Valtiovarainministeriö: Hallituksen toimet laskee polttoaineiden hintoja 20 senttiä
Verrattuna Marinin-Saarikon hallituksen säätämiin jakeluvelvoitetasoihin, vuonna 2027 jakeluvelvoitteen yleisvelvoite tulee olemaan 7,5 prosenttiyksikköä ja lisävelvoite 2 prosenttiyksikköä matalampi. Tämän ansiosta polttoaineet tulee olemaan 8-9c halvempia vuoden 2027 tasolla.
Lisäksi tämän vuoden polttoaineveron alennus, sekä Orpo-Purran hallituksen suunnitelman mukaiset polttoaineverojen alennukset vuosina 2026 ja 2027, alentavat polttoaineiden kuluttajahintaa vuoden 2027 tasolla yhteensä arviolta noin 8 senttiä litralta.
Lisäksi Orpo-Purran hallitus peruu Marin-Saarikon hallituksen säätämät indeksikorotukset polttoaineveroihin, vaikutus vuoden 2027 tasolla tulee olemaan noin 6c.
Monet toki muistuttaa ALVin nostosta, tämän vaikutus tulee 2027 tasolla oleman 2,2-2,5c.
Kokonaisuutena puhutaan siis toimista jotka alentaa polttoaineiden hintoja jo 20c verrattuna siihen mitä Marin-Saarikko hallitus oli jo päättänyt.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
EUn päästökauppa uhkaa nostaa dieselin hintaa jopa 50c vuoteen 2027 mennessä. Orpo-Purran hallitus toki pitää hinnat kohtuullisena kompensoimalla tuota esim veroalein, mutta mitä tapahtuisi jos olisi punavihreä hallitus? Diesel voisi yhtäkkiä olla 50c kalliimpaa jos hallituksessa olisi punavihreitä.
Paitsi että olisi töissäkäynnin loppu monelle pienempituloiselle, miettikää miten valtavasti kaikkien tuotteiden, rakentamisen jne hinta nousisi kun kaikki toimii dieselillä? Sota oli hyvä esimerkki mitä 50c korotus tekee, euroopan laajuinen lama ja rakennusala pitkälti konkkaan, korot tappiin ja hinnat nousi huimasti. Ihan sma mistä syystä dieselin hinta nousee, vaikutukset ovat samat.
Vierailija kirjoitti:
Valtionvarainministeriön pomo on Purra joka saa sellaiset laskelmat kun haluaa ja tilaa.
Montako eri tulosta meinaat että voi saada matemaatisessa prosenttilaskussa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomen täytyy päästä EU:n tavoitteisiin v.2030 mennessä.Mikä siis tarkoittaa sitä,että jos ei korotukset näy bensan hinnassa,ne hinnan korotukset näkyy sitten jossain muualla, jos ne kohdistuu maatalouteen,se näkyy sitten kivasti vaikka ruoan hinnassa😄Mutta kiva,että persujen mieltä lämmittää se harhakuvitelma,että tässä nyt tavallinen tallaaja jotain säästöä saisi😄
Kuka rankaisee Suomea omista tavoitteistamme? EUn tavoite on vasta 2050. Ja suurin osa muistakaan EU maista ei tule pääsemään tavoitteisiin, eivät piittaa mitä EU sanoo.
Ja vihreät teini tytöt ahdistuu kun ihmiset ei lopeta liikkumista ja ei rajoita elämäänsä kävelyn säteelle kodistaa ilmasto ahdistuksen takia kun ei ole vielä oppinut että maapallon ilmasto toimii sykleissä että välillä on lämpösempää ja välillä viileämpää. Esimerkiksi viikinkien aikaan oli huomattavasti tätä lämpöisempää kun grönlannissa on jään alta löytynyt viikinkien rakennuksia joita ei oltu rakennettu joiden päälle. Ja dinosaurusten aikaan oli vieläkin lämpöisempää. Viikinkien ja dinosaurusten aikaa ei ollut teollisuutta eikä autoja joten se perustelu ei oikein pidä että teollisuus ja päästöt on ilmastonlämpiämisen syynä. Siinä on syynsä minkä takia se tarkkaan valittu ajankohta millä perustellaan ilmastonmuutosta lämpölukemien perusteella kun esiteolliseen aikaan maapallon ilmasto sykli alkoi kääntymään lämpiämisen puolelle
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset duunarit kiittää, työnteko mahdollista jatkossakin kun autoilua ei tehdä liian kalliiksi.
Itsekin duunarina ihmettelen miksi nykyhallitus olisi huono, nimenomaan säästää rahaa kun kaikki ei mene polttoaineiden hintoihin. Vasemmisto taas kurjistaisi erityisesti vanhemmilla autoilla ajavia.
HIP HEI HURRAA.
ÄITI KUOLI PASKAVAIPPOIHINSA JA LAPSET NÄLKÄÄN SEKÄ UKKO VIINAAN.
ONNEKSI SENTÄÄN PENSA ON HALPAA:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset duunarit kiittää, työnteko mahdollista jatkossakin kun autoilua ei tehdä liian kalliiksi.
Itse olen pienituloinen duunari ja työmatka eestakas130km. Pakko oli vaihtaa sähköautoon, kun nyt maksaa 100km. ajo noin 3 euroa. Bensalla meni n.14€ se on melko reipas säästö kuukaudessa matkakuluihin.
Ja tuo ale rahoitetaan 0,5 miljardilla eurolla velkarahaa tosin luvattiin että velanotto loppuu mutta unohdettiin mainita että tämä hallitus ei tee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloinen duunari ja työmatka eestakas130km. Pakko oli vaihtaa sähköautoon, kun nyt maksaa 100km. ajo noin 3 euroa. Bensalla meni n.14€ se on melko reipas säästö kuukaudessa matkakuluihin.
Juu, uskotaan varmasti että pienituloinen duunari saa ostettua sähköauton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika turha tehdä töitä kun Ek:n jäsenyritykset jättää laskut maksamatta ja pk-alihankkijat kaatuu konkkaan. Tätä ilmeisesti Purra haluaakin.
T. Kiinteistönhuoltoyrittäjä, Uusimaa
EK haluaa itse omien jäsenien menevän konkkaan. Kannattaako jäsenien kuulua tämmöiseen järjestöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole pienituloinen jos on varaa autoon ja autolla kulkemiseen töihin ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, uskotaan varmasti että pienituloinen duunari saa ostettua sähköauton
Ei se uskon asia ole, ihan noita saa vähänajettuja uusien polttomoottoriautojen hinnalla. Sitä kun ei kaikkia palkkoja kaada kurkusta alas, niin kuin tuntuu jotkun tekevän, niin pienistäkin palkoista saattaa jäädä jotain millä ostaa tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Persut lupasivat euron bensan. Sitä ennen kaikki on selittelyä ja petosta.
Ei ole luvanneet, älä puhu paskaa, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole pienituloinen jos on varaa autoon ja autolla kulkemiseen töihin ja takaisin.
Nykyjään menee työmatkoihin n. 100€ kuussa kun laskee talven mukaan. Ennen yli 300€ bensa autolla. Sillä 200€ lyhentää jo mukavasti autovelkaa, puhumattakaan kun autoa ei rarvi huoltaa jokavuosi niin siitäkin tulee säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Joko saa euron bensaa, Miko lupasi.
Demari näyttää taas tyhmyytensä, no ketään ei yllättynyt.
Eli jatkossa kun bensa kallistuu 20senttiä/l voi lohduttautua että ilman Riikkaa olisi noussut 40senttiä?
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo ale rahoitetaan 0,5 miljardilla eurolla velkarahaa tosin luvattiin että velanotto loppuu mutta unohdettiin mainita että tämä hallitus ei tee sitä.
Tämä.
Bensa- ja dieselvero kohdistuisi tasapuolisesti myös niihin rikkaisiin, joilla on se sähköauto, mutta täysin turhaa ja ympäristövihamielistä ökyvenettä niidenkin pitää kuitenkin tankata.
Ennemmin siis rahat pois ihmisiltä ja budjetit kuntoon käyttöveroina kuin velanottona.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Eli jatkossa kun bensa kallistuu 20senttiä/l voi lohduttautua että ilman Riikkaa olisi noussut 40senttiä?
Voihan markkinahinta kallistua mutta totta tuo tavallaan on että ilman PS hallituksessa, olisi vähintään 20c kalliimpaa tällä hallituskaudella. Paino sanalla vähintään, punavihreät hallituksessa olisi todennäköisesti kallistaneet polttoaineita ja aika reilustikin. Autoilijahan aina maksaja jos esim SDPltä kysytään.
EUn päästökauppa uhkaa nostaa dieselin hintaa jopa 50c vuoteen 2027 mennessä. Orpo-Purran hallitus toki pitää hinnat kohtuullisena kompensoimalla tuota esim veroalein, mutta mitä tapahtuisi jos olisi punavihreä hallitus? Diesel voisi yhtäkkiä olla 50c kalliimpaa jos hallituksessa olisi punavihreitä.