Suviseurat 2024
Suviseurat 2024.Kuunteletko kesäseuraradiosta suviseurojen lähetyksiä?
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisen elinpäivät tulee täyteen, silloin joutuu täältä lähtemään. Miksi se tapahtuu joskus onnettomuuksien kautta, sitä on vaikea käsittää. Tutkimattomat ovat Herran tiet. Enkelit käy hakemassa suoraan taivaaseen. Muille nämä myrskyt ja luonnonmullistukset on puhuttelua.
Pahoittelut tylsyydestäni :D mutta pakko korjata sen verran, että kukaan ei mene täältä suoraan Taivaaseen (paitsi yksittäiset, joista on kerrottu Raamatussa, kuten Elia). Vasta tuomiopäivänä kuolleet herätetään ja uskovat pääsevät Taivaaseen.
T. Tylsä vl
Elia menikin kokonaisena ihmisenä taivaaseen, myös Eenok, ja saattaa olla muitakin. Tässä on tapahtunut se kirkastaminen samalla, viallinen ihmisruumiis ei voi siirtyä ajasta ikuisuuteen sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-liike tekee monella tavalla hyvää työtä, mutta en millään pysty pitämään totena, että pelastus ei olisi löydettävissä myös muista kristillisistä yhteisöistä/kirkoista. Niin huonosti ei ole asiat tässä maailmassa. "Onhan kirjoitettu: Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Ei kukaan (lestadiolainen tai muukaan) voi sanoa toisen ihmisen pelastuksesta lopullista sanaa, se valta on vain Jumalalla. Kukaan ei voi nähdä, onko ihminen aidosti ja sydämestään uskomassa, kuului hän sitten mihin liikkeeseen tai kirkkoon tahansa. Itselleni ainakin on jo lapsesta asti opetettu niin, että elävä usko ei välttämättä löydy vain lestadiolaisuudesta vaan samalla tavalla uskovia voi olla muuallakin.
Samoin on kerrottu siitä, kuinka Raamatussa tuodaan esille se, että uskovien joukossa on "kuolleita kaloja", jotka
"Minusta liikkeen sisällä on välillä ollut sellaistakin ylpeyttä, että pidetään itseä vähän muita parempina. Raamattu varoittaa tästä hyvin selkeästi: 'Suurin teistä on se, joka palvelee muita. Se, joka korottaa itsensä, nöyryytetään, mutta se, joka itse nöyrtyy, korotetaan' ja 'älkää pitäkö itseänne muita parempina'. "
Näin vl:na en tyrmää kokemustasi, sillä tiedän sen ihmistyypin liikkeessä, jolla on vähän tuollaista asennetta. Oman kokemukseni mukaan he ovat myös liikkeen sisällä hieman rasittavina pidettyjä tyyppejä, jotka korottavat itsensä jotenkin ylemmäs myös lestadiolaisten keskuudessa. Sellaisia, jotka jakavat myös liikkeeseen kuuluvat ihmiset sellaisiin, joilla "ei ole asiat kunnossa" ja heihin, "kunnon uskovaisiin".
Ja joo, sellaisiakin oikeasti on, joilla eivät "asiat ole kunnossa", ja siinä tilanteessa (pitäisi rakkaudella mennä keskustelemaan asiasta eikä puhua selän takana), mutta nämä ihmiset tekevät tämän päätelmän jopa vain jostakin sellaisesta syystä, että jotakuta ei näy joka viikonloppu seuroissa tms. He kuvittelevat olevansa niitä parempia uskovaisia, kun käyvät säännöllisemmin tilaisuuksissa ja "noudattavat" tiukemmin "sääntöjä".
Itse näen, että heillä on vaara ajautua lakihenkisyyden syntiin. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, että Raamatun mukaan uskova ihminen on nöyrä eikä korota itseään paremmaksi uskovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisen elinpäivät tulee täyteen, silloin joutuu täältä lähtemään. Miksi se tapahtuu joskus onnettomuuksien kautta, sitä on vaikea käsittää. Tutkimattomat ovat Herran tiet. Enkelit käy hakemassa suoraan taivaaseen. Muille nämä myrskyt ja luonnonmullistukset on puhuttelua.
Pahoittelut tylsyydestäni :D mutta pakko korjata sen verran, että kukaan ei mene täältä suoraan Taivaaseen (paitsi yksittäiset, joista on kerrottu Raamatussa, kuten Elia). Vasta tuomiopäivänä kuolleet herätetään ja uskovat pääsevät Taivaaseen.
T. Tylsä vl
Sielu menee suoraan Jumalan luokse, viimeisenä päivänä tapahtuu henkiruumiin ylösnousemus ja kirkastaminen. "Totisesti, tänä päivänä olet oleva minun kanssani paratiisissa" sanoi Jeesus ristillä toiselle ristiinnaulitulle, joka pyysi Jeesukselta "muis
Hmm 🤔 kiitos vastauksestasi. Aloin pohtia itsekin että olenko käsittänyt oikein. Löysin tällaisen sivun netistä, jossa kuvataan se, miten olen asian itse oppinut, mutta eipä näihinkään ole täysin varmoja vastauksia. Kiinnostava keskustelunaihe kyllä
https://rll.fi/2016/01/mihin-uskova-ihminen-menee-heti-kuoleman-jalkeen/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen äiti lähti suviseuroista taivaaseen.
Pahalta tuntuu, kun ajattelee perheen kotimatkaa ilman äitiä.
Ei hätää, hihhulit tiesivät kertoa täällä että nainen ansaitsi kohtalonsa, se oli kuulemma osa jumalan suurta suunnitelmaa. Näyttävästi nappasi sielunsa, ensin vähän bajamajoja riepotellen, ja sitten tolpalla pähän. Aikamoista.
Osanottoni omaisten suruun, ja anteeksipyyntö näiden hihhulien puolesta, taikauskon sokaisemina eivät ymmärrä miten hölmöjä horisevat.
Ansaitsi kohtalonsa - kenen suuhun sinä tällaisia sanoja laitat? Niin ei ole kukaan sanonut eikä sano. Järkyttävää!
Suviseuroilla on taidettu unohtaa mitä ha-shem toteaa psalmissa 46, 10: harppuu u'duu ki anoHi elohim, arum baggoojim, arum ba-arets!
Miksi ylläpito sallii tämän keskustelun jatkua? Olen pyytänyt ylläpitoa poistamaan tämän yksistään suunnatonta surua kokeneen perheen vuoksi, mutta ilmeisesti tämä kommentointi mahtuu ylläpidon mielestä keskustelusääntöihin. Voiko maailmassa olla näin pahansuopia ja ilkeitä ihmisiä kuin jotkut kommentoijat täällä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, hihhulit tiesivät kertoa täällä että nainen ansaitsi kohtalonsa, se oli kuulemma osa jumalan suurta suunnitelmaa. Näyttävästi nappasi sielunsa, ensin vähän bajamajoja riepotellen, ja sitten tolpalla pähän. Aikamoista.
Osanottoni omaisten suruun, ja anteeksipyyntö näiden hihhulien puolesta, taikauskon sokaisemina eivät ymmärrä miten hölmöjä horisevat.
Ei ne uskovaiset ihan niin tyhmiä ole kuin miltä kuulostavat. Elävät jumalanpelossa, ja tavallaan Tukholma-syndrooman vallassa. Eivät edes uskalla ajatella tai kyseenalaistaa mitään uskontoon liittyvää, koska heidät on aivopesty luu
Vaikuttaa siltä, että et oikeasti tunne yhtään uskovaa ihmistä. Suurin osa uskovaisista miettii kyllä todella paljon uskoa ja sen perusteita. Usein saarnoissakin annetaan erikseen epäilykset anteeksi. Ei sillä, että epäilykset olisivat synti, mutta se on ikään kuin ymmärrys ja tuki sille, että kaikilla on myös epäilyksiä ja niistä ei tarvitse kantaa taakkaa.
Luepa vaikka joskus sitä jo pitkää lestadiolaiskeskustelua tällä palstalla. Suurin osa vl:ien viesteistä välittää kuvan kiihkottomista, rauhallisista ihmisistä, jotka eivät provosoidu herkästi ja ovat miettineet asioita hyvinkin paljon. Toki yksittäisiä muunlaisiakin joukkoon mahtuu, mutta valtaosa kirjoittajista on selvästi pohtinut todella syvällisesti uskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sielu on erityissuojeluksessa. Vaikka fyysiselle keholle tapahtuisi kamalia asioita, Jumalaan luottavan ihmisen sielua ei pysty mikään pahuus tai toinen ihminen vahingoittamaan. Fyysisen kehon kärsimys on väliaikaista.
Outoa juttua.
Minkäänlaisten ruumiista riippumattomien sielujen olemassaolon puolesta ei ole kerrassaan mitään näyttöä. Tieteellisesti katsoen sielu on täysin tarpeeton ja virheellinen oletus. Fyysisen kehon elämä on kärsimyksineen ja iloineen aivan kaikki. Ennen fyysistä kehollisuutta ihmistä ei ole, ja kun fyysinen keho kuolee, niin ihminen lakkaa olemasta. Fyysisen kehon kärsimys tietysti on väliaikaista, mutta ihmisen kannalta aivan kaikki on väliaikaista.
Kyllä. Jos ihmisellä olisi sielu johon minuutemme muistoineen on talletettu, ei esim. aivovamma veisi muistia. Aivovamman pitäisi siis aiheuttaa vain fyysisiä vaivoja, muistojen ja persoonan pitäisi säilyä sielussa. Vaan kun eivät säily, niin mikä se ruumiista erkaneva sielu sitten on?! Kylmä pieru?!
Vierailija kirjoitti:
"Tylsä vl", sinulla on vaillinainen kuva Raamatusta ja siitä, miten Jumala toimii. Asiat ei suonkaan ole niin yksioikoisia ja selkeitä sillä tavalla kuin luulet. Kannattaa miettiä kristinuskon opetusta monesta eri näkökulmasta.
Mietin ja pohdin kyllä usein paljonkin Raamattua ja uskon asioita. Tuon asian olen vain käsittänyt eri raamatunkohtien ja saamani opetuksen mukaisesti niin, että kukaan ei mene (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) suoraan Taivaaseen ennen viimeistä tuomiota. Mutta olen täysin valmis myös muuttamaan käsitystäni, ei mielipiteiden muuttaminen ole minulle mikään ongelma. Olen sitä mieltä, jolle löytyy parhaat perustelut :D eipä ole tätäkään tullut pitkään aikaan pohdittua, kiinnostava kysymys tosiaan!
Joka tapauksessa, tärkeintähän on että sinne Taivaaseen ainakin jossain vaiheessa mennään!
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että et oikeasti tunne yhtään uskovaa ihmistä. Suurin osa uskovaisista miettii kyllä todella paljon uskoa ja sen perusteita. Usein saarnoissakin annetaan erikseen epäilykset anteeksi. Ei sillä, että epäilykset olisivat synti, mutta se on ikään kuin ymmärrys ja tuki sille, että kaikilla on myös epäilyksiä ja niistä ei tarvitse kantaa taakkaa.
Miksi joudutte epäilemään?! Sehän tarkoittaa sitä, että vaikka muuta väitätte, ette ole nähneet elämänne aikana ainuttakaan kiistatonta todistetta jumalanne olemassaolosta. Nimittäin aivan kuten tiedemaailmassa, yksikin kiistaton todiste riittää, eikä sen jälkeen tarvitse enää epäillä, uskoa tai luulla, vaan sen jälkeen tietää. Se, että jopa hartaan uskovainen horjuu uskossaan, on vain ja ainoastaan todiste siitä, ettei jumalaa ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylläpito sallii tämän keskustelun jatkua? Olen pyytänyt ylläpitoa poistamaan tämän yksistään suunnatonta surua kokeneen perheen vuoksi, mutta ilmeisesti tämä kommentointi mahtuu ylläpidon mielestä keskustelusääntöihin. Voiko maailmassa olla näin pahansuopia ja ilkeitä ihmisiä kuin jotkut kommentoijat täällä ovat?
Ilmoita yksittäiset asiattomat viestit, ne yleensä poistetaan aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joudutte epäilemään?! Sehän tarkoittaa sitä, että vaikka muuta väitätte, ette ole nähneet elämänne aikana ainuttakaan kiistatonta todistetta jumalanne olemassaolosta. Nimittäin aivan kuten tiedemaailmassa, yksikin kiistaton todiste riittää, eikä sen jälkeen tarvitse enää epäillä, uskoa tai luulla, vaan sen jälkeen tietää. Se, että jopa hartaan uskovainen horjuu uskossaan, on vain ja ainoastaan todiste siitä, ettei jumalaa ole olemassakaan.
Ööh, hmm. Emme me lestadiolaiset kyllä yleensä juuri jaa kokemuksia siitä, että olisimme saaneet jotakin konkreettisia todisteita Jumalasta. Itse asiassa tähän ei edes kannusteta, sillä uskon tulisi perustua muuhun kuin näkyviin "todistuksiin". "Autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe".
Mitä kummallista siinä on, että uskoa epäilee joskus? Juuri siksi, kun siitä ei ole mitään konkreettista näyttöä ja muutenkin on monia kysymyksiä, joihin uskova ihminen usein törmää esimerkiksi Raamatun suhteen, voi olla välillä epäilys että onko tämä oikea usko, uskonko Raamatun mukaisesti jne.
Minusta silloin olisi aihetta ihmetellä, jos joku ei epäilisi koskaan. Itse asiassa epäilysten on sanottu olevan aidon uskon merkki. Jos mitään ei kyseenalaistaisi ja epäilisi, onko se silloin henkilökohtaista uskoa vai vain sokeasti jonkun muun tekemän raamatuntulkinnan mukaisesti elämistä?
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtumaa ja porukkaa on pilkattu aina, vuosikymmeniä. Anonyyminä on aina helppo yrittää provosoida. Jos mitään muuta ryhmää kritisoi samalla volyymillä, on vähintään suvaitsematon. Turha taistella taistella pilkkaajia vastaan, henkistä sotaa haluavat, rauha on rakentavampaa. Mutta odotellaan päiviä että maailma olisi suvaitsevaisempi kaikille yhteisöille, myös tälle porukalle, eikä vain tietyllä tavalla ajatteleleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtumaa ja porukkaa on pilkattu aina, vuosikymmeniä. Anonyyminä on aina helppo yrittää provosoida. Jos mitään muuta ryhmää kritisoi samalla volyymillä, on vähintään suvaitsematon. Turha taistella taistella pilkkaajia vastaan, henkistä sotaa haluavat, rauha on rakentavampaa. Mutta odotellaan päiviä että maailma olisi suvaitsevaisempi kaikille yhteisöille, myös tälle porukalle, eikä vain tietyllä tavalla ajatteleleville.
Eikö oma lääke maistu? Onko liian väkevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne uskovaiset ihan niin tyhmiä ole kuin miltä kuulostavat. Elävät jumalanpelossa, ja tavallaan Tukholma-syndrooman vallassa. Eivät edes uskalla ajatella tai kyseenalaistaa mitään u
...Luepa vaikka joskus sitä jo pitkää lestadiolaiskeskustelua tällä palstalla. Suurin osa vl:ien viesteistä välittää kuvan kiihkottomista, rauhallisista ihmisistä, jotka eivät provosoidu herkästi ja ovat miettineet asioita hyvinkin paljon. Toki yksittäisiä muunlaisiakin joukkoon mahtuu, mutta valtaosa kirjoittajista on selvästi pohtinut todella syvällisesti uskoaan.
Mitä ketjua tarkoitat?
Tuota ketjua et ainakaan voi tarkoittaa: "Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)"?
Siellä on ainakin aivan äärimmäisen fanaattinen lestadiolaiskirjoittaja, joka vetää herneen joka asiasta nenäänsä. Lisäksi aina välillä kirjoittelee valheita muista uskonnoista. Mitään asiallista keskustelua on turha odottaa.
Näen, että noiden myrskyjen kautta vl-ihmisiä puhutellaan. Väärin hoidetut pedojutut, materialismin nousu, yritysmaailman käytännöt, joissa ei toimita moraalisesti oikein, ylpeys omasta porukasta ja menestyksestä, yms. Tuohan on suorastaan raamatullinen juttu.
Mitä tulee onnettomuuksissa kuolleisiin kristittyihin, en näe sitä rangaistuksena, vaan jostain syystä näiden ihmisten aika tuli lähteä, Jumala kävi hakemassa luokseen. Jäljelle jääneiden on asiaa vaikea käsittää ja hyväksyä, kokea menettämisen kipu. Ihminen itse on kuitenkin jo paremmassa paikassa ilman minkäänlaista tuskaa tai kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, hmm. Emme me lestadiolaiset kyllä yleensä juuri jaa kokemuksia siitä, että olisimme saaneet jotakin konkreettisia todisteita Jumalasta. Itse asiassa tähän ei edes kannusteta, sillä uskon tulisi perustua muuhun kuin näkyviin "todistuksiin". "Autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe".
Eihän olemattomaan uskominen voi mihinkään muuhun perustuakaan kuin sokeaan uskomiseen ja luulemiseen, se on jo sellaisenaan omanlaisensa todiste asiasta, jolta järjestelmällisesti suljette silmänne. Epäilyksen ääni on tässä tapauksessa järjen ja logiikan ääni. Pappi toki väittää teille että se on alakerran grillimestarin kuiskuttelua, mutta höpö höpö, tasan yhtä olemattomia on todisteet senkään taikatontun olemassaolosta.
Entä jos se oli "peeveli" joka yritti pysäyttää suviseurat? Joku uskovainen selitti mulle joskus että mitä lähemmäksi Jumalaa pääsee, sitä enemmän "vastapuolen" henkivallat kiinnostuu susta ja alkavat tehdä kaikkea erkaannuttaakseen sut uskosta.
Toisaalta Jumala ei oikein pysty estään ihmisiä olemasta pahoja toisilleen koska hän on antanut ihmiselle vapaan tahdon.
Sitten on vielä tämä eläinkunnan keho joka sairastuu ja haavoittuu samalla tavoin kuin viattomat luontokappaleet esim. metsissä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että teidän mielestä on normaalia hillua festareilla kaatokännissä, s e k s i ä harrastaen, h u u m e e t, t a p p e l u t, ym mukana. Tarvitaan järjestyksenvalvojat ja poliisit, se on teidän mielestänne normaalia ja hyväksyttävää. Mutta kun joukko ihmisiä menee viettämään aikaa yhdessä ja kiittämään Jumalaa, sitä voi nauraa ja pilkata. Itselle tuli itku tänään, kun luki somesta kaikkia kommentteja. Tällaisena ihmisenäkö te minut lestadiolaisena näette? Jopa ihan meidän yhteisössäkin jokainen saa olla ihan mitä haluaa, meidän yhteisöön kuuluu monta sateenkaariväestöön kuuluvaa, mutta Jumalan edessä se on synti ja sen Raamattu tuo yksiselitteisesti esiin. Mekin osaamme erottaa ihmisen ja synnin ja rakastaa jokaista ihmistä syntisyydestä huolimatta. Tottakai me toivomme ja rukoilemme, että ihminen heräisi syntielämästään, mutta ei ketään sen takia hylätä tai syrjitä. En minä hauku h o m o työkaveriani, mutta miksi on oikein, että hän pilkkaa minua lestadiolaisuudestani? Suvaitsevaisuutta tosiaan. Ei ihme että maailmassa on sotia ja vihaa näin paljon, kun kommentteja lukee. Jokainen teistä tuntee varmasti tietämättään vähintään yhden lestadiolaisen ja mekin olemme ihan normaaleja ihmisiä.
Ja juuri uskonnot ovat suurin syy sodille. Itse olen nähnyt pienessä muodossa, mihin johtaa tällainen äärimmäisen uskonnollisen liikkeen lietsoma viha. Kun lapset opetetaan jo pienestä pitäen vihaamaan kaikkia muita, ei siitä seuraa hyvää. Huutelusta se monesti lähtee, päivästä toiseen huudellaan, tepä ette pääse taivaaseen jne.
Sielu menee suoraan Jumalan luokse, viimeisenä päivänä tapahtuu henkiruumiin ylösnousemus ja kirkastaminen. "Totisesti, tänä päivänä olet oleva minun kanssani paratiisissa" sanoi Jeesus ristillä toiselle ristiinnaulitulle, joka pyysi Jeesukselta "muista minua kun tulet valtakuntaasi". Ei sielu mene haudan lepoon vaan ainoastaan fyysinen ruumis. Tästä lukuisia todisteitakin, kun kuoleva ihminen sanoo, että nyt tulivat enkelit noutamaan, hän siis näkee enkelit tai edeltä menneet rakkaat. Samassa tilassa on myös saattanut kuulua musiikkia, jolle ei mitään järjellistä lähdettä.