Miten joku voi nauttia tällaisesta säästä?
Koko päivä sisällä verhot ikkunan edessä. Vasta joskus kahdeksan jälkeen voi mennä ulos.
Kommentit (160)
Itse istun auringossa niin paljon kuin voin ja nautin. Minusta tällaista pitäisi olla aina. Vihaan talvea.
Vierailija kirjoitti:
Upeat helteet nyt Suomessa, nauttikaa ihmiset. Kyllä sitä talvea sitten taas riittää.
Itsekästä, oma nautinto kiinnostaa. Entä luonto ja luonnossa eläimet?
Luonto ja luonnon armoilla elävät eläimet nääntyvät, juomavesi loppuu.
Ihmiset, nämä hellehullut kyllä omista tarpeistaan huolehtivat. On viileät asunnot ja vettä aina saatavilla.
Itse toivon sadetta ja max +22 asteen lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upeat helteet nyt Suomessa, nauttikaa ihmiset. Kyllä sitä talvea sitten taas riittää.
Ihmiset, nämä hellehullut kyllä omista tarpeistaan huolehtivat. On viileät asunnot ja vettä aina saatavilla.
Kerrohan vielä miten sinun kärsimyksesi ja valituksesi auttaa niitä eläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä toivoa sadetta. Sadetta on muutenkin 99% vuodesta joka päivä. Kasvit ja eläimet tarvitsevat aurinkoa.
Voi vi..... Vi........vit......... että suomalaiset jaksatte valittaa parista hellepäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että jos nämä helteiden rakastajat laitettaisiin tekemään tuonne ulos töitä 8 h päivässä, niin aika äkkiä alkaisi ääni muuttua kellossa.
Itsekin tykkään lämmöstä, jos saa vain istuskella tai ihan korkeintaan kävellä jossain rauhaksiin, ja sisälle viileään pääsisi silloin kun itse haluaa.
Oon menossa tekemään töitä ulos, ja nyt on ihan paras sää siihen 🌞😍
Laitteen vieressä seisoskelua tai istuskelua ei lasketa.
On siinä paljon muutakin, vähä laitteesta riippuen 🤩
Vierailija kirjoitti:
Parhaat mahdolliset kelit nyt. Toivottavasti tällaista elokuulle asti vähintään.
Kelit, mihin lajiin sopii?
Ajokelinäkin aika ikävä.
Ulkoiluun sää liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin syntynyt väärään maahan. Vihaan pimeyttä ja kylmää. Rakastan näitä ilmoja. Ensi kuussa onneksi lento italiaan.
Mäkin sain siivottua eilen tosi tehokkaasti kun kerrankin kodin sisälämpötila on kunnollinen (+29). Ei haittaa hiki. Talvella en pysty tekemään mitään kun tuntuu että lihakset on syväjäässä.
Tänään nautitaan. Viimeinen hellepäivä tähän putkeen etelä-Suomessa. Sitten sateita, mikä on hyvä luonnolle. Toivottavasti helteet palaavat jo heinäkuun alkupuoliskolla. Lähden nyt itse uimaan, sen perään ulkoliikuntaa, illalla sauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat mahdolliset kelit nyt. Toivottavasti tällaista elokuulle asti vähintään.
Kelit, mihin lajiin sopii?
Ajokelinäkin aika ikävä.
Ulkoiluun sää liian kuuma.
Eilen esimerkiksi pelasin tennistä, ihan täydelliset olosuhteet. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että jos nämä helteiden rakastajat laitettaisiin tekemään tuonne ulos töitä 8 h päivässä, niin aika äkkiä alkaisi ääni muuttua kellossa.
Itsekin tykkään lämmöstä, jos saa vain istuskella tai ihan korkeintaan kävellä jossain rauhaksiin, ja sisälle viileään pääsisi silloin kun itse haluaa.
Olen kiinteistöhuollossa töissä ja ulkona koko päivän. Helle on parasta. Heikot valittaa
Ei kiva, lähdin ulkoilemaan varjoisaan metsään, mukana vettä ja päällä asialliset hellevaatteet ja päähine. Yhtäkkiä iski yleinen huono olo, pääkipu, oksetus, paha hikoilu, kylmännihkeys, heikotus, tärisevät jalat ja pyörrytys. Kotimatka tuntui ikuisuudelta, luulin etten selviä. No selvisin kuitenkin, menin suihkuun, join Vichyä, otin särkylääkkeen ja söin lounasta niin olo parani. Viime kesänä mulla oli helteellä ihan samanlainen kohtaus. Olen normaalipainoinen 5-kymppinen nainen. Mikäköhän mua vaivaa, lämpöuupumus, nestehukka, alhainen verensokeri? Olin kyllä syönyt ja juonut aamulla normaalisti. Haluaisin kyllä käydä kävelyillä helteelläkin, mutta nyt taas ei tämän jälkeen uskalla vähään aikaan, onneksi helteet on helpottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiva, lähdin ulkoilemaan varjoisaan metsään, mukana vettä ja päällä asialliset hellevaatteet ja päähine. Yhtäkkiä iski yleinen huono olo, pääkipu, oksetus, paha hikoilu, kylmännihkeys, heikotus, tärisevät jalat ja pyörrytys. Kotimatka tuntui ikuisuudelta, luulin etten selviä. No selvisin kuitenkin, menin suihkuun, join Vichyä, otin särkylääkkeen ja söin lounasta niin olo parani. Viime kesänä mulla oli helteellä ihan samanlainen kohtaus. Olen normaalipainoinen 5-kymppinen nainen. Mikäköhän mua vaivaa, lämpöuupumus, nestehukka, alhainen verensokeri? Olin kyllä syönyt ja juonut aamulla normaalisti. Haluaisin kyllä käydä kävelyillä helteelläkin, mutta nyt taas ei tämän jälkeen uskalla vähään aikaan, onneksi helteet on helpottamassa.
Voi olla monia tekijöitä helteiden aikana tapahtuviin kohtauksiin, mutta on hyvä muistaa, että nyt on suomalaisille vaarallisen korkeita lämpötiloja. Eli tämä kuumuus on ikään kuin vaaralliset paukkupakkaset talvella; täytyy varautua hyvin ja toiset, syystä tai toisesta, eivät kunnolla kestä käydä ulkona.
Kun tunnet rajasi, vain rajallisesti aikaa auringossa. Mukaan voi ottaa hätätapauksia varten esim. termariin kylmää vettä, jolla voi kastella itsensä tai kylmälaukkuun kylmäkallen, jonka voi asettaa kainaloon, ranteelle, polvitaipeeseen tai kaulalle viilentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinteistöhuollossa töissä ja ulkona koko päivän. Helle on parasta. Heikot valittaa
Meille asennettiin juuri ilmalämpöpumppu ja kyllä oli pojilla kuuma. Nyt meillä niin kylmä että ihmettelen mikä helle.
Iltapäivällä ulos lämmittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille asennettiin juuri ilmalämpöpumppu ja kyllä oli pojilla kuuma. Nyt meillä niin kylmä että ihmettelen mikä helle.
Iltapäivällä ulos lämmittelemään.
Junnumoka pitää liian kylmällä, kohta kurkkukivussa
Vierailija kirjoitti:
Kohta te helteestä valittajat saatte taas naamaanne jäistä sadetta, loskaa ja räntää - huoli pois! Sitä riittää teille monta kuukautta vuodessa.
Siis mikä tää homma on, että jos ei tykkää helteistä, niin ajatellaan, että silloin nauttii kylmästö, sateesta ja loskasta? Ei ole tullut mieleen mitään välivaihtoehtoa?
Itse en tykkää yhtään näin kuumasta, koska hikoilen todella paljon ja olo on koko ajan tukala. Teen fyysistä työtä raksalla ja uskokaa pois, haalarit ja turvakengät jalassa ilmastoimattomassa tilassa näillä keleillä työskentely on yhtä h*lvettiä. Hyvähän se on jostain ilmastoidusta toimistosta huudella, että ihana ilma. MUTTA en todellakaan kaipaa mitään loskaa ja sadetta tai mitään 15 asteen lämpötiloja. Ideaali olisi 20-24 astetta, silloin on sopivan lämmin eikä tuskallisen kuuma.
Aika pitkään ulkomailla asuneena voin sanoa, että lämpöön tottuu ja sitä jopa oppii kaipaamaan. Jos kesällä ei ole kunnon helteitä (40 astetta) niin tuntuu, että kesästä jää paras kärki pois. Tietysti oikein kuumalla ilmalla kannattaa hakeutua keskipäiväksi varjoon tai ilmastoituun tilaan ja juoda tarpeeksi.
Suomessa yleisesti on ongelma, että asunnot tuppaavat kuumua liikaa. Ei ole varauduttu ilmaston lämpenemiseen vaan on enemmän keskitytty siihen, miten talvipakkasilla pärjätään. Jäähdytysjärjestelmät pitäisi ainakin uusissa taloissa säätää pakollisiksi, jos haluaisi yhtään ennakoida tulevaa.
Jos jotain positiivista, niin pääsee Saimaalle veneilemään. Siellä sentään käy tuuli eikä ole niin tukahduttavan kuuma. Töissä pyörryttää ja oksettaa, kun sisälämpötila on +31 eikä minkäänlaista ilmanvaihtoa, lisäksi fyysistä raskasta työtä hikiset haalarit päällä. Odotan ensi viikon vähän reilu 20:n asteen lämpötiloja, on inhimillisemmät ja sopivan kesäiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinua mikään vaivaa. On normaalia, että iän mukana elimistön kyky sopeutua lämpötilamuutoksiin hidastuu. Se voi olla tappavaa. Varsinkin vanhempien ikäryhmien kuolleisuus nousee helteellä. Ehkä sinun pitää hyväksyä että voi enää käydä pitkällä kävelylenkillä helteellä. Teet joko huomattavasti aiempaa lyhyemmän lenkin tai kävelet sellaisessa paikassa, missä voit päästä välillä ilmastoituun tilaan, kauppakeskukseen tms.
Säälittävää jos ei osaa ulos mennä. On maauimalat, uimarannat ja puistot.