Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika lopettaa puheet inflaatiosta - Suomessa on jo deflaatio eikä se ole leikin asia

Vierailija
28.06.2024 |

Se näkyy esimerkiksi siinä että kukuttajat lykkäävät ostamista ja kuluttajahinnat ovat laskeneet koko kevään. Esimerkiksi ruokakori on supermarketissa nyt halvempi kuin alkuvuodesta, minkä lisäksi myös uusien autojen ja uusien asuntojen hinnat ovat pudonneet.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010528308.html

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ikinä liityimme liittovaltioon muiden kupattavaksi?

Vierailija
42/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että valtio ei ole yksityishenkilö, eikä edes yritys. Koska viimeksi muut valtiot ovat antaneet jonkin valtion mennä vararikkoon? Aivan, Kreikkakin pelastettiin. Nämä hallituksen toimet eivät ole vain taloudellisista reunaehdoista vaan myös ideologisista valinnoista johtuvia. Follow the money.

Velkaantuminen johtuu yhteiskuntajärjestyksestä.

Poliitikot, varsinkin vasemmisto, saa ääniä lupaamalla äänestäjälle ilmaista rahaa, vappusatasia yms, jotka joku muu maksaa. Katsokaa vaikka vaalimainoksia, niissä luvataan lähes aina "ilmaista" rahaa. Luvataan rahallisesti panostaa kohteeseen X.

Kun sitä rahhoo ei valtiolla ole, otetaan velkaa. Yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä se eurokorkoriski on toteutunut. Meillä tarvittaisiin paljon pienempi korko näillä luvulla vaan sepä ei ole enää omissa käsissä.

Vierailija
44/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyttä inflaatiota pidetään yllä rahapoliittisilla toimenpiteillä, koska deflaatiota pidetään haitallisena. Esimerkiksi Euroopan keskuspankki ei koskaan antaisi Euroalueen joutua deflaatioon, sen sijaan hieman nollaa suuremmalla inflaatiolla suojataan deflaatioon ajautumisen riskiltä, minkä lisäksi matala inflaatio vaihtelee vähemmän kuin rajumpi korkea inflaatio. 

Så är det i teorin, men praktiken har varit en helt annat i ungefär ett decennium för blott några år sedan. Har det gått förbi dig?

Vierailija
45/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ikinä liityimme liittovaltioon muiden kupattavaksi?

Oliski liittovaltio eikö vain valtioiden liitto.

Vierailija
46/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hinnat laskee niin eikö se ole kiva juttu? Uus telkkari tänään 500€ ens viikolla 450€ ja kuukauden päästä 400€. Voi ostaa tavaraa halvemmalla! Näin minä naisena ajattelen 👍

Kiva ettå voit ostella telkkareita. Itse joudun jättämään kahden päivän ruoat väliin yhden bussimatkan takia. 

Vierailija
47/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hinnat laskee niin eikö se ole kiva juttu? Uus telkkari tänään 500€ ens viikolla 450€ ja kuukauden päästä 400€. Voi ostaa tavaraa halvemmalla! Näin minä naisena ajattelen 👍

Kiva ettå voit ostella telkkareita. Itse joudun jättämään kahden päivän ruoat väliin yhden bussimatkan takia. 

Jäit siis konnarille kiinni ja sakko rapsahti

Vierailija
48/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään sun asunto on 100 000€ eli sama kuin sun lainan määrä. Huomenna sun asunto on 50 000€ mutta lainaa yhä se 100 000€

15 vuotta oli nollakorot jolloin asuntolainan ehti tällainen nelikymppinen hyvin maksaa pois. Nuoremmilla tietysti vaikeaa.

Toisaalta edelleen voi säästää asp:n ja säästää koroissa. Korkeampi korko myös hillitsee asuntojen hintojen nousua, jolloin velkaa tarvitaan vähemmän. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että viimeiset 15 vuotta ov

En tiedä. Minä asun puutalossa Helsingissä. Ei ole kerrostalo.

Vierailija
49/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ettå voit matkustaa bussilla ja syödä joskus ruokaa. Itse joudun kävelemään lähimmälle maatilalle varastamaan potun.

Vierailija
50/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään sun asunto on 100 000€ eli sama kuin sun lainan määrä. Huomenna sun asunto on 50 000€ mutta lainaa yhä se 100 000€

15 vuotta oli nollakorot jolloin asuntolainan ehti tällainen nelikymppinen hyvin maksaa pois. Nuoremmilla tietysti vaikeaa.

Toisaalta edelleen voi säästää asp:n ja säästää koroissa. Korkeampi korko myös hillitsee asuntojen hintojen nousua, jolloin velkaa tarvitaan vähemmän. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että viimeiset 15 vuotta ov

Loput oli käteisenä, kymppitonni puuttui. Oli siitä se hyöty että sai isomman asunnon ostettua. Aikaisempiin asuntoihin tarvitsi enemmän lainaa. Arvonnousu.

Vierailija
51/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasikymppinen taas maksanu kaikki jo aikaa sitten mutta siitähä tässä ei oo kyse.

Iäkkäitä on liikaa, jolloin asunnoista on ylitarjontaa ja hinnat laskevat.

Åldringarna lät bli att göra barn då det var deras tur. Det är där som skon klämmer.

Finland är landet med den minsta befolkningstätheten inom EU. Skulle Finland ha samma befolkningstäthet som Nederländerna, skulle Finlands befolkning uppgå till dryga 180 mn finländare i stället för dagens 5,6 mn.

Vierailija
52/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasikymppinen taas maksanu kaikki jo aikaa sitten mutta siitähä tässä ei oo kyse.

Åldringarna lät bli att göra barn då det var deras tur. Det är där som skon klämmer.

Finland är landet med den minsta befolkningstätheten inom EU. Skulle Finland ha samma befolkningstäthet som Nederländerna, skulle Finlands befolkning uppgå till dryga 180 mn finländare i stället för dagens 5,6 mn.

Åååmå mååmå smörgöösböörd

Vierailija
53/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deflation är bara bra i dagens läge. Lönerna (förutom hos staten och välfärdsområdena) har inte stigit i takt med inflationen. En deflation korrigerar närmast övertrampen. Växelkurserna mellan huvudvalutorna är i stort sett de samma som för flera år sedan. Trots det har allt inom EU blivit mellan 20 - 40 % dyrare på några få år. Då måste samma ha skett annanstans med. Hur kunde alla pengar simultant tappa så mycket köpkraft?

Vierailija
54/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan sun juttujas usko.

Ei minua tarvitse uskoa vaan ekonomisteja ja talousasiantuntijoita. Vai tiedätkö itse taloudesta paremmin kuin Hypon pääekonomisti Juho Keskinen?

Ekonomisti Jeskinen ei puhunut mitään ruoan hinnoista. Sen sijaan katsoi inflaation päättyneen sen perusteella että uusien autojen ja uusien asuntojen hinnat ovat laskeneet. Mutta autoja ja taloja ei voi edelleenkään syödä eivätkä niiden hinnat kiinnosta tavllista kukuttajaa pätkääkään toisin kuin ruoan hinta joka on koko kevään jatkanut nousuaan vaikka satunnaisten tuotteiden hintoja on pudotettu ja pakkauskokoja pienennetty.

Eliitti nyt piupaut välittää siitä jos köyhällä ei ole varaa ruokaan, kunhan vaan osakkeiden hinnat nousee ja luksusautojen hinnat laskevat. Bensan hinta kuitenkin olisi hyvä saada hinattua ylös jotta ette te roskavãki olisi tukkimassa teitä.

Vierailija
55/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deflaatio on talouden hirviö Deflaatio Wikipedia

Vierailija
56/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Deflaatio on talouden hirviö Deflaatio Wikipedia

Inflaatio tarkoittaa, että omiin tuloihin nähden otettu lainamäärä pienenee vuosien mittaan. Deflaatiossa käy just päin vastoin. Velallisen painajainen varsinkin korkeiden korkojen aikaan.

Vierailija
57/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että valtio ei ole yksityishenkilö, eikä edes yritys. Koska viimeksi muut valtiot ovat antaneet jonkin valtion mennä vararikkoon? Aivan, Kreikkakin pelastettiin. Nämä hallituksen toimet eivät ole vain taloudellisista reunaehdoista vaan myös ideologisista valinnoista johtuvia. Follow the money.

Velkaantuminen johtuu yhteiskuntajärjestyksestä.

Poliitikot, varsinkin vasemmisto, saa ääniä lupaamalla äänestäjälle ilmaista rahaa, vappusatasia yms, jotka joku muu maksaa. Katsokaa vaikka vaalimainoksia, niissä luvataan lähes aina "ilmaista" rahaa. Luvataan rahallisesti panostaa kohteeseen X.

Kun sitä rahhoo ei valtiolla ole, otetaan velkaa. Yksinkertaista.

Siksi great reset. 

Vierailija
58/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en halua asuntoa myydä niin mitä väliä? Ruokaa, bensaa ja sähköä on pakko käyttää joten hyvä vaan jos hinnat edes joskus laskee! 

Vierailija
59/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinamiesten ja kauppiaiden metkuja deflaatiolla pelottelu! Muka huono juttu kun hinnat laskee! 😅 Taviskuluttaja saa ruokakaupasta enemmän ruokaa kassiin 50€ kuin kuukausi sitten niin se on katastrooffi! 

Vierailija
60/64 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikuolleisuus lisää asuntotarjontaa markkinoilla. Vuokrakämppiä vapautuu ja omistusasuntoja tulee myyntiin. Joku muuttaa perintöjämppään ja taas vapautuu vuokraluukku markkinoille. Meillä on reippaasti vanhusväestöä.

Tilanne tulee jatkumaan vielä pitkään.