Jäätelötötterön hinta kioskilla!
Kysyin kolmelta lapselta mennäänkö ostamaan kioskilta pehmikset, vai haetaanko jokaiselle kaupasta 2 litran pakettia sitä ihan samaa mansikkaa, päärynää tai lakritsia. Voi jestas tuota lasten innostusta. Ekana "oikeesti mitä vit...tua" saako sillä 6 litran pakettia kaupasta! Otetaan ne, me syödään siitä koko viikko joka päivä monta kertaa! Ja näinhän se on. Nyt on jätskiä syödäkseen, eikä maksanut paljoo. Iskä x3
Kommentit (79)
Sokeri lisää syövän riskiä
Sokerin roolista syövän kehittymisessä käydään paljon keskustelua. Jotkut tutkijat uskovat, että sokeri voi edistää syövän kasvua, kun taas toiset uskovat, että sokerilla ei ole merkitystä syövän kehittymisessä.
Yksi tärkeimmistä argumenteista, jotka vastustavat sokeria syövän aiheuttajana, on se, että sokeria on niin monissa eri elintarvikkeissa, ja on vaikea määrittää, kuinka paljon sokeria henkilö kuluttaa päivittäin. Lisäksi sokeria on monissa terveellisissä elintarvikkeissa, kuten hedelmissä ja vihanneksissa, joten sokeria olisi vaikea poistaa kokonaan ruokavaliosta.
Toinen sokeria vastaan puhuva argumentti on se, että syöpäsolut voivat käyttää monenlaista polttoainetta, joten vaikka sokerilla olisikin merkitystä syövän kasvussa, se on todennäköisesti vain yksi monista tekijöistä.
On joitakin todisteita siitä, että sokeri voi edistää syövän kasvua. Nature-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että syöpäsolut kuluttavat enemmän glukoosia kuin normaalit solut ja että korkea glukoosipitoisuus liittyy aggressiiviseen kasvaimen kasvuun.
Toisessa Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että fruktoosiksi kutsuttu sokeri edistää kasvainten kasvua hiirissä. On kuitenkin tärkeää huomata, että tämä tutkimus tehtiin eläimillä, eikä ole selvää, ilmenisikö sama vaikutus ihmisillä.
Kaiken kaikkiaan todisteet eivät ole yksiselitteisiä sen suhteen, onko sokerilla merkitystä syövän kehittymisessä. Sokerin ja syövän välisen tarkan suhteen selvittämiseksi tarvitaan lisää tutkimusta.
Kaupan pakettijäätelöt ei ole tötteröissä. Ei se oo sama asia syödä astiasta sisällä kuin tötteröstä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun vissiin ylimpään tulodesiiliin kun ei jäätelön osto kaada mun budjettia :D
Ei varmaankaan muillakaan mutta täyttä sokeri tuotteita, siis pelkkää sokeria ei ole terveellistä syödä muuta kuin hyvin harvinaisesti.
Aiheuttaa aikuistyypin diabeetesta. Minulle tuli ja johtuu lapsuudesta kun sokeria vedettiin kuin simo hilloo kun se oli kaikkein halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun vissiin ylimpään tulodesiiliin kun ei jäätelön osto kaada mun budjettia :D
No varmaan kuulutkin.
Minulla on 6e tilillä ja rahaa tulee vasta 4.7. Ei paljon juhlita ja tötteröitä ostella.
Tuollaista epäterveellistä paskaa syötetään lapsille ja vieläpä paljon. Mitä pahaa ne on tehneet? Rasvaa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Luulisi, että tuossa tilanteessa pitäisi selvittää itselleen mitä on tehnyt väärin ja kuinka korjaa tilanteen kun pitää jäätelön hintaa miettiä.
Mä olen kanssa huomannut että olut terassilla maksaa paljon enemmän kuin kaupassa, mihinköhän pitäisi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa lihasta tai kalasta jotain vähän isompaa kilohintaa juhlapyhinä mutta en koskaan halvasta ravinnottomasta sokeri mössö jäätelöstä en maksaisi 30-40e kilohintaa. Siinä kalliissa sokeri mössössä ei ole mitään ravintoa ja arvoltaan ihan 0, joka vielä jopa aiheuttaa haittaa elimistölle.
Joo mutta ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
Lihat täynnä antibiootteja ja viljojen kemikaaleja ja kaloissa raskasmetalleja. Liika on liikaa kaikessa.
Ap oli fiksu kun opetti järkevämpää kulutuskäyttäytymistä lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa huomannut että olut terassilla maksaa paljon enemmän kuin kaupassa, mihinköhän pitäisi valittaa.
Minä juon ja syön omalla terassillani alkon ja kaupan tuotteita. Ei tarvitse valittaa yhtään mihinkään. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa lihasta tai kalasta jotain vähän isompaa kilohintaa juhlapyhinä mutta en koskaan halvasta ravinnottomasta sokeri mössö jäätelöstä en maksaisi 30-40e kilohintaa. Siinä kalliissa sokeri mössössä ei ole mitään ravintoa ja arvoltaan ihan 0, joka vielä jopa aiheuttaa haittaa elimistölle.
Joo mutta ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
Lihat täynnä antibiootteja ja viljojen kemikaaleja ja kaloissa raskasmetalleja. Liika on liikaa kaikessa.
Saa niistä edes jotain vitamiineja hivenaineita kun sokerista taas ei saa mitään ravintoaineita. Kaikista me saadaan myrkkyjä, kasviksistakin kasvinsuojeluaineita tehotuotannosta niin että ihan sama mitä syö mutta pelkästä haitallisimmasta ja ravintoaineettomasta sokerista en ala maksamaan 30-40e kilohintoja.
Jotain on pakko kuitenkin syödä vaikka olisi mitä haitallisia aineita.
Ei se ole samaa jäätelöä, kioskien jäätelö on parempaa.
Jos olet suhteessa, älä koskaan eroa. Yksinkertainen ja saita mies, jolla on huonostikasvatettuja lapsia ei ole mikään saalis.
Tämä kuulostaa just omien vanhempieni ajattelutavalle, jossa kaikissa asioissa hinta ratkaisi. He eivät ymmärtäneet yhtään sen päälle, että joissakin asioissa esimerkiksi tunnelma, elämyksellisyys tai muu vastaava ratkaisi. Tämä päti myös ihan kaikkeen muuhun kuin jäätelöön. Esimerkiksi kaikilla matkoilla oli omat eväät, joita järsittiin levähdysalueilla. Ensimmäistä kertaa kävin missään ravintolassa lukioikäisenä koulun matkalla. Siitäkin isä sätti, että miksi en ottanut omia eväitä matkaan ja vaatinut ruokailuiden hintaa rahana (matkan hinta siis sisälsi ruokailut).
Eihän ole mitään jäätelöä, nuorison puheista olen ollut käsittävinäni, että on vain "jätskii", "karkkii", tai "mässyy".
Keskustassa käydessni, ostan ässästä tuutin enkä läheiseltä jäätelökopilta ja menen puiston penkille syömään.
Lasten pitää saada jätskiä kesällä. Muistan itse kun olin lapsi, ostimme myymäläautolta tuutit.
Taidat olla itsekin vähän töttöröllä.