Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko vaihdevuosiongelmia kaikille naisille?

Vierailija
24.06.2024 |

Vai ainoastaan ylipainoisille?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainenhan joutuu käyttämään hormonikorvausvalmisteita vanhuuteen saakka. He ikäänkuin siirtävät vaihdevuosia näillä valmisteilla. Ilmeisesti ovat tänä päivänä riskittömiä hoitoja. 

Ei ne minulla ainakaan ole kaikkia oireita poistanut, vain pahimmat. Pääasiassa vaikuttaa psyykkeeseen positiivisesti.

Vierailija
42/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kaikille. Äidilläni, minulla ja kahdella sisarellani ei ole kenellekään tullut mitään vaihdevuosioireita ja -ongelmia, vuodot vain loppuivat omia aikojaan n. 50 vuotiaana ja siinä se. Lieneekä geeneillä tähänkin asiaan vaikutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kaikille juurikaan mitään oireita mitä olen kuullut eikä siihen millään syömisillä ja liikunnalla paljookaan voi vaikuttaa kun se riippuu perintögeeneistä. Jos on äiti päässyt helpolla niistä niin luultavasti tytärkin pääsee ja vastaavasti jos äidillä hankalat oireet niin tulee tyttärellekkin.

Mulla ollut aika hankalat oireet ja vieläkin 58v tuntee sen menkkakierron kropassaan turvotuksineen. Käytän vieläkin mietoo laastaria koska se auttaa mieleen ehkäisten masennusta ja kiukunpuuskia. 😁

Mieto laastari? Voitko kiltti vinkata merkin. Vaatiiko reseptin? Todella kovat oireet äidilläni, joka 53. Hän ei halua puhua aiheesta kanssani.

Evorel Conti. Terveyskeskuksen omalääkäriltä sain reseptin. Alussa oli vahvempia pillereitä. Laastarin voi saksilla puolittaakkin jos haluaa miedontaa annosta.

Vierailija
44/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta vikoista menkoista eikä juuri muita oireita. Aluksi oli pientä hikoilua mutta ei mitään niagara-aaltoja joista olen kuullut puhuttavan, että nukkuu hikilammikossa.

Vierailija
45/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt fyysisistä oireista?

Varmaan lähes kaikille tulee jotain muutoksia kehon toimintoihin.

Ymmärtääkseni ovat asiaan kuuluvia. Oire-sanaa käytetään sairauksista puhuttaessa, eivätkä vaihdevuodet ole sairaus.

Itse olen välttänyt esim. ns. kuumat aallot suosimalla kasvisruokavaliota kalavahvistuksella. Liikunta on toinen keskeinen hyvinvoinnin ylläpitäjä ja lisääjä aivan kaikissa elinkaaren vaiheissa.

"Näkymättömien" muutosten vaikutukset olen eliminoinut gynen avulla.

Psyykkinen puoli on ehkä haasteellisin. Pitää vain hyväksyä, että nuoruus lisääntymiskykyisyytenä on lopullisesti takana. Kun sen faktan kanssa on sinut, ei elämä ole ollenkaan hullumpaa.

Oireet ovat elämää haittaavia vaivoja: univaikeudet, nivelsäryt, haluttomuus, painonnousu, masennus, keskittymi

"Mutta miehilläkin on vaihdevuodet, ja he hakevat niihin vähemmän hoitoa kuin naiset, aivan kuten kaikkiin vaivoihin.

-eri, nainen."

Aivan. Andropaussi on edelleen lähes tuntematon käsite. Eipä miesten tarvitse kuulla suorasukaisia huomautuksia, törkyvitsejä tai edes vihjailuja samasta ikään liittyvästä elämänvaiheesta.

Vierailija
46/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, miehet eivät myöskään saa apua andropaussivaivoihinsa, kun eivät tiedä hakea sitä.

Kyllä nämäkin asiat pitäisi liittää jo koulun antamaan terveyskasvatukseen, jotta kaikki saisivat asiallista tietoa omasta kehityksestään ja muuttumisestaan myös tulevaisuudessa.

Vierailija
47/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, miesten vaihdevuosia piilotellaan kuin valtionsalaisuuksia. Ihan samalla tavalla hormonitoiminta muuttuu kuin naisilla ja tulee kaikenlaista vaivaa.

Vaikka aiheesta ei puhuta, on se silti olemassa. Soisi samanlaisen pilkan kohdistuvan miestenkin suuntaan, kun se naisten kohdalla ei näytä milloinkaan loppuvan.

Vierailija
48/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ohenee ja haurastuu hiukset, ripset, kulmat, kynnet, jopa kolmanneksella. Hiusraja voi nousta. Kuivuus, päänahan ongelmat. Moni ei osaa yhdistää näitä menopaussiin. Juuri siksi useimmilla hieman vanhemmilla naisilla pitkä tukka ei enää näytä samalta kuin 30-vuotiaana ja lyhyempi malli on ehkä armollisempi.

Vierailija
49/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tule.

Vierailija
50/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kaikille.  Itse olen hyvä esimerkki siitä.  Kun vaihdevuodet alkoi tiesin sen siitä että kuukautiset epäsäännöllistyi ja muutama viimeinen kerta vuoto oli rajua.  Sitten loppui eikä mitään vaivoja sen jälkeen ole ilmaantunut.

Tosin koska olen erittäin hoikka osteoporoosin riski on todellinen ja se on otettava huomioon ruokavaliossa sekä syön lisäkalsiumia ja vitamin D-tä. 

Meitä on neljä sisarusta, kaikki jo vaihdevuosi-iän ylittäneitä eikä kenelläkään mitään oireita.  Sama oli äidin kohdalla.  

Vierailija
51/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä käsittääkseni testosteronin määrä laskee niin vähitellen ettei andropaussia voi verrata naisten vaihdevuosiin. Jos mies liikkuu, ei ole ylipainoinen eikä tupakoi tai käytä paljon alkoholia niin luultavasti menee melko mitättömillä oireilla.

Vierailija
52/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä käsittääkseni testosteronin määrä laskee niin vähitellen ettei andropaussia voi verrata naisten vaihdevuosiin. Jos mies liikkuu, ei ole ylipainoinen eikä tupakoi tai käytä paljon alkoholia niin luultavasti menee melko mitättömillä oireilla.

Mutta on silti  vanha mies, kuin varjo vain 30-vuotiaasta itsestään ja testohuopuistaan.

Vierailija
53/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa naisena arvioida miesten fyysisiä muutoksia, mutta esim. mielialan vaihtelut ja masennukset eivät helposti saa muuta selitystä kuin sen, että vaimo se on tullut vanhaksi, joten pitäisi löytää uusi ja nuori nainen.

Vierailija
54/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja kaikille kavereilleni on tullut uniongelmia.

Vierailija
55/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia.

Vierailija
56/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mediassa ja muualla ei niin paljon hehkutettais vaihtarien vaivoista, niin kukaan ei edes niitä huomais :)

Nyt on sitten "keksitty" että miehilläkin on vaihtarit ja niihin tietenkin tarvitaan lääkitys.

Voi aikoja voi tapoja :)

Vierailija
57/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mediassa ja muualla ei niin paljon hehkutettais vaihtarien vaivoista, niin kukaan ei edes niitä huomais :)

Nyt on sitten "keksitty" että miehilläkin on vaihtarit ja niihin tietenkin tarvitaan lääkitys.

Kyllä kuule huomaa ilman mediaakin, terv se ykkössivvun ent raivotar, joka ei ole somessa ja jolla ei ole telkkaria. Ole onnellinen jos selviät ilman, ja viisaammin hiljaa.

Vierailija
58/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aiheesta puhutaan nykyään paljon enemmän, että tilanteeseen osataan reagoida. Kiva, jos sinä et ole huomannut vaivoja. 

Vierailija
59/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 55v, viimeksi elokuussa ollut kk eikä minkään valtakunnan oireita. Niin ja BMI taitaa olla 58.

Mikä on painosi? Mun BMI 45 ja olen todella raskaasti ylipainoinen. 58 kuulostaa jo ettet pysty liikkumaan.

Vierailija
60/67 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, perustele väitteesi.

En ole väittänyt mitään vaan esitin asiallisen kysymyksen, johon pyydän vastauksia.

Sinä väität että vaihdevuosioireet tulevat vain lihaville.