Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko muita 3 vuotiaita joilla vielä vaippa?

Vierailija
08.09.2008 |

Meillä kohta 3v poika ja ei ole kovin kiinnostunut potasta, välillä ollaan pelkillä pikkareilla mutta vahinkoja sattuu. Kakka tule yleensä pottaan. Tällä äidillä on niin epäonnistunut olo :(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin meilläkin toimittiin kuten 14.

Kyllä siitä pyykkiä tulee mutta ei kestä kauaa kun muutamat kerrat on tultu pihalta pissat housussa niin ymmärtää jo itsekin että hallaa itselleen tekee.

--- koko kesän olen antanut 2,5v pojan olla kotona ilman vaippaa. JOKA PÄIVÄ on tullut housuihin tai jos on ilman housuja niin pissii lattialle. Eli ei vaikutusta tuolla että on ilman. Jos muistan niin olen vienyt potalle ja joskus sinne tulee, joskus ei. Nykyään vastustelee taas potattamista enemmän:((. Olen sit antanut pitää vaippaakin, eritoten kun on nyt hoidossa. Silloin tällöin yritän houkutella potalle. Poika täyttää siis 3v talvella.

Uskonpa että tuokin poika oppii kunhan on sille kypsä. Nyt annan asian aika lailla olla. Luulen myös että oppii sitten muutamassa päivässä/viikossa kunhan on itse valmis!

Vierailija
22/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin vaikea tajuta että kaikki lapset eivät "toimi" samalla tavalla?! Pakko sille 3vuotiaalle on ne vaipat laittaa jos ei halua 10krt päivässä vaihtaa vaatteita! Ja sohvaa, mattoja, turvaistuimia jne. poistaa käytöstä kuukausiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan oppii kuivaksi niin etteikö vahinkoja toisinaan sattuisi.

Vierailija
24/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle ei anna vaippaa niin ei anna. Mutta kun nico-petteri haluaa pissiä vaan vaippaan eikä muualle...

Kukaan lapsi ei ole räjähtänyt sen vuoksi että olisi pidätellyt pissaansa vuorokausitolkulla. Ei kukaan.

Vierailija
25/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 23 olen pitänyt lastani ilman vaippaa PÄIVITTÄIN kahden-kolmen kuukauden ajan ja siltikin vahinkoja on sattunut jatkuvasti! Eli pidätkö minua silti laiskana? Potalle vien kun muistan ja silloin pissii (joskus) sinne. Mutta usein tulee myös housuihin ja matoille (joo mut kun niitä ei halua jatkuvasti pitää poissakaan!), sohvalle (ei ole nahkasohva), sänkyihin (kiipeää meidän sänkyyn ja sinne on tullut lätäköitä).

Onneksi sentään ei ole parkettia! Olisi mennnyt pilalle jo aikoja sitten:(.

En ole edes asialla stressaillut. On kolmas lapsemme ja tiedän että nämä asiat opitaan sitten kun ollaan valmiita. Ilmeisesti poika ei ole valmis vielä. Hoidossakin pitää nyt vaippoja mutta menee kyllä potallekin. Sama kotona.

23

Vierailija
26/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle ei anna vaippaa niin ei anna. Mutta kun nico-petteri haluaa pissiä vaan vaippaan eikä muualle...

Kukaan lapsi ei ole räjähtänyt sen vuoksi että olisi pidätellyt pissaansa vuorokausitolkulla. Ei kukaan.

-- kuka on tässä puhunut jostain pidättelemisestä? Meidän Nico kyllä päästelee surutta sinne sun tänne...

Voi näitä yhden lapsen täydellisiä äitejä:))

Vierailija
27/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potalle vien kun muistan ja silloin pissii (joskus) sinne.

23

Tuossahan se tuli. Silloin kun muistan.

Lapsella saattaa olla hätä useammin kun vanhempi muistaa.

Hyvä ettet ole stressannut mutta se kuivaksi opettelu tosiaan vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä. Uskon kyllä että kukaan ei ole armeijassa enää vaipat jalassa mutta ajattelinkin antaa tätä kritiikkiä siltä kannalta josko se laittaisi osan äideistä ajattelemaan omaa panostaan asiassa.

Vierailija
28/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka laittoi lapselleen vaipat, kun pidättää muuten itkien.

Ei ole varmaan räjähtänyt lapsia... Ystävän lapsella on sen sijaan krooninen virtsarakontulehdus. On siis jatkuvasti antibioottikuurilla. Pidättää ja pidättää molempia eli pissaa ja kakkaa. Tästä nuo tulehdukset. Syynä lääkärin mukaan voi olla liian aikainen vaipattomuus. Äiti kun opetti lapsensa vaipattomuuteen juuri siten, ettei laittanut vaippaa, vaikka lapsi itkien pyysi ja pidätteli. Ystäväni minua tästä varoitteli. Syyllistää itseään jumalattomasti :(

Hänellä tuli tuon kuivaksiopettelun kanssa kiire, kun lapsi oli lähdössä tarhaan ja piti saada kuivaksi ennen sitä.

Ei. Lapset eivät räjähdä. Sen sijaan siitä pakottamalla opettamisesta voi tulla jotain muuta. Älkää ihmeessä väkisin ottako sitä vaippaa pois. siitä voi tulla vaikeitakin seurauksia :(

Vierailija
29/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potalle vien kun muistan ja silloin pissii (joskus) sinne.

23

Tuossahan se tuli. Silloin kun muistan.

Lapsella saattaa olla hätä useammin kun vanhempi muistaa.

-- Niin helppohan se on jos on vain yksi lapsi ja se elämä pyörii vain sen lapsen ympärillä. Mutta entä jos lapsia on muitakin ja elämä muutenkin on vilkasta? Just kun olet pyyhkimässä 4-vuotiaan kakkapyllyä niin 2-vuotiaankin pitäisi samalla muistaa laittaa potalle. Jotenkin EN usko tuohonkaan että se nyt niin helppoa olisi. Entä kun se lapsi ei pissaakaan sinne pottaan vaikka lapsen sinne laittaa? Mutta pissiikin sitten 2 minuutin päästä olkkarin lattialle? Kuten kirjoitin niin potatin silloi kun muistin, harva kai jaksaa järjestelmällinen tässäkään asiassa pidempään (eli meidän tapauksessa kuukausia) olla.

Mä alan yhä enemmä uskoa siihen että lapsissa on TÄSSÄKIN asiassa suuria eroja.

Vierailija
30/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin laittaisin sen vaipan! Meidän tytölle meinas tulla ongelma kakkaamisen kanssa kun yritin liikaa sitä kakkaa saada pottaan. Johti siihen että jouduin antamaan ulostuslääkkeitä n. vuoden ajan!! Koska panttasi kakkaa, niin kakka ei meinannut tulla ulos:((.

Tää on taas niin AV:a. "kun munkin lapsi oppi kuivaksi viikossa olemalla täysin ilman vaippaa niin sunkin oppii". Just joo.

t. 3:n äiti ja kaikilla eri systeemit kuivaksiopettelussa

Vierailija
31/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ole vielä kuiva. Vuoden ikäisestä ollaan käytetty potalla. Välillä on ollut kausia, jolloin on mielellään sinne mennyt, mutta usein ei ole suostunut, enkä ole viitsinyt huutavaa ja rimpuilevaa lasta sinne viedä.

Ollaan oltu nyt yhtäjaksoisesti vajaa 2 kk ilman vaippoja. Välillä poika on suostunut pöntön pienentäjälle mutta yleensä ei. Joskus pari kertaa on sanonut, että nyt on hätä. Yleensä menee kuitenkin niin, että kun kysyn onko hätä ja vastaa että ei, niin puolen minuutin päästä on lammikko lattialla. No nyt ollaan eilisestä lähtien kokeiltu tarrasysteemia (sit kun taulukossa on tarpeeksi tarroja, poika saa valitsemansa lelun). Eilen ei tullut yhtään pissaa lattialle, vaan tarrojen ja lahjan houkuttelemana, meni pissalla aina kun asiaa ehdotin. Tänään housuun on tosin tullut eli saas nähdä miten tämä jatkuu.

Mutta ymmärrän siis hyvin tilanteenne. Ärsyttää noi tollaset kommentit, että ihan kuin kyse olisi laiskuudesta, jos lapsi EI SUOSTU menemään potalle/pöntölle. Huh huh.

Vierailija
32/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika 2v9kk. aika ajoin viimeisen vuoden aikana olemme yrittäneet olla ilman vaippaa, mutta jos joka pissa tulee housuun, ei lapsi ole valmis. näin minua ohjeistettiin neuvolasta. ja tähän uskon itsekkin. homma selkeesti poikki ja uusi yritys tovin päästä. meillä viimeisin yritin aloitettiin viikko sitten ja edistys on huomattava. lapsi ilmoittaa itse, kun pissahätä, käskien ei potalle mene. muutama päivä oltiin sisällä ilman vaippaa, ulkona ja nukkuessa vaippa. nyt ei vaippaa ole enää ulkoillessa ja muutamat päiväunet / yöt on vaippa ollut kuiva. kaksi vahinkoa on tämän viikon aikana tullut. ensimmäisenä vaipattomana päivänä yhdet pissat tuli housuun naurun remakan yhteydessä. tänään tuli ulkoillessa pissa housuun, kun ei ehditty potalle asti. niin ja isomman asian poika on tehnyt alle vuoden ikäisestä lähtien potalle, tosin tässäkin on välillä (yleensä jos vatsa on ollut kova) "taantumavaiheita" ollut. varmasti näitä vahinkoja vielä sattuu, eikä univaipasta olla ihan vielä luopumassa, mutta uskoisin, että päiväkuivaksi meillä kohta ollaan opittu :o)

Vierailija
33/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kuivaksi (sekä päivä- että yö-) oppiminen tapahtui tosi nopeasti, vahinkoja tuli vain muutama. Minusta kannattaa seurata lapsen omaa kehitystä, jotkut oppivat aikaisemmin (ja kenties hitaammin) ja jotkut oppivat sitten myöhemmin. Eli sitten kun oppivat pidättelemään ja tunnistamaan hädän.

Mieluummin minä pidän lasta kauan vaipoissa kunnes on valmis kuivaksi kuin että otan vaipat 1-2 vuoden ikäiseltä pois ja siivoan sotkuja vuoden ajan lattioilta. Se vain tarkoittaa, ettei lapsi ole valmis kuivaksi jos kauan tulee vahinkoja

Eli kyllä se siitä:)

Vierailija
34/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo se on niiden äitien haukkua joilla lapset oppi ajoissa potalle / pöntölle. Iteseäni tässä syyllistänkin ja yritän miettiä parempaa keinoa. Onneksi neuvolassa tsempattiin asian kanssa että lapset on yksilöitä ja kyllä ne sitten joskus asian hoksaa.

Meillä käydään potalla säännöllisesti ja yritettään olla pikkareilla mutta usein ne tosiaan ovat märät ja poika ei edes välitä, jossain vaiheessa oli epämiellyttävä olo ja sanoi että pissa tuli mutta ei enää. Pönttö on aika pelottava pojan mielestä, myös supistajan kanssa joten potta on meidän vaihtoehto. Mutta kai tässä sitten vaan kovasti treenataan ja treenataan kai sitä lahjontaakin pitää sitten kokeilla.

ap

Vierailija
35/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei vaan yksinkertasesti suostunut tekemään mitään eikä edes istumaan potalla tai pöntöllä. Kaikki mahdolliset kikat kokeiltiin ja mikään ei auttanut. Lopulta lapsen ollessa 3,5v mulla paloi hermo koska lapsi todellakin osasi pidättää, vahinkoja ei sattunut jos vaippaa ei ollut. yks päivä päätin että nyt en vaippaa laita vaikka mikä ois (tiedän kyllä ettei saisi pakottaa, mutta jos en tätä olisi tehnyt niin olisi vieläkin vaipoissa), juotin lasta mahdollisimman paljon ja hätähän tuli ja itkien huuti vaippaa, mutta periksi en antanut vaan puhuin hänelle rauhallisesti ja rohkaisevasti ja laitoin pöntölle istumaan. Halasin lasta kokoajan ja kannustin. Lopulta pissi tuli ja tyttö huomasikin että hei eihän tässä ollutkaan mitään pelättävää (sanoi näin siis itse) ja siitä lähtien pissat tuli pönttöön.

Kakan kanssa oli sitten sama homma, tosin ei ihan niin vaikea. Vähän alle neljä vuotiaana lopulta saatiin vaipat pois.

Kun taas kuopuksen kanssa en tehnyt mitään muuta kuin laitoin vähän alle kaksi vuotiaana päiväunien jälkeen potalle ja viikon kuluttua jätettiin kaikki vaipat pois, yökin (yövaippa oli ollut kuiva jo useamman kuukauden ajan). Olin ihan ällistynyt kuinka helposti hänen kohdallaan tämä onnistui.

Mutta se on kait niin lapsesta kiinni, toiset on valmiita aikaisemmin.

Niin ja meidänkin tyttö on muuten kehitykseltään ikäistään ylempänä. Neuvolan terkka sanoi että kaikessa ei vaan voi olla hyvä. Tyttö on tosi fiksu (näin sanoi terkka) .

Vierailija
36/37 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älä missään nimessä ala lahjoa millään ruualla tai karkilla, sellaistakin on tullut todistettua.

Vierailija
37/37 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän lapset on 5 v ja 6 v täysin vaipoissa vielä