Suviseurat 2024
Suviseurat 2024.Kuunteletko kesäseuraradiosta suviseurojen lähetyksiä?
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa kyllä rehotti massiivinen ihmiskauppaongelma. Sanonpa vaan.
Niin? Ja sekö oikeutti Putinin aloittaman sodan?
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta uskonto on vahvasti tässäkin sodassa mukana. Syitä on monia, joista olen kirjoittamassa kirjaa. Yritin niitä tuoda tässä ilmi, mutta näköjään kirjoitusten pituus on rajoitettu erittäin lyhyeksi.
Venäjän ortodoksinen kirkko on asettunut tukemaan Venäjän hyökkäys- ja sotatoimia Ukrainassa. Kirillin mukaan, Ukrainassa taistellaan siitä, kummalle puolelle Jumalaa ihmiskunta asettuu. Kirill on saarnannut sodan syyksi lännen turmiolliset arvot.
YLE areenassa oli dokumentti ortodoksikirkon ja Putinin yhteyksistä, mutta on ilmeisesti jo poistunut kun ei löydy.
Kirill on leipäpappi, Putinin sisäpiiriin kuuluva juoksupoika, jonka Moskovan mafia on runsaskätisesti palkinnut. Hän tukee Putinia, koska mitä muuta hän voi, kun rahavirta tulee hänellekin Kremlistä. Köyhä sielujenpaimen lentelee yksityiskoneella eikä häpeä ottaa lahjuksia vastaan.
Mutta silti sodassa on kyse alueliitoksista ja Putinin vainoharhaisuudesta, Kirillin selitykset sodan syistä ovat vain Putinia nuoleskelevaa propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Voin arvata, miten tohkeissaan kuolleen äidin lapset odottivat Suviseuroja koko vuoden, kuten lapset odottavat joulua.
Sydämeni on särkynyt heidän puolestaan :(
Voi ressukoita. Mitä syvin ja lämpimin osanottoni.
Voiko ihmisen elämä olla noin köyhää, että koko vuoden kohokohta on kesäseuraradio tai suviseurat?
-----
Ei. Tuosta olen täysin eri mieltä. Epäuskoisena ollessani en ikimaailmassa olisi mennyt Suviseuroihin edes uteliaisuuden vuoksi.
Kun kävin eka kerran, olin 15 - vuotias. Ihmettelin, mitä järkeä tässä on? Tylsää, että jotkut ovat täällä monta päivää, miten he viihtyvät?
On telttoja, asuntovaunuja-autoja ja ruokaillaan ulkona, mitä järkeä? Halusin lähteä pois.
Käsitin parannuksen armon, mutta en tottunut suviseurakulttuuriin. Ei ollut mitään lapsuuden perinnettä
mistään uskonnollisesta, korkeintaan joulusta.
Vähitellen tullessani aikuiseksi, kokemukseni Suviseuroista muuttuivat kokonaan. Siellähän on aivan ihanaa. On sielunrauha ja syvä ilo.
Sieltä ei haluaisi enää ikinä lähteä pois. Taivaassa on ikijoulu ja Suviseurat jota ei voi täällä käsittää, kuin
kuvajaisena.
Jos on uskovaisesta kodista, luulen että aivan ehdottomasti lapset odottavat Suviseuroja kuin joulua, siitä ei ole epäilystäkään.
Jatkuu.
Olen todellinen kyynikko ja arvasin tämänkin. Läheiseni sanoi, että varmaan kaikki (epäuskoisetkin) ovat järkyttyneitä Suviseuroissa tapahtuneesta onnettomuudesta.
Vastasin, että enpä usko. Että varmasti monet ovat vahingoniloisia ja pelkästään nauttivat tilanteesta.
Että niin paljon he vihaavat uskovaisia. Olin oikeassa. Olen ihminen joka katsoo asioita kuten ne ovat, ei niin kuten toivoisi niiden olevan. Tosin muuan epäuskoinen sukulaiseni sanoi, että hän on sydänjuuriaan myöten järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojen kyky "välittää" sielun asioita heikkenee vamman seurauksena? Jos aivot on ikään kuin filtteri, vioittunut filtteri pysty suodattamaan oikealla tavalla. Mutta ei sielu asu aivoissa, se on monimutkaisempi juttu.
Jaa. No mites kun esim. otsalohkon vamma voi tehdä ihmisestä tunnekylmän ps*kopaatin. On paljon tapauksia, joissa otsavamman seurauksena ihminen on syyllistynyt esim. m*rhaan. Voidaanko siis todeta että se ei ole syntiä, sillä aivo-sieluyhteys on viallinen, ja m*rhaan syyllistyivät aivot, ei sielu?! No mites sitten synnynnäinen häiriö otsalohkossa, synnynnäinen ps*kopaatti?! Voiko hänkin todeta oikeudessa, että en se minä ollut, se oli mun aivot?!
On paljon psykopaatteja jotka eivät ole eläessään tehneet kenellekkään mitään pahaa. Heille tulee usein itsellekin yllärinä että he ovatkin psy
MIksi kenenkään pitäisi tietää tai edes yrittää kuvitella tietävänsä, miten Jumala suhtautuu kehenkin ihmiseen? Minä ainakaan en tiedä (olen vl) yhtään, miten Jumala suhtautuu psykopaattien tekemiin rikoksiin, kehitysvammaisten suorittamiin pahoinpitelyihin, kleptomaanien varasteluun tai epävakaan itsemurhaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
Olen todellinen kyynikko ja arvasin tämänkin. Läheiseni sanoi, että varmaan kaikki (epäuskoisetkin) ovat järkyttyneitä Suviseuroissa tapahtuneesta onnettomuudesta.
Vastasin, että enpä usko. Että varmasti monet ovat vahingoniloisia ja pelkästään nauttivat tilanteesta.
Että niin paljon he vihaavat uskovaisia. Olin oikeassa. Olen ihminen joka katsoo asioita kuten ne ovat, ei niin kuten toivoisi niiden olevan. Tosin muuan epäuskoinen sukulaiseni sanoi, että hän on sydänjuuriaan myöten järkyttynyt.
"Vastasin, että enpä usko. Että varmasti monet ovat vahingoniloisia ja pelkästään nauttivat tilanteesta."
Huh! Et kyllä ole terve, miten joku voi olla noin irti reaalimaailmasta?
Yksi lestadiolaisuuden jättänyt tyyppi sanoi minulle, että lapsena Suviseuroilla oli kivaa siksi, kun siellä sai syödä karkkia, mutta teini-ikäisenä siellä oleminen alkoi kyrsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojen kyky "välittää" sielun asioita heikkenee vamman seurauksena? Jos aivot on ikään kuin filtteri, vioittunut filtteri pysty suodattamaan oikealla tavalla. Mutta ei sielu asu aivoissa, se on monimutkaisempi juttu.
Jaa. No mites kun esim. otsalohkon vamma voi tehdä ihmisestä tunnekylmän ps*kopaatin. On paljon tapauksia, joissa otsavamman seurauksena ihminen on syyllistynyt esim. m*rhaan. Voidaanko siis todeta että se ei ole syntiä, sillä aivo-sieluyhteys on viallinen, ja m*rhaan syyllistyivät aivot, ei sielu?! No mites sitten synnynnäinen häiriö otsalohkossa, synnynnäinen ps*kopaatti?! Voiko hänkin todeta oikeudessa, että en se minä ollut, se oli mun aivot?!
On paljon psykopaatteja jotka eivät ole eläessään tehneet kenellekkään mitään pahaa. Heille tu
MIksi kenenkään pitäisi tietää tai edes yrittää kuvitella tietävänsä, miten Jumala suhtautuu kehenkin ihmiseen? Minä ainakaan en tiedä (olen vl) yhtään, miten Jumala suhtautuu psykopaattien tekemiin rikoksiin, kehitysvammaisten suorittamiin pahoinpitelyihin, kleptomaanien varasteluun tai epävakaan itsemurhaan.
Sivustalta. Jumalan oikeudenmukaisuus on täydellinen, paljon paljon täydellisempi kuin ihmisen oikeudenmukaisuus, se on täydellinen. Jumala näkee kaikki nyanssit ja vivahteet joka ikisen ihmisen elämästä. Jos ihminen ei ymmärrä mitä tekee, niin Jumalan oikeudenmukaisuus johtaa oikeudenmukaiseen tuomioon. Tarkemmin ei tarvitse tietää.
Christiiina kirjoitti:
Yksi lestadiolaisuuden jättänyt tyyppi sanoi minulle, että lapsena Suviseuroilla oli kivaa siksi, kun siellä sai syödä karkkia, mutta teini-ikäisenä siellä oleminen alkoi kyrsiä.
Ainakin ennen karkeilla ja jäätelöllä houkuteltiin lapsia suviseuroille.
Raamattu, Luukkaan evankeliumi 13:1 -5
Jeesuksen sanat:
1. Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita
galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen.
2. Jeesus sanoi siihen: "Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun?
3. Eivät suinkaan - samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny.
4. Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen?
5. Eivät suinkaan - yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käännyt."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
"Vastasin, että enpä usko. Että varmasti monet ovat vahingoniloisia ja pelkästään nauttivat tilanteesta."
-----
Mutta missä maailmassa sinä itse elät?
Lue tätäkin ketjua niin sinäkin saatat ymmärtää, kuinka uskovaisia vihataan ja näyttää, että muutamat jopa nauttivat tilanteesta.
Ja tämä ei ole ainoa ketju niistä.
Se on kristityn osa.
Näin totean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu.
Totta, olisiko kyse jostain ihan sairaudeksi luokitellusta ongelmasta? Tuo vaikuttaa vakavalta harhakuvitelmalta, että ihmiset haluaisivat lestadiolaisten kuolevan väkivaltaisesti onnettomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjavesialueella tuollainen leiri. Ei seuraa hyvää.
-----
Suviseurat järjestetään lentokentällä nimenomaan siksi, koska siellä on pohjavesialue.
Christiiina kirjoitti:
Entä sitten?
Tuohon otsalohkon aivovammaan liittyen mainittakoon, että silloin ihmiseltä voi puuttua empatiakyky kokonaan, muut ihmiset ovat kuin puita metsässä, ja niiden kaataminen on vain käytännön ratkaisu täysin vailla myötätuntoa. Esim joillakin sarjamurhaajilla on todettu otsalohkon aivovamma. Siis ei synnynnäinen, vaan vakavampi aivoruhje. Missä sellaisen ihmisen sielu on? Eihän aivovamman pitäisi sieluun vaikuttaa?! Aivovamman pitäisi aiheuttaa vain ja ainoastaan fyysistä haittaa, persoonan ei pitäisi muuttua jos tietoisuus on aivojen sijaan hihhuleiden olettamassa sielussa.
Aika turhia tämäntyyppiset keskustelut täällä on, kun hihhuleilla on aina valmis vastaus kaikkeen. Jos sitä ei löydy raamatusta, se vedetään hatusta. Täälläkin kumottiin jo lääketiede monin tavoin, täysin vailla minkäänlaista tietopohjaa tai edes raamatun lausetta. Mitä vaan omaa teoriaa kehiin jotta hihhuli voi pitää kiinni uskomuksestaan.
Vaikka pitäisin lääketieteestä sadan tunnin luentosarjan niin että hihhuli varmasti tietäisi mistä puhutaan, ilmestyisi keskusteluun taas joku mystinen sieluaivoyhteyden häiriö tai vastaava siinä hetkessä keksitty uusi rajoja rikkova lääketieteellinen innovaatio. Helppoahan se olisi olla hihhili, kun mistään ei tarvii tietää mitään, mitään ei tarvitse perustella, senkun vaan keksii omasta päästään.
Eräs ystäväni kysyi, oliko Estonian onnettomuudessa kuolleet syntisempiä, kuin muut ihmiset?
Vastasin, että enpä usko. Heidän elinaikansa tuli päättymään juuri silloin. Kaikki me kuolemme ja heidän osansa oli mennä samaan laivaan.
Silloin kun puhuja voimakkaasti korostaa vl-yhteisöä, eikä evankeliumia itsessään, taustalla on pelko. Mitään muuta syytä ei ole. Silloin ei luoteta evankeliumin voimaan, kun pitää painottaa yhteisöä. Jos pelastus on myös vl-liikkeen ulkopuolella, niin silloinhan ei olisi niin tärkeää kuulua vl-yhteisöön, se saa painottamaan yhteisöä. Mutta tuo on aivan väärä asenne. Pitäisi keskittyä evankeliumin ja totuuden julistamiseen, se kutsuu ne ihmiset, jotka haluavat sen kuulla. Sillä ei ole merkitystä, onko se sama totuus löydettävissä myös muualta, koska Jumala pitää omistaan huolen ja pitää huolen siitä, että jokainen joka etsii myös löytää, näin Raamattu lupaa. Vl-yhteisö ei sellaisenaan voi ketään pelastaa, se vaan välittää sanomaa pelastuksesta, joka on Jeesus Kristus. Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tätä pitäisi julistaa, eikä ihmisyhteisöä. Ei saa nostaa yhteisöä jalustalle, muuten käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuuntele. Mutta kiinnostaa asiana se, että entinen lestadiolaisnuori on siellä avoimesti sateenkaari-asialla esillä. Äärettömän rohkea veto. Kunnioitusta, tsemppiä hänelle/heille, jotka ovat rohkeasti esillä siinä asiassa Suviseuroissa. Ihan pikkusen happea antavat tiukkaan asenneilmastoon siellä.
Vastustusta varmaankin kohtaavat. Sanonpa heille että älkää pelätkö ihmistä. Jumala rakastaa sateenkaari-ihmisiä ja suviseuralaisia täsmälleen yhtä paljon.
No ei ole rohkea veto. Ei ole kyllä mitään pelättävää jos menee tarroja lätkimään suviseuroille. Ihmettelen vain, miksi eivät voi antaa toisten viettää rauhassa omaa kesätapahtumaansa. Jätettäis edes nämä ihmisten kauan odottamat tärkeät, harmittomat mukaviksi ja rentouttaviksi tarkoitetut tapahtumat rauhaan.
Uskotko että tapahtuma on niin rentouttava esim kaapissa elävälle lestadiolaishomolle? Tarrat kertovat ettei hän ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Empatian puute ja sielu. Onhan paljon tilanteita, että ihminen saattaa kokea voimakasta vihaa, niin voimakasta, että olisi valmis satuttamaan muita. Puhutaan nyt "normaaleista" ihmisistä. Mikä suurimpaa osaa sitten pidättelee, eikö se ole käsitys oikeasta ja väärästä. Vaikka haluaisi tehdä pahaa, ei silti tee.
Mikäli viittaat tuohon aivovamma-asiaan, niin siinä oli pointti se, että jos persoonammme ja muistomme ovat sielussa, miksi aivovamma vaikuttaa kuten vaikuttaa? Jos kerran kuoleman jälkeen menemme taivaaseen omana itsenämme muistelemaan tuttujen kanssa menneitä, niin silloinhan koko tietoisuus ja persoonallisuus sijaitsee sielussa. Miksi sitten aivovamma voi muuttaa kaiken sen?!
Voin toki kertoa: kaikki mitä me olemme, sijaitsee aivoissa, ja siksi aivovammakin vaikuttaa kuten vaikuttaa. Sielu, jos sellainen on olemassa, ei ole se henkilö joka täällä maan päällä asusteli, vaan se on lähinnä vaan joku kylmä pieru tai vastaavaa. Sekö sitten elää paratiisissa ikuisesti?!
Ei ihmisellä mitään sielua ole, jo pelkästään aivovamman vaikutukset sen todistaa. Siitä täällä puhuttiin.
133/133
Tekstiä ei voinut lainata.
Itse koen, että vanhoillislestadiolaisuus on kirkkaasti sama usko, kuin on luterilaisuus, sekä alkukristillisyys.
Kun vertaa näitä Raamattuun, kaikki on jo järjen tasolla täysin loogista, tosin kyllä järkeilyllä ei pelastuta.
Olen kuunnellut aika paljon muidenkin uskontokuntien puheita. Vanhoillislestadiolaisuus on nimenomaan se usko, joka kauan sitten oli yleinen ilmeisesti ns. luterilaisessa kirkossa. Nythän kirkon vallitsevaksi uskonnoksi on kovaa vauhtia tulossa Seta - uskonto tarkkoine opinkappaleineen.
Esim. Kallion kirkon tiloissa oli fetissitaidenäyttely, se löytyy Kirkko ja Kaupunki - lehdessä.
Mannekiinina oli nahkahomo ja tietoutta oli hivistä yms.
Kampin kappelissa esiintyi tällä viikolla queer - kuoro, Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa Pride - messu yms.
Monet homot ainakin ulkomailla ovat julkisesti irtisanoutuneet Pridesta. Pidän näitä marssijoita, sori, kaikella kunnioituksella, poliitikkojen hyöd. i d i o o t t e i n a, kuten mm. taistolaiset olivat neukkuaikana.
Erosin kirkosta ja takaisin en liity enää ikinä.
Jos et ole huomannut, niin diktatuureissa valtion kirkko tulee aina valtiota... Nokkelana historioitsijana keksit kyllä syynkin. Siis muu kuin vain "uskonto".