Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on hankala: minä vai veli?

Vierailija
25.06.2024 |

Mä sain työn ja tuskan jälkeen opiskelut maaliin ja vanhemmat haluavat sitä pienesti juhlia perheen kesken. Olen yrittänyt veljeltäni kysyä, milloin hänelle sopii, mutta hän ei suostu sitä sanomaan. Mielestäni reiluinta olisi sanoa, että ei halua osallistua, jos ei halua tai sitten kertoa ajankohta, joka hänelle sopii jotta saadaan sovittua päivä. Koen veljeni käytöksen jotenkin loukkaavaksi.

Vastaavat tilanteet kääntyvät perheessä aina siihen, että mä olen hankala, kun kerron pahoittavani mieleni tai ehdotan, että vastaavia kokoontumisia ei järjestettäisi ollenkaan, kun ne on aina vääntöä mun veljen puolelta. Veli ei esim. koskaan kysy, mitä ostetaan äitienpäivälahjaksi tms. ja mulle valitetaan jos ostan lahjat enkä kysy haluaako veli osallistua ja veli ilmestyy paikalle ilman lahjaa. Aikoinaan kysyin, mutta mä ne lahjat silloinkin ostin ja maksoin vaikka veljen nimi korteissa myös oli.

Mä kelpaan kyllä veljelle avuksi milloin mihin, kuten kelpaa myös muu perhe, mutta kaikki yhteiset juhlat tms. kokoontumiset ovat aina kauheaa vääntöä veljen osalta. Viime joulunakin hän lähti aattona yllätten kotiin vaikka oli sovittu, että hän jäisi yön yli.

Anteeksi pitkä sepustus, mutta olenko mä tässä nyt se hankala vai onko mulla oikeus pahoittaa mieleni veljeni touhuista?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan, vaan vanhempasi. 

Vierailija
22/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäkää ne kemut. Veli tulee jos tulee. Ei ketään voi pakottaa ja tosiaan turha heittäytyä hankalaksi.

Yritin tätä ehdottaa, mutta ei käy mun vanhemmille. Kyllä mulle veljen viesti on käynyt selväksi, ei häntä kiinnosta. Mutta mä tosiaan teen nyt hommista hankalan, kun ehdotan, että pidetään ne ja veljen ei tarvitse tulla.

Sun vanhemmathan tässä on hankalia. Jos heille passaa juhlia ilman veljeäsi, niin anna olla.

Jos heille ei passaa juhlia*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäkää ne kemut. Veli tulee jos tulee. Ei ketään voi pakottaa ja tosiaan turha heittäytyä hankalaksi.

Yritin tätä ehdottaa, mutta ei käy mun vanhemmille. Kyllä mulle veljen viesti on käynyt selväksi, ei häntä kiinnosta. Mutta mä tosiaan teen nyt hommista hankalan, kun ehdotan, että pidetään ne ja veljen ei tarvitse tulla.

Mitä sun juhlien järjestäminen vanhemmilles kuuluu? Etkös sinä ne järjestä? Laitat kutsut ja ne tulee, ketkä pääsee

Vierailija
24/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että veli on matalammin koulutettu ja kateellinen saavutuksestasi.

Jatkossa ostat lahjat itse ilman että edes harkitset veljen osallistumismahdollisuutta. Jos vanhempasi valittavat, kerrot, että nyt on sinun vuorosi olla se, joka vain laittaa nimensä korttiin. Perheessäsi on sellaiset roolit, että sinä olet vastuunkantaja ja veljeäsi pitäisi vain loputtomasti ymmärtää. Tämä roolitus ei muutu ellet sinä ystävällisen napakasti irtisanoudu siitä.

Aloita vaikka laittamalla veljellesi viesti, jossa on kaksi vaihtoehtoista päivämäärää juhlillesi. Vastausaikaa yksi vuorokausi. Jos veli ei vaivaudu vastaamaan, sitten hän ei osallistu. 

Vierailija
25/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa sen veljen tehdä kuten itse haluaa. Miksi ihmeessä yritätte pakottaa aikuista ihmistä?

Mun mielestä mun veli saa aikuisena ihmisenä tehdä juuri mitä haluaa. Mutta mun mielestä hän sitten aikuinen kaikissa tilanteissa. Hän sättii äitiä jos äiti ei vastaa heti puhelimeen ja soittaa mulle jos äitin puhelin on varattuna, kun hän soittaa siltä varalta, että äiti puhuu mun kanssa puhelimessa, että saa puhelun loppumaan. Hän tarvitsee lähes päivittäin apua vanhemmilta elämäänsä, mutta juhlista ja muista hän vänkää, koska silloin hän taas on aikuinen.

Vierailija
26/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta veljen häiriköinti. Hän on mykkä ja anna hänen olla mykkä, omissa oloissaan. Ei sun pitäisi tivata veljeltä yhtään mitään tai puhua sille mitään erikoista. Suomessa miehet ovat sellaisia. Te sitten pidätte vain juhlat sitten ilmeisesti tai jos et halua niitä, niitä ei pidetä. Tai erikseen juhlatila. Äiti ja isä kyselkööt veljeltä, jos tarvitsee. Veljen huoneeseen ei ole vierailla asiaa, ovi kiinni, haat tai lukot. Jos veljeä ahdistaa ehkä hän voi mennä kaverille siksi aikaa tai jättää väliin ne. Älä odota mitään tunnejuttuja veljiltä, kuten vanhemmilta.

Järkyttävää neuvoa, veljen tulee ottaa osaa kuten normaalisti. Miksi kannustaa eristäytymiseen, ihan sairasta touhua. Veli pihalle kaikesta ennenkuin oppii käyttäytymään , jos ei vanhemmat voivat toimia niin että vätys veli jää ilman perintöä. Sitten se kyllä saa suunsa auki, mutta kukaan ei kuuntele.

Vierailija
27/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja anna veljen jatkossa hankkia lahjat itse tai olla hankkimatta.

Niin olen antanutkin jo vuosia ja vanhemmat valittaa nyt mulle tästä. Mun pitäisi heidän mukaansa kysyä, haluaako veli osallistua. Veli myös kertoo heille, että olisi halunnut osallistua, mutta kun ei tiennyt.

Kuulostatte rasittavilta. Ei ihme, että veli päätti lähteä, eikä jäänyt yöksi. Miten viitsitään tehdä jostain lahjasta tuollainen numero?

Lähinnä veli manipuloi mun vanhempia ja esittää,

Mä en itse edes haluaisi näitä juhlia. Mulla ei oikein ole perheen lisäksi edes ketään, ketä kutsua. Mun vanhemmat nämä haluaa. Äiti hyväksyy sen, että juhlia ei järjestetä, mutta isä ei tule antamaan periksi.

Vierailija
28/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläsi voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko. Tuommoiset juhlat ovat silloin todella ahdistavia. Tiedän, koska itse kärsin siitä. Ei auta vaikka olis juhlissa vain tuttuja tai sukulaisia, liikaa ihmisiä samassa paikassa on todella ahdistavaa.

Vierailija
29/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vanhemmille että järjestäkää ja sopivat ajankohdann

hoitakoon sopimisen 

Vierailija
30/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että veli on matalammin koulutettu ja kateellinen saavutuksestasi.

Jatkossa ostat lahjat itse ilman että edes harkitset veljen osallistumismahdollisuutta. Jos vanhempasi valittavat, kerrot, että nyt on sinun vuorosi olla se, joka vain laittaa nimensä korttiin. Perheessäsi on sellaiset roolit, että sinä olet vastuunkantaja ja veljeäsi pitäisi vain loputtomasti ymmärtää. Tämä roolitus ei muutu ellet sinä ystävällisen napakasti irtisanoudu siitä.

Aloita vaikka laittamalla veljellesi viesti, jossa on kaksi vaihtoehtoista päivämäärää juhlillesi. Vastausaikaa yksi vuorokausi. Jos veli ei vaivaudu vastaamaan, sitten hän ei osallistu. 

Välillä mä mietin, että mun perhe vihaa mua tai mä olen vaan joku hyödyllinen idiootti, joka ei tajua. Viimeiset vuodet olen ostanut myös omat joululahjani ettei ole kiusallista, kun muut avaa pakettaja ja mä en saa mitään.

Vierailija
31/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ostaa itse lahjansa sinä Oman ja veli Oman tai jättää ostamatta 

Vierailija
32/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa sen veljen tehdä kuten itse haluaa. Miksi ihmeessä yritätte pakottaa aikuista ihmistä?

Mun mielestä mun veli saa aikuisena ihmisenä tehdä juuri mitä haluaa. Mutta mun mielestä hän sitten aikuinen kaikissa tilanteissa. Hän sättii äitiä jos äiti ei vastaa heti puhelimeen ja soittaa mulle jos äitin puhelin on varattuna, kun hän soittaa siltä varalta, että äiti puhuu mun kanssa puhelimessa, että saa puhelun loppumaan. Hän tarvitsee lähes päivittäin apua vanhemmilta elämäänsä, mutta juhlista ja muista hän vänkää, koska silloin hän taas on aikuinen.

No miksi sitä veljeä paapotaan? Sinä voit omalta osaltasi lopettaa sellaisen. Vanhempiesi tekemisiin taas et voi vaikuttaa.

Vierailija
33/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et itse halua juhlua niin ei ole mitään ongelmaa. Siinäpä järjestävät, ja odota kutsua juhliisi. Ilmeisesti tärkeämpää on se, että veli sinne juhliin tulee. 

Vierailija
34/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljelläsi voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko. Tuommoiset juhlat ovat silloin todella ahdistavia. Tiedän, koska itse kärsin siitä. Ei auta vaikka olis juhlissa vain tuttuja tai sukulaisia, liikaa ihmisiä samassa paikassa on todella ahdistavaa.

Paskat on, itsekäs idiootti nilkki on.

Vierailija
35/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna veljesi mennä - mikä siinä on ongelma 

olette aikuisia ettekä enää samaa taloutta 

Vierailija
36/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet psykoottinen kontrollifriikki ja teet veljestäsi hullun tuolla menolla. Tyypillinen nainen. Katso peiliin, mene itseesi ja mieti, mikä meni vikaan.

Vierailija
37/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en itse edes haluaisi näitä juhlia. Mulla ei oikein ole perheen lisäksi edes ketään, ketä kutsua. Mun vanhemmat nämä haluaa. Äiti hyväksyy sen, että juhlia ei järjestetä, mutta isä ei tule antamaan periksi."

No, mutta isäsi voi siinä tapauksessa järjestää ne juhlat. Olettepa hankalaa väkeä koko sakki.

Vierailija
38/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempanne ovat hankalia, tunkevat teitä vastuunkantajan ja avuttoman rooleihin.

Vierailija
39/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet psykoottinen kontrollifriikki ja teet veljestäsi hullun tuolla menolla. Tyypillinen nainen. Katso peiliin, mene itseesi ja mieti, mikä meni vikaan.

No nyt tuli mielenkiintoinen analyysi. En kyllä tunnista itseäni tuosta lainkaan.

Vierailija
40/99 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Minulla samanlainen, hankalaksi heittäytyvä veli. Yritän silti pitää häneen yhteyttä,  ettei täysin erakoidu. Sinuna pitäisin juhlat vanhempiesi kanssa, jos he välttämättä haluavat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan