/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erittäin huolestuttavaa että jo 40+ nainen ei osaa kääntyä gynekologille näissä kysymyksissä vaan kyselee palstalta näitä neuvoja. 

Hän kyselee mielipiteitä ja neuvoja. Tässä ei ole mitään pahaa... Kysellä asioista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme