Te, jotka ette käy papa kokeissa, miten uskallatte jättää ne väliin?
Yllättävän moni nainen sanoo, ettei käy papa kokeissa. Jos olet yksi heistä, niin eikö sinua pelota että mahdollinen syöpä saa rauhassa kehittyä ja levitä?
Kommentit (192)
Kuolemassa ei ole mitään muuta pelättävää kuin sitä mahdollisesti edeltävä kipu. Suomessa varmimmin saa saattohoidossa kunnollisen kivunlievityksen, jos on syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Kuolen kun kuolen. En ole käynyt mammografioissakaan, eikä pelota yhtään. Lapseni ovat jo aikuisia, ei minun tarvitse elää ikuisesti.
Eli jos tulee hankalia oireita et mene lääkäriin, ja jos menisitkin et halua syöpähoitoja? Niin varmaan.
Itse asiassa olet varmaan oikeassa. Olen ollut sädehoitoyksikössä töissä, enkä oikein usko, että viitsisin ainakaan kemo- tai sädehoitoa ottaa. Jonkun harmittoman basaliooman saattaisin viitsiä hoidattaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä pumpulissa eläviä nössöjä riittää, joillekin joku verenpaineen mittauskin on liikaa :D
Se sattuu.
Minua pappa koittaa aina sauna reissulla.
-tytteli 18-v
Vastaan 79:lle. Hienoa, jos tuollainen on onnistunut. Itselläni ei aikoinaan onnistunut edes sopimattomasti käyttäytyneen miessosiaalityöntekijän vaihto naiseen, vaikka sitä pyysin. Olin tuolloin nuori vasta ylioppilaaksi kirjoittanut nainen. Jouduin sitten lopettamaan asioinnin sosiaalitoimen kanssa kokonaan, enkä edes hakenut ollenkaan toimeentulotukea, vaikka siihen olisi itselläni ollut oikeus. Sitten vasta 2 vuotta myöhemmin uskaltauduin hakemaan uudestaan toimeentulotukea ja meinasin joutua taas asioimaan tuon kuvottavin miessosiaalityöntekijän kanssa, mutta onneksi onnistuin välttämään sen. Vasta metoon myötä vuosia myöhemmin tajusin tuon ahdistelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt selibaatissa jo yli 30 vuotta. Tupakoinut olen jo 45 vuotta. Kumman saan todennäköisemmin: kohdunkaulansyövän vai keuhkosyövän?
Seksillä ei ole mitään tekemistä kohdunkaulan syövän kanssa. Sen voi saada neitsytkin.
Täytyy olla oikein umpityperä ludka, että tuota kuvitteee. Tuon syövän aiheuttava virus tarttuu seksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt selibaatissa jo yli 30 vuotta. Tupakoinut olen jo 45 vuotta. Kumman saan todennäköisemmin: kohdunkaulansyövän vai keuhkosyövän?
Seksillä ei ole mitään tekemistä kohdunkaulan syövän kanssa. Sen voi saada neitsytkin.
Täytyy olla oikein umpityperä ludka, että tuota kuvitteee. Tuon syövän aiheuttava virus tarttuu seksissä.
Olen aseksuaali enkä ole harrastanut seksiä. Syöpä syntyy solumuutoksista. Virus aiheuttaa flunssan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole käynyt, kun ei ole ollut tarvetta.
Mä kävin kyllä vaikka olin neitsytkin. Pieni nipistys tuntui vain.
Mutta onko neitsyillä tarvetta? Luulisi, että ei?
Miksi yhdistät seksin syöpään?? Olet ihan hakoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neitsyt ei voi saada kohdunkaulansyöpää.
Vierailija kirjoitti:
En ole jakorasia, niin ei tarvitse murehtia.
Nyt ei kyllä palstaincelin perustiedot biologiasta ole edes ala-asteen tasolla. Takaisin ulinalaudalle siitä vinkumasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole jakorasia, niin ei tarvitse murehtia.
En ole minäkään. Niin vaan löytyi polyyppeja. Onneksi alkoivat verta vuotamaan.
Helposti. Olen ollut yhden miehen kanssa pelkästään eikä silloin viimeksi vuosia sitten kun kävin, niin ollut mitään häikkää. Niin, ja seksissä on käytetty kortsua.
Kierukan asennuksen ja poiston jälkeen en ole enää pystynyt menemään rutiinipapaan. En kestä enää ajatustakaan siitä, että kohdunkaulaa ronkitaan, ja pelkkä rutiinigynekin on vaikeaa. Olisin varmaan pärjännyt sen kivun kanssa ja hyväksynyt sen kierukkasetin osana välttämätöntä terveydenhuoltoa, elleivät ne tilanteet olisi olleet niin hiton traumaattisia. Järkyttävä kipu, pahoinvointi ja spontaani oksentaminen yhdistettynä gynekologin ilmoitukseen siitä, että eihän tämä oikeasti edes satu ja se menee kohta ohi ja kuvittelet vaan. Jälkikäteen lääkäri sanoi, että synnyttäneellä tällaista ei yleensä tule ja antoi ymmärtää, että tavallaan oma vika, kun et ole synnyttänyt. En todellakaan haluaisi minkään syövän kehittyvän, mutta en myöskään pysty menemään tutkimuksiin.
Minä en mene enää ikinä. Tungetaan vauhdevuosi-ikäisen (kuivat limakalvot) vaginaan jääkylmä levitin, jota sitten reippahasti levitellään, käsketään rentoutua kun kaavitaan toisella kylmällä vehkeellä niitä yhtälailla kuivia ja ohkaisia sisuksia. Vuosin verta, istuin ja itkin vartin sen jälkeen siinä odotustilassa. Ketään ei kiinnostanut (hoitajia käveli siitä kyllä ohi). Otan mieluummin sen syövän, veronmaksajat maksakoot.
Täysin nöyryyttävä toimenpide vain sukupuolen takia, tästäkin asiasta naisia aina haukutaan ja syyllistetään. Nykyaikana luulisi olevan jo muitakin vaihtoehtoja näytteenottoon kuin olla haarat levällään. Syöpä voi iskeä myös moneen muuhun paikkaan kehossa, eikä niitä tutkita.
Se oli viime kerralla niin kivuliasta, ettei näytteenotto onnistunut, kun limakalvot ovat iän myötä ohentuneet ja kuivuneet.
Sanotaan aina, että se on korkeintaan pieni nipistys. Vaan kun tuntuu pieni nipistys, niin eipä silloin vielä ole edes aloitettu näytteenottoa vaan vasta sovitellaan spekulaa sisään. Sitten tuntuu tuskaisaa isompaa nipistystä, joka nostaa hien pintaan. Mutta vieläkään ei ole kyse näytteenotosta, vaan vasta etsitään paikkaa näyteenottoa varten.
Ja kipu sen kun yltyi kunnes en enää kestänyt. Eikä oltu vielä ehditty ottaa sitä näytettä.
Tällaista yli 60-vuotiaalla.
En ole kokenut yhtä tuskallista kipua vielä hammaslääkärissäkään. Siksi.
Toivon, että tähän asiaan oikeasti saataisiin ihmisystävållinen parannus!
Vierailija kirjoitti:
Kuolemassa ei ole mitään muuta pelättävää kuin sitä mahdollisesti edeltävä kipu. Suomessa varmimmin saa saattohoidossa kunnollisen kivunlievityksen, jos on syöpä.
😂
Minulla todettiin hpv, vaikka papa oli puhdas. Tästä meni n. 10 vuotta, kunnes ensimmäisen kerran papassa näkyi solumuutoksia. Sen jälkeen ei taas ole papassa mitään näkynyt, mutta voihan se taas joskus aktivoitua.