Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän mielestä kuuluu 19-vuotiaan velvollisuuksiin kotona?

Vierailija
28.06.2024 |

Mitä teidän mielestä kuuluu kotona asuvan 19-vuotiaan velvollisuuksiin? Ja mitä (ainakin vähintään) oletatte hänen tekevän yhteisen talouden ja VARSINKIN itsensä eteen?

Meillä nuori asuu kotona. Tämä on kaikin puolin järkevintä meidän kaikkien tilanteessa ja tämä on ok kaikille. En siis kaipaa vinkkejä: "muuttakoon pois kotoa".

Mietin vaan, että mitä te muut olette "vaatineet" kotona asuvalta nuorelta mieheltä? 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo ei kyllä vaikuta reilulta järjestelyitä. Olen itse neljäkymppinen työtön nainen ja joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona käytännössä kotiorjana. Kaikki jää vastuulleni. Saan toki asua ilmaiseksi, mutta kaikki menoni maksan itse työmarkkinatuella, joka on ainoa tuloni ja joudun myös ostamaan kotiin kodintarvikkeita. Säästöön ei jää mitään."

Päinvastoin on erittäin reilua tukea omaa lasta tällä tavalla, kun vanhemmilla on siihen varaa ja nuori osoittaa taloudellista järkeä. Kun molemmat osapuolet tietävät, että järkestely on määräaikainen ja se toimii ilman riitoja, se on ehdottomasti kannattavaa. Näin toimimalla nuori pääsee huomattavasti nopeammin kiinni omistusasuntoon ja saa myös säästettyä itselleen hyvän puskurirahaston tai eläketurvan. Perintösuunnittelua parhaimmillaan, eikä edes askeltakaan harmaalla alueella.

Vierailija
62/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto omaan kotiin ja itsensä elättäminen.

Katsoin että 4-peukkua ylös ja 13 alas joten ihmisten mielestä mikä ennen oli itsestään selvyys tuossa iässä on nykyään jotenkin huono asia. Kyllä nykymeno on surullista missä nämä manbabyt ja vastaavat ressukat ilman mitään psyykkisiä valmiuksia lähinnä oireilee ja elää tukien varassa ja samalla poliitikot parkuu kun Suomen talous on pilalla ja pitäisi hankkia lisää porukkaa ulkomailta töihin. Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että 18 v asti lapsilta ei vaadita mitään etenkään viikko viikko kuviossa missä lapset saa vain huveja ja lempiruokaansa ja sitten kun lapsi täyttää 18 v niin hänen pitäisi osata elämää ja muuttaa välittömästi omilleen. Ja tietysti täysin ilman mitään säästöjä kun ne on käytetty vanhempien reissuihin niillä lapsettomilla viikoilla. 

Vierailija
64/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle rauhan säilyttäminen on tärkeämpää ja se että on kunnollinen poika joka hoitaa työnsä. 

Vierailija
65/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 v. pitäisi jo osata siivota omat jälkensä, käyttää pyykinpesukonetta ja laittaa edes auttavasti ruokaa.

Maksaa kaikki omat kulunsa (puhelin, liikkuminen, vaatteet), ei tietenkään asumisesta tai vanhempien ostamasta ruoasta tarvitse mitään veloittaa, mutta välipalat, herkut jne. ostaa itse.

Vierailija
66/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin että 4-peukkua ylös ja 13 alas joten ihmisten mielestä mikä ennen oli itsestään selvyys tuossa iässä on nykyään jotenkin huono asia. Kyllä nykymeno on surullista missä nämä manbabyt ja vastaavat ressukat ilman mitään psyykkisiä valmiuksia lähinnä oireilee ja elää tukien varassa ja samalla poliitikot parkuu kun Suomen talous on pilalla ja pitäisi hankkia lisää porukkaa ulkomailta töihin. Surullista.

Surullista, että omat lapset ajetaan pois 16-18 vuotiaina. Mulla asuu molemmat kotona ja käyvät töissä. Mutta ei ole mitään järkeä lähteä asumaan vuokralle, kun voi säästää tulevaisuutta varten. Ja turha ottaa heiltä mitään kun kuitenkin joutuvat perinnöstä maksaa veroja. 

Vierailija
67/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän juuri 19 täyttäneellä on edessä välivuosi, tekee töitä ja säästää sen ajan omilleen muuttoa varten. Ei olisi ollut mitään järkeä vaatia muuttamaan jo nyt, kun vuoden päästä on edessä paikkakunnan vaihto. Puhelinlaskun maksaa itse, samoin vaatteet, oman autonsa kulut jne, mutta asumisen ja kotona syötävän ruuan me vanhemmat ilman muuta tarjoamme. Tekee oman osuutensa kotitöistä kuten ennenkin.

Vierailija
68/70 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappiollinen nykymeno on lähinnä mielisairaiden, huumerikollisten ja manbabyjen olemista. Juuri äskenhän presidentti armahti huumerikollisen koska huumeet on osa normina olemista. 

Vierailija
69/70 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa missä milloinkin, eilen pesi ikkunat. Kesätyörahat saa toki kaikki pitää itse. 

Vierailija
70/70 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v lähtee pian armeijaan ja hulluuttahan se olisi ollut heti lukion jälkeen omilleen muuttaa. Siltikin vaikka vuokran olisi saanut yhteiskunnan tarjoamana armeija-ajan. Vuokra-aika olisi joka tapauksessa lyhyt koska jatko-opinnot vuoden kuluttua joka tapauksessa toisaalla. Pienessä kotikaupungissamme siihen ei mahdollisuutta. Kotona ollessaan hän on ollut se joka viimeiset pari vuotta on valtaosin tehnyt perheemme ruuat esimerkiksi. Sitä emme ole edellyttäneet mutta hänestä rentouttavaa puuhaa ja innokas.