Lähestytäänkö kaikkia naisia, ovatko kaikki kokeneet esim. ahdistelua?
Kun seuraa julkista keskustelua tai ihan vain naisporukoittenkin keskustelua, tai lukee vaikka tätä palstaa, niin saa käsityksen, että miehet lähestyvät naisia todella paljon: Baarissa ei voi juoda viinilasillista rauhassa, kun joku jo haluaa liittyä seuraan. Treffipyyntöjä satelee kuntosalilla, kahvilassa ja jopa töissä tai kaupan leipähyllyllä. Osa lähestymisistä on epämiellyttäviä: tuijotetaan ja seurataan kuntosalilla, taputellaan baaritiskillä pyllyä, ekojen treffien jälkeen lähetellään kuvia sukuelimistä...
Mä olen 45-vuotias nainen. Mua ei ole kertaakaan elämässäni pyydetty treffeille, jos nyt ei lasketa sitä, kun ex-puolisoni tapasin parikymppisenä festareilla ja sovittiin, että nähdään uudestaankin festarien jälkeen. Mua ei ole mies koskaan iskemismielessä lähestynyt kahvilassa, kuntosalilla, ravintolassa, töissä tai kaupassa. Baarin terassilla, vaikka olisin yksin, saan juoda aina viinilasini rauhassa. Mua ei ole koskaan kourittu eikä mulle ole ehdoteltu sopimattomia.
Olen siis elämässäni seurustellut kyllä ja yksi ex-aviomieskin löytyy, mutta nämä tapaamiset ovat aina olleet humalahuuruisia kohtaamisia jossakin opiskelijabileissä ja olen tainnut tehdä aina itse aloitteen.
Sanokaa nyt suoraan, onko mun kokemus aivan poikkeuksellinen vai saako julkisesta keskustelusta vääristyneen kuvan siitä, että naisille satelee treffikutsuja koko ajan ja kaikkia ahdistellaan jatkuvasti?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap ylipainoinen, miesmäinen, tatuoitu tai aggressiivisen näköinen? Tai olet lukenut kirjaa/olet huonokuuloinen etkä ole vain jotenkin huomannut jatkuvia iskuyrityksiä? Muuta selitystä ei ole.
Itse en ole mitään noista, mutta olen ruma. Rauhassa saan yleensä olla, korkeintaan joskus joku tulee vittuilemaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miesten seksuaalisuus on todella visuaalista vrt. naisiin, joilla se on enemmän korvien välissä. Toki naisetkin kiinnittää huomiota miellyttävännäköiseen mieheen, mutta harvaa naista se varsinaisesti kiihottaa, hyvä käytös, miellyttävä ääni, hyvä supliikki ovat useimmille naisille paljon tärkeämpiä. Heteromiehiä taas pystyy manipuloimaan visuaalisesti niin, että välillä näin naisena vähän ihmetyttää.
Karrikoidusti: Jos olet mies ja haluat naisseuraa, ota puistoon koiranpentu mukaan, hymyile ja ole kohtelias, naisten lähestymisyritykset ovat taattuja. Jos olet nainen ja halut miesseuraa, käy kampaajalla, meikissä, laita päällesi tissivaon paljastava paita tai lyhyt hame - miesten lähestymisyritykset ovat taattuja.
No mutta tuotahan täällä juuri halutaan välttää että miehet kiinnittäisivät huomiota koska sehän on häirintää. Siis jotkut. Tai valtaosa naisista. Sellainen kuva ainakin syntyy...
Nuorempana kun vielä kävin baarissa, niin siellä miehet joskus lähestyivät, mutta ei sekään mitään ahdistelua ollut. Ihan normaalia baarilähestymistä.
Missään muualla (kaupassa, kadulla, kuntosalilla) en ole kokenut lähestymistä, ahdistelua, tuijottelua tai huutelemista. Olen hoikka ja ihan perusnätti nainen, mutta olemukseni on varmaan lähtökohtaisesti torjuva, joten ihmiset pysyvät siksi kaukana.
Mua on ahdisteltu teinistä lähtien, silloin oli taukoa kun oli pienet lapset. En ole edes erityisen kaunis, mutta olen pienikokoinen, niin törkeämmin ajattelevat miehet katsovat varmaan, että helppo uhri, jos liikun yksin. Saattavat aloittaa ihan mukavia jutustelemalla, mutta sitten alkaa alakierre, ja kun yrittää lähteä epämukavasta tilanteesta, niin pihtarihuoraa huudellaan perään. Niin en oikein uskalla jutustella mukavia kenenkään ei-tuttava-miehen kanssa sitten.
Olen 47v. Ahdisteltu on lapsena ja teininä. Treffeille pyydetty 1 kerta ollessani 21v. Sen jälkeen ei yhtiskä mitään, tosin en ole hirveän menevä tyyppikään. Lähinnä käyn töissä, kaupassa ja kotona.
Mutta verrattuna esimerkiksi lapsuudenystävääni, häntä lähestytään jatkuvasti edelleen, vaikka on ollut nykyisen miehensä kanssa kimpassa jo 15 vuotta. Eli kyllä ne ovat ne samat naiset, joiden kimpussa miehet häärii. Varmaan se onnellinen parisuhdekin saa jotenkin säteilemään, tuo itsevarmuutta ja se kaikki sitten luo helpompaa lähestyttävyyttä tai jotain...?
Tuli vaan mieleen kun joku sanoi tekeytyvänsä tylyksi patsaaksi karkottaakseen kosiskelijoita, niin mä varmaan oon sellainen tyly patsas ihan tahtomattanikin?
Minua ei ole juurikaan lähestytty tai ahdisteltu koskaan. Ei siis hyviä eikä huonoja lähestymisiä juurikaan, joskus tanssilattialla joku on innostunut humalassa kihnuttamaan mutta sekin ratkeaa jos itse siirtyy pois.
Olen normaalipainoinen ollut koko ikäni, nuorena olin hoikka ja käytin kyllä ihan minihameita ja korkkareita ym. baareissa. Ilmeisesti olen vaan torjuva olemukseltani tai jotain? En ole uhkea tai kaunotar, mutta en kyllä mitenkään rumakaan :D
Ainoastaan blondina 13-vuotiaana sain jossain Marokossa vähän turhan paljon huomiota, mutta Suomessa en koskaan, en teininä enkä sen jälkeen.
Ei sun kokemus ole poikkeuksellinen.
Kukaan ei koskaan pyydä treffeille tai tule edes puhumaan ahdistelusta nyt puhumattakaan. Joskus joku vilkaisee ja se on sitten siinä.
Ja sit tosiaan saa kuulla näitä, että leipähyllyllä joku yrittää iskeä.
En ymmärrä.
Lapsena ja nuorena kyllä ja silloinhan kaikki aikuisten miesten lähestymiset tietenkin ovat epätoivottuja. Aikuisena ihan hyvin harvakseltaan on joutunut tuollaisiin tilanteisiin.
Iskemismielessä minua on lähetetty elämäni aikana kaksi kertaa ollessani noin 15-vuotias. Pojat olivat jokseenkin ikäisiäni.
"Huutelua" on ollut kahdesti. Ollessani 15-vuotias joku humalainen "vanha setä" katsoi minuun ja tuumasi kavereilleen minua tuijottaen ja osoitellen, että "tuon vien vihille". Toinen kerta oli kun ulkomaalaistaustaisen nuori mies vihelsi kuuluvasti perääni ollessani n. 30-vuotias.
Varsinaista ahdistelua on ollut vain kerran kun itseäni hieman vanhempi mies kouraisi minua perseestä ohikulkiessani viikonloppuiltana ollessani 34-vuotias.
Raizcattu on kahdesti ollessani noin 16-17-vuotias.
Veikkaan tuon kokemani väkivallan jättäneet sellaiset jäljet, että miehet eivät ole tulleet iskemään koko elämäni aikana, vaikka ihan kivannäköinenkin olen ollut. Sais tulla kyllä, tulisi nähty ja haluttu olo.
Parisuhteita on kyllä ollut eri mittaisia omasta aloitteestani.
En tiedä, onko kokemuksesi normaali, mutta ainakin jaan sen, ja olen miettinyt samaa. Jään seuraamaan lankaa mielenkiinnolla.
t. yksi treffipyyntö kerran tullut, oletan että olen liian ruma ja miesmäinen treffailtavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap ylipainoinen, miesmäinen, tatuoitu tai aggressiivisen näköinen? Tai olet lukenut kirjaa/olet huonokuuloinen etkä ole vain jotenkin huomannut jatkuvia iskuyrityksiä? Muuta selitystä ei ole.
Itse en ole mitään noista, mutta olen ruma. Rauhassa saan yleensä olla, korkeintaan joskus joku tulee vittuilemaan.
-eri
Tämä on muuten totta, vittuilua kyllä tulee! Ei edes mitään lennokasta, lähinnä miehet haluavat kertoa että olen ruma, mikä tietysti on totta, ja sen tiesinkin, niin sitä ei tarvitsi kertoa, hukkaan menee se aika.
Kiva lähestyminen: "Moi, onko tässä vapaata, voinko tarjota lasillisen, haluatko jutella, lähtisitkö kahville ensi viikolla, ai et ehdi, no mutta oli kiva jutella ja mukavaa päivänjatkoa - ai ehdit, kiva juttu, vaihdettaisko numeroita?"
Ikävä lähestyminen: "Hyvä perse sulla! Ihanat tisut, saispa vähän tunnustella! Vttu oot niin kuumaaa, lähetäänkö paneen! Ai et halua juotavaa, vttu ei sitten, taidat olla vähän kranttu, miten niin ei pöytään mahdu, onhan tässä tilaa, on se kumma kun ei seura kelpaa, huXra."
Ei ole oikeasti vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
OK, kiitos kommenteista!
Heräähän tässä nyt aivan väistämättä sitten raadollinen ajatus, että kyse on ulkonäöstä. Vai mistä muusta tällainen voi johtua, että jollekin treffikutsuja satelee koko ajan mutta minulle ei koskaan? Tai että vielä viisikymppisenäkään joku ei voi mennä yksin terassille lasilliselle, koska heti on liikaakin miesseuraa tarjolla ja sitten taas minä saan istua vaikka kolme tuntia aivan rauhassa.
En ole ikinä pitänyt itseäni erityisen rumana, jos nyt minään mallinakaan, mutta jokinhan olemuksessani on sellaista, mikä ei vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta herätä.
AP
Kyse voi myös olla siitä, vaikutatko helposti lähestyttävältä ja "vaarattomalta", ja onko tyylisi sellainen josta miehet viehättyy. Aika usein keskivertomiehet lähestyy eniten sellaisia perinteisen feminiinisen tyylisiä naisia, pitkä tukka, ehkä vähän meikkiä, näin kesällä vaikka kesämekko. Nörttilook, rajummat mustaan pukeutujat yms. saa olla enemmän rauhassa vaikka olisi kivan näköinenkin. Samoin jos on tosi vakavan näköinen, ehkä ihan resting bitch face vakioilme. Varsinkin jos on esim. pitkä ja vielä vakavan näköinen, niin ei ole yhtään niin epäpelottava lähestyä kuin joku pieni siro iloisemman näköinen.
Miksi niputat ahdistelun ja kiinnostuksen osoitukset samaan?
Minua on ahdisteltu ja siitä ei kannata olla kateellinen. Ei tullut olo, että olen ihana ja haluttu vaan täysin päinvastainen. Ahdistelu on VÄKIVALTAA. Siinä tarkoitus on käyttää omaa valtaa ja alistaa toista. Sillä ei ole mitään tekemistä toista arvostavan kiinnostuksen kanssa. Ihan kuten raiskaus ei ole seksiä eikä lyönti ole läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten seksuaalisuus on todella visuaalista vrt. naisiin, joilla se on enemmän korvien välissä. Toki naisetkin kiinnittää huomiota miellyttävännäköiseen mieheen, mutta harvaa naista se varsinaisesti kiihottaa, hyvä käytös, miellyttävä ääni, hyvä supliikki ovat useimmille naisille paljon tärkeämpiä. Heteromiehiä taas pystyy manipuloimaan visuaalisesti niin, että välillä näin naisena vähän ihmetyttää.
Karrikoidusti: Jos olet mies ja haluat naisseuraa, ota puistoon koiranpentu mukaan, hymyile ja ole kohtelias, naisten lähestymisyritykset ovat taattuja. Jos olet nainen ja halut miesseuraa, käy kampaajalla, meikissä, laita päällesi tissivaon paljastava paita tai lyhyt hame - miesten lähestymisyritykset ovat taattuja.
No mutta tuotahan täällä juuri halutaan välttää että miehet kiinnittäisivät huomiota koska sehän on häirintää.
Huomiota on niin monenlaista. Vai onko sinusta sama asia, jos joku kivanoloinen mies pyytää kohteliaasti treffeille kuin joku urpo tulee kourimaan tisseistä ja huorittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Minua on ahdisteltu ja siitä ei kannata olla kateellinen. Ei tullut olo, että olen ihana ja haluttu vaan täysin päinvastainen. Ahdistelu on VÄKIVALTAA. Siinä tarkoitus on käyttää omaa valtaa ja alistaa toista. Sillä ei ole mitään tekemistä toista arvostavan kiinnostuksen kanssa. Ihan kuten raiskaus ei ole seksiä eikä lyönti ole läheisyyttä.
Vertailun vuoksi. Huomasithan, kun kerroin, kuinka minua on lähestytty hyvällä elämäni aikana vain ennen kokemiani raizcauksia? Olen damaged goods.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, kiitos kommenteista!
Heräähän tässä nyt aivan väistämättä sitten raadollinen ajatus, että kyse on ulkonäöstä. Vai mistä muusta tällainen voi johtua, että jollekin treffikutsuja satelee koko ajan mutta minulle ei koskaan? Tai että vielä viisikymppisenäkään joku ei voi mennä yksin terassille lasilliselle, koska heti on liikaakin miesseuraa tarjolla ja sitten taas minä saan istua vaikka kolme tuntia aivan rauhassa.
En ole ikinä pitänyt itseäni erityisen rumana, jos nyt minään mallinakaan, mutta jokinhan olemuksessani on sellaista, mikä ei vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta herätä.
AP
Kyse voi myös olla siitä, vaikutatko helposti lähestyttävältä ja "vaarattomalta", ja onko tyylisi sellainen josta miehet viehättyy. Aika usein keskivertomiehet lähestyy eniten sellaisia perinteisen feminiinisen tyylisiä naisia
Aivan eli Nyt päästiin jo tähän ihan toiseen ääripäähän eli "nainen näillä keinoin Saat miehen lähestymään itseäsi". Koska sitä moni nainen ihan oikeasti haluaa eikä onnistu helposti välttämättä. Vauvafoorumin satutaikamaailma...
In real life ne naiset joita lähestytään kaikkein eniten ovat samalla myös niitä joilla on paras itsetunto ja ovat usein myös Ehkä hiukan ylimielisiä eivätkä huoli rumia ystävikseen. Oikeasti surullista elämää elävät ne jotka eivät saa mitään huomiota ja jotka kärsivät paskasta itsetunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei toivottu kiinnostuksen osoitus on nykymaailmassa ahdistelua teoista tai sanoista riippumatta, sanovat.
Kadulla tulee lähinnä tuijotetuksi, mutta harvempi lähestyy. Sitäkin on kyllä muutaman kerran tapahtunut, ja cat callattu. Suurempi ongelma on miesten kanssa, joiden kanssa joutuu olemaan jonkinlaisessa vuorovaikutuksessa. Milloin alkavat seksijutut muuten vaan, milloin mies kertoo ihastuneensa. Auta armias jos erehdyt pitämään miestä kaverina, niin hyvin nopeasti on kaverillisesti pippeli esillä
Eli ahdistelulta säästyy parhaiten pysymällä mahdollisimman kaukana miehistä. Kadulla tapahtuva flirtti on vielä kevyt torjua siihen verrattuna, että miehen kanssa on jo tuttavallinen, ja yhtäkkiä alkaa seksualisoimaan sinua. Ja tässä ei ole myöskään mitään ikäsuojaa, miehet kaikista ikäluokista tekevät tätä. Jopa viranomaiset ylittävät aivan jatkuvalla syötöllä sopivuuden rajat
No mutta koitko sinä tämän uuden tilanteen nyt sitten paljon pahemmaksi ja että hirveä häirintä alkoi? Aiotko lihottaa itsesi takaisin jotta pääsisit häirinnästä?