Miten saada kuukautiset kokonaan pois? Hormonit, kapselit, ruiskeet, kohdun poisto...Kokemuksia
Olen jo yli 40 ja kuukautiset ovat pilanneet jo niin pitkään elämääni enkä enää jaksa niitä. Kuukautisten aikana ei voi tehdä mitään, ei voi elää normaalisti kun ne ovat niin kivuliaat ja runsaat, siteitä ja särkylääkettä menee reilusti ja silti aina päivä-pari menee kippurassa kun koskee. Rättiä on vaihdettava parin tunnin välein, muuten tulee läpi. Ehkäisypillerit ja muut hormonit eivät sovi minulle sairauteni vuoksi niin mitä keinoja oikein on? Mitkä ovat riittävät syyt saada kohdun poisto?
Kommentit (69)
Kai sä nyt ainakin gynellä olet käynyt vaivasi vuoksi ja siellä on selvitetty, ettei kyse ole esim myoomista? Se on hoitoja.
Minulla ei auttanut pitkään minipillerit, vuoto vain muuttui jokapäiväiseksi. Tosin määrä per päivä tietysti väheni.
Kannattaa sunkin vaihtaa kuukuppiin. Sen avulla on mahdollista mitata paljonko sitä vuotoa todellisuudessa ja tulee kirjata ylös. Sitten on ihan konkreettista dataa mustaa vaikoisella näyttää lääkärille. Runsas kun on määritelty muistaakseni n 0,8 dl/kuukautiset. Se on aika vähän. Eli lääkäri ei välttämättä tajua, miten runsaat ne sinun runsaat vuodot ovat.
Itse sain kohdun poiston. Enkä ole katunut.
Ei sitä ongelmaa täällä ratkaista vaan gynekologin vastaanotolla.
Kohdunpoisto saattaa laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt ainakin gynellä olet käynyt vaivasi vuoksi ja siellä on selvitetty, ettei kyse ole esim myoomista? Se on hoitoja.
Minulla ei auttanut pitkään minipillerit, vuoto vain muuttui jokapäiväiseksi. Tosin määrä per päivä tietysti väheni.
Kannattaa sunkin vaihtaa kuukuppiin. Sen avulla on mahdollista mitata paljonko sitä vuotoa todellisuudessa ja tulee kirjata ylös. Sitten on ihan konkreettista dataa mustaa vaikoisella näyttää lääkärille. Runsas kun on määritelty muistaakseni n 0,8 dl/kuukautiset. Se on aika vähän. Eli lääkäri ei välttämättä tajua, miten runsaat ne sinun runsaat vuodot ovat.
Itse sain kohdun poiston. Enkä ole katunut.
Nuorempana ei otettu vakavasti, sanottiin vaan että opettele elämään niiden kanssa. En ole jaksanut enää aikuisena taistella asian kanssa. Nyt kyllä tekisi mieli kun en vaan enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kohdun poisto parasta, mitä viiskymppinen voi saada, vaihdevuodet vuotoineen on ihan kamalat
Ap on jo yli 40-vuotias, joten epäilen, että lapsia ei ole tarkoitus tai toiveissa enää tehdä 🙄.
Jos sormi menee kuolioon, niin sinustako sitäkään ei saisi poistaa? Pitäisi vain nauttia siitä, että luoja on antanut ihmiselle 10 sormea, ja antaa sen kuolion levitä koko käteen ja sitä kautta kehoon johtaen lopulta ihmisen kuolemaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetin vähän naiset tietävät omasta fysiologiastaan? Kohdunpoisto ei aiheuta ennenaikaisia vaihdevuosia, vaan munasarjojen poisto. Munasarjat kun tuottavat sitä estrogeeniä, ei kohtu!
Vierailija kirjoitti:
Eikä laukaise. Kohdulla tai sen poistolla ei ole mitään tekemistä vaihdevuosien alkamisen kanssa. Älä levitä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä toimi myös minipillerit, cerazette. Kohta 20v ilman Kuukautisia
Mulla pysyi menkat noilla, mutta niukkenivat.
Eikö kohdun poiston jälkeen joudu syömään hormoneita?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kohdun poiston jälkeen joudu syömään hormoneita? .
Ei. Munasarjat jos poistetaan alkaa vaihtarit. Jos niitä haluaa hoitaa, niin siihen saa hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että kaikki hormonit eivät sovi? Minipillerit kuten Cerazette sopivat esim. migreenistä kärsiville. Itselläni se käytössä ja menkat olleet pois jo 15v.
Minulla myös Cerazette jo 20 vuotta ja elämänlaatu parani 1000 %. Ei minkäänlaisia kuukautisia. Minulla on myoomia kohdussa ja ennen lääkitystä vuodin yli puolet kuukaudesta, järkyttäviä määriä. En nukkunut, en voinut mennä oikein mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu, jos munasarjat jätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että kaikki hormonit eivät sovi? Minipillerit kuten Cerazette sopivat esim. migreenistä kärsiville. Itselläni se käytössä ja menkat olleet pois jo 15v.
Minulla myös Cerazette jo 20 vuotta ja elämänlaatu parani 1000 %. Ei minkäänlaisia kuukautisia. Minulla on myoomia kohdussa ja ennen lääkitystä vuodin yli puolet kuukaudesta, järkyttäviä määriä. En nukkunut, en voinut mennä oikein mihinkään.
lopuuiko ne menkat heti??
Vierailija kirjoitti:
On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään.
Sulla varmaan on normaalit kuukautiset ja tarviiko särkylääkettä? Vai ajatteletko että veret housuissa ja kamalissa kivuissa pitäs vielä nauttia?
Vierailija kirjoitti:
Rättiä..?
Käytä kuukuppia. Ensimmäisenä vuotopäivänä tyhjennän sen kerran, toisena kerran, ja loput vuotopäivät en koske koko kuppiin
Ei rättejä, siteitä, jatkuvaa vessassa ravaamista, ohivuotoa (vaikka olen synnyttänyt)
Tässä vinkki kuukautiskipuihin:
Oman kehonsa silpominen ja mutilointi on varmaan typerintä, mitä ihminen voi itselleen tehdä, puhumattakaan jostain sisäelintensä poistamisesta. Mistä sinä tiedät, tekeekö se kohtu jotakin muutakin, kuin vauvoja? Mitä jos sillä on merkittävä vaikutus persoonaasi? Miten muu keho sopeutuu siihen, että yksi sisäelimesi on poistettu? Ihminen ei ole mikään ropontti, eikä lääketeollisuus tajua VARSINKAAN naisen kehosta yhtään mitään
Sulla on ihan huuhaa juttuja. Kohdalla merkittävä vaikutus persoonaan? Anna mun kaikki kestää! Kohdun tehtävät ovat varsin hyvin tiedossa nykypäivänä. Ja keho sopeutuu todella hyvin muutoksiin, joita leikkauksista seuraa. Onhan nämä monen monituista kertaa jo nähty vuosikymmenien aikana ja leikkaustulokset puhuvat myös puolestaan. Paljon pahemmat seuraukset tulee keholle jatkuvasta ja vakavasta raidanpuutteesta, jota runsaat kuukautiset aiheuttavat. Se suistaa koko kehon epätasapainoon eikä keho pysty ilman rautaa toimimaan niin kuin sen pitäisi. Älä ap missään nimessä usko näitä höpöhöpötietäjiä, vaan luota oikeaan tutkittuun ja todistettuun tieteeseen.
Se, että sun tarvitsee tyhjentää kuukuppi vain kahdesti koko kuukautisten aikana, kertoo ettei sulla ole mitään hajuakaan mistään runsaista kuukautisista. Sulla on niukat kuukautiset. Mitä sä ylipäätään teet tässä ketjussa, kun sulla ei ole mitään tietoa ko asiasta?
Vierailija kirjoitti:
🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään.
Luoja on antanut myös syövät ja sairaudet. Onko hölmöä poistaa nekin, jos ihminen on keksinyt keinot? Olet ilmeisesti lestadiolainen tms, joka ei usko ehkäisyynkään.
Tarkoitin, että voi ne rankat vuodotkin kestää, itsellä oli todella kamalat. En kuitenkaan hakenut hoitoja, sinnittelin. Ja joo, syövät jne. Onhan ne ihan syvältä ja pois vaan kaikki vähänkin arveluttava. Mutta kuukautiset on mielestäni luonnollista, syövät eivät ole. En ole minkään sortin uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja on antanut myös syövät ja sairaudet. Onko hölmöä poistaa nekin, jos ihminen on keksinyt keinot? Olet ilmeisesti lestadiolainen tms, joka ei usko ehkäisyynkään.
Tarkoitin, että voi ne rankat vuodotkin kestää, itsellä oli todella kamalat. En kuitenkaan hakenut hoitoja, sinnittelin. Ja joo, syövät jne. Onhan ne ihan syvältä ja pois vaan kaikki vähänkin arveluttava. Mutta kuukautiset on mielestäni luonnollista, syövät eivät ole. En ole minkään sortin uskovainen.
Joo kyllähän ne voi kestää mutta kyllä siinä oma terveys menee aika p*skaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lopuuiko ne menkat heti??
En nyt enää muista tarkasti mutta ehkä parin kuukauden sisällä? Muistan että vuodon määrä väheni heti ja sitten loppui.
Pari vuotta sitten tein idioottimaisen testin. Olin jo 55 ja ajattelin että ehkä en enää näitä tarvitsekaan kun olen jo ehkä vaihdevuosissa, vaikka mitään oireita ei ollutkaan. No lopetin kuin seinään kysymättä gyneltäni. Joo älytöntä! Kahteen kuukauteen ei tapahtunut mitään ja sitten aloin vuotaa. No aloitin heti lääkityksen uudelleen. Meni kolme kuukautta ennen kuin ne taas loppuivat kokonaan. Sinä aikana esim. pari päivää kun tuntui että vuodan desejä. Sai olla viimeinen kerta kun teen mitään testejä ilman lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne runsaat menkat ole aina normaalia, itse luullin että on ihan normaalia vuotaa näin että joutuu perumaan menoja menkkojen takia. Endometrioosihan sen aiheutti..
Hormonaalinen ehkäisy ei sovi
-aurallista migreeniä sairastavalle,jos on kohonnut laskimo/valtimoveritulppariski, Verenpainetauti