Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon
Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.
Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Kommentit (9211)
Joo, mukaan ei kiinnosta henkinen kasvu- asiat.
Anniina esittelee miten naapurin kasvimaalta on saatu kesäkurpitsoita ja omalla pihalla on viinimarjat kypsiä.
Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä ne niistä valmistaa ja miten ja minne ne säilöö. Onko tuolla kellari?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän päivityksiä tuolta sitten tulee talvella? Kun vaan kökötetään siellä tuvassa eikä minnekään pääse?
Loputonta jaaritusta henkisestä kasvusta?
Samaa kun mäntyharjullakin, eihän ne sieltäkään tehnyt kuin jotain yhteystyömatkoja. Ja hyvä niin ei mua kiinnosta mitkään reissut.
Punkkeja on runsaasti metsäisissä saarissa joissa on kauriita tai mitä peuroja onkaan. Borrelioosia punkit saavat toukkavaiheessa supikoirilta esim., ja hyvässä lykyssä tauti siirtyy ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Anniina esittelee miten naapurin kasvimaalta on saatu kesäkurpitsoita ja omalla pihalla on viinimarjat kypsiä.
Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä ne niistä valmistaa ja miten ja minne ne säilöö. Onko tuolla kellari?
Itse söisin tuoreeltaan, rakastan punaviinimarjoja. <3
Oliskohan tuon pensaan voinut siirtää johonkin talon vierustalta? Toivottavasti ei kokonaan pistänyt matalaksi, nuo on mun herkkua mansikoiden lisäksi :) Ja pitää olla pihapiirissä niin kuin omenapuutkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söisin tuoreeltaan, rakastan punaviinimarjoja. <3
Oliskohan tuon pensaan voinut siirtää johonkin talon vierustalta? Toivottavasti ei kokonaan pistänyt matalaksi, nuo on mun herkkua mansikoiden lisäksi :) Ja pitää olla pihapiirissä niin kuin omenapuutkin!
Mä käsitin ettei se sitä leikannut, vaan kaikkea epämääräistä siitä ympäriltä.
Kahdeksan vuotias leikkii kaiket päivät neljä vuotiaan siskonsa kanssa. Voi hyvää päivää.
Mikä juttu näillä on, että eivät käytä mitään suojakäsineita missään "ulkotöissä"? Liittyykö jotenkin luonnonmukaisuuteen?
Juhakin heilui Mäntyharjulla moottorisahan kanssa ilman mitään suojaimia. Siellä tosin pääsisi suht nopeasti lääkäriin jos jotain sattui, entäs saaressa? Pieni haavakin voi tulehtua verenmyrkytykseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu näillä on, että eivät käytä mitään suojakäsineita missään "ulkotöissä"? Liittyykö jotenkin luonnonmukaisuuteen?
Juhakin heilui Mäntyharjulla moottorisahan kanssa ilman mitään suojaimia. Siellä tosin pääsisi suht nopeasti lääkäriin jos jotain sattui, entäs saaressa? Pieni haavakin voi tulehtua verenmyrkytykseen asti.
Käärmeitä mennään etsimään sandaalit jalassa ja veneillään ilman pelastusliivejä
Lapsilla ei tietenkään ole siellä pihalla niitä liivejä myöskään. Kyllä minä tuolle nelivuotiaalle sen laittaisin, jos keikkuu kallioilla tai rannassa ja laiturilla niin että aikuiset hommaa omiaan eivätkä vahdi.
Ehkä pidätellään tässä nyt hengitystä sen aikaa kunnes tulee pelastusliiviyhteistyöpostaus.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pidätellään tässä nyt hengitystä sen aikaa kunnes tulee pelastusliiviyhteistyöpostaus.
😁
Mutku ne punkit on niin pieniä.
Inhottavia nuo käärmeet. Asuin joskus vanhassa talossa jonka pihapiiri oli tunnettu käärmeistä. Joskus luikerteli terassin alle ja paistattelivat auringossa. Hyi yök. Nyt talossa asuu tuttavani ja luultavasti kissan ansiosta käärmeet eivät uskaltaudu niin paljon pihaan. Inhottavia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli ruusu punkinpureman yhteydessä. Kaikki pienetkin haavat voivat aiheuttaa sen, jos niihin pääsee likaa.
Viisi päivää antibioottitiputuksessa.
En ymmärrä tuota miten nuo tytöt pyörii heinikoissa jatkuvasti paljain säärin ja hameen helmat punkkikeräiminä. Legginssit ja kumpparit olisi turvallisempi vaihtoehto.
Varsinkin kun Anniina kertoi että punkkeja on paljon, varsinkin niitä pieniä.
Anniinan kantsis kääntää se kasvimaa jo ensi vuotta varten. Eikö Mäntyharjulla kasvattaneet muuta kuin pirttiviljelyä?
Vierailija kirjoitti:
Anniinan kantsis kääntää se kasvimaa jo ensi vuotta varten. Eikö Mäntyharjulla kasvattaneet muuta kuin pirttiviljelyä?
Ei. Se oli anoppi joka heidän perunamaansa, mansikkamaansa ja muut viljelmät käänsi, laittoi, hoiti ja sadon keräsi.
Anniina kyllä söi sitten mansikat anopinkin pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se oli anoppi joka heidän perunamaansa, mansikkamaansa ja muut viljelmät käänsi, laittoi, hoiti ja sadon keräsi.
Tämä on muuten erikoista. Kertoo katkovansa oksia lähellä taloa olevasta viinimarjapensaasta mutta erityisemmin ei mainitse että marjat kerättäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten erikoista. Kertoo katkovansa oksia lähellä taloa olevasta viinimarjapensaasta mutta erityisemmin ei mainitse että marjat kerättäisiin.
ja mitähän erikoista siinäkin nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anniinahan ei osaa myöskään laittaa ruokaa. Hän ns. kokkaa joko raakoja vihanneksia lohkoina kulhoon ja jotain valmiskastiketta päälle taikka paistaa pakastevihanneksia jonkin valmiiksi maustetun tofun tms. kanssa.
Eikä osaa kasvattaa itse ruokaa, siis edes niitä viinimarjoja ilmeisesti.
Se on vähän hassua, kun kuitenkin iso perhe, lääniä hitokseen, he kotona ja koko ajan selittää siitä luonnonmukaisuudesta.
Mitähän päivityksiä tuolta sitten tulee talvella? Kun vaan kökötetään siellä tuvassa eikä minnekään pääse?
Loputonta jaaritusta henkisestä kasvusta?