Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on hankala: minä vai veli?

Vierailija
25.06.2024 |

Mä sain työn ja tuskan jälkeen opiskelut maaliin ja vanhemmat haluavat sitä pienesti juhlia perheen kesken. Olen yrittänyt veljeltäni kysyä, milloin hänelle sopii, mutta hän ei suostu sitä sanomaan. Mielestäni reiluinta olisi sanoa, että ei halua osallistua, jos ei halua tai sitten kertoa ajankohta, joka hänelle sopii jotta saadaan sovittua päivä. Koen veljeni käytöksen jotenkin loukkaavaksi.

Vastaavat tilanteet kääntyvät perheessä aina siihen, että mä olen hankala, kun kerron pahoittavani mieleni tai ehdotan, että vastaavia kokoontumisia ei järjestettäisi ollenkaan, kun ne on aina vääntöä mun veljen puolelta. Veli ei esim. koskaan kysy, mitä ostetaan äitienpäivälahjaksi tms. ja mulle valitetaan jos ostan lahjat enkä kysy haluaako veli osallistua ja veli ilmestyy paikalle ilman lahjaa. Aikoinaan kysyin, mutta mä ne lahjat silloinkin ostin ja maksoin vaikka veljen nimi korteissa myös oli.

Mä kelpaan kyllä veljelle avuksi milloin mihin, kuten kelpaa myös muu perhe, mutta kaikki yhteiset juhlat tms. kokoontumiset ovat aina kauheaa vääntöä veljen osalta. Viime joulunakin hän lähti aattona yllätten kotiin vaikka oli sovittu, että hän jäisi yön yli.

Anteeksi pitkä sepustus, mutta olenko mä tässä nyt se hankala vai onko mulla oikeus pahoittaa mieleni veljeni touhuista?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajatellaan että veli on kuin tyttökaverit? Aina heleänä iloisena vastaamassa? Ei kai veljet yleensä kuin hymise.

Vierailija
62/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat veljen nimen korttiin, jos veli ei osallistu lahjaan?

Jos veli ei halua juhlia, miksi pakotatte häntä?

Sovi juhlapäivä ja kutsu veli, hän tulee tai ei tule. Hänen päätöksensä. Miksi haluat väkisin roikuttaa veljeäsi mukana kaikessa vastoin hänen tahtoansa?

Hyväksy, että veljesi ei ole sinä. Kaikki eivät tykkää juhlista.

Jos meidän koko perhe on velvollinen auttamaan veljeä aina, kun hän aivastaa, niin en näe sitä veljeltä kovin suurena uhrauksena osallistua kolme kertaa vuodessa perheen yhteiseen tilaisuuteen. Mun puolesta veli voi jättäytyä näistä tilaisuuksista pois, mutta silloin mun mielestä me ei kaikki olla hän avustajiaan aina silloin, kun sattuu tarvitsemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäkää ne kemut. Veli tulee jos tulee. Ei ketään voi pakottaa ja tosiaan turha heittäytyä hankalaksi.

Niin ja anna veljen jatkossa hankkia lahjat itse tai olla hankkimatta.

Niin olen antanutkin jo vuosia ja vanhemmat valittaa nyt mulle tästä. Mun pitäisi heidän mukaansa kysyä, haluaako veli osallistua. Veli myös kertoo heille, että olisi halunnut osallistua, mutta kun ei tiennyt.

Aah, eli teidän vanhemmat on niitä hankalia ja ovat opettaneet veljellesikin että kyllä sinä kyselet, kommunikoit, järjestät ja otat muut huomioon, muiden ei tarvitse huomioida sinua. Älä ole enää kynnysmatto ja tee mitä huvittaa.

Vierailija
64/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi inhoaa (suku)juhlia ja ahdistuu siitä, kun "pitäisi" sitä ei "pitäisi" tätä. "Pitäisi" olla innoissaan ja "pitäisi" ostaa lahjoja ja suunnitella aikatauluja, vaikka samaan aikaan luonne laittaa vastaan.

Vierailija
65/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "pitäisi" sitä ja "pitäisi" tätä*

Vierailija
66/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä äiti tietää kuka hankkii ja maksaa ne lahjat. Ei me tyhmiä olla.

Ap:n äiti ja isä ovat sen saamattoman veljen kasvattaneet joten en ole ihan varma tyhmyydestä

Ja fiksu tietää että kaikkia ei vaan voi kasvattaa "kunnollisiksi". Oma tahto, kun on kaikilla.

Vierailija
67/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä Ap oikeasti hyötyisit terapiasta. Siellä just opetellaan tervettä rajanvetoa. Nyt sun selvästi halutaan tuntevan syyllisyyttä jokaisesta teostasi tai tekemättömyydestäsi. Se on sinun tehtäväsi astua nyt ulos tuosta marttyyriyden ja manipuloinnin kehästä. 

Mä kävin terapiassa vajaan vuoden. Isä haukku mua hulluksi koko sen ajan. Mutta olen ajatellut, että pitäisi mennä uudestaan eikä kertoa isälle.

Vierailija
68/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovi juhlapäivä ja kutsu veli, hän tulee tai ei tule. Hänen päätöksensä. Miksi haluat väkisin roikuttaa veljeäsi mukana kaikessa vastoin hänen tahtoansa?

Jos meidän koko perhe on velvollinen auttamaan veljeä aina, kun hän aivastaa, niin en näe sitä veljeltä kovin suurena uhrauksena osallistua kolme kertaa vuodessa perheen yhteiseen tilaisuuteen. Mun puolesta veli voi jättäytyä näistä tilaisuuksista pois, mutta silloin mun mielestä me ei kaikki olla hän avustajiaan aina silloin, kun sattuu tarvitsemaan.

Sinun pitää itse asettaa ne rajat. Veli ei halua pomppia teidän pillin mukaan, mutta te muut pompitte, ja sinä ap varsinkin siivoat ja ostat lahjatkin veljen  puolesta. Elämäsi pyörii tämän perheesi ympärillä koko ajan. 

Vierailija
69/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä Ap oikeasti hyötyisit terapiasta. Siellä just opetellaan tervettä rajanvetoa. Nyt sun selvästi halutaan tuntevan syyllisyyttä jokaisesta teostasi tai tekemättömyydestäsi. Se on sinun tehtäväsi astua nyt ulos tuosta marttyyriyden ja manipuloinnin kehästä. 

Mä kävin terapiassa vajaan vuoden. Isä haukku mua hulluksi koko sen ajan. Mutta olen ajatellut, että pitäisi mennä uudestaan eikä kertoa isälle.

Ota hyvä ihminen etäisyyttä perheeseesi. Koko elämäsi ei kuulu heille eikä heidän murheet ja ongelmat kuulu sinulle. 

Vierailija
70/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua syyllistetään ja painostetaan. Ota etäisyyttä noihin ihmisiin ja yritä ammattiavulla oppia vetämään rajat.

Vierailija
71/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa sen veljen tehdä kuten itse haluaa. Miksi ihmeessä yritätte pakottaa aikuista ihmistä?

Mun mielestä mun veli saa aikuisena ihmisenä tehdä juuri mitä haluaa. Mutta mun mielestä hän sitten aikuinen kaikissa tilanteissa. Hän sättii äitiä jos äiti ei vastaa heti puhelimeen ja soittaa mulle jos äitin puhelin on varattuna, kun hän soittaa siltä varalta, että äiti puhuu mun kanssa puhelimessa, että saa puhelun loppumaan. Hän tarvitsee lähes päivittäin apua vanhemmilta elämäänsä, mutta juhlista ja muista hän vänkää, koska silloin hän taas on aikuinen.

No miksi sitä veljeä paapotaan? Sinä voit omalta osaltasi lopettaa sellaisen. Vanhempiesi tekemisiin taas et voi vaikuttaa.

Kävin siivoamassa veljen luona, koska tilanne rauhoittui siten. Hän oli pahalla päällä ja mä olen ollut aina jotenkin ilmapuntarina.

Vierailija
72/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä päätä veljesi tekemisistä. Hän osallistuu jos osallistuu.

Ainoa mihin voit vaikuttaa on oma käytöksesi. Miksi toimit veljesi avustajana?

Vierailija
73/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vanhemmat on ne hankalat. He elättelee jotain fantasiaa teidän perheestä mitä ei ole. Sä olet jo hyväksynyt realiteetit ja veljeä ei napostele.

Vierailija
74/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan teistä ei kunnioita toisten rajoja. Ihan kamala perhe.

Vierailija
75/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä päätä veljesi tekemisistä. Hän osallistuu

En tietenkään päätä, voin varmaan silti odottaa veljeltäni käytöstapoja. Aikuinen ilmoittaa ettei tule. Ja silloin on aikamoinen h*lvetti irti, jos kieltäydyn auttamasta.

Vierailija
76/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn: kuinka vanhoja olette?

Vierailija
77/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet aikuinen ihminen, jonka kuuluisi keskittyä omaan elämään. Sen sijaan keskityt miellyttämään vanhempasi ja veljeäsi. Tuo teidän kuvio ei ole lainkaan terve.

Vierailija
78/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, vaikka olisikin helvetti irti. Sinua siis syyllistetään, haukutaan ja onko mukana fyysistä väkivaltaakin? Miten ihmeessä olet ajautunut perheesi yleiseksi hoivaajaksi etkä uskalla irrottautua? 

Jos olet yksinäinen niin perheesi estää sinua edes tutustumasta muihin ihmisiin. Joku päivä vanhempasi kuolevat, ja sinä kannat veljestäsi huolta lopun elämää, jos et nyt sitä lopeta. 

Vierailija
79/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljesi ilmeisesti inhoaa juhlia ja hössötystä. Voisko vaan vapauttaa hänet sellaisista eikä ottaa nokkiinsa?

Mikä aloitusviestissä antoi sinun ymmärtää, että kyse on hössötyksestä? Ja miksi tässä ketjussa pick me girlit ymmärtää kilpaa sitä veljeä, joka on selvästi kuspää?

Vierailija
80/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi ilmeisesti inhoaa juhlia ja hössötystä. Voisko vaan vapauttaa hänet sellaisista eikä ottaa nokkiinsa?

Mikä aloitusviestissä antoi sinun ymmärtää, että kyse on hössötyksestä? Ja miksi tässä ketjussa pick me girlit ymmärtää kilpaa sitä veljeä, joka on selvästi kuspää?

No millaisia ovat vanhemmat, jotka painostavat tuohon kuvioon ottamatta lainkaan huomioon aloittajan tunteita ja ovat täysin rajattomia? Millainen on isä, joka haukkuu omaa tytärtään hulluksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan