Vatsalihakset ja pysyvät kehon muutokset raskauden jälkeen
Miten vatsalihaksesi palautuivat raskauden jälkeen, erityisesti syvimmät vatsalihakset? Jäikö sinulle pysyvää erkaumaa? Mitä muita pysyviä muutoksia kehoosi jäi raskaudesta?
Olen Barre- ja Pilates-ohjaaja. Itselläni ei ole lapsia, joten omakohtaista kokemusta ei ole.
Olen kuitenkin huomannut, että synnyttäneiden naisten on paljon vaikeampi tehdä monia Pilates-liikkeitä kuin synnyttämättömien naisten, vaikka lasten saannista olisi kulunut jo vuosia ja liikuntaa harrastettaisiin useamman kerran viikossa. Hyviä esimerkkejä ovat Pilates-liikeet Teaser (V-istuma-asentoon nousu makuulta) ja yksinkertainen Roll Up (nikama-nikamalta ylösnousu makuulta käsillä maahan koskematta).
Kokeneempi naispuolinen ohjaajakouluttajani kertoikin joskus, että synnytyksestä tulee usein repeämiä ja hermovaurioita. Hänellä on itsellään kolme lasta.
Mietinkin, palaavatko vatsalihakset ikinä synnytystä edeltäneelle tasolle olettaen, että henkilö on ollut hyväkuntoinen ja tiukat vatsalihakset omaavat? Näen myös usein pysyviä erkaumia, joten olisi mielenkiintoista kuulla, onnistuitko ikinä kuromaan erkaumaa kokonaan kiinni? Ja jos onnistuit, onko sinulla antaa vinkkejä? Ja vielä: levenikä lantiosi luusto pysyvästi?
Kysyn, koska juurikin nämä synnyttäneet naiset usein kyselevät minulta tehokkaita liikkeitä vahvistamaan erityisesti syvimpiä vatsalihaksia ja lantion seudun aluetta (joita minulla on toki jakaa) ja haluaisinkin oppia paremmin ymmärtää heidän tilannettaan.
Kiitos.
Repeytyvätkö paikat eniten ensimmäisessä synnytyksessä? Vai onko sillä väliä?