Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko vaihdevuosiongelmia kaikille naisille?

Vierailija
24.06.2024 |

Vai ainoastaan ylipainoisille?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee melkein kaikille. Vain hyvin harva säästyy. 

Vierailija
2/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 55v, viimeksi elokuussa ollut kk eikä minkään valtakunnan oireita. Niin ja BMI taitaa olla 58.

Vierailija
4/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille eikä samanlaisia saati samalla voimalla. Riippuu myös omasta elämästä, esim. liikkuuko ja mitä syö.

Vierailija
5/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen, mutta ei ole tullut ongelmia eikä tarvittu lääkkeitä.

Vierailija
6/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino suojaa oireilta, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia (myös miehillä, huom), vaikka munasarjat hiipuvat.

Lievä ylipaino myös kuormittaa luustoa, mikä suojaa vaihdevuosien jälkeiseltä luukadolta eli osteoporoosilta.

Vierailija
7/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, perustele väitteesi.

Vierailija
8/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 v ja vielä ei ole ollut mitään ongelmia. Olen normaalipainon ylärajalla, harrastan liikuntaa. En juo kahvia. En käytä mitään lääkkeitä.

Vierailija
9/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laihempi, sitä nopeammin rypistyy ja roikkuu.

Kantsii hommata estrogeenipuikot, jottei emätin siliä ja lyhene. Niin käy ilman hoitoa. Myös miehen sukuelin kutistuu vanhetessa. Siihen ei ole vastaavaa hoitoa olemassa.

Vierailija
10/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45, BMI 23 ja jouduin hakemaan avut 44-vuotiaana, kun unettomuus oli tekemässä minusta muistamattomuus, raivohullun ja työkyvyttömän. Luojan kiitos ne sopivat ja muut oireet katosivat,.nyt odotellaan auttaako mirena myoomiin ja jatkuvaan vuotoon. Yay.

Vierailija
11/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin vaihdevuodet vain siitä että menkat loppuivat, ei mitään muita oireita.-ylipainoinen

Vierailija
12/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, perustele väitteesi.

En ole väittänyt mitään vaan esitin asiallisen kysymyksen, johon pyydän vastauksia.

Vierailija
13/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuivuu iho ja limakalvot, haurastuu hiukset ja kynnet. Ei muita oireita ja näitähän pystyy hoitamaan. Emätinpuikkoja käytän, koska tykkään seksistä ja harrastan sitä paljon.  En todellakaan halua genitaaliatrofiaa.

Kuukautiset loppuivat laakista 58-vuotiaana.

Vierailija
14/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59-vuotias plösö. Kuukautiset olivat viimeksi toukokuussa, joten menopaussia ei ole ollut, mutta eipä ole perimenopaussioireitakaan. Taidan selvitä yhtä vähällä kuin kaikesta muustakin alakertaa koskevasta.

Vierailija
15/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivat tulee vain niille, jotka kuvittelevat vaihtrien olevan jonkunlainen sairaus.

Vierailija
16/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt fyysisistä oireista?

Varmaan lähes kaikille tulee jotain muutoksia kehon toimintoihin.

Ymmärtääkseni ovat asiaan kuuluvia. Oire-sanaa käytetään sairauksista puhuttaessa, eivätkä vaihdevuodet ole sairaus.

Itse olen välttänyt esim. ns. kuumat aallot suosimalla kasvisruokavaliota kalavahvistuksella. Liikunta on toinen keskeinen hyvinvoinnin ylläpitäjä ja lisääjä aivan kaikissa elinkaaren vaiheissa.

"Näkymättömien" muutosten vaikutukset olen eliminoinut gynen avulla.

Psyykkinen puoli on ehkä haasteellisin. Pitää vain hyväksyä, että nuoruus lisääntymiskykyisyytenä on lopullisesti takana. Kun sen faktan kanssa on sinut, ei elämä ole ollenkaan hullumpaa.

Vierailija
17/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, perustele väitteesi.

En ole väittänyt mitään vaan esitin asiallisen kysymyksen, johon pyydän vastauksia.

Väitit, että ylipainoisille tulee oireita.

Heillä on vähemmän vaihdevuosioireita kuin liian laihoilla, joiden elimistö menettää estrogeenituotannon kokonaan samantien kun ovaariot hyytyvät.

Vierailija
18/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat loppu jonkun näkösiä kuumia aaltoja hetki se siitä,olen normaali painoinen

Vierailija
19/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaivat tulee vain niille, jotka kuvittelevat vaihtrien olevan jonkunlainen sairaus.

Höpö höpö. Lähes kaikki kokevat oireita, mutta suhtautuminen niihin vaihtelee kuten oireiden kesto ja voimakkuus. Pikkupojat eivät rajua, että naisen elimistössä vaihtelevat kellontarkasti useat eri hormonit koko hedelmällisen iän, kun yksinkertainen miesilento selviää yhdellä ainoalla. 

Mies on yksinkertaisempi ja genomiltaankin niukempi otus kuin nainen. Sen huomaa helposti alustalla.

Vierailija
20/67 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Ne joille tulee kovia oireita, meuhkaavat niistä niin paljon joka paikassa, että siitä saa käsityksen, että vaihdevuodet ovat aina yhtä helvettiä.