G: Kumpi olisi sinulle tärkeämpi jos vain toisen saisi valita, hyvä koulutus vai omakotitaloasuminen?
Kommentit (50)
Olen asunut omakotitalossa lähes koko lapsuuteni, enkä ole kiinnostunut ko. asumismuodosta. Olen mukavuudenhaluinen.
mutta en mä kyllä ymmärrä, miten nämä kaksi voisi olla vatakkaisia vaihtoehtoja.
mutta jos nyt näiden välillä valitaan, niin minulle on tärkeämpää omakotitaloasuminen kuin koulutus -tosin käsitän tämän niin että " hyvä" koulutus tarkoittaa ylempää koulutusta.
Onnellisuuteen ja työelämään tyytyväisyyteen ei tarvita ylempää koulutusta vaan oikea ala, jolla viihtyy. Itselläni sellainen on ja pelkällä ammattikoulutuksella.
Sen sijaan jos koulutuksella tarkoitetaan MITÄÄN koulutusta, niin koulutus menee okt:n ohi. Siis pitää ihmisellä jokin ammatti olla mistä leipänsä repii.
..se omakotitalo tulee hyvän koulutuksen edelle. Ajatellaan että voihan sitten myöhemmin kouluttautua, mutta monesti se jää enää vain haaveeksi, sillä rahaa on ansaittava, jotta saa asumiskulut hoidettua.
T. ap
Hassua, sillä itse kamppailen hiukan samojen asioidem kimpussa tällä hetkellä.
Kyllä omakotitalossa ehtii asua myöhemminkin :D
Onneksi minulla on molemmat, mutta jos pakko olisi valita niin valitsisin hyvän koulutuksen - siitäkin huolimatta että omasta halustani en enää tee koulutustani vastaavaa työtä!
Jos olisi pakko valita, niin menisin siis yliopistoon ja omakotitalon sijasta ostaisin suuren ja hyvän rivitalo-osakkeen. Kyllä yliopistosta saatu sivistys ja oppineisuus on sen verran avartavaa ja antoisaa ollut minulle.
joka olisi valinnut näiden väliltä...
Mulla on molemmat ja lasteni kannalta talo on tärkeämpi kuin minun koulutukseni. Koulutusta ei voi periä, talon voi.
Kyllä siitä vaan on iloa lapsillekin, että äiti ja isä on koulutettu - ei vain sillä, että voi asua omakotitalossa ja perii talon.
Ei suoraan sitä tutkintoa tietenkään, mutta koulutetuilla on yleensä vähemmän ylipainoa ja terveemmät elämäntavat ja heidän lapsensa menevät useammin korkeakouluun, sekä avioituvat myöhemmin ja saavat lapsensa myöhemmin.
No toimiva parisuhde ja hyvä terveys tietenkin, mutta siis mitä he tekevät sillä vanhalla omakotitalolla joskus?
Vanhempien hyvä koulutus takaa lapsille paremmat mahdollisuudet mm.
-harrastuksiin
-terveyteen (on varaa ostaa niitä kasviksiakin :)
-sivistykseen
Mielenkiintoinen aloitus, vaikka alkuun hiukan ihmetyttikin :)
Siitä äidin koulutuksesta. Sivistynyt voi olla ilmankin. Ja jos taas on koulutettu ja köyhä, ei välttämättä saa lapsiaan yhtään minnekään, eikä saa suhteitakaan. Jos taas on talo hyvällä alueella, lapset tutustuu " oikeisiin" ihmisiin ja pääsee eteenpäin elämässä, vaikka äiti olisikin ilman koulutusta.
14
Se ei ole mikän onnellisuuden tae. Toisaalta okt-asuminen voi olla monen mielestä yliarvostettua, itse kuitenkin kallistun omakotitalon kannalle. On muuten tosi omituiset vaihtoehdot...
On aika säälittävää, jos äiti ei osaa opettaa lastaan. Ei kaikkea tarvitse tietää, mutta kouluttamattoman tiedonhakutaidotkin ovat aika alkeelliset.
Minä en ymmärrä, minne lapseni pääsisi, jos meillä olisi okt hyvällä alueella? Täällä Helsingissä ei lapsia arvostella okt-omistuksen perusteella. Sen sijaan olen satsannut jo alusta alkaen siihen, että lapset pääsevät hyvään kouluun.
panna lapsensa hyvään kouluun? Mikä estää?
Ja minä kyllä väitän, että se että omistan talon arvoalueelta Helsingistä auttaa minun lapsiani paljon enemmän kuin maisterin tittelini.
Vierailija:
Se ei ole mikän onnellisuuden tae. Toisaalta okt-asuminen voi olla monen mielestä yliarvostettua, itse kuitenkin kallistun omakotitalon kannalle. On muuten tosi omituiset vaihtoehdot...
Vierailija:
sinulla taitaa puuttua se koulutus
että kouluttamattomien joukossa on enemmän niitä vanhempia jotka eivät osaa/viitsi huolehtia lastensa terveydestä esim. järkeävän ruokavalion ja liikunnan kautta.
Mutta tässä kannattaa myös muistaa että nuo vanhemmat ovat kuitenkin vähemmistönä myös huonommin kouluttautuneiden vanhempien keskuudessa. Eli koulutus YKSIN ei takaa sitä että lapset kasvatetaan kunnolla. Tietoa saa tässä yhteiskunnassa paljon jos sitä vain haluaa -onneksi tässä maassa suurin osa vanhemmista sitä haluaa.
Tiedän monta koulutettua ihmistä, joilla on tosi pahoja ongelmia ja vaikeuksia yksityiselämässään (alkoholismi, mtt-ongelmat, vaikea parisuhde, hankaluuksia lastenkasvatuksessa tms). Ei korkea koulutus ole heitä onnelliseksi tehnyt. Ja toisaalta taas kouluttamattomalla voi asiat sujua paljon juohevammin. Ja tämä ei ole sen kummemmin yleistys, näitä vaikeuksia voi olla kenellä vaan koulutukseen katsomatta.
vastaan okt