USEAMMAN pikkulapsen vanhemmat. Miten sujuu sairasteluajat?
Meillä on 1.5vkoa vierähtänyt kotona. Kaikki lapset sairainen vuoronperään ja osin samaan aikaan. Flunssaa, yskää, kuumetta, korvatulehdusta ja keuhkoputkentulehdusta. Vanhinkin lapsista alle 4-vuotias vielä, ja kyllä ottaa koville. Sekä sairastelu että tämä sisälläolo.
Riitaa, hulinaa ja tappelua. On askarreltu (leikattu,liimattu, piirrelty jne.) Luettu satuja, katsottu videoita ja dvd-elokuvia, rakennettu junarataa, leikitty duploilla, jne. Olen ollut lähes täyspäiväinen leikinohjaaja, jonka lisäksi sivussa koittanut kotitöitäkin tehdä.. Vaikeaa on ollut. Lasten isä ei ole kuviossa mukana, sukulaiset on autelleet mitä ovat ehtineet.
2-vuotias tahtoo aina sählätä isomman leikit ja saan olla erotuomarina taukoamatta. Vaikka kuinka yrittäisin keksiä uhmassa olevalle 2-veelle muuta puuhaa, niin hetken kuluttua sössii toisen leikit kuitenkin. Ja riita on valmis.
Vauva on itkuisa, sairastelun ja hampaiden tulon takia.
Tuntuu että järki lähtee jo kohta äidiltäkin ja päätä särkee aamusta iltaan:( Töihin menoakin ä-loman päätteeksi jo harkitsen, tuntuu et loppuu voimat. Ei jaksa revetä tuhanteen suuntaan.
Toisaalta - miten sitä työssä jaksaisi, kun ei ehtisi muuta kuin sairaita lapsia hoitaa kotona vuoron perään itse kutakin:( Ei mua paljon töissä näkyisi.
Kommentit (10)
Molemmat lapset todella vähän sairaina ja minä en yleensä sairastu.
Kaksi alle 3v, molemmat vuorotellen kipeinä. Vauva yleensä. Mahatautia ja flunssaa. Pelkkä mahatauti kestää noin viikon per lapsi (olivat kyllä osittain samaan aikaan) ja sitten alkoikin taas flunssat. Pari päivää välissä kun päästiin ulos. Mies on onneksi kuvioissa, mut sukulaisia tai muita apuja ei. Mut pakkohan sitä on jaksaa...
Minä, mieheni ja kaksi taaperoa flunssassa. Heräilee tunnin välein ja kiukuttelee päivät. Olin ihan puhki, sain paniikkihäiriökohtauksen ja rauhoittavat. Olipas kyllä ihanaa tulla terveeksi ja päästä taas töihin siitä hulinasta.
Ensin sairastui alle 4v, sitten alle 2 v, sitten minä ja lopulta myös mies. Meillä taas sairasteluaika meni rauhallisesti. Tavallisesti niin raisu 2 v poikakin oli rauhallisempi eikä kiusannut koko ajan siskoaan. 4 v tyttö katseli videoita ketjussa (kerrankin sai luvan) ja nukkui pitkiä päiväunia, mitä ei normaalisti tee.
Hyvälllä omallatunnolla sai olla menemättä ulos, oli vielä kovat pakkasetkin. Mutta kyllä ulkoilu taas maistui 1,5 viikon sisälläolon jälkeen.
Se vähän helpottaa, jos sairastuu itsekin, niin ei jaksa enää välittää mistään... :(
meillä tosin vain kaksi lasta 1- ja 3-vuotiaat ja mieskin on kuvioissa. siltikään en meinaa jaksaa, varsinkin nyt itsekin olen sairastellut lasten kanssa.
meillä on kolmas viikko menossa. Ensin olivat vatsataudissa molemmat (4 ja 2), sitten iski flunssa, nuorempi sai astmakohtauksen ja joutui sairaalaan. Nyt on toipumassa ja vanhempi sai uudestaan jonkin toisen flunssaviruksen ja nuhaa potee kotona.
Mulla asuu äiti naapurissa. Sillä selviämme.
Lähikauppaa pitemmälle ei pääse ja sitäkin varten tarvii nakittaa joku sukulainen tänne kersoja vahtimaan:( PLÄÄH.
Sehän siinä on, että vaikka joku paranisikin ennen toistaan, niin mitenpä laitat 2-vuotiaan ulkoilemaan jos vauva on kipeenä esim. Ei mitenkään. Sitten on kaikki sisällä.
Meilläkin pari sukulaista on päässyt auttelemaan vähän niinkuin vuoroaikoina. Oma äitini ei oikein jaksa kuin istua ja huutaa lapsille ja komentaa:( Joten hänen läsnäollesaan aikaa palaa siihen kun setvii äitini ja lasten välisiä kärhämiä:(
Vierailija:
meillä on kolmas viikko menossa. Ensin olivat vatsataudissa molemmat (4 ja 2), sitten iski flunssa, nuorempi sai astmakohtauksen ja joutui sairaalaan. Nyt on toipumassa ja vanhempi sai uudestaan jonkin toisen flunssaviruksen ja nuhaa potee kotona.Mulla asuu äiti naapurissa. Sillä selviämme.
Lapset, 3v, 1,5v ja vauva 3vkoa, olivat kaikki yhtäaikaa kovassa räkätaudissa. Itse olin myös aivan tuitelissa sen taudin takia...päätä särki ja huimasi kun ei saanut nukuttua öitä lasten takia. Maito ei riittänyt vauvalle kun oli itsekin kipeä ja väsynyt. Ainut terve oli mieheni, mutta hänen oli pakko mennä töihin. Näköjään sitä selviää lähes kaikesta kun on vain pakko!!!