Miten saatte pidettyä, ettei menkat vuoda lakanoille?
Taas sai herätä verilammikosta ja aamu alkoi patjan putsaamisella. On niin runsaat menkat, että hyvin usein tulee öisin ohi/läpi. Miten te saatte pidettyä lakanat ja patjan puhtaana? Mitä kuukautissuojia käytätte öisin?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Miten sää putsasit patjan? Menikö ihan isoon pääpatjaan asti, vai sijaukseen..Nuo on ikäviä,jopa lakanankin veripesu, ensin kylmää vettä ensi apuun, ja hei toi sappisaippua on perempi kuin esim. tabort. Joskus kylmäpesi koneessa, veren valkuainen irtoo, sitten nomri pesu. Ja hei sekin, eiks ookin karseeta olla yökylässä. Pilata ehtoisan emännän vieraspatja tai vuode. Joku ehdottaa pyyheliinoja persiin alle, no eihän ne pysy, nyhräytyy vaan kasaan kun kääntyillee ja imukyky jne.
Mulla on sellainen paksu sijauspatja, josta saa päällisen pesuun. Ensin jynssäsin käsin suihkutettavalla kaluste/tekstiilipesuaineella, kun sitä päällistä on niin ärsyttävä konepesun jälkeen laittaa takaisin. Lähti ihan hyvin puhtaaksi, mutta laitoinkin sitten lopulta pesukoneeseen.
Ja jos ihmiset lukisivat vastaukset, niin huomaisitte, että olen siis gynellä käynyt ja kierukka tulossa tämän vuodon takia.
Ap.
Kun kuukuppi ja vahvin side olivat liian vähän menkkojen vähentämiseen tarkoitetun lääkkeen kanssa, rohkaistuin ja ostin painoiselleni sopivia Tena-vaippoja. Minulle on aivan sama, mitä joku ajattelee ostoksesta kassajonossa.
Tuntemattomat eivät tule meille pyykkäämään kone toisensa jälkeen verisiä lakanoita ja pyyhkeitä, joita yritin pedata imemään ja pitämään itsessään veret, etteivät ne sotke patjaa.
Se tunne, kun muutenkin väsyneenä poistaa sappisaippuan ja kostean siivousliinan kanssa veriläikkää patjasta, ei saa minua hihkumaan riemusta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko ällöttävämpää sanaa kuin "menkkapikkarit". Ylipäänsä en voi sietää sanaa "pikkarit". Tää nyt ei auta kysyjää, eikä itsellä oo ollut tota ongelmaa mutta kunhan kommentoin kun ei tässä muutakaan ajankulua ole😉
Inhoan myös sanaa menkat.
Me ostettiin ikeasta parisänkyyn patjansuojus. Siis samanlainen kuin taaperoilla. Lisäksi pyyhe, mutta jos nyt läpi tulee silti, niin ei mene patjalle asti. Samalla on suojattu patja hieltä yms.
Hyvä kysymys. Jos jotenkin onnistuukin pitämään sängyn puhtaana, niin viimestään aamulla sängystä noustessa hulahtaa jalkoja pitkin. Menee sängystä verivana vessaan :DDD
Jos ei suurikokoisin suoja riitä, suosittelen siihen alle vauvan kestovaippaa. Noita olen joskus käyttänyt, suojaa takuulla. Toki niitä joutuu pesemään sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen nukkunut pyyhkeen päällä suojatakseni lakanoita.
Tämä on hyvä keino. Ei tarvitse ruveta patjaa puhdistamaan, pyyhe vain pesuun.
Pyyhe kyllä vuotaa läpi. Pitää aika pientä tiputtelua olla, että jää pyyhkeen pintaan.
Lääkäriltä kannattaa pyytää lääke joka vähentää verenvuotoa. Ei turhaan hormonaalista hoitoa.
Mulla oli vaihdevuosien aikaan niin runsaat kuukautiset, että käytin yöllä paksua sideharsovaippaa.
Naislle ja miehille myyydään Tena housuvaippoja eli lukee miesten / naisten.Koot kumassakin on kirjain: S-L-M jne. Pitävät 100% varmasti ulosteen.virtsan kuin kuukautisvuodon runsaan.Oli kysessä päivä tai yö.
Tenahousut ja yöside kuulostaa toimivalta. Lisäksi vielä muovilakana tai pyyhe.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ja sen jälkeen otin yhteyttä gynekologiin, sain Caprilonia. Sittemmin hormonikierukka hoiti tuon runsaan vuodon pois häiritsemästä.
Eräs vaihtoehto ovat myös esimerkiksi Tena Silhuette Noir eli mustat kertakäyttöiset alushousut, matala - ja korkeavyötäröinen malli. Toimii tietenkin myös kuukautisten aikana, ainakin lisävarusteena.
Kertakäyttöisyys on myös tärkeä juttu, ettei keräänny pyykättävää. Kannattaa ainakin kokeilla. Katso nettisivuilta tena.fi
Aivastaessa hulahtaa aikamoisella vauhdilla ja menee yleensä ohi siteestä. Pitää muistaa imuroida pölyt nurkista ennen menkkoja
Vierailija kirjoitti:
Tuli yllättäen ikävä kuukautisia. Oli aina puhdistunut olo sen jälkeen. Nyt vanha kääkkä.
tuo on totta, ihokin kirkastui, viikko oli kevyt olo,nesteet kiertoon. hiukset oli parhaimmillaa. tiedättekö,että hiuvärit,permanentit ,leikkaus onnistuu vain viikko kuukautisten jälkeen. ei ovulaatiossa eikä etenkää kun vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli pyyhe ei riitä niin esim. kangaskaupoissa on myynnissä metreittäin muovitettua froteeta, joka kestää 60-90 C pesun. Sitä voi ostaa kaistaleen, jolla peittää sen kohdan sänkyä, jossa vuotoa yleensä on.
Oletko koskaan nukkunut sellaisella? Se on todella hiostava.
Olen, se on ollut pelkkä kaistale keskellä sänkyä eikä ole hiostanut. Koko sänkyä en sellaisella petaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä keino. Ei tarvitse ruveta patjaa puhdistamaan, pyyhe vain pesuun.
Pyyhe kyllä vuotaa läpi. Pitää aika pientä tiputtelua olla, että jää pyyhkeen pintaan.
Minä herään siihen kun veret ja hyytymät huljahtaa ja pyyhkeeseen läpi imeytyminen kestää kuitenkin hetken, itselläni tulee verta ja hyytymiä silloin ehkä desi (tai ainakin tuntuu siltä), pyyhe auttaa siinä että veri ei ole heti lakanalla.
Kuukuppi ja side sekä tuplapikkarit ja vielä pitää herätä 2-3 kertaa yön aikana vaihtamaan kuivat
Opettele laittamaan kaksi isointa OB-tamponia peräkkäin. ( Tampax liian pitkä) Lisäksi hyvä yöside. Näillä pärjäsin itse aikoinaan.