Tuleeko vaihdevuosiongelmia kaikille naisille?
Kommentit (67)
Minusta tuntuu, että kaikilla on jotain oireita, mutta monet ei ymmärrä että kyse on vaihtareista. Eli ne laitetaan vanhenemisen tms piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt fyysisistä oireista?
Varmaan lähes kaikille tulee jotain muutoksia kehon toimintoihin.
Ymmärtääkseni ovat asiaan kuuluvia. Oire-sanaa käytetään sairauksista puhuttaessa, eivätkä vaihdevuodet ole sairaus.
Itse olen välttänyt esim. ns. kuumat aallot suosimalla kasvisruokavaliota kalavahvistuksella. Liikunta on toinen keskeinen hyvinvoinnin ylläpitäjä ja lisääjä aivan kaikissa elinkaaren vaiheissa.
"Näkymättömien" muutosten vaikutukset olen eliminoinut gynen avulla.
Psyykkinen puoli on ehkä haasteellisin. Pitää vain hyväksyä, että nuoruus lisääntymiskykyisyytenä on lopullisesti takana. Kun sen faktan kanssa on sinut, ei elämä ole ollenkaan hullumpaa.
Oireet ovat elämää haittaavia vaivoja: univaikeudet, nivelsäryt, haluttomuus, painonnousu, masennus, keskittymisvaikeus, limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien oheneminen, osteoporoosi, autonomisen hermoston temppuilu.
Jos miehellä olisi nämä, hän olisi täysin työkyvytön eikä kieltäytyisi tablettihoidosta, joka poistaa oireet osittain tai kokonaan.
Sulla on vikaa älyssä ja tiedoissa, mutta myös asenteessasi naissukupuolta kohtaan. Sinäkin vanhenet, mutta taidat joutua vanhenemaan ypöyksin.
Ei kaikille tule mitään. Itse kamppailen kuumien aaltojen ja unettomuuden kanssa, kun taas huomattavasti ylipainoinen ystäväni vain viheltelee menemään ilman mitään oireita. Näistä on kyllä kaveriporukan kanssa puhuttu, osalla alkaa melkoiset oireet jo ennen viittäkymppiä, osalla taas on ihan siedettävää tai ei lainkaan mitään häiritseviä oireita. En tiedä, onko jotain yhteistä nimittäjää sille, minkälaiset vaihdevuodet saa. Ylipaino ei ainakaan tunnu pahentavan tilannetta. Mutta veikkaan silti geenejä.
Vaihdevuodet on kuin käänteinen murrosikä. Joillekin tulee jopa akne.
Ei tullut mitään. Kuukautiset jäivät pois kuin seinää. Ei mitään kuukautisepäsäännöllisyyttä, ei kuumia aaltoja ei mitään... en tiedä edes mitä ne on kun ei mitään ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni ovat asiaan kuuluvia. Oire-sanaa käytetään sairauksista puhuttaessa, eivätkä vaihdevuodet ole sairaus.
Itse olen välttänyt esim. ns. kuumat aallot suosimalla kasvisruokavaliota kalavahvistuksella. Liikunta on toinen keskeinen hyvinvoinnin ylläpitäjä ja lisääjä aivan kaikissa elinkaaren vaiheissa.
Psyykkinen puoli on ehkä haasteellisin. Pitää vain hyväksyä, että nuoruus lisääntymiskykyisyytenä on lopullisesti takana. Kun sen faktan kanssa on sinut, ei elämä ole ollenkaan hullumpaa.
Oireet ovat elämää haittaavia vaivoja: univaikeudet, nivelsäryt, haluttomuus, painonnousu, masennus, keskittymisvaikeus, limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien oheneminen, osteoporoosi, autonomisen hermoston temppuilu.
Jos miehellä olisi nämä, hän olisi täysin työkyvytön eikä kieltäytyisi tablettihoidosta, joka poistaa oireet osittain tai kokonaan.
Sulla on vikaa älyssä ja tiedoissa, mutta myös asenteessasi naissukupuolta kohtaan. Sinäkin vanhenet, mutta taidat joutua vanhenemaan ypöyksin.
Olen nuoruudessani sairastanut vaikean sairauden ja voittanut sen. Tavoitteeni on siitä alkaen ollut tietoisesti pyrkiä terveyteen ja pysyä mahdollisimman terveenä niillä keinoin, jotka ovat vallassani.
Nyt 70-vuotiaana puolisona, äitinä sekä isoäitinä en toistaiseksi ole kokenut yksinäisyyttä (työelämässä olin 68 vuotiaaksi ja yhä käyn vähän töissä) enempää yksityiselämässäni kuin muutoinkaan.
Luettelemistasi vaivoista tai asioista monille (mielestäni kaikille) voi tehdä jotain, mutta senhän päätät itse.
Moni nainenhan joutuu käyttämään hormonikorvausvalmisteita vanhuuteen saakka. He ikäänkuin siirtävät vaihdevuosia näillä valmisteilla. Ilmeisesti ovat tänä päivänä riskittömiä hoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Oon 55v, viimeksi elokuussa ollut kk eikä minkään valtakunnan oireita. Niin ja BMI taitaa olla 58.
Tai ylipainon aiheuttamia oireita on niin paljon, että vaihdevuosioireilu sekoittuu niihin?
Kuumista aalloista puhuminen on mulle hepreaa, ymmärrän kyllä että niitä on joillakin. Koska on hikoilua välillä "liikaa", mutten koe mitään erityisiä kuumia aaltoja. En meren aaltojakaan. Viileä tulee sen hikoilun aikana toisinaan. Ja kuuma voi olla peiton alla jos on liikaa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino suojaa oireilta, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia (myös miehillä, huom), vaikka munasarjat hiipuvat.
Lievä ylipaino myös kuormittaa luustoa, mikä suojaa vaihdevuosien jälkeiseltä luukadolta eli osteoporoosilta.
Rasvakudos muodostaa estrogeenia ja lihavilla estrogeenipitoisuudet ovatkin normaalipainoisia suuremmat. Tämän vuoksi voisi ajatella, että lihavuus suojaisi vaihdevuosioireilta. Rasvakudos tuottaa kuitenkin myös välittäjäaineita, jotka vähentävät munasarjojen omaa estrogeenin tuotantoa. Lisäksi rasvakudos toimii lämmön eristeenä ja voi siten pahentaa kuumia aaltoja ja hikoilua. Kuumien aaltojen ohella merkittävimmät ja yleisimmät vaihdevuosioireet ovat unihäiriöt ja yöhikoilu. Nämä oireet voivat vaihdevuosien lisäksi liittyä myös uniapneaan, jonka esiintyvyys kasvaa vaihdevuosi-iässä. Uniapneaa on huomattavasti enemmän ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireet ovat elämää haittaavia vaivoja: univaikeudet, nivelsäryt, haluttomuus, painonnousu, masennus, keskittymisvaikeus, limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien ohe
Mutta miehilläkin on vaihdevuodet, ja he hakevat niihin vähemmän hoitoa kuin naiset, aivan kuten kaikkiin vaivoihin.
-eri, nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino suojaa oireilta, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia (myös miehillä, huom), vaikka munasarjat hiipuvat.
Lievä ylipaino myös kuormittaa luustoa, mikä suojaa vaihdevuosien jälkeiseltä luukadolta eli osteoporoosilta.
Rasvakudos muodostaa estrogeenia ja lihavilla estrogeenipitoisuudet ovatkin normaalipainoisia suuremmat. Tämän vuoksi voisi ajatella, että lihavuus suojaisi vaihdevuosioireilta. Rasvakudos tuottaa kuitenkin myös välittäjäaineita, jotka vähentävät munasarjojen omaa estrogeenin tuotantoa. Lisäksi rasvakudos toimii lämmön eristeenä ja voi siten pahentaa kuumia aaltoja ja hikoilua. Kuumien aaltojen ohella merkittävimmät ja yleisimmät vaihdevuosioireet ovat unihäiriöt ja yöhikoilu. Nämä oireet voivat vaihdevuosien lisäksi liittyä myös uniapneaan, jonka esiintyvyys kasvaa vaihdevuosi-iässä. Uniapneaa on huomattavasti enemmän ylipainoisilla kui
Lisäksi ylipaino lisää pitkäaikaissairauksien riskiä.
Kysymys: aletaanko estrogeenipuikkoja käyttämään vasta, kun kuukautiset ovat loppuneet? Vai voiko niitä käyttää jo ennen?
N51, jolla tulee kk epäsäännöllisen säännöllisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireet ovat elämää haittaavia vaivoja: univaikeudet, nivelsäryt, haluttomuus, painonnousu, masennus, keskittymisvaikeus, limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien ohe
Vanheta yksin? Vanhenen tasatahtia rakkaan puolisoni kanssa. Olen naimisissa oleva nainen, en sinkku. Kommentoineelle vastaus. -Sama
Ei tule kaikille juurikaan mitään oireita mitä olen kuullut eikä siihen millään syömisillä ja liikunnalla paljookaan voi vaikuttaa kun se riippuu perintögeeneistä. Jos on äiti päässyt helpolla niistä niin luultavasti tytärkin pääsee ja vastaavasti jos äidillä hankalat oireet niin tulee tyttärellekkin.
Mulla ollut aika hankalat oireet ja vieläkin 58v tuntee sen menkkakierron kropassaan turvotuksineen. Käytän vieläkin mietoo laastaria koska se auttaa mieleen ehkäisten masennusta ja kiukunpuuskia. 😁
Estrogeenireseptoreita on naisen kehossa 200. Menopaussi vaikuttaa siten naisen soomaan ja psyykeen huomattavan laaja-alaisesti, huomattavasti laajemmin kuin yleensä ajatellaan. terv. gyne
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kaikille juurikaan mitään oireita mitä olen kuullut eikä siihen millään syömisillä ja liikunnalla paljookaan voi vaikuttaa kun se riippuu perintögeeneistä. Jos on äiti päässyt helpolla niistä niin luultavasti tytärkin pääsee ja vastaavasti jos äidillä hankalat oireet niin tulee tyttärellekkin.
Mulla ollut aika hankalat oireet ja vieläkin 58v tuntee sen menkkakierron kropassaan turvotuksineen. Käytän vieläkin mietoo laastaria koska se auttaa mieleen ehkäisten masennusta ja kiukunpuuskia. 😁
Mieto laastari? Voitko kiltti vinkata merkin. Vaatiiko reseptin? Todella kovat oireet äidilläni, joka 53. Hän ei halua puhua aiheesta kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenireseptoreita on naisen kehossa 200. Menopaussi vaikuttaa siten naisen soomaan ja psyykeen huomattavan laaja-alaisesti, huomattavasti laajemmin kuin yleensä ajatellaan. terv. gyne
Onko meillä kunnia saada ihka aito gyne palstalle! Älä katoa, ota lisää kantaa, meitä on täällä naisia 50+ sankoin joukoin. n56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 55v, viimeksi elokuussa ollut kk eikä minkään valtakunnan oireita. Niin ja BMI taitaa olla 58.
Tai ylipainon aiheuttamia oireita on niin paljon, että vaihdevuosioireilu sekoittuu niihin?
Mikä ihmeen vimma joillakin on kivenkovaa väittää, että kaikilla on vaihdevuosivaivaa, ja jollei ole, ainakin on jotain muuta vaivaa (eli tosiasiassa sittenkin vaihdevuosivaivaa) tai sitten on tyhmä tai ainakin kuolee yksinäisenä?
Hienoa aikaahan se on kun menkat loppuu vihdoinkin