Miten saada kuukautiset kokonaan pois? Hormonit, kapselit, ruiskeet, kohdun poisto...Kokemuksia
Olen jo yli 40 ja kuukautiset ovat pilanneet jo niin pitkään elämääni enkä enää jaksa niitä. Kuukautisten aikana ei voi tehdä mitään, ei voi elää normaalisti kun ne ovat niin kivuliaat ja runsaat, siteitä ja särkylääkettä menee reilusti ja silti aina päivä-pari menee kippurassa kun koskee. Rättiä on vaihdettava parin tunnin välein, muuten tulee läpi. Ehkäisypillerit ja muut hormonit eivät sovi minulle sairauteni vuoksi niin mitä keinoja oikein on? Mitkä ovat riittävät syyt saada kohdun poisto?
Kommentit (69)
"Mitkä ovat riittävät syyt saada kohdun poisto?"
Liian runsaat kuukautiset ovat riittävä syy, mutta sitä ennen kokeillaa muita potilaalle sopivia hoitokeinoja, eli kohdunpoistoa ei saa pelkästään pyytämällä, ysityisellä voi saada, jos öytää jostain noita leikkauksia tekevän yksityissairaalaan.
(eivät pakota ottamaan hormonikierukkaa tai e-pillereitä, jos potilas niitä vastustaa, mutta kyllä niitä ehdotetaan hoitokokeilun alussa. sitten on muitakin keinoja)
Cerazette avasi mulle normaalin elämän 10 vuotta sitten. Nyt olen senkin lopettanut ja menkat on poissa ikuisesti, kun olen jo sen ikäinen. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Cerazette avasi mulle normaalin elämän 10 vuotta sitten. Nyt olen senkin lopettanut ja menkat on poissa ikuisesti, kun olen jo sen ikäinen. Ihanaa!
Mulla cerazette ei lopettanut menkkoja, mutta niukensi ja hieman lyhensi. Mutta jos hormonaalista ei voi käyttää ni minitkään ei sovi.
Sairastat varmaan endometrioosia.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit eivät välttämättä estä täysin kuukautisten tulemista joten ainoa ratkaisu on munasarjojen poisto ei kohdun poisto estä kuukautisia .
Ei estä ei, mutta mitä tapahtuu, kun munasarjat poistetaan? Ei lääkäri poista munasarjoja, jos niissä ei ole vikaa. Ennemmin kohtu poistetaan.
mulla on lääke, jonka vuoksi en vuoda. Joskus saattaa tulla tuhrua, mutta ei edes joka kk. Siihenki riittää pikkuhoususuoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit eivät välttämättä estä täysin kuukautisten tulemista joten ainoa ratkaisu on munasarjojen poisto ei kohdun poisto estä kuukautisia .
Ei estä ei, mutta mitä tapahtuu, kun munasarjat poistetaan? Ei lääkäri poista munasarjoja, jos niissä ei ole vikaa. Ennemmin kohtu poistetaan.
mulla on lääke, jonka vuoksi en vuoda. Joskus saattaa tulla tuhrua, mutta ei edes joka kk. Siihenki riittää pikkuhoususuoja.
Jäi siis se tärkein ja olellisin tuohon äskeiseen laittamatta. Nimenomaan se kohdun poisto estää sen vuodon. Munasarjat ei vuoda vasn kohtu. Oli diis ironiaa tuo ei estä ei.
t. sama
Minulle tehtiin termoablaatio nukutuksessa myooman poiston jälkeen. Yllätys oli suuri, kun heti jäi vuoto pois. Vuoto oli vaaleanpunaista ja oikeastaan ei edes pikkuhousunsuojia olisi tarvinnut. Kuukautiskipuja oli hiukan parina päivänä. Tunnelmat olivat vähän epäuskoiset, että voiko olla näin ja uskottelin itselleni, että tämä johtuu varmasti leikkauksesta, että se jotenkin sotki kierron, mutta ei vaan ole vuotoja tullut. Kierukka asetettiin samalla.
Sairaalassa piti viettää leikkauksen jälkeen yksi yö, koska minut nukutettiin ja olin varsin pahoinvoiva sen jälkeen. Tarkistivat osastolla vielä, että virtsaaminen onnistuu ja mittasivast residuaalivirtsan. Kaksi päivää sairaslomaa, ei lainkaan kipuja, olo oli ihan normaali oikeastaan jo heräämössä, jos nyt siis ei lasketa mukaan nukutustokkuraisuutta ja oksentelua. Nukutuksen vuoksi suoli ei toiminut muutamaan päivään ja se oli oikeastaan suurin ongelma koko toipumisprosessin aikana, ummetus on aika ärsyttävä vaiva sekin. Tosi kiva olo, nyt kun muutama kuukausi jo mennyt eikä ole tarvinnut kokea kuukautisväsymystä. Lenkilläkin jaksan käydä ja elää normaalia elämää.
Yksilöllisiähän nämä kaikki toimenpiteiden seuraukset ovat, mutta suosittelisin kokeilmaan tätäkin hoitoa, jos runsaat kuukautiset on ongelmana ja tätä ehdotetaan.
En muista nyt oliko 60% vai 80% naisista, joille vuodot palaa x vuoden jälkeen termoablaatiosta, mutta sen voi kuulemma sitten uusia, jos vuodot alkaa näyttää runsastumisen merkkejä eikä vaihdevuosia näkyvissä. Gyne merkkasi epikriisiinkin jatkohoidot, että jos vuodot palaa, niin potilas ottaa itse yhteyttä naistentautien polille. Muuten ei tarvitse mitään kontrolleja, muuta kuin ise seuraan vointiani.
Minulla ei auttanut muu kuin kohdunpoistoon meneminen. Olen erittäin tyytyväinen ilman kohtua! Viimeinkin pääsin elämään normaalisti kuten muutkin.
Minulla sama juttu, olen ap:ta vähän vanhemppi. En voi käyttää hormonilääkitystä, joten lääkäri suositteli Mirenaa. Kärvistelin sen kanssa 2,5 vuotta. Ensimmäinen kierukka oli tulossa ulos ja jäänyt kohdunkanavaan kiinni. Toinen tuli ulos 3kk jälkeen. Vuoto ei vähentynyt vaan vuosin pahimmillaan 30 päivää putkeen, lyhyinkin vuoto oli 2,5 viikkoa entisen 7 päivän sijaan.
Mirenasta tuli myös kasa muita oireita, sillä vaikka se hormonikapistus on kohdussa, verenkierron mukana hormonit kulkevat muuallekin kehoon. Mirenan poistosta on kulunut nyt 4kk ja edelleen tuntuu sille, että en ole ihan palautunut takaisin kierukkaa edeltävään aikaan.
Caprilon on tällä hetkellä käytössä ainoana lääkkeenä. Nyt toivon, että pääsen kohdunpoistoon ja että gyne ottaa minut vakavasti, kun menen sinne seuraavan kerran.