Tuleeko siis tilillä olevat rahat estämään asumistuen?
Olen laittanut tilille 50 000 perintörahoja asunnon ostoa varten. Enkö siis jatkossa saa asumistukea, kun tilillä on tuo perintöraha? Perinnön jättäjä oli toivonut, että käytän ne sitten joskus asunnon ostoon.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä eläkeläisillä on vaadittu tiliotteet aina. 2000 saa vissiin olla, jos ei muuta omaisuutta.
No ei vaadita, yhäkään.
Kyllä, jos on säästöjä, pitää esittää tilitiedot. Mulla noin 20 000 säästöjä ja olen saanut eläk. asumistukea vähennettynä.
Ei sinne mitään tilitietoja toimiteta vaan verotustiedot ja ne voi katsoa ne ihan itsekin, kun vain käsket katsomaan.
Verotustiedot on eri asia kuin säästöt. Sitä voi tienata vaikka 100 000 e, mutta kaikki voivat mennä 100% ulosottoon joten säästöjä on tilillä 0 e.
Montako kesämökkiä saa olla että ei vaikuta?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos asuu vuokralla, ei saa yrittää säästää mitään? Mites vaikka nuoripari joka yrittää säästää omistusasuntoon vaikkapa ASP-tilillä? Voi olla että eivät koskaan pääse kiinni omistusasuntoon tämän uudistuksen jälkeen. Mutta tämän tarkoituksena onkin kai pitää kaikki köyhinä.
Saa, mutta samaan ruokakuntaan kuuluvalla pariskunnalla yli 20 000 euron varallisuus huomioidaan tuloina, joka vaikuttaa asumistuen määrään. Tuloiksi laskettaisiin 20 % tuon varallisuusrajan ylittävästä määrästä. Jos varallisuus on vähintään 50 000 euroa, ei ruokakunnalla olisi lainkaan oikeutta asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä eläkeläisillä on vaadittu tiliotteet aina. 2000 saa vissiin olla, jos ei muuta omaisuutta.
No ei vaadita, yhäkään.
Kyllä, jos on säästöjä, pitää esittää tilitiedot. Mulla noin 20 000 säästöjä ja olen saanut eläk. asumistukea vähennettynä.
Ei sinne mitään tilitietoja toimiteta vaan verotustiedot ja ne voi katsoa ne ihan itsekin, kun vain käsket katsomaan.
Verotustiedot on eri asia kuin säästöt. Sitä voi tienata vaikka 100 000 e, mutta kaikki voivat mennä 100% ulosottoon joten säästöjä on tilillä 0 e.
Verotiedoistasi näkyy kaikkien tiliesi saldot, osakkeet, omaisuutesi ja tulosi. Niille riittää se, voi itse täsmentää jos haluaa. Ja ulosottoja ei huomioida asumistuessa, jos tienaat 100 000 ja UO vie 100 000, olet tienannut 100 000 asumistukea laskiessa.
Vierailija kirjoitti:
Montako kesämökkiä saa olla että ei vaikuta?
Ei ole oikeastaan määritelty että kesämökki. Vaan vapaa-ajan asunto. Toimettomalla muuta olekaan kuin vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaadita, yhäkään.
Usko vaan, että nimenomaan tiliotteet ja tilitiedot on pyydetty ja olen toimittanut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä omaisuus otetaan huomioon?
Omaisuutena otetaan huomioon:
1) kiinteistöt, ei kuitenkaan omassa käytössä olevia vapaa-ajan asuntoja;
2) elinkeinotoiminnan ja maatalouden varat sekä osuudet yhtymien varoista; 3) asunto-osakkeet;
4) metsäomaisuus;
5) talletukset, obligaatiot, joukkovelkakirjat ja muut vastaavat
6) julkisesti noteeratut osakkeet ja sijoitusrahasto-osuudet; sekä
7) vakuutussijoitukset.
https://stm.fi/documents/1271139/198978037/UKK+yleistä+asumistuesta+ja+…
Omassa käytössä olevat vapaa-ajan asunnot. Monikossa. Ei vaikuta. Selvä!
Verotustiedot on eri asia kuin säästöt. Sitä voi tienata vaikka 100 000 e, mutta kaikii voi mennä % ulosottoon joten tilillä on 0e säästöjä.
Erään lehden kommentoijien mielestä 50 000 rahaa omistavat ovat vähävaraisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos asuu vuokralla, ei saa yrittää säästää mitään? Mites vaikka nuoripari joka yrittää säästää omistusasuntoon vaikkapa ASP-tilillä? Voi olla että eivät koskaan pääse kiinni omistusasuntoon tämän uudistuksen jälkeen. Mutta tämän tarkoituksena onkin kai pitää kaikki köyhinä.
Saa, mutta samaan ruokakuntaan kuuluvalla pariskunnalla yli 20 000 euron varallisuus huomioidaan tuloina, joka vaikuttaa asumistuen määrään. Tuloiksi laskettaisiin 20 % tuon varallisuusrajan ylittävästä määrästä. Jos varallisuus on vähintään 50 000 euroa, ei ruokakunnalla olisi lainkaan oikeutta asumistukeen.
Suurin osa omaan asuntoon säästävistä on muutenkin sen verran hyväpalkkaisia, että eivät saa asumistukea. Eikä se olisi edes oikein, että joku saisi asumistukea, jotta voi säästää omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaadita, yhäkään.
Usko vaan, että nimenomaan tiliotteet ja tilitiedot on pyydetty ja olen toimittanut.
Olen saanut asumistukea ja eläkkeensaaja asumistukea viimeiset 28 vuotta ja IKINÄ EI ole tiliotteita pyydetty. En tiedä mikä kesähessu sinulla on siellä hommia tehnyt. Kela saa tulotiedot suoraan tulorekisteristä ajantasaisena ja verotus ja omaisuustietosi verottajalta. Et joudu lähettämään niille mitään papereita.
Minusta on hyvä että loppuu tuo asumistukien jakaminen. Tuethan valuu välillisesti asunnon omistajan kukkaroon, ei niistä vuokralaiselle kuitenkaan mitään jää. Asumistuki on tulonsiirto keskiluokalta köyhien kautta rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaadita, yhäkään.
Verotiedoistasi näkyy kaikkien tiliesi saldot, osakkeet, oma
Mutta silloin on oikeutettu perustoimeentulotukeen jos ei ole omaisuutta, verotustiedoista näkyy, että tienattu 100 00 e ja tililtä ja ulosotosta näkyy, että kaikki 100 000 e mennyt ulosotoon ja tilillä 0 e.
Meinasitko toiset 50k saada tukea et saisit ostettua sitten muiden rahoilla omistusasunnon? Anteeks mut mitä hel vet tiä!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän sosiaalitukia vähennetään, sitä useampi ihminen intoutuu opiskelemaan taikka muilla tavoin parantaa mahdollisuuksiaan työllistyä. Tukien pienentäminen on hyvä kannustin. Nyt ihmiset ovat ns tukiloukussa jossa työhön meno ei ole kannattavaa kun tuet ovat liian hyvät.
Minä olen ihan täysipäiväisessä työssä, mutta silti saan as.tukea. On se kumma, kun ihmiset ei tajua, että sitä tukea voi saada ihan kokoaikaisesti työssäkäyväkin! Ja se ei ole minun vika, että palkka on surkea.
Pienipalkkaisuus on täysin oma valintasi joten vika on vain sinussa, ei valtiossa tai kenessäkään muussa. Sinussa ja siellä sinun päässäsi se vika on.
Jonkun on tehtävä ne pienipalkkaiset työtkin. Jos tämäkin kirjoittaja olisi opiskellut jotain alaa, jolle pääsee töihin ja saa isoa palkkaa, niin siitä huolimatta joku toinen tulee ja tekee sitä pienipalkkaista työtä. Ainako se vaan on sen työntekijän oma vika, että työstä maksetaan huonosti? Kun jonkun on kuitenkin se työ tehtävä?
Yhteiskunta ei pyöri, ellei ihmiset tee töitä. Kaikista töistä ei vaan makseta suuria palkkoja. Sinäkin tarvitset työntekijää, joka suorittaa niitä töitä, jotka edesauttaa sinun elämistäsi ja olemistasi. Vai ryhdytkö itse tekemään niitä töitä ilmaiseksi, kun ne on kuitenkin tehtävä? Mikäs siinä. Voihan yhteiskunta määrätä velvoitetöihin, menet vaikka jätteenkäsittelijäksi, koska se on työ, joka on tehtävä. Siitä ei sulle paljon makseta tai ei makseta ollenkaan, mutta se on tehtävä.
Mieluummin kuitenkin ottaisit siitä edes sen pienenkin palkan, eikö niin?
Vaikka ihmisillä olisi miten kovapalkkaiset työt, yhteiskunta ei silti pyörisi, jos ne pienipalkkaiset lakkaisivat tekemästä töitä kokonaan. Olisit heti pulassa. Joten älä syyttele. Tarvitset heitä. Eikä vika todellakaan ole heissä. Sinun ajatusmaailmassasi kuitenkin sitä vikaa hiukan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaadita, yhäkään.
Eläkeläisiltä ainakin Kela pyytää asumistukea haettaessa kopioita pankkitilien tiliotteista ja hyvä, että pyytävät koska ei ole oikein jos yhteiskunta avustaisi sellaistenkin ihmisten asumista, joilla on varaa makuuttaa rahaa tilleillään pankissa. Minäkin voisin ottaa vähän asumistukea jolloin pystyisin jemmaamaan vähän rahaa pankkitililleni!
Vierailija kirjoitti:
Erään lehden kommentoijien mielestä 50 000 rahaa omistavat ovat vähävaraisia.
Varmaan kokoomuslaisia....
Vierailija kirjoitti:
Verotustiedot on eri asia kuin säästöt. Sitä voi tienata vaikka 100 000 e, mutta kaikii voi mennä % ulosottoon joten tilillä on 0e säästöjä.
Kela siitä vekkuli että ei väliä miten paljon menoja tai tappioita pääomista ollut, tulot on ja pysyy kiveen hakattuna ja sen mukaan mennään.
Näin se luokkayhteiskunta palautetaan Suomeen. Köyhään perheeseen syntyneen on entistä vaikeampi päästä elämässä eteenpäin. Mutta oikeiston tavoitteenahan onkin luoda suuri köyhälistö, joka palvelee eliittiä orjien tavoin.
Se Britannian rikkain perhe, joka tuomittiin vankilaan, koska kohteli palvelijoitaan kuin orjia, antaa havaintoesimerkin siitä, mikä on kokoomuksen ja persujen tavoitteena. Vaikka rikkailla olisi varaa maksaa hyvää palkkaa, he haluavat kaiken halvalla tai ilmaiseksi. Sen takia he haluavat yhteiskunnan, jossa köyhillä on kurjaa. Sunnuntailisätkin halutaan pois, koska eliitti haluaa sunnuntaishoppailla ja -kahvitella halvemmalla.