Vieraita tulossa kylään. Mitä lämmintä ruokaa tarjolle mikä helppo valmistaa ja kesäistä?
Itselle maistuisi uudet perunat mutta mitä sen kanssa? Muita ideoita helppoon ja hyvään ruokaan? Ei punaista lihaa eikä pähkinää tai soijaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Uusi peruna, silli, lohi, keitetyt kananmunat
Perunaa ja kananmunaa. Hyi s..tana. oikeastiko kehtaat toiselle ihmiselle tarjota tuollaista??
Silliä, perunoille voita, salaattia, tsatsikia, makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanapiffiä, dippiä, uusia perunoita, silliä ja vihersalaattia
Ei kiitos. Kanaa saa nykyisin joka paikassa. Ja se on jo jokaisen kodin perusruoka.Ja sehän riippuu siitäkin, miten kauan vieras viipyy. Ja säästä. Hellepäivänä ei kukaan juuri piittaa liharuuasta.
Mutta keitot, salaatit ja kylmä raikas valkoviini / kuohuviini / tai kylmä vesi, maistuu kasviskeitonkin kyytipoikana.
Merkitystä on silläkin, miten kaukaa vieras tulee.
Jos hän tulee kauempaa, hän on mitä ilmeisemmin nälissään, matkan takia.
Kesä on yleisesti kevyiden keittojen aikaa, etenkin jos kesäpäivät ovat helteisiä.
Hiilihydraatti pitoinen perunaruoka, vain lisää väsymystä ja alkaa jopa nukuttaa kuumana kesäpäivänä.
Miten kuumia kesäpäiviä teillä siellä Suomessa on, kun ruokavaliokin pitää muuttaa laihoiksi liemiksi? Itse asun maassa jossa on usein 40 astetta, ja ihan tavallista sapuskaa syödään. Tekisin vieraalle kalaa ja uusia perunoita, kuten tässä jo moni on ehdottanut. Salaatti käy siihen lisäksi, ja hyvä leipä. Voi kun saiskin suomalaista kesäruokaa, silli tosin ei mulle kelpaisi. Olisin onnessani kun saisin tulla Suomeen syömään, mutta pettyisin suuresti jos pöydässä olisi vain lientä ja emäntä pelkäisi, ettei mua voisi ruokkia kunnolla, kun läkähdyn kuumuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunaa ja kananmunaa. Hyi s..tana. oikeastiko kehtaat toiselle ihmiselle tarjota tuollaista??
Hahhaahaa, olen eri ja mun bravuuri on lohilaatikko, jonka kanssa tarjoilen keitettyjä kananmunalohkoja tillin kera siinä laatikon päällä vuoassa. Koskaan ei ainuttakaan munanpuolikasta näy, kun syöjät ovat häipyneet. Onneksi piilotan aina jääkaappiin itselleni oman kananmunan. Sillin kanssa sen sitten mussuttelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyt kasviskeitto, voi olla myös tuoreista tomaatteista tehty tomaattikeitto, krutongeineen.
Jotta keittoruualla lähtisi myös nälkä, niin kunnon tummaa leipää, vaikkapa Saaristoleipää tai vastaavaa, juustoa plus pakolliset salaatinlehti, kurkku yms.
Salaatyi lisukkeena ja kevyellä kastikkeella maistuu aina. Mutta toisaalta on niin, että mitä rasvaisempi, eli öljyisempi / kermaviilisempi salaatin kastike on, sitä ruokaisempi se on.
Sillä rasva vie nälän mennessään.
Ei kait ole tarkoitus, että vieras on nälissään kylässä.
Jäätelö on hyvä jälkiruoka, nyt sen seurana voi olla mansikoita, kirskikoita, tuoreen aprikoosin kuutioita ja muuta vastaavaa.
Keittoa, salaattia ja jäätelöä?
Tossahan just selostetaan, että millä lisukkeilla ei jää nälkä.
Itse en voi sietää saaristolaisleipää. Yhtä ällöttävää, kuin joululimppu. Laittakaa ihmeessä vaihtoehdoksi ruisleipää tai jotain muuta hyvää leipää, vaikka valkosipulipatonkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomattinen pinattipasta
Opettele kirjoittamaan.
Tein just salattia. Laitoin siihen oliveja sekaan.
Sallatti on Satakunnassa rosollia, uuden sadon juureksista, ja sitä syödään just kesällä.
Keitto ja salaatti ovat vaihtoehtoisia alkuruokia.
Kermainen lohikeitto. Helppo, tuoretta hyvää ruisleipää lisukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaahaa, olen eri ja mun bravuuri on lohilaatikko, jonka kanssa tarjoilen keitettyjä kananmunalohkoja tillin kera siinä laatikon päällä vuoassa. Koskaan ei ainuttakaan munanpuolikasta näy, kun syöjät ovat häipyneet. Onneksi piilotan aina jääkaappiin itselleni oman kananmunan. Sillin kanssa sen sitten mussuttelen.
Ruoka kuulostaa hyvältä, mussuttelu ei, terveisin misofoonikko
Maitoon keitettynä varmaan onkin. Kesäkeitto hyvään liemeen jossa on kermaa - nam!