Koeaika työpaikalla!
En löydä tähän vastausta netistä ja en aio kysyä esimieheltä:
Koeaika loppuu 30.6 su. Jos irtisanon itseni pe työpäivän jälkeen saanko palkan myös 29.6 ja 30.6? Työ on arkisin tehtävää eli ei viikonloppuja. Auttakaa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Okei. Irtisanoudun sit sunnuntaina sähköpostilla.
Huomaa, että jos irtisanoudut, sinun odotetaan tulevan töihin vielä irtisanomisajaksi.
Jos aiot lopettaa työt heti, sinun tehtävä koeaikapurku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla silti irtisanoutumisaika. Koeaikapurku on eri.
Miten eri? Johan tuossa lukee, että on koeajalla, ei koajalla ole irtisanoutumisaikaa.
Itseasiassa tässä saatta jopa käydä niin, että jos et tee koeaikapurkua perjantaina, niin koeaika ehtii loppua ja joudut odottamaan irtisanomisajan, koska esimies saa sen vasta maanantaina (minkä sinä tiedät) ja koeaikapurussa työsuhde päättyy aina sen TYÖPÄIVÄN loppuun, jolloin se on tehty.
Millä Suomen valtion virallisessa säädöksessä lukee, että koeaikana ei ole irtisanomisaikaa? Tiedäthän sinä, että näillä palstoille ja googletuloksiin voi kaikki hourupäät kirjoitella mitä sattuu.
Et sinä mistään löydä sellaista virallista pykälää, että koeajalla ei voisi irtisanoutua. Tässäkin ketjussa eräs kirjoittaa irtisanoutuneensa koeajalla - ja niin luki työtodistuksessa, koska hän oli irtisanomisajan töissä.
Sekoitat asian koeaikapurkuun. Se eroaa irtisanomisesta siten, että työ ja palkanmaksu päättyy heti eikä kahden viikon päästä.
KOEAIKAPURUSSA EI OLE IRTISANOMISAIKAA, IRTISANOMISESSA ON AINA, MYÖS KOEAJALLA.
Täällähän käy kuhina mun irtisanoutumisesta.
Mulla on määräaikainensopimus. Koeaika on 2kk. Se loppuu 30.6 su. Eli jos pe vien lapun, että puran työsopparin ja työ päättyy 30.6 nii saanko koko kuun palkan? Olen kuukausipalkalla ja työaika arkis 8-16. Ei viikonloppuja. Minulla ei ole irtisanonisaikaa).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on määräaikainensopimus. Koeaika on 2kk. Se loppuu 30.6 su. Eli jos pe vien lapun, että puran työsopparin ja työ päättyy 30.6 nii saanko koko kuun palkan? Olen kuukausipalkalla ja työaika arkis 8-16. Ei viikonloppuja. Minulla ei ole irtisanonisaikaa).
Et. Jos purat koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se on koeaikapurku eikä irtisanoutuminen koeajalla. Ole tarkka käsitteiden kanssa.
Ei sellaista olekaan, kuin irtisanoutuminen koeajalla. Mutta onhan se aina hyvä saivarrella, kun termit on itselläkin hukassa.
Kyllä on. Ap irtisanoo itsensä 15.6, lain mukaan irtisanomisaika on 14vrk eli vika työpäivä on 30.6. Tai sitten purkaa työsuhteen 30.6. ja työsuhde ja palkanmaksu päättyy siihen. Voi ihan valita. Purulle on tietyt perusteet eli esim parempi työpaikka ei ole purun perusteena laillinen.
Luuletko että työpaikka katsoo APta sen 14 päivää? Purkavat työsuhteen omalta puoleltaan ja ottavat seuraavan oppiin.
No, se on laitonta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla silti irtisanoutumisaika. Koeaikapurku on eri.
Miten eri? Johan tuossa lukee, että on koeajalla, ei koajalla ole irtisanoutumisaikaa.
Itseasiassa tässä saatta jopa käydä niin, että jos et tee koeaikapurkua perjantaina, niin koeaika ehtii loppua ja joudut odottamaan irtisanomisajan, koska esimies saa sen vasta maanantaina (minkä sinä tiedät) ja koeaikapurussa työsuhde päättyy aina sen TYÖPÄIVÄN loppuun, jolloin se on tehty.
Kyllä koeajalla on irtisanomisaika ja ap nimenomaan on irtisanomassa sopimusta, ei purkamassa sitä. Tai niin hän ainakin kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
On sulla. Ihan lain mukaan, 14 vuorokautta. Kaikilla on, sitä ei voi sopia pois.
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurku astuu voimaan samantien. Saat työtodistuksen, jossa työt päättyvät 28.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla. Ihan lain mukaan, 14 vuorokautta. Kaikilla on, sitä ei voi sopia pois.
Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole.
Jää saikulle niin saat vähän saikkurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se on koeaikapurku eikä irtisanoutuminen koeajalla. Ole tarkka käsitteiden kanssa.
Ei sellaista olekaan, kuin irtisanoutuminen koeajalla. Mutta onhan se aina hyvä saivarrella, kun termit on itselläkin hukassa.
Itseasiassa kyllä on! Koeajalla olevalla on työsopimus, joka irtisanotaan ilman irtisanomisaikaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että jos irtisanoudut, sinun odotetaan tulevan töihin vielä irtisanomisajaksi.
Työsopimus irtisanotaan aina! Koeaika asetetaan, usein koeajalla ei ole koskaan irtisanomisaikaa. Silti työsuhde irtisanotaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisessa sopimuksessa ei yleensä ole edes irtisanomismahdollisuutta, ap siis ei edes voi irtisanoa sopimustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole.
Koeaika tarkoittaa, että kumpi tahansa osapuoli voi purkaa työsopimuksen ilman irtisanomisaikaa. Virallisesti olet la työtön, mutta kuukausipalkkaasi tämä ei vaikuta. Irtisanominen tulee tehdä perjantaina mikäli, et halua irtisanomisaikaa. Irtisanomisaika astuu sopimuksessasi voimaan maanantaina automaattisesti, kun koeaika päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisessa sopimuksessa ei yleensä ole edes irtisanomismahdollisuutta, ap siis ei edes voi irtisanoa sopimustaan.
Kyllä on mahdollisuus irtisanomisaikaa, mitä tahansa sopimuksia.
Hyvä ku täällä kinastellaan et minä ( aloittaja) en muka usko mitä sanotaan. Olen tasan 2 viestiä kirjoittanut tähän ketjuun ja tämä kolmas. Mut asiaan:
Koeaikani loppuu siis su 30.6 nii koeaikapurun tekisin perjantaina klo.16 kun työt loppuu. Niin kai mä sit saan koko kuun palkan koska työviikko ns. loppuu siihen ku ei oo viikonloppuisin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole määräaikaisessa irtisanomisaikaa, niin älä sitten kirjoita irtisanomisesta vaan purkamisesta.
Sama vielä rautalangasta:
Kirjoitat 30.6. että
" Irtisanoudun tällä päivämäärällä " = olet irtisanomisajan töissä.
" Puran työsopimuksen koejalla tällä päivämäärällä" = työ päättyy heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimus irtisanotaan aina! Koeaika asetetaan, usein koeajalla ei ole koskaan irtisanomisaikaa. Silti työsuhde irtisanotaan!
MItä ihmettä sinä sekoilet. Kirjoitat "usein koeajalla ei ole koskaan irtisanomisaikaa " ja seuraavassa lauseessa " Silti työsuhde irtisanotaan". Huomaatko itse mitään epäloogista omassa tekstissäsi?
Perustuuko käsitys "koeajalla ei ole irtisanomisaikaa " määräaikaisiin työsopimuksiin? Niissä ei aina ole irtisanomisaikaa koko työsopimuksen aikana! Määräaikainen kun sitoo molempia osapuolia. Määräaikaista työsopimusta ei irtisanota koskaan - paitsi silloin, kun sopimukseen on kirjattu irtisanomismahdollisuus.
Jos työsopimus ei ole määräaikainen vaan vakituinen tai sekamuotoinen = määräaikaisessa irtisanomisehto, se voidaan irtisanoa myös koeajalla tavalliseen tapaan.
Ei irtisanomiseen ole OIKEITA ohjeita erikseen koeajalla. Mistä ihmeestä tämä väärä käsitys on tullut, että koeajalla ei voisi irtisanoutua?
Aloittaja tarkoitti ilmeisesti koeaikaPURKUA, joka on eri asia.