Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän mielestä kuuluu 19-vuotiaan velvollisuuksiin kotona?

Vierailija
28.06.2024 |

Mitä teidän mielestä kuuluu kotona asuvan 19-vuotiaan velvollisuuksiin? Ja mitä (ainakin vähintään) oletatte hänen tekevän yhteisen talouden ja VARSINKIN itsensä eteen?

Meillä nuori asuu kotona. Tämä on kaikin puolin järkevintä meidän kaikkien tilanteessa ja tämä on ok kaikille. En siis kaipaa vinkkejä: "muuttakoon pois kotoa".

Mietin vaan, että mitä te muut olette "vaatineet" kotona asuvalta nuorelta mieheltä? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin vaatia, että lapsi menee töihin. Oli keväällä opiskelun päätyttyä ehkä viikon töissä. On nyt työtön, kun ei haluakaan mennä armeijaan.

Emme anna rahaa koska meillä ei ole! Nuori saa kelasta n. 300€/kk koska asuu kotona ja ainoat "todistetut" menot kelalle on puhelin- ja nettilaskut. Ostaa myös vaatteensa itse ja kaiken ylimääräisen (karkit, limut, pelit, sukat, dödöt jne). Ruoan saa kotona. Nukkuu yönsä kotona.

AP

Mitä rahaa tuon ikäinen saa Kelasta? Eikö alle 25 v pitäisi mennä opiskelemaan, että saa tukia?

Vierailija
42/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sille huonemäärälle maagisesti tapahtuu kun lapsi täyttää 18?"

Ei se ainakaan kasva. Toiselta asteelta valmistunut tuskin haluaa jäädä jakamaan huonetta nuoremman sisaruksen kanssa vaikka siihen asti olisi ollut pakko. Tai jäädä pitämään yhtä huonetta, jos se tarkoittaa että vanhemmilla on sänky olkkarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia kotitöitä pitää tehdä. Jos lapsella on tuloja tai saa jotain Kelan tukia ostaa sillä omat ruokansa ja maksaa muutkin omat menonsa, kuten kännykkälaskun, bussilipun tai bensaa autoon, jos ajaa autoa jne. Jos lapsella ei ole mitään tuloja, eikä ole töissä on varmasti jo ilmoittautunut työttömäksi ja varannut aikaa Kelaan tai sosiaalityöntekijälle selvittääkseen tilannettaan ja mihin tukiin on mahdollisesti oikeutettu.

Niin tukiahan sitä opetetaan hakemaan heti ettei tartte töitä tehdäkään.

Vierailija
44/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa omilleen ja elättää itsensä. Pois kotoa!

Vierailija
45/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää huoneensa siistinä. Laittaa niin pyykinpesukoneen kuin astianpesukoneenkin päälle ja ottaa pois puhtaat paikalleen  ainakin kerran viikossa. Osaat itsenäisesti käydä ruokaostoksilla tavittaessa. Tekee perusruokia esim paistinpannulla ja muitakin , ainakin 4-5 ateriaa tarvittaessa.

Vierailija
46/70 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt vammaiselta voi vaatia? Normaalit 19 vuotiaat ovat jo muuttaneet kotoa.

Vierailija
47/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaatinut mitään. Mielestäni nuoren tehtävä oli opiskella. Itse olin työtön. 

Vierailija
48/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistyä ja muttaa kotoa pois heti.Jos ei työpaikaa ei opiskelupaikaa hankkii ne.Opiskelun ohella tehdään työtä illat.Kaupan -ala ja siivous- ala löytyy aina.

Vierailija
49/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa siivoamisessa ja laittaa välillä ruokaakin. Muuten asumisesta ja ruoasta ei tarvitse maksaa mitään vaan parempi, jos saisi jotain säästettyä. 

Vierailija
50/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika imuroi koko talon ja puistelee matot kerran viikossa. Hoitaa myös ruohonleikkuun, lumityöt ja koiran päivittäiset lenkitykset. Käy myös tarvittaessa esimerkiksi kaupassa, hoitaa autojen katsastukset ja huoltokäynnit sun muut, mihin me emme aina ehdi. 

Vierailija
51/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen siivoaminen on minimi, mutta en pidä tuosta sanasta "auttelee" kotitöissä. Koti on kaikkien asukkaiden yhteinen, ja kaikkien on tehtävä siellä osuutensa. 19-vuotias voi käydä ruokakaupassa ja laittaa perheelle aterioita, pestä pyykkiä ja siivota. Mitä paremmin hän hallitsee kotityöt, sitä helpompi hänen on aikanaan pärjätä omillaan.

Vierailija
52/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä: tiskikoneen tyhjennys, oman huoneen siivous, auttaminen silloin, kun tarvin apua esim. ruuanlaitossa tai pihatöissä.

Siinäpä se. Meillä on aika rentoa. Annan teineille vapautta, vielä kun se on heille mahdollista.

Vierailija
53/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt vammaiselta voi vaatia? Normaalit 19 vuotiaat ovat jo muuttaneet kotoa.

Kesken toisen asteen? Epäilen. Sen jälkeen pojista moni menee armeijaan/sivariin. Ikää ehtii tulla vähän yli 20 v ennen kuin suurimmalla osalla alkaa jatko-opinnot tai työt.

Vierailija
54/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuttanut omaan kotiin. On hyvä ikä itsenäistyä. Mitä pidemälle sitä venyttää, niin usein se sitten todellakin venyy. Yksin ei jätetä. Tuetaan kyllä ja nälkää ei tarvi kenenkään nähdä.

Siinä iässä on jo omat tavat kaikilla ja alkaa seinät olla liikaa asua aikuisten ihmisten kanssa ja ei oikein voi vaatia noudattamaan "sääntöjä" koska ne on meillä jokaisella ihan omat. Esim. siisteys, ruoka, rytmi. Meille tuli näistä riitoja. En jaksanut enää herätä yöllä siihen, että tullaan klo 04 ja aletaan tekemään ruokaa. Paremmat välit säilyy ,kun on tilaa kaikille olla miten haluaa.

Vierailija
55/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu pian 20 täyttävä, joka ei tee about mitään. Vie joskus koiraa ulos, jos sattuu olemaan kotona ja kehdataan pyytää. Kotitöitä tekee sen verran, että useimmiten muistaa laittaa astiat astianpesukoneeseen. Huoneensa siivoaa jouluna ja juhannuksena. 

Miksi näin vähän? Mies tekee osa-aikatyötä, joten hänellä on aikaa tehdä kotitöitä. Minulla on ihan mukava homma ja ei kauhean pitkät/raskaat työpäivät. Lapsi taas on todella paljon töissä. Hän tekee töitä ja työtunteja tulee 60 viikossa. Kun lähtee aamulla töihin klo 6 ja tulee klo 17 väsyneenä, niin en aina kehtaa vaatia viemään koiraa, kun muu perhe chillailee kotona. 

Maksaa itse kulunsa paitsi puhelinlasku tulee edelleen minulle. Samoin isänsä maksaa auton vakuutuksen, koska vakuutus on niin paljon halvempi, kun auto on meidän nimissä. Ruuan ja asunnon kulut maksetaan me. Mihin nuoren rahat menee? Huveihin ja säästää tosi paljon rahastoihin. Olemme kannustaneet, että sijoita, sijoita. Nyt on niin hyvä tilanne sijoittaa rahaa, kun  sitä jää niin paljon ja itseään kiittää siitä jälkikäteen. Sitten kun asuu omillaan, säästäminen onkin hankalaa. Nyt saa kepeästi toista tonnia joka kuukausi sivuun ja jopa 2000, jos on tehnyt paljon töitä. Hänellä alkaa olla aika isot säästöt. Me olemme lapsesta asti säästäneet hänelle ja isovanhemmat heittää säännöllisesti edelleen rahaa hänelle rahastoihin. 

Vierailija
56/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous ja kaupassa käyminen. Omien sotkujen siivous, pyykinpesu.

Vierailija
57/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu pian 20 täyttävä, joka ei tee about mitään. Vie joskus koiraa ulos, jos sattuu olemaan kotona ja kehdataan pyytää. Kotitöitä tekee sen verran, että useimmiten muistaa laittaa astiat astianpesukoneeseen. Huoneensa siivoaa jouluna ja juhannuksena. 

Miksi näin vähän? Mies tekee osa-aikatyötä, joten hänellä on aikaa tehdä kotitöitä. Minulla on ihan mukava homma ja ei kauhean pitkät/raskaat työpäivät. Lapsi taas on todella paljon töissä. Hän tekee töitä ja työtunteja tulee 60 viikossa. Kun lähtee aamulla töihin klo 6 ja tulee klo 17 väsyneenä, niin en aina kehtaa vaatia viemään koiraa, kun muu perhe chillailee kotona. 

Maksaa itse kulunsa paitsi puhelinlasku tulee edelleen minulle. Samoin isänsä maksaa auton vakuutuksen, koska vakuutus on niin paljon halvempi, kun auto on meidän nimissä. Ruuan ja asunnon kulut maksetaan me. Mihin nuoren rahat menee? Huveihin ja säästää tosi paljon rahastoihin. Olemme k

Tuo ei kyllä vaikuta reilulta järjestelyitä. Olen itse neljäkymppinen työtön nainen ja joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona käytännössä kotiorjana. Kaikki jää vastuulleni. Saan toki asua ilmaiseksi, mutta kaikki menoni maksan itse työmarkkinatuella, joka on ainoa tuloni ja joudun myös ostamaan kotiin kodintarvikkeita. Säästöön ei jää mitään.

Vierailija
58/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa itse kulunsa paitsi puhelinlasku tulee edelleen minulle. Samoin isänsä maksaa auton vakuutuksen, koska vakuutus on niin paljon halvempi, kun auto on meidän nimissä. Ruuan ja asunnon kulut maksetaan me. Mihin nuoren rahat menee? Huvei

Lainaus ei onnistunut, mutta sille, jonka mielestä ylläoleva ei kuulosta reilulta: Miten niin ei kuulosta? Minusta sinun tilanteesi ei kuulosta reilulta. Olen eri kuin tuo eka.

Vierailija
59/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kyllä vaikuta reilulta järjestelyitä. Olen itse neljäkymppinen työtön nainen ja joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona käytännössä kotiorjana. Kaikki jää vastuulleni. Saan toki asua ilmaiseksi, mutta kaikki menoni maksan itse työmarkkinatuella, joka on ainoa tuloni ja joudun myös ostamaan kotiin kodintarvikkeita. Säästöön ei jää mitään. 

Joudut asumaan ja kaikki jää vastuullesi? Kyllä tuo on oma valintasi Muuta omillesi niin oikeasti olet vastuussa ja näet ettei raha riitä mihinkään. 

Vierailija
60/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori, joka on jo asunut omillaan, mutta nyt taas kotona. Tuettiin taloudellisesti silloin, kun opiskeli muualla. Nyt nuori tienaa eniten vuorotyössä. Käy välillä kaupassa, hoitaa autonsa kulut ja maksaa tarvittaessa laskuja. Me vanhemmat maksetaan kuitenkin suurin osa menoista, että hänelle jäisi säästöön esim. opiskelurahoja. 

Kotitöistä kaupassakäynnin lisäksi laittaa ruuan kerran viikossa, pesee omat pyykit, imuroi joskus käskettynä, leikkaa nurmikon, tekee lumityöt, huoltaa autoja, auttaa muissa jutuissa. Osaa tehdä kaikkea, mutta nykyään pitää kyllä erikseen käskeä. Vuorotyö taitaa jotenkin sekoittaa koko rytmin.